In 7 dagen naar de zwarte zee en weer terug. 6250km

diekooi

MF veteraan
In memoriam
29 mrt 2008
15.479
3
Woensdag
'S middag thuis van mijn vorige vakantie. Spullen in de was gooien en de rest opgeruimd. Toen was het etenstijd, daarna de grote vraag ik heb nog 1,5 week te gaan wat zal ik gaan doen. De ToDo lijst afwerken of toch nog even met de motor op pad.

Na 30 seconden stond het vast. Ik ga met de motor op pad en ga vrijdag weg. En volgende week vrijdag/zaterdag weer thuis. Maar waar gaan we heen? Richting Oekraïne en Roemenië. Waarom daar? Omdat het kan. Dus woensdag avond nog een globale route bedacht.

Donderdag
Eerst mijn motor in orde gemaakt. Klein probleempje met valse lucht bij een van de carburateurs. En wat andere dingen die even opgelost moesten worden.
'S middags de spullen ingepakt. Uiteindelijk een bagagerol van 10kg en een rugtas van 10kg max. 'S avonds de route ietsjes verder bedacht en wat hostels opgezocht tot Odessa. En daarna zien we wel weer.


Vrijdag

P1060264_zps9e9c4693.jpg

motor bij de eerste stop in Oldenzaal.

Dwars door mijn wekker geslapen die op 2 uur stond. Dus uit eindelijk ging ik 8:25 van huis op weg naar Krakow ipv. Lviv als ik op tijd vertrokken was. Eenmaal in krakow bij een hostel gekomen maar dat zat midden tussen de kroegen en dat is nou niet echt een plek waar ik mijn motor lekker neerzet. Dus daarna naar een andere oplossing gezocht en dat was Best Western Krakow. Dit bleek een budget te zijn dus allemaal iets kariger maar ook een stukje goedkoper. Daarna maar mijn bed ingedoken en de route voor de volgende dag gemaakt onder de afschuw van de meest slechte film iets van Sand Sharks ofzo. Wat al verschrikkelijk slecht was. Maar als je dat ook nog door 1 persoon laat overspreken zonder het Engels weg te halen en steevast 2 seconden vertraging hebt dan ben je toch wel gelukkig met de Nederlandse ondertiteling.

Zaterdag

P1060269_zps9f95911e.jpg

P1060273_zps07b11ef5.jpg


Na een ontbijtje de olie nagekeken en mijn ketting gesmeerd. De motor gestart richting Lviv. Lekker snel over de snelweg totdat die 20km voor de grens afgesloten was. En iedereen binnendoor moest. Gelukkig kwam ik toch nog terug op de E40 richting Lviv. En na een tijdje kwam ik bij de Oekraïense grens. Mocht overal tussendoor. En na 2 paspoort controles mocht ik het land in(na een uur vertraging). De E40 was een zeer knappe tweebaansweg. Maar alle afslagen waren 10 meter asfalt met daarna gravel of zand. En flinke kuilen. Dus ik zag het al voor me voor de aankomende dagen. Na een paar kleine ommetjes in Lviv aangekomen. Hoe de wegen er daar bij lagen zou hier compleet verboden terrein zijn (10-20cm verzakking) en vele wegafsluitingen ook al reed dat het beste.

Eerste hostel was onvindbaar. Dus na wat rondjes rijden doorgereden naar hostel 2 waar wel een bord aan de deur hing. En na het meest versleten knopje te drukken sprong de deur open. En was ik op het binnenplein.

P1060280_zpsbbed3de8.jpg

Binnenpleintje waar mijn motor 's nachts verbleef.

Maar waar is het hostel nou? Na een tijdje zoeken zag ik wat peilen richting een deur. En nadat ik die opende zag ik op de 1e verdieping het hostel zitten. Waar de receptioniste me incheckte. Alleen betalen was wat moeizaam met alleen euro's op zak. Dus ik vroeg waar ik UAH kon pinnen maar dat wist ze niet. Dus uiteindelijk wisselde ze wat euro's voor UAH. Na het uitpakken en omkleden de stad in gegaan. Zit er schuin tegenover een pinapparaat van de Raiffeisen-Bank waar de Rabobank ook onder valt. Dus daar kan ik gewoon pinnen. Wat geld op zak voor eten. En de rest op een andere plaats. Aangezien ik meteen voor de rest van de komende 3 dagen pin.

P1060294_zps57f1b985.jpg

2 reizigers uit België.
P1060297_zps5bdd8da5.jpg

De wereld is maar klein als je met de motor bent.

En vanuit daar liep ik de straat uit op het mooiste gebouw af zo het centrum in. En na wat lopen en wat foto's was daar een tentje met Engels menu en pizza met bier. Dus dat moest goed komen. En dat kwam het ook zeker. Ondertussen de route naar Kiev gemaakt.

P1060332_zps7636b6eb.jpg

P1060333_zps3da6b9f1.jpg

En daarna rustig aan weer richting het hostel gelopen.

Zondag
Vroeg mijn bed uit en uiteindelijk reed ik 8:10 de deur uit. Op weg naar Kiev. Geen idee of mijn route nog wat asfalt bevatte of dat alles onverhard was. Uiteindelijk was eigenlijk alles verhard op een paar korte stukjes na. Alleen waren er weleens kuilen. En als echte Oekraïner rem je af tot 5 km/u om rustig om de gaten te slalommen. maar er zijn enkele personen die naar achter gaan verzitten om met de volle 130km/u door te beuken. Helaas eindigde dat in een wiebelende achterkant. K*t lekke band net nu ik niks bij me heb. Maar nadat ik stopte bleek het alleen maar een afgevallen bagagerol te zijn. Dus na het vastzetten met een 3e band moest het goed komen. Maar de watervoorraad moest uitgebreid worden. Aangezien 50km naar het volgende dorp echt niks was. Dus bij het eerst volgende benzine station werd 6L water ingeslagen en in mijn kofferrek gesjord. Mocht er dan wat gebeuren dan kan ik altijd nog te voet ergens komen. Of een aantal dagen in de berm kamperen.

P1060334_zps4c12712e.jpg

16,12L euro 95 voor 181,99 uah wat maar €16,87 voorstelt dus lekker goedkoop.
P1060335_zps6ad78a6f.jpg

P1060337_zps803fce15.jpg

P1060341_zps2e093ab4.jpg

P1060344_zpsdce693cd.jpg

P1060345_zps1c84c8b8.jpg

2x1,5L water per zijde.
P1060346_zps44ceae1f.jpg

P1060349_zps4b702238.jpg


Daarna weer tussen eindeloze velden doorgereden. Tot op een gegeven moment mijn tank bijna leeg raakte en ik net een dorp gepasseerd was. Maar ik wist dat ik tegen de Restricted Zone zou komen in mijn route dus dat zou dichtbij kunnen zijn. Even gestopt nadat ik 20 km het dorp voorbij was. En het volgende tankstation was 35 km. O dat valt mee. Maar eenmaal als nieuwe bestemming was het nog maar 180km. Dus toen maar omgekeerd en terug gereden. Daarna een eind de route gevolgd. Tot een gigantische kruising waar ik alleen was. En even verderop een of andere figuur die nog even zijn bierflesje uit zijn jas haalde terwijl hij vertelde dat er een politiepost stond verderop. En de andere kant op zouden militairen staan. Dus toen hij even aan de kant ging nog even bij de politie langs geweest. Die vroegen of ik naar Belarussia ging en anders moest ik omkeren. Dus dat deed ik maar ook al ging mijn route wel die kant langs. (en bang word ik niet van een lada met 3 personen erin)
Door naar de volgende optie. Na 15km het volgende kruispunt. En daar was een militair checkpoint voor de Restricted Zone opgericht even paspoort en kenteken nagekeken maar als Nederlander mocht ik daar niet zomaar in. Hij het het over iets als Restricted, Radiatoin en Tjernobyl waar hij het over had, had ik natuurlijk geen flauw benul. O-)
(dagje exclusion zone(10km) is een vlucht naar America. ik zat nog op 50km afstand)

P1060354_zps5a7c42fb.jpg

Plaatsnaam bord
P1060356_zpsc21fbb0e.jpg

Gemiddeld huis buiten de stad.
P1060361_zpsf86078f3.jpg

Kapelletje

Daarna op zijn advies maar omgekeerd en een andere route naar Kiev genomen. Waar je nog de volledige verlatenheid van noord Oekraïne meemaakt. Kilometers gereden maar niemand gezien of gehoord. Totdat ik uiteindelijk weer bij de E40 in de buurt kwam. Het hostel was goed te bereiken en redelijk te vinden. Na het inchecken en omkleden de stad ingedoken om wat te zien en wat te eten.
Vergeleken met Lviv was het allemaal stukken groter maar daardoor miste het ook een hoop. Dus na een flinke wandeling vlakbij het hostel gegeten bij pizza33 die vandaag knap voer voorzette. En mocht ik heimwee krijgen hadden ze nog Hoegaarden of Leffe voor me op de kaart. Maar ik ben meer van het lokale bier. Intussen de route voor de volgende dag weer in elkaar gezet.
P1060370_zpsf1a826a4.jpg

P1060372_zps640919de.jpg

P1060409_zps3f721a6d.jpg

De schrik van iedere snelheidsduivel.
P1060415_zps229e14df.jpg

P1060416_zpsef9595eb.jpg

U wilt hier uitbouwen kan dat?

Maandag
Vertrokken uit Kiev nadat ik zoals iedere morgen mijn motor weer nagelopen had. En daarna op weg naar Odessa via een omweg langs allerlei bezienswaardigheden. Vandaag bestaat de route voornamelijk uit snelweg omdat dat eenmaal de snelste route is. Maar ook de kortste. En daarbuiten je geen idee hebt waar een zandpad je heen leid.


P1060425_zps3d18121b.jpg

P1060432_zps0f95ad00.jpg

P1060470_zps8fd9c2da.jpg

P1060518_zps6d39d9e9.jpg

P1060521_zps2b6ebb97.jpg


Kwam rond 16:00 in Odessa aan. Dus in eerste instantie was het plan om even 1-2 uur rond te kijken. En wat te eten om daarna alvast naar Galati Roemenië te gaan zodat je de grensposten alvast gehad hebt. Maar uiteindelijk maar besloten om in Odessa te blijven en pas de volgende ochtend te vertrekken.

P1060525_zps34d529e4.jpg

P1060526_zps714ba9bc.jpg

P1060536_zps96bb2d11.jpg

Skeeleren of skateboarden? nou succes.
P1060548_zps7bb010f5.jpg

P1060550_zps3cbf6b99.jpg

P1060551_zps84dc948c.jpg


Dinsdag
Vertrokken uit Odessa op weg naar Sibiu Roemenië. Al snel was ik blij dat ik het niet de avond ervoor gedaan had. Omdat er van asfalt soms niks meer terug te zien was. Stukje Moldavië door. Even mijn paspoort laten zien briefje mee en door. En bij de Oekraïense grens het briefje weer afgeven.

P1060555_zps6c008ae1.jpg

P1060556_zps27f15eb4.jpg

P1060562_zpsff3a84fd.jpg

Minuut eerder stond hij nog op 43 graden.
P1060563_zps2b425584.jpg


Even later hadden we de echte grens van Moldavië. Na een hoop gehannes tussen de verschillende posten doorgereden. Daarna weer even mijn camelbak gevuld aangezien mijn thermometer intussen over de 43 graden ging. Helaas ik had in Oekraïne water met prik gekocht maar ik moet toch wat drinken dus erin gegooid en we zien wel hoelang het volhoud. Maar nog voor ik opstap komt er een auto naast me die begint over paspoort motor en vele variaties erop. Was in alle drukte mijn kenteken papieren bij de grenspost vergeten. Dus even later opgehaald en toen kwam het toch nog goed af.

P1060565_zpsed1ea9da.jpg

P1060567_zps84db8b72.jpg

Soms verhard en soms niet meer.
P1060570_zps4635d289.jpg

Waar is de laatste waterfles nou?

Maar de route klopte niet helemaal dus uiteindelijk via het lokale drooggevallen stroompje naar de juiste weg afgedaald. En uiteindelijk de grens overgegaan naar Roemenië. Eenmaal daar bleek al snel dat haarspeldbochtenasfalt een exclusief iets is. De meeste rechte stukken zijn verhard maar de scherpe bochten zijn gravel. Na de nodige gaten en kuilen kwam ik erachter dat ik iets miste. Ik had 3 flessen in mijn kofferrek hangen maar er hingen alleen nog maar spanbanden. 1 fles nog kunnen terugvinden tussen mijn achterbrug. Maar daar was weinig meer van over. En ook mijn accubak had zijn beste tijd gehad. Eenmaal aangekomen in Sibiu weer een knap Best Western hotel gevonden en daar knap gegeten 's avonds.

Woensdag
Voor vandaag staan de DN7C oftewel de Transfăgărășan en de DN67C de Trans Alpina op het programma. Na 15 km vanaf het hotel zit ik al op de DN7C en kan ik mij opmaken voor de komende pret. Naar boven achter een Dacia Logan die niet voor het eerst omhoog ging. Die wist alle overzichtspunten en gebruikte de hele weg. Ik gebruikte minder weg maar daardoor hadden we hetzelfde tempo.

P1060581_zps406e03e5.jpg

P1060583_zpsa8bdec15.jpg

P1060584_zps25c30c37.jpg

P1060588_zpsb4b3b1e7.jpg


Op de top duik je een tunnel in en dan ben je zomaar aan de andere kant. En ga je weer rustig aan een beetje zakken.
En als je daarna weer onder de boomgrens verdwijnt dan verdwijnen de stukken asfalt soms ook spontaan.

P1060595_zps45ef02b3.jpg

P1060597_zpsd28f0e4c.jpg

De stuwdam.

Daarna via een hoop dorpjes naar de 67C gereden maar die is pas net open. Dus het asfalt ligt er nog strak bij. Maar de offroad paden naar de toppen liggen er ook nog. Dus daar heb ik er een paar van geprobeerd.

P1060612_zps9b075d41.jpg

Op naar de zendmasten.
P1060637_zps59655215.jpg

Het paadje die ik weer terug moest.
P1060639_zpsa3f5e8da.jpg

Horizontaal parkeren blijft een kunst.

Alleen ging de motor op 1 cilinder lopen zo gauw hij maar een offroad hellingshoek kreeg. Maar met het op reserve zetten werd het beter. Maar wetende dat de pomp pas beneden is word het niet veel prettiger. Bij de 2e top had hij er geen zin meer in en stopte in zijn geheel en mocht het afremmen en omkeren. Wat is er dan makkelijker dan op zijn kant gooien omdraaien en oprapen. Helaas mijn linker pols daarbij een tik gehad waardoor ik mij daarna beperkte tot de weg. Voordat het te erg zou kunnen worden. Uiteindelijk de pomp beneden gehaald. Daarna nog een stuk doorgetrapt naar Timisoara voor de volgende dag.

Timisoara ingereden opzoek naar Best Western. Weg afsluiting en een NH Hotel. Daar maar eens vragen wat het kost. Bord met 110 euro voor mij. Maar het kon wel voor 75. Daarna maar doorgereden opzoek naar Best Western. Eerst dwars door de wegwerkzaamheden maar kon niet verder door een grote sleuf. Dus daarna een andere route dwars door een park gevonden. En waar weer mogelijk de weg op. Laat dat nou net onder de 100m² van de lokale diender vallen. Dus ik mocht stoppen en alles tevoorschijn halen. Waarna ik er met een waarschuwing vanaf kwam en een waarschuwing voor dat kleine beetje zand op de weg. (Je wilt niet weten wat ik gezien heb vandaag) en kon weer verder. Mijn motor buiten de poort neergeknald en ingecheckt. Voor ik ging eten vroegen ze of ik mijn motor achter het hek wilde zetten aangezien er nog weleens wat mee gebeurde 's nachts en dat gratis als service ipv. die 10 euro die de auto's betalen.
Bij het eten de route naar Novi Sad Boedapest en slapen in Bratislava gepland. en daarna mijn bed ingedoken.

Donderdag
7:50 vertrokken richting Novi Sad. In rust zeurde mijn pols maar eenmaal rijdend nergens meer last van. Bij de grenspost van Servië ben je het visite kaartje van het land. En dat namen ze er aardig serieus. Ze moest alleen 10x kijken of mijn papieren wel echt waren en niet vervalst. Maar uiteindelijk mocht ook ik Servië in.

P1060654_zpsacc2c551.jpg

Servië
P1060655_zps53acd191.jpg

Wegafsluiting en een gebrek aan zin om om te rijden.
P1060668_zps6a997d6e.jpg

Novi Sad

Even gepind in Novi Sad voor het tanken. Maar 20 000 Servische dinar was wel wat veel(178 euro) maar dat weet je pas als je thuis bent. En dat werd toch wel een probleem voor sommige. Ik werd gelazerd in Subotica met 75 waar je maar 50 mag. Boete zou tussen de 150 en 300 euro zijn en waarschijnlijk 3 maanden rijverbod voor Servië. Maar hij mocht het zelf niet schrijven dat mogen ze alleen op het bureau dat van 9-12 open is. Dus of ik even een dag wilde blijven. Terwijl ik nog geen 15 km van de grens zit. En daarna binnen de Schengenzone bevind. Dus de oudste van de 2 riep maar gratis gratis you are free to go. Dus ik mocht gaan zonder rare capriolen. Daarna de grens over gegaan. En bij de Hongaarse douane had ik het voor elkaar. Bij alle grenzen is het even vragen of ik tabak of alcohol vervoer en daarna kon ik door. Dus ze was druk aan het gebaren dus ik dacht dat ik door mocht. Maar moest stoppen. Dus als hoofdverdachten moest mijn rugzak open(lekker handig als je alles vastzet) en na een grondige inspectie mocht ik door.
P1060675_zps6248efc3.jpg


10 km voor Boedapest even een wc stop. Donderde mijn motor om. 1e keer niks aan de hand. Maar de 2e keer was mijn remhendel gebroken en mijn spiegel verbogen en mijn stepje achter zat los.

P1060680_zps6727bbe6.jpg

0b43f287-be7e-4e0d-9cf1-4e451af6f13d_zps813046e7.jpg

Snelste route naar huis.
P1060687_zpse51840cc.jpg

Bij het tankstation mijn voetsteun vastgezet omdat het schroefdraad in het frame verrot is.

Oftewel ik was er klaar mee. Hij was niet langer fatsoenlijk rijdbaar. Maar op de snelweg kan een hoop dus daarna alles zo ingepakt dat alles weerbestendig was. En de route naar huis laten bepalen. Nog 1490km te gaan. Zo gezegd zo gedaan en ik was op weg naar huis. 15:15 vertrokken en 5:29 was ik weer thuis.

6250km gereden in 7 dagen. En de rest van de stats komen nog

En zo stond hij thuis.
De zijkappen eraf. Daar vond ik mijn 3 halve liter flesjes. 1 e95 was helemaal leeg en de andere was lek maar nog zo goed als vol. En mijn flesje water miste ook een deel van de inhoud. Aan de andere kant hing mijn tent nog steeds op zijn plek. En mijn accubak miste een schroef en was losgekomen van de andere schroef. En mijn achterband is nu toch echt op.

P1060690_zpscc776b89.jpg

P1060691_zpsf86249d5.jpg

P1060692_zps686c7e55.jpg



Vorige trips
Rondje met de motor tot aan Azië.

10 dagen overwinteren in spanje. 25-01-2011/03-02-2011

Als je meer wilt zien of weten dan hoor ik het.
 
Leuk om te lezen, al word ik er wel een beetje jaloers van.
Jij doet "even" wat ik graag zou willen, maar de tijd niet voor kan vrijmaken. :}
 
Jee, wat een verhaal man. Je moet wel lef hebben om zoiets in je eentje te ondernemen :}

Of geen verstand, dat helpt ook natuurlijk. :z
Toen ik de titel zag staan wist ik al dat jij het moest zijn Diekooi. Mooie trip man, ik voorzie nu alweer sterke verhalen bij het kampvuur op het testweekend!!!
 
Leuk om te lezen, al word ik er wel een beetje jaloers van.
Jij doet "even" wat ik graag zou willen, maar de tijd niet voor kan vrijmaken. :}
7 dagen was genoeg. en veel meer had ik er niet over :+
 
Of geen verstand, dat helpt ook natuurlijk. :z
Toen ik de titel zag staan wist ik al dat jij het moest zijn Diekooi. Mooie trip man, ik voorzie nu alweer sterke verhalen bij het kampvuur op het testweekend!!!

die zijn er meer dan genoeg :Y
 
heel erg gaaf. stoer. kicken. en meer van dat soort woorden. meestal haak ik na 10% lezen af maar dit helemaal gelezen.
:}
 
Ik denk dat jij de trips maakt waar velen dromen, en die toch niet durven. Mooi hoor :Y

Ik verbaas me wel een beetje over de slordigheid waarmee je met die bagage omgaat.
 
Erg leuk verslag! Top reisje.

Maar heb je 1500km terug gereden zonder remhandel?
met 1 vinger had ik voor nog 50% remkracht dus dat was genoeg om de laatste 30 km uit te remmen bij de stops. de rest rem ik op mijn motor.
 
Ik denk dat jij de trips maakt waar velen dromen, en die toch niet durven. Mooi hoor :Y

Ik verbaas me wel een beetje over de slordigheid waarmee je met die bagage omgaat.
In Nederland en daarbuiten bleef hij altijd zitten met 2 bandjes. Maar dat redde hij in Oekraïne niet meer.
 
bagagelijstje van de laatste trip.

bagagerol
-slaapmat
-slaapzak
-toilettas met medicijnen voorraad
-tasje met schone onderbroeken en sokken
-tasje met schoon thermo kleding, zwembroek,fleece trui, tshirt en slippers
-regenpak
-tasje met multitool tape touw
-tasje voor vuile was
-tasje kettingspray en olie


+3L camelbak rugtas
+voorvak
-medicijnen dag voorraad
-pennen stift potlood
-3 blauwe breaklights (weleens zonder op de franse snelweg gestaan.)
-schade formulier
-restant van mijn portemonnee

+hoofdvak
-1,5-2L water
-voorraad snelle jelles voor onderweg
-ehbo kit
- zakje spanbanden

+topvak
-zonnebril
-wcpapier
-papieren zakdoekjes
-gewone katoenen zakdoekjes
-mini handdoekjes


+motor
-2x0,5L E95
-1x 0,5L water
-tentje
-1 paar handschoenen
-ratel met de laatst gebruikte doppen en bitjes
-schroevendraaiers
-kettingslot

-6L water (je moet wat mee hebben als het 100km naar het eerstvolgende dorp kan zijn)


wat er allemaal nog in de thuis of in de winkel lag.
binnenbanden en banden lepels.
revisieset benzinepomp
spanningsregelaar.
set met rem en koppelingshendel

verder gaat er weinig stuk aan. behalve alles wat ik in de rit voor elkaar had.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal. Wij zijn een paar weken geleden ook die kant op geweest maar dan met de auto -O- Zou het niet graag met de motor doen, al was het alleen maar vanwege de monotone omgeving (zonnebloemen...) en de af en toe slechte wegen...
 
Respect!
Inderdaad wat eerder al is ge-opperd. Jij doet even wat anderen als een wereldreis beschouwen!
Top!
 
erg gaaf hoor! leuk om te lezen.
vraagje: In welke taal spreek je daar bij de douane en bij de hostels? Spreken ze engels?
 
Douane is handen en voeten. Het enige wat ze hoeven te roepen is 'passport' en (in mijn geval) 'car passport' voor de papieren. ;)
In Oekraine wordt soms een beetje Engels gepraat en soms niet. Maar je komt er altijd wel uit.
 
erg gaaf hoor! leuk om te lezen.
vraagje: In welke taal spreek je daar bij de douane en bij de hostels? Spreken ze engels?
Als ze helemaal niks verstaan dan kun je natuurlijk altijd nog heel hard in het Duits gaan schreeuwen. Dat zal ze leren!!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan