Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?

KTM660?

Veel lichter moet jij niet gaan denk ik aangezien je hem niet echt voor het circuit/gooi en smijtwerk wilt gebruiken en van een PK monster af komt.

Vergis je niet, een SM heeft echt veel minder vermogen dan een racer. Toch heb ik zelf geen moment spijt gehad toen ik mijn racer inruilde op een SM.

KTM%20660%20SMC.jpg
 
ik vind dit zelf ook een mooie fiets, maar wat ik begreep is dat een 660 aardig wat onderhoud vergt?
of zit ik en naast.

En weet iemand waar ik in 'zijn naam' aan dit soort SM's kan komen, er staan er een berg op internet maar dat zijn over het algemeen de fietsen met veel onderhoud.
 
Prima keuze voor jouw eisen. Zoek het inderdaad in de 600cc+ hoek:
KTM 620/640/660/690
Husky 610
Yamaha XT660
Honda FMX
DRZ400SM (eventueel)

Over het algemeen gaan de snelheden met een SM wel omlaag, maar het hooligangedrag juist omhoog, dus boetevrij rijden gaat ook nu lastig worden. Er zijn overig wel een aantal topics hierover te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDFS
Hallo,
Ik had even een vraagje.
Ik ben relatief nieuw in de "supermotowereld" en zou me een willen aanschaffen.
Ik vroeg me af is een Ktm smr 450 te "bruut" als eerste ECHTE sm, heb zelf ervaring met motocross (ktm sx 125 & crf250R). Ik zou deze willen gebruiken voor af en toe een ritje te maken en op circuit te rijden.
Ik zelf ben nog maar 17 maar zou nu toch echt wel een willen kopen. Als jullie nog andere alternatieven weten dan een ktm smr, mogen jullie die ook zeggen ;) Ik heb een budget van tussen 2000-3000 euro voor iets 2dehands te vinden.

Met vriendelijke groet
yuri
 
Hallo,
Ik had even een vraagje.
Ik ben relatief nieuw in de "supermotowereld" en zou me een willen aanschaffen.
Ik vroeg me af is een Ktm smr 450 te "bruut" als eerste ECHTE sm, heb zelf ervaring met motocross (ktm sx 125 & crf250R). Ik zou deze willen gebruiken voor af en toe een ritje te maken en op circuit te rijden.
Ik zelf ben nog maar 17 maar zou nu toch echt wel een willen kopen. Als jullie nog andere alternatieven weten dan een ktm smr, mogen jullie die ook zeggen ;) Ik heb een budget van tussen 2000-3000 euro voor iets 2dehands te vinden.

Met vriendelijke groet
yuri

ik zou dit seizoen overslaan en doorsparen voor een 525 of 530...

(persoonlijk)
 
Hallo,
Ik had even een vraagje.
Ik ben relatief nieuw in de "supermotowereld" en zou me een willen aanschaffen.
Ik vroeg me af is een Ktm smr 450 te "bruut" als eerste ECHTE sm, heb zelf ervaring met motocross (ktm sx 125 & crf250R). Ik zou deze willen gebruiken voor af en toe een ritje te maken en op circuit te rijden.
Ik zelf ben nog maar 17 maar zou nu toch echt wel een willen kopen. Als jullie nog andere alternatieven weten dan een ktm smr, mogen jullie die ook zeggen ;) Ik heb een budget van tussen 2000-3000 euro voor iets 2dehands te vinden.

Met vriendelijke groet
yuri
Op die motor kun je straks (als je je rijbewijs hebt) niet op de weg rijden. Wordt dan dus puur voor het circuit en dan zeg ik: waarom niet.
 
Rijbewijs A1
Vanaf achttien jaar mag u theorie- en praktijkexamen doen voor de categorie A1. U mag met deze rijbewijscategorie een motorrijwiel van maximaal 125 cc, een maximaal vermogen van 11 kW en maximaal 0,1 kW per kilo ledig gewicht besturen. Ook mag u hiermee een motorrijwiel met volledige elektrische aandrijving besturen, mits deze een maximaal vermogen van 11 kW en minder dan 0,1 kW per kilo ledig gewicht heeft. Tot slot mag u een gemotoriseerde driewieler met maximaal 15 kW besturen.
 
KNMV Enduro reglement 2013,
Jonge A1 rijders, vergeet de 2takt maar.
Klassen:
N1-klasse: 100cc t/m 125cc 2-takt &175cc t/m 250cc 4-takt
N2-klasse:175cc t/m 250cc 2-takt &290cc t/m 450cc 4-takt
N3-klasse: 290cc t/m 500cc 2-takt &475cc t/m 650cc 4-takt
NV40-klasse:alle soloklassen 40+
NV50-klasse:alle soloklassen 50+
A1 klasse(11KW) :tot 125cc 4-takt
 
Beste leden,

Na drie jaar niet meer te hebben gereden steekt de motorvirus weer op en begint het weer behoorlijk te kribbelen zodra ik een motor voorbij hoor komen.

Tijdens mijn active motorjaren reed ik met wegracers op straat en circuit. Omdat ik bemerkte dat ik steeds harder en harder op straat begon te rijden heb ik toen besloten om te stoppen met motor rijden omdat alleen het circuit rijden onvoldoende was om mijn honger te stillen. Mede omdat frequent circuitrijden financieel behoorlijk in de papieren kan oplopen.

Nu wil ik me gaan oriënteren om volgend seizoen een supermotard te gaan aanschaffen.

Mijn focus ligt nu op een KTM LC4 660 SMC om daar het gevoel mee terug te krijgen en te kijken of ik mijn motorvirus niet verward met een bevlieging.

Deze motor zal ik hoofdzakelijk in de weekenden gaan gebruiken om mee te "spelen" in Rotterdam en omgeving.

Deze topic heeft me in de goede richting geholpen.

Gert,
Riekky
 
ja mensen,

na mijn xr600 2 jaar geleden verkocht te hebben voor een enfield bullet 500 die nu weer in de verkoop gaat...

ben ik weer op zoek naar een zandhaas..

nu heb ik al een xr 600 gehad, dus ik dacht aan een xt 600 of een klr 650 oid

vandaag heb ik op een klr650 gereden, maar vond het allemaal wel erg tam... buiten dat hoorde ik iets ratelen/ritselen onderin het blok (distributieketting?)

wie kan me iets zinnigs vertellen over deze zwaardere off/all-roads qua zwakke punten en aankooptips?
 
Heb nu sinds een jaar een XT600 (86) erbij, motor is erg smeuïg en nagenoeg bullitproof. Na 77000km een nieuwe nokkenasketting erin maar het rammelen bleef en bij 77700km is de 1ste overmaat zuiger erin gekomen. En het ding is zuinig, erg zuinig. Ik kan er makkelijk 1:20 mee halen. Probleem bij de XT600 achtige is de 5de versnelling, die wil nogal eens graag slijten als met vaak te laag in toeren rijdt. Als tijden een rit in de vijf de motor begint te "gieren/ruisen" dan is het tandwiel al een eind weg.
Ding voelt lichter aan dan een XR600, stuur ook makkelijker, maar vering achter is hopeloos bij die van mij, de voorkant is niet echt fout voor het normale Offroad gebeuren. Zit positie is ook niet echt voor het betere ragwerk. Voor lange lichte Offroad toerritten een prima fiets. Wil je echt gaan raggen dan is de XR een beter totaalpakket tov de XT , dus misschien een TT600 (waar ik niet mee bekent ben).
KLR ken ook ik niet.

En dan zijn er nu nog Husky's. Er is een type wat redelijk bullitproof en onderhoudsvriendelijk is, ik weet alleen niet welke.

Keuzes..........
 
Haha, keuzes tja..

Vond de xr voor de. Langere ritten te spartaans en met 10 liter kom je ook niet ver

Goede tips verder!

Heb de klr nog ff flink gegoogled en getubed... En het blijkt een heuse allrounder te zijn die offroad prima moet voldoen...
:]
Maarrrr vond hem echt tam -O-
Vergeleken met mijn husky nuda 900 .... })
Dus misschien ligt het aan mij :P
 
Husky TE610 (modellen van na 2005 zijn redelijk betrouwbaar) of natuurlijk de KTM 690

Van de 610 wordt gezegd dat hij alles is wat de KLR zou moeten zijn, de 690 is waarschijnlijk de beste dualsport van het moment.

En dan is er nog de Suzuki DRZ400. De E-versie is een stuk agressiever dan de standaard S/SM-uitvoeringen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is de bedoeling ook, wil iets meer richting all-road

Maar twijfel of een gs 650 niet te ver door slaat...

Of ik ruil de gs zo weer in op een tenere :P
 
Lijkt me tamelijk zwaar en niet te vergelijken met de XR600 die je ooit had.
De F650GS is een wegmotor -O- .
Vriend van mij heeft een keer met zo'n ding op een reis gereden ,hij reed zelf een KTM adventure LC4 (160Kg). Wat ging eraan vooraf: er ging iemand mee op een F650 , bij elk wat lastiger stuk moest er gewacht worden op die rijder. Rijder had niet dezelfde ervaring, dus dat zal daar wel aan liggen. Totdat er een keer van motor gewisseld werd. De rijder beschikte over voldoende vaardigheid om met de LC4 overal doorheen te ploeteren. Mijn vriend die toen op de F650 reed heeft peentjes gezweet en toch wel veel respect voor de medereisgenoot gekregen.
 
haha...
oke, dan zal de gs650 bij eventuele inruil meteen weer ingeruild worden bij de dealer voor een xt variant...

dat 5e versnellingsprobleem is dat altijd hoorbaar of kan je er niet altijd een goede diagnose van stellen bij een testrit?...

staan een mooi stel mooie tenere's op mp.... :9
 
Van de 610 wordt gezegd dat hij alles is wat de KLR zou moeten zijn, de 690 is waarschijnlijk de beste dualsport van het moment.

En dan is er nog de Suzuki DRZ400. De E-versie is een stuk agressiever dan de standaard S/SM-uitvoeringen.

Ik blijf van mening dat de Yamaha WR250R (140kg) de betere dualsport is, hoewel het geen goede snelwegmotor is met max. 130km/u oid. 't Is ook net wat je er allemaal mee wil kunnen doen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan