Honda SH150i deel2

Klopt allemaal....en de honda is nog eens 10 keer praktischer.
Zie mij niet op mjn bmw met een boodschappentas tussen mijn voeten van de appie naar huis ploffen :)



Maar 180 pk,elektronisch instelbare vering en demping,launch,wheely,Tractioncontrole en een Quickshifter is ook niet vervelend :)

ben je al de 50 gepasseerd dan ? :')

koekblik op 2 wielen bijna _O-
 
Laatst bewerkt:
Honda Nederland heeft de SH125i Mode voor Nederland aangekondigd.

Kleuren: Pearl Jasmine White, Fabulous Pink, Poseidon Black Metallic.

Fabulous Pink lijkt me wel wat.
 
Honda Nederland heeft de SH125i Mode voor Nederland aangekondigd.

Kleuren: Pearl Jasmine White, Fabulous Pink, Poseidon Black Metallic.

Fabulous Pink lijkt me wel wat.

full


:')
 
Meer kleurkeuze voor de meisjes onder ons denk ik zo.
Nieuwe markt?
 
Laatst bewerkt:
Voor landen waar je geen A 125cc rijbewijs nodig heb wel denk.
En geen motorrijtuigenbelasting.
 
Laatst bewerkt:
SH Mode 125 gaat €2799 kosten.

Als je dan de SH125i naast de Mode en de PCX 125 zet:

- Allemaal 125cc 4-takt vloeistofgekoeld, zelfde boring en slag, naar mijn vermoeden allemaal hetzelfde eSP blokje. PCX iets minder compressie maar lijkt een typo te zijn
- Verschil in vermogen is verwaarloosbaar, PCX heeft topvermogen iets eerder in de toeren
- Mode en PCX hebben 12Nm koppel, SH125i slechts 11Nm. De mode heeft het al bij 5000 toeren, de PCX bij 6000 toeren en de SH125i pas bij 6500 toeren
- Mode heeft een 5.5 liter tank tegenover de 7.5 van de SH125i. Vermoedelijk om de helm onder het zadel te kunnen stoppen
- Mode is 2km/l zuiniger dan de SH125i
- Mode heeft een lichtere accu (5AH vs 6AH)
- Vering is gelijk tussen de Mode en SH125i
- Mode is korter en smaller dan de SH125i, heeft een kortere wielbasis, en lagere zithoogte. Tevens 19 kilo lichter rijklaar.
- Mode is langer en smaller dan de PCX, heeft een kortere wielbasis, en een hogere zithoogte. Tevens 12 kilo lichter rijklaar
- Mode heeft 16"/14" velgen tegenover de 16"/16" van de SH125i. Ook zijn de banden een stukje smaller (80/100 tegen 100/120)
- Mode heeft geen ABS en achter een trommelrem. Gelijk aan de PCX.

Ik zie er niets geks aan. Alle aanpassingen zijn gedaan om de Mode goedkoper en meer stadsgericht te maken. En meer voor vrouwen, als ik dat tegenwoordig nog mag zeggen. Ook knap dat de prijs bijna gelijk is aan de PCX, terwijl de PCX in het goedkope Thailand wordt gemaakt.

Ik zou er als vent best op willen rijden.
 
SH Mode 125 gaat €2799 kosten.

Als je dan de SH125i naast de Mode en de PCX 125 zet:

- ......
- Vering is gelijk tussen de Mode en SH125i

.

De vering van de Mode is toch ietsjes anders: rechts zit er namelijk geen veer/demper-element!

Stijl of bezuiniging, u zegt het maar!
motociclismo%20honda%20sh%20mode%20125%202014%20(5)_640x408.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wordt die mode ook niet in Thailand gemaakt?

als 50cc brommer zou het ook wel wat wezen met injectie.
 
Laatst bewerkt:
Wordt die mode ook niet in Thailand gemaakt?

als 50cc brommer zou het ook wel wat wezen met injectie.

Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik dacht dat de complete SH lijn in Italië was ontworpen en gemaakt, maar dat zal wel een marketing gebabbel zijn.
 
De oude SH's komen in ieder geval van Italië (Atessa), vandaar het plaatje met vermelding "Honda Italia Industriale SpA" op het frame.
 
Ik mocht van de buurman zijn honda cb600f lenen dus ben lekker gaan touren,vandaag laatste mooie dag zegt het nieuws.
Dacht om 12 uur,ik rij weer effe langs spontaan.
Staat mijn sh al klaar buiten,blijkt gister avond al klaar te zijn en was nog altijd niet gebeld,pffff.
Daar zakte mijn broek wel vanaf hoor.
Waarom belde je gisteravond dan niet effe?
Ja ja was druk en laat enzo................schiet mij maar lek.

Maar goed, 280 euro lichter en ik heb mijn geliefde sh weer terug.
Uiteindelijk het naaldlager en kogellager in de koppeling vernieuwd samen met de pakking van het cardan en een aantal keerringen.

Een tijdje terug was ik bij Robber 57 en die verversde mijn canrdan olie die aardig zwart was en hij twijfelde of er zelfs water bij de olie zat.
Deze keerringen zijn nu dus vervangen dus mocht daar een lekje gezeten hebben dan is dat nu ook verholpen.
Tevens is de as van de trommelrem eruit geweest en helemaal gesmeerd,dat had ik gevraagd en lekker dik in het vet gezet, daar heb ik de komende tijd dus ook geen last meer van.

Al met al een hoop geld en ik heb enige bedenkingen bij het verloop maar daar laat ik me verder niet over uit op een openbaar forum, ik ben de wijste zeg maar.

Zeer blij weer lekker met mijn shtje verder te kunnen, net nog even een uurtje gereden en ik was weer blij van dag geschakelgekloot af te zijn, al was het wel lekker om even tegen de 80 pk onder je kont te hebben ;)

Pff, maar dit ga ik volgende keer wel anders aanpakken.

Gr nutty
 
Mooi, nutty dat je ondanks alles weer de weg op kan! :]
 
Laatst bewerkt:
Dat is mooi Nutty, dat je scooter weer klaar is. Hopelijk kan je er weer duizende kilometers tegenaan, zonder onderhoud. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik mocht van de buurman zijn honda cb600f lenen dus ben lekker gaan touren,vandaag laatste mooie dag zegt het nieuws.
Dacht om 12 uur,ik rij weer effe langs spontaan.
Staat mijn sh al klaar buiten,blijkt gister avond al klaar te zijn en was nog altijd niet gebeld,pffff.
Daar zakte mijn broek wel vanaf hoor.
Waarom belde je gisteravond dan niet effe?
Ja ja was druk en laat enzo................schiet mij maar lek.

Maar goed, 280 euro lichter en ik heb mijn geliefde sh weer terug.
Uiteindelijk het naaldlager en kogellager in de koppeling vernieuwd samen met de pakking van het cardan en een aantal keerringen.

Een tijdje terug was ik bij Robber 57 en die verversde mijn canrdan olie die aardig zwart was en hij twijfelde of er zelfs water bij de olie zat.
Deze keerringen zijn nu dus vervangen dus mocht daar een lekje gezeten hebben dan is dat nu ook verholpen.
Tevens is de as van de trommelrem eruit geweest en helemaal gesmeerd,dat had ik gevraagd en lekker dik in het vet gezet, daar heb ik de komende tijd dus ook geen last meer van.

Al met al een hoop geld en ik heb enige bedenkingen bij het verloop maar daar laat ik me verder niet over uit op een openbaar forum, ik ben de wijste zeg maar.

Zeer blij weer lekker met mijn shtje verder te kunnen, net nog even een uurtje gereden en ik was weer blij van dag geschakelgekloot af te zijn, al was het wel lekker om even tegen de 80 pk onder je kont te hebben ;)

Pff, maar dit ga ik volgende keer wel anders aanpakken.

Gr nutty

Stuur je net een whatsapp, lees ik dit :+

Maarrrr 280 euro..?? Wat kost een hele nieuwe koppeling? Vast geen 280 eppo...

Over de moeizame levering van de onderdelen: dat is idem met de SC. Bij mijn scooterzaak vraag ik altijd prijs/levertijd van onderdelen. Is 1 van de 2 te gek dan mag ik ze zelf aanleveren en zet hij het erop. Zo heb ik 2 verse bandjes (<100€ *D ) aangeleverd, hij heeft ze erop gezet. Top.

Verstandig dat je je niet uitlaat over jouw scooterzaak. Maar je was altijd zo tevreden over s2swheels? :+

Gr. Karl
 
Geen commentaar ;)

De koppeling zelf was weinig aan te zien, alleen de lagers en keerringen.
Maar het hele cardan is gesplit met alle tandwielen eruit etc.
Daar moest dus een nieuwe pakking voor komen en ook daar zijn de keerringen vernieuwd.
Verder de as van de rem eruit en schoon gemaakt, gesmeerd.

achteraf had het cardan niet open gehoefd omdat het probleem daar niet zat maar in de koppeling.
Toch ben ik blij dat het gebeurt is omdat de keerringen nu ook vernieuwd zijn.
Zoals ik al aan gaf twijfelde Robber57 al of er wat water bij de olie zat van het cardan.
Dat zat me toch al niet lekker en is nu aangepakt.

Paar dingetjes zitten me nog dwars maar is niet iets voor hier.
 
Ik mocht van de buurman zijn honda cb600f lenen dus ben lekker gaan touren,vandaag laatste mooie dag zegt het nieuws.
Dacht om 12 uur,ik rij weer effe langs spontaan.
Staat mijn sh al klaar buiten,blijkt gister avond al klaar te zijn en was nog altijd niet gebeld,pffff.
Daar zakte mijn broek wel vanaf hoor.
Waarom belde je gisteravond dan niet effe?
Ja ja was druk en laat enzo................schiet mij maar lek.

Maar goed, 280 euro lichter en ik heb mijn geliefde sh weer terug.
Uiteindelijk het naaldlager en kogellager in de koppeling vernieuwd samen met de pakking van het cardan en een aantal keerringen.

Een tijdje terug was ik bij Robber 57 en die verversde mijn canrdan olie die aardig zwart was en hij twijfelde of er zelfs water bij de olie zat.
Deze keerringen zijn nu dus vervangen dus mocht daar een lekje gezeten hebben dan is dat nu ook verholpen.
Tevens is de as van de trommelrem eruit geweest en helemaal gesmeerd,dat had ik gevraagd en lekker dik in het vet gezet, daar heb ik de komende tijd dus ook geen last meer van.

Al met al een hoop geld en ik heb enige bedenkingen bij het verloop maar daar laat ik me verder niet over uit op een openbaar forum, ik ben de wijste zeg maar.

Zeer blij weer lekker met mijn shtje verder te kunnen, net nog even een uurtje gereden en ik was weer blij van dag geschakelgekloot af te zijn, al was het wel lekker om even tegen de 80 pk onder je kont te hebben ;)

Pff, maar dit ga ik volgende keer wel anders aanpakken.

Gr nutty

je had dan beter een 2de hands koppeling op de kop kunnen tikken was je de helft kwijt :/
 
Nutty vroeg om de XP-moto H4 lamp bol van Philips, ik gebruik die al een tijdje en ben er wel happy mee.
Voor diegene die ook op zoek zijn naar wat beters maar niet in de xenon hype willen vallen(H4-xenon heeft zo zijn problemen) wat achtergrond info die ik al lang geleden op heb gezocht maar nog wel paraat heb, ik ben ooit opgeleid fotograaf geweest en weet dus ook wel het eea van licht,kleurtemperatuur en filtering en optische wetten, de rest is gewoon in de bieb lezen en nog meer lezen :+

De originele lamp in een sh150 (en ik denk ook in een sh300) is een Osram Bilux 94193HD , dat is een "heavy duty" H4 lamp, dwz dat de lamp op een relatief lage temperatuur brand en extra stevig is zodat deze lang mee gaat, de reden daarvoor is denk ik omdat het vervangen van de koplamp bij de sh niet in 20 seconden gebeurt is, je moet het eea aan plastic weghalen voordat je er bij kunt, een lamp die lang mee gaat en niet zo snel vervangen hoeft te worden is dan een logische keus voor een fabriek.

Dat heeft echter zo zijn invloed op de hoeveelheid en licht kleur die de lamp produceert, de hoeveelheid zal aanzienlijk lager zijn(minder lumens/lux) en de kleur aanzienlijk "roder" (geel) dan van een high performance lamp.
De kleur van licht word gemeten in graden kelvin(dus temperatuur), de referentie is een zwart straal element dat op temperatuur word gebracht, de kleur licht die je krijgt als het element bv 5000 graden kelvin is is de kleurtemperatuur.
Een lamp die dus 5000 kelvin geeft is vergelijkbaar met het licht dat je krijgt als je een gloeidraadje tot 5000 graden kelvin opstookt, dat is 5000-273=4727 graden celsius.

Het inconsequente: "koud licht" dat blauw achtig wit is komt van een straler die heel heet is;bv 10.000 kelvin , "warm licht" (geelachtig) komt van een straler die juist heel koud is;bv 3000 kelvin.
Daarom kun je beter van kleurtemperatuur spreken dat voorkomt verwarring.

Om een idee te geven
Daglicht bewolkt: 8.000 tot 10.000 kelvin
Daglicht zon : 5.000 tot 6.000 kelvin
60 watt peertje: 2800 tot 3000 kelvin
Halogeen (spot) lampje: 3200 tot 3400 kelvin
halogeen "overspanning lamp" (1000 watt film zon) 3600 tot 3800 kelvin
Kaars: 2000 kelvin (hooguit)
oftewel:
kleurtemperatuur.jpg

Met de term "daglicht" word doorgaans een kleurtemperatuur van 5500 kelvin bedoelt.

De standaard H4 bol is dus te vervangen door iets dat meer licht en witter licht met een hogere kleurtemperatuur geeft, dat heeft dan uiteraard wel weer zijn invloed op de levensduur, "voor niets gaat alleen de zon op" geld dus ook hier: des te hoger de output en kleur des heter de lamp moet branden en des te korter hij mee gaat en vooral de allerlaatste beetjes gaan behoorlijk ten koste van de levensduur.
Een halogeen lamp op 3200 kelvin kan zo'n 1000-2000 uur mee gaan , bij 3800 kelvin(lampje uit de film/dia projector) is dat gezakt naar 100 uur terwijl je hooguit 20% meer licht krijgt en de kleur maar een beetje meer "wit" is.
Dat zijn waardes van 20 jaar geleden en tegenwoordig is er meer mogelijk maar het geeft wel de trend aan: de laatste beetjes kosten veel levensduur.

Maar je kunt die gele kleur toch opkrikken met een blauw filter?
idd, dat kan, met een Kodak wratten 80D filter verhoog je de kleur temperatuur 1300 graden,een 3200 graden relatief gele halogeen lamp word daarmee 4500 kelvin en dat lijkt al aardig op "daglicht".

Maar: voor niets gaat ook hier de zon niet op: zo'n blauw filter remt de lichtuitvoer met 1/3 Lichtwaarde minimaal, dwz er gaat minimaal 1/3 van de hoeveelheid af.
Je hebt dan dus wel mooi wit licht maar helaas ook maar 2/3 van wat het zou kunnen zijn.
Wit licht geeft dan weliswaar wel een beter zicht omdat ons oog daar beter op afgestemd is maar 1/3 verlies is toch wel een beetje erg veel.
Blauwe halogeen lampen zijn dus een beetje zoals de "wide-screen" versie van een DVD, je denkt dat je meer krijgt maar je krijgt (veel) minder -O-

Je zou dan het wattage kunnen opvoeren om toch weer een hoge licht uitvoer te krijgen maar de specs van een H4 lamp staan vast en die is 55/60 watt en niet meer.
Blauwe H4 lampen met meer dan de standaard 55/60 watt bestaan maar die zijn dus niet legaal en geven zeker bij moderne kunststof koplampen het risico op een gesmolten lamphuis of reflector, niet aan te raden.

Bij Philips hebben ze dus een paar jaar geleden eens gekeken wat er nu aan een auto/motor lamp te verbeteren is om een "ultieme" lamp te maken, speciaal hoogwaardig kristal glas, een speciaal gas mengsel in de lamp, een hoogwaardig filament uit zeer zuiver wolfram enz enz.
En dus geen (bijna geen) blauw filter, alleen aan het uiteinde van de lamp zit een dun randje blauw filter zodat de rand van de licht bundel die door lichtbreking(chromatische aberratie) in de lens van nature altijd wat geler is toch mooi helder wit is, zo krijg je dus een egale kleur over het hele licht patroon.
Verder heeft de top van de lamp ipv de standaard zwarte coating een di-chroitische spiegel van palladium om warmte af te voeren/verspreiden en het spectrum(lichtkleur) te verbeteren.

Het resultaat is de moto-XP lamp geworden, de osram variant heet night-racer en die doet ongeveer hetzelfde blijkens tests die ik destijds heb gelezen.
De xp-moto kwam toen in iedere test als winnaar uit de bus zowel kwa hoeveelheid licht, het patroon en de kleur temperatuur, en in vergelijk met normale H4 bolletjes liep dat op tot 80% meer licht,vergeleken met de standaard sh bol zal het verschil zo'n 50% zijn wat overigens niet betekent dat je 2x zo ver kunt kijken: licht bouwt kwadratisch af met de afstand, voor 2x zo ver heb je 4x zo veel licht nodig, die 50% meer geeft je dus zichtbaar 25% verbetering.

Niet zo heel goedkoop en ook niet overal te koop maar wel een aanrader vooropgesteld dat je met 10.000-20.000 km levensduur kunt leven, prijzen die ik nu vind zijn nog steeds 18 euro per stuk.
Sommige Halfords verkopen ze maar ook bij motorzaken heb ik ze gezien.
De productcode is 12342XPS1 en de naam XP Moto H4 60/55 watt.
klikkerdeklik Philips product site
51374d1321162776-karizma-karizma-r-s_packsp_h4_xpmoto.jpg

51375d1321162776-karizma-karizma-r-s_prod_h4_xp.jpg


Dan is er ook nog het afstellen, veel mensen komen nooit aan de afstelling van de koplamp en diegene die het doen weten niet hoe je het meeste er uit kunt slepen.
De standaard afstelling van een koplamp met een projectie apparaat zoals de dealer dat doet is nogal conservatief/veilig, je kunt best wat verder zonder iedere auto te verblinden.
Je gaat naar een mooie lange rechte donkere landweg en zet hooglicht op:
full

Links is laag/gedimd, rechts is hoog licht

Kijk naar de rode cirkel in het hoog-licht, daar binnen kun je duidelijk een soort v-vorm lichtbundel zien, je dient de koplamp dusdanig af te stellen dat de verste rand van deze lichtbundel aan de horizon verdwijnt zoals de foto laat zien.
Hoger dan dat heeft geen zin aangezien je dan de hemel aan het verlichten bent en bovendien kom je dan met gedimd licht te hoog waardoor autos naar je gaan seinen.
De H4 specificatie is dusdanig dat als hoog licht de horizon raakt het laaglicht op de juiste maximale hoogte staat.
Je zit dan dus op het randje van wat kan/mag , ik rijd al jaren zo rond, ook met mijn autos en ik krijg nooit tegenliggers die seinen, controle met een lamp-projector laat ook zien dat het exact aan het randje is van wat mag.
Het uitgangspunt om zelf een H4 lamp af te stellen is dus het hooglicht en niet het laag/gedimd licht.
De methode met de muur en een krijt streepje op 1 a 2% daling levert hetzelfde op als de dealer en is miz te grof,je hebt dan dus wel een juist gedimd licht maar op hooglicht laat je dan behoorlijk wat liggen..

Het mooiste is om het af te stellen op een landweg en daarna rijdend te controleren aangezien de helling van de motor iets verandert als je gaat rijden, dus een tijdje met de schroevendraaier in je zak rijden en kleine aanpassingen maken totdat het perfect is.
De stelschroef zit onder het lampglas en je ziet alleen een klein gaatje, de schroef zelf zit ongeveer 5 cm diep en is een kruiskop.
 
Laatst bewerkt:
Kijk dat is heldere informatie :)
Ik ga eens rond bellen waar ze deze lamp hebben.

Over het afstellen bij een motor.
S'avonds iemand tegemoet komen die een duo passagier heeft verblind bijna altijd dus houd daar ook rekening mee bij afstellen als je vaker met als zonder duo rijd.

Maar niemand kan zo mooi de feiten uitleggen als jij Robber57 ;)
Altijd leerzaam, toppie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan