Japanse Klassiekers (van voor 1970)

Honda Dream E-type

Het Dream E-type was Honda’s eerste 4-takt machine.

full


We schrijven her jaar 1951 en de Japanse motor industrie was nog competatiever geworden als het jaar te voren; het was tevens het eerste jaar dat door de Japanse industrie op Rikuo na, begonnen was om 4-takt motorfietsen te bouwen.

full


Alhoewel Honda bekend is geworden als 4-takt producent waren zij eigenlijk vrijlaat om deze omschakeling te maken. Misschien mede daardoor sloegen zij een iets andere weg in. In tegenstelling tot de andere fabrikanten welke zich voornamelijk concentreerden op zijkleppers, opteerde Honda voor OHV machines. Een tweede verschil was het feit dat Honda meer vermogen uit de "standaard" 150cc wist te persen.

full


Het frame van het E-type, was in principe gelijk aan dat van het D-type, een kanaal-frame constructie. De koppeling was echter, door gebleken problemen bij het 2-takt D-type, veranderd van een natte conus naar een droge meervoudige plaatkoppeling. Tevens werd de koppeling vastgelegd naar het heden zo bekende linker handel.

Het E-type ging in oktober 1951 in de verkoop. In vergelijking tot het D-type waar maximaal 160 machines per maand van gemaakt werden, werd een half jaar na de introductie een omzet bereikt van 500 stuks per maand. Nadat een derde versnelling was aangebracht (E2-type), de startmotor en vergroting van 150 naar 200cc (E3-type) en de dubbele uitlaat op de eencilinder (waar ken ik dat meer van?) (E4-type) overschreed de omzet meer als 2000 stuks per maand.

full


Een foto van Kiyoshi Kawashima, de ontwikkelaar van deze Honda, op een gerestaureerd E3 op het Suzuka Circuit in 1993.

Hieronder is op foto's een opgedoken E1-type te zien, dus van de eerste serie; Ik wens de restaurateur veel succes.

De snelheidsmeter is niet echt afleesbaar meer.
full


Alleen aan het dekseltje op de achterzijde van de kop laat vermoeden dat het een viertakt machine is. Optisch lijkt hij vanaf deze kant op een tweetakt machine.
full


full


full


full


full


Het eerste logo (lijkt veel op de silver lady van RR)
full


Hier zie je duidelijk dat het een viertakt betreft
full


De band is op leeftijd; origineel Honda dus.
full


Het framenummer
full
 
Laatst bewerkt:
Honda
linkpost
Omdat er vermoedelijk de nodige posts geplaatst zullen worden van honda is deze tussenpost gecreëerd om ze allemaal te kunnen vinden

Naar Honda Benly J uit 1953
Naar Honda Benly J 2e post
Naar Honda Benly JA uit 1954
Naar Honda Benly JC uit 1958
Naar Honda C76 uit 1960 bijdrage van Motorneuroot
Naar Honda C76 uit 1960 originele Nederlandse folder bijdrage van Motorneuroot
Naar Honda C77/CA77
Naar Honda C95/CA95
Naar Honda C110 fotoserie
Naar Honda CB350K2
Naar Honda CB350P4
Naar Honda CB750P
Naar Honda CB92R uit 1962
Naar Honda CB/CD/CL/SL175
Naar Honda CL72
Naar Honda CR110 en Z50m bijdrage van Honda C71
Naar Honda CS71/CS76 bijdrage van HondaC71
Naar Honda CS76 bijdrage van Jaap43
Naar Honda Dream E-type
Naar Honda Dream E-type bijdrage van HondaC71
Naar Honda Juno K, M80 en M85 ui 1954 respectievelijk 1962
Naar Honda Logo evolutie
Naar Honda MF350
Naar Honda SA250/SB350
Naar start race afdeling Honda
 
Laatst bewerkt:
Hirano
1951-1961

full


De in 1920 geboren Hirano Seisakusho begon met de ontwikkeling van scooterachtige modellen in 1951. Hirano motorfietsen en scooters werden gebouwd en verkocht van 1952 tot 1961 door Hirano Motorcycle Co. te Tokyo.

full



In alle modellen kwam "pop" in voor. De volgende modellen zijn gebouwd de Hirano Popet, de Pop Manlee, de Pop Super de Luxe en de Pop Standard.

full


De cilinderinhoud bewoog zich tussen 50 en 175cc.

full


Hieronder staat "Rennende Sandaal" (over metaforen gesproken)
full


Hieronder staat "Hirano Popet" Popet is de samenvoeging van POcket moPET
full



Zoek de tekst maar in onderstaande folder
full
 
Laatst bewerkt:
Was het een CS model, dus met hoge uitlaten?
Deze zijn in NL (of europa) echt wel superzeldzaam!
Zijn er nog foto's van van toen je hem had, lijkt me wel leuk om te zien.
Ik heb hier een C76 uit 1960 voor restauratie, de normale 305 modellen zijn toch ook net iets aparter dan de 250 cc types.
nog een fotootje van een E dream die ik ontving van een verzamelaar uit Hongarije (dacht ik)
full




Mijn 2e motorfiets, gekocht in 1963, was dit model, de CS-76, dus de 305 cc uitvoering, met de koppeling op de krukas.

[afbeelding]

Gekocht bij het Motorpaleis op de Mariniersweg te Rotterdam.

Nadeel van dit model was de ondersteuning van het middenlager dat niet sterk genoeg was. Tot 2 keer toe een gebroken krukas gehad doordat de krukas kon gaan jutteren bij het middenlager. Kon wel makkelijk gerepareerd worden omdat het een geperste krukas was.
 
Aikoku

Ik heb van veel verwijzingen gevonden van Aikoku. Qua techniek verwijzingen kom ik een enkele keer een vliegtuig tegen, veelvuldig gepantserde (vracht)auto's tegen. Doch de meeste verwijzingen kom ik tegen richting Aikoku Maru en dat is een Japans schip tijdens de tweede wereldoorlog.

Het neemt niet weg dat de fabricage van tweewielers heeft plaats gevonden. Ik vermoed dat er voor de tweewielers een andere Merknaam is gebruikt. Als iemand iets heeft of verwijzingen heeft?
 
Honda Logo
door de jaren heen

In 1947 fabriceerde en verkocht haar eerste complete motorfiets. Deze motorfiets beschikte over een fenomenale kracht van 0,5 pk en werd bekend onder de naam Honda A-type. Bij het grote publiek was deze motorfiets eerder bekend als "de schoorsteen", door de grote hoeveelheid rook en de sterke geur van terpentine.
Deze machine beschikte over onderstaand logo.
full


Het verhaal gaat dat Mr. Honda himself van het gebruikte logo niet gecharmeerd was. Het diende vooruitgang, snelheid e.d. uit te stralen. Naar het schijnt heeft de beeltenis van Victoria de Samothrace model gestaan. Maar het zou even goed de lady op Rolls Royce geweest kunnen zijn. Laten we het maar op het eerste houden.
full


Op de Honda B-type, de 90cc versie van het A-type werd het op Victoria geïnspireerde logo in gebruik genomen.
full


In 1953 produceerde Honda een viertakt motorfiets van 90cc met amper 4 pk aanvermogen welke als Benly werd aangeboden. Benly betekent overigens "Vertrouwen" Deze motorfiets was een doorslaand succes met een productie van 1.000 per maand. Op de Benly werd het frontaanzicht van Victoria gebruikt.
full


Met de komst van de C-modellen waren het de enkele vleugels die op de tank prijkten.
Van eind 1958 tot aan 1973 veranderde gedurende de jaren de vleugel marginaal
full


Vanaf 1973 verdween HM om plaats te maken voor HONDA
full


In 1985 (hoort hier eigenlijk niet meer thuis) kwam de driekleur.
full


in 1988 verscheen het nu nog gebruikte logo
full
 
Laatst bewerkt:
Shimadzu
1909

Onderstaande foto vond ik met de volgende gegevens in de naam: Shimadzu 400cc 1909.

full


Googelend op de naam Shimadzu kom ik terecht bij Shimadzu.com een firma die al sedert 1895 bestaat en als wapenfeiten heeft 1909: eerste röntgenapparaat in Japan, 1919 Sanjo Works: een naam die frequent voorkomt in de fabricage van motorvoertuigen en in 1936 start van vliegtuigonderdelen. In hoeverre deze shimadzu.com iets te maken heeft met de motor op de foto is mij nog niet duidelijk. Veel fabrieken welke oorlogstuig maakten voor en tijdens de oorlog maakten daarna voertuigen.

Tevens kom ik vaker terecht bij Kyoto Kagaku welke in 1909 een eerste menselijk model met spieren heeft gepresenteerd. Dit lijkt mij nou geen firma die begint met een motorfiets productie.

Wij zoeken verder!
 
Laatst bewerkt:
Martin
1955-1961

naar Martin VA uit 1959

Martin motorfietsen werden gebouwd door de Martin Factory Co. Ltd.
Bovenstaande is uit de folders op te maken, doch op internet is de zoektocht op dit moment nog verder zonder resultaat.

full



full
 
Laatst bewerkt:
Toyo
1953

In 1953 produceerde ToYo een 60cc tweetakt en een 90cc viertakt versie van de E-type motor. De E-type is een zogenaamde Line-up, dit betekent dat de motor als accessoire aan een fiets te bevestigen is.

full


De E-Type wordt ook geleverd aan andere framefabrikanten. Het blok had de reputatie sterk, robuust en goedkoop te zijn.

full
 
Showa
1953

Naar Showa Cruiser

In totaliteit komen er 4 modellen van de Masakazu Works te Numazu in het jaar 1953. Het SH model had voor die tijd een state-of-the-art voorvork en was dat jaar het topmodel. De kleinere modellen SF en SK hadden gelijke motoren van 100cc. SK had in tegenstelling tot de SF helemaal geen vering. De SK miste de motor en was dus gewoonweg een fiets.

full


Het vermogen van de eencilinder OHC viertaktmotor was 5pk bij 4.800 toeren. Met een slag van 63mm en een boring van 55mm kwam de de SH op 149cc.
De top lag bij 80km/uur.
 
Laatst bewerkt:
Sumita
1953

full


De Sumita C-type 150cc zat in een zwaar bevochten klasse. Met zijn boring x slag van 56x60mm kwam de cilinderinhoud van de eencilinder OHV viertakt op 147,7cc

full


Met zijn 3,5pk en maar 2 handversnellingen bleef de productie beperkt tot 400 stuks per maand. In het najaar van 1953 kwam aan de achterkant een plunjer-achtervering.
 
Itoh MC
1947-1962

Itoh Motor Corporation zag het levenslicht in 1947. Het is nooit een erg grote fabrikant geweest. IMC was in den beginne puur regionaal bezig in tegenstelling tot Kyabuton, Toyo Motor of Mitsubishi met haar Silver Pigeon. Direct na de wereldoorlog was ITC te vergelijken met AutoBit of Olympus.

full


1954 was de productie nog steeds marginaal met een productie van 150 stuks per maand. Alles werd gerealiseerd met 50 medewerkers.
Ito Jinichi (geboren in 1917)de stichter van IMC werkte gedurende de wereldoorlog bij Mitsubishi aviation Nagoya Machinery Co.
Na de oorlog creëerde hij voor Honda een civiele versie van diens fiets, welke nog te veel leek op de militaire uitvoering. Tevens ontwierp hij de 78cc generatormotor welke ook door Honda in diens A-type werd gebruikt.

full


In1953 kwam het FG-type met 150cc viertakt zijklepper van Ito Industry Co., Ltd. te Showa-ku, Nagoya.
De motorfiets heeft 3 handversnellingen en slechts 3pk bij 3.600 toeren met een topsnelheid van 65km. Het motorblok is echter niet neer van IMC zelf doch van Mitsubishi Heavy Industries. Om de verkoopprijs nog verder te kunnen drukken was er zelfs een F-type: zonder koplamp en achtervering.

full


Uiteindelijk kwam er voor de heet omvochten 150cc klasse een 4pk sterke OHV-motor (ook van Mitsubishi) waardoor de topsnelheid steeg tot 70km/u. Door het gebrek aan eigen motorblokken was IMC te afhankelijk geworden van toeleveranciers waardoor uiteindelijk in 1962 de deuren werden gesloten.

full
 
Flybird

Kwam ik, terwijl ik naar iets anders op zoek was, nog meerdere modellen tegen van Flybird als in de eerste post.
De foto hieronder is de AC150 en de folder daaronder de AC250 uit 1953

full


Deze fietsen hadden diverse belangrijke opties.
Moderne achtervering
Snelheidsmeter
Kilometerteller
Contactslot boven op de koplamp
3 handversnellingen
150cc haalde 85km/u
250cc haalde 100km/u

full
 
Z
1953

full


Motorfietsen onder de merknaam Z werden gefabriceerd door Osaka Z Industrial Co., Ltd. te Kita-ku, Osaka

full


Hieronder zie je de versie uit de 150cc klasse. Met een boring x slag van 55 x 62 en een compressie van 6,3 leverde deze machine 4pk bij 3.600 toeren
Topsnelheid lag bij 70km/u
De machine had een wet-sump smering, enkele plaat koppeling en 2 versnellingen vanaf einde 1953 was het geheel voorzien van een plunjer vering.

full


full
 
Tas
1917-heden

De Tas modellen worden gefabriceerd door Tanaka Industrial Co., Ltd. in Chiba Tsudanuma town

full


Tanaka heeft een lange historie wat betreft het fabriceren van motoren en motoronderdelen. De specialiteit bestaat in het vormen en gieten van hoogwaardige motorblok delen.

full


Al vanaf 1917, produceert Tanaka onderdelen voor recreatieve doeleinden. In veertiger jaren introduceert Tanaka onder de merk naam TAS de "BK-3 Veergewicht" fietsmotor in Japan (te vergelijken met een solex-blokje).

full


In de zestiger jaren werd naast het "solex-blokje" een aantal kleine motorblokken geproduceerd welke aftrek vonden bij diverse brommer en lichte-motorfiets fabrikanten. Ook produceerde Tanaka zelfstandig enkele brommer-typen.

full


Met name het "solex-blokje" onder namen als TAS Spitzers, Bike Buggers and Free Spiriters zijn heden ten dage nog steeds verkrijgbaar.

full
 
Honda Benly Touring C95 en CA95

full


De C95 en CA95 zijn frame- en motortechnisch identiek. Per land kan de benaming veranderen. Optisch verschillen zijn heel beperkt (een ingekleed stuur of chroom stuur alsmede de kleur van het zadel)

full


De C95 en CA95 hebben een plaatframe en een tweecilinder OHC-motor van 150cc. Verder karakteristiek is de schommelvork (dat hadden alle C en CA modellen)

full


Ondanks het feit dat de motoren veel toeren draaiden hadden ze de naam heel erg betrouwbaar te zijn. Lekken van olie was een onbekend verschijnsel. Ondanks de hoge toeren was de interval van onderhoud lager als dat van de concurrentie.

full


Deze 150cc versie is verschillende jaren in productie geweest.

full
 
Encore
1954

Behalve dat het model F60 wordt genoemd en dat het over een 60cc tweetakt motor beschikt. Op dit moment weet ik verder niets.

full
 
Honda SA250/SB350
1955

full


Alhoewel een NSU als voorbeeld heeft gestaan voor de eerste 250cc machine was mr. Honda zelf hier niet tevreden over.

full


Vooraleer hij op de markt kwam diende alles, maar ook werkelijk alles technisch op een hoger standaard gelegd te worden.

full


Het werd de eerste OHC-motor van Honda. Deze eencilinder machines diende boven alles uit te komen. Het plaatframe voldeed op dat moment aan alle eisen van vermogen en wegligging.

De SA250 werd kort na de verschijning aangevuld met een SB350 een een 4E220.

full
 
Laatst bewerkt:
Hayate
1956

full


Over het merk Hayate heb ik niet veel kunnen vinden.
Weliswaar werd gedurende de 2e wereld oorlog onder de vlag Nakajima een Hayate gebouwd, maar of daar een relatie tussen bestond ben ik nog niet achter.

full


Momenteel gebruikt Suzuki de naam Hayate als modelnaam. Ik kan ook hier niet zeggen of en in hoeverre er een connectie bestaat.

full
 
Aviation
1953

Naar 2e post van Aviation

Dat onder de merknaam Aviation 2 motorfietsmodellen worden gefabriceerd, het A en het B model, is wel duidelijk. Of er überhaupt een C model was is mij niet duidelijk.
Met de zoekterm Aviation op google krijg je van een hoop, maar niets wat je zoekt.
Maar we geven de moed niet op.

full
 
Laatst bewerkt:
OPK

full


Bij de merknaam ben ik aan het twijfelen. De westerse lettercombinatie, alsook het logo verkondigen OPK.
De 4 lettertekens van het Katakanaschrift geeft uitgesproken de naam Ka-I-Do-Ku.
Zolang ik het niet zeker weet, dan zal ik het op OPK houden

Hij lijkt afschuwelijk veel op de Dynaster hieronder, maar de term Ka-I-Do-Ku kom ik niet tegen.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan