Suzuki GS500 topic #23 - Laat de nazomer maar komen

Status
Niet open voor verdere reacties.
de vraag is: wat is er mis? zou het de carburateurs kunnen zijn? (heb nog niet met de stationair schroef gespeeld overigens )
 
stationair op 1500 zetten is een lapmiddel, als ie warm stationair niet mooi kan lopen op 1200 toeren is er iets mis.

Klopt, maar 1200 is gewoon te laag. Als hij warm op 1000 loopt moet hij gewoon hoger, maar dat zal inderdaad het probleem niet zijn. Zal wel schoonmaken worden. Of kleppen stellen en synchen of beide.
 
Klopt, maar 1200 is gewoon te laag.

Uit het grote handboek van meneer Suzuki:
Engine idle speed: 1200 +/- 100 r/min.

1200 is perfect :P In de winter zet ik hem zelf ook wel wat hoger, inderdaad richting 1500 rpm. Dan pakt ie net even wat lekkerder op bij het stoplicht als het blok nog koud is.
 
Laatst bewerkt:
Uit het grote handboek van meneer Suzuki:
Engine idle speed: 1200 +/- 100 r/min.

1200 is perfect :P In de winter zet ik hem zelf ook wel wat hoger, inderdaad richting 1500 rpm. Dan pakt ie net even wat lekkerder op bij het stoplicht als het blok nog koud is.

We hebben het hier al minstens twee keer over gehad :+
Als je de rpm op 1200 zet, betekend dat je rpm's met een koude motor in de buurt van de 850-900 liggen. Dan valt er gewoon niet normaal mee te rijden (af willen slaan stationair), of je moet aardig lang met choke erop rijden of wachten tot hij opgewarmt is. Persoonlijk zet ik de choke erop laat hem 40 seconden op de choke draaien (in die 40 seconden steeds minder choke erop) daarna zo'n 30 seconden met choke erop rijden en al rijdend haal ik hem eraf. Vervolgens kan ik normaal rijden en na 10 minuten is hij helemaal opgewarmd en draait hij op 1500. Nooit last van oververhitting of enig ander probleem.

Ik begrijp jouw standpunt verder totaal en theoretisch gezien zal meneertje spleetoog inderdaad achter jouw standpunt staan, maar in de praktijk gezien vind ik het persoonlijk onzinnig en onhandig. Het voelt veel beter aan bij 1500 en oververhitting zal in NL niet snel gebeuren. En die paar druppels benzine die hij daardoor meer verbruikt lig ik niet wakker van :P

Zal ook verschil maken dat jij met een originele uitlaat rondtuft en ik met een open.
 
Laatst bewerkt:
Ik zet het toerental bij een GS500 ook altijd wat hoger. Dan bokt hij onderin niet zo. Ik laat een motor sowieso nooit stationair (koud) draaien!

Mijn GSXR loopt ook 1500 stationair. Door dezelfde reden.
 
Ach ja het verschilt per persoon natuurlijk. In de zomer wordt ik gefrituurd als ik een tijdje voor het stoplicht moet wachten en dat ding staat 1500 toeren te draaien. Als het een beetje normale temperatuur is buiten dan doet mijn gs bij het eerste stoplicht al 1000 toeren en dan is het blok nog lang niet warm.
 
Mijn SV start ik met choke, en zodra hij even boven de 2000 toeren zit (na nog geen 5 seconden) zet ik de choke helemaal terug. dan loopt zij ongeveer 900 toeren maar blijft gewoon aan, ook als ik er mee rijdt, als hij warm is draait ze ongeveer 1300-1400 toeren :)
 
Heb vanavond stukje gereden naar werk, niet lang genoeg om het blok voldoende op te warmen maar hij liep stationair niet lekker. Wel 1500rpm maar na +/- 40 tellen viel de langzaam terug en zonder gas te geven zou die afslaan. Ook hoorde ik om de zoveel tellen een "klonk" geluid in het blok. Nou weet ik niet of dit makkelijk zelf te verhelpen is(zoals ik eerder zei, ben geen technisch wonder dus weet ook neit goed waar ik zou moeten beginnen met kijken) en of het t waard is om iemand anders er te naar laten kijken :?
 
Vandaag maar weer eens met de GS naar stage gegaan, is eigenlijk de moeite niet normaal ga ik altijd op de fiets maar anders kom ik helemaal niet meer aan kilometers..

Heeft iemand trouwens nog een kapotte/slechte uitlaat liggen? ik ga van de winter een andere demper pas maken maar aangezien mijn uitlaat nog vrij goed is laat ik die liever intact.
 
Vandaag maar weer eens met de GS naar stage gegaan, is eigenlijk de moeite niet normaal ga ik altijd op de fiets maar anders kom ik helemaal niet meer aan kilometers..

Heeft iemand trouwens nog een kapotte/slechte uitlaat liggen? ik ga van de winter een andere demper pas maken maar aangezien mijn uitlaat nog vrij goed is laat ik die liever intact.

Je hebt Pb.
 
Mijn GS rijdt weer. Misschien een handig stukje voor in de OP:

De klachten: Uitvallen en inhouden op de snelweg. Het lag niet aan de tankontluchting en ook niet aan de benzinekraan (kraan was brandschoon). Daarop heb ik de deksels van de carburateurs gehaald en trof ik het volgende aan:

Photo18-09-13121231.jpg


Photo18-09-13121236.jpg


Een pasta achtige smurrie die bleek te bestaan uit stukjes plastic, weggeschuurd uit de gasschuifgeleiders. Verder trof ik ook nog een gebroken gasnaald aan:

Photo22-09-13115921.jpg


Links de gebroken naald, in het midden een versleten naald en rechts een gloednieuwe naald.

Vervolgens ben ik naar de plaatselijke Suzuki dealer gegaan en heb ik nieuwe gasnaalden en naaldbuizen besteld. Het bleek dat de gasschuifgeleiders niet via Suzuki leverbaar waren. Dat slaat natuurlijk nergens op aangezien deze plastic geleiders zijn gemaakt om te slijten, hierdoor blijven de gasschuiven heel en die zijn 2x zo duur als de geleiders.

Ik heb vervolgens 2de hands geleiders overgenomen van een mede mf-er (toch bedankt voor de moeite bassie :P ) en geprobeerd de motor rijdend te maken met de nieuwe naalden en naaldbuizen en de 2de hands geleiders. Dit wilde echter niet lukken omdat de gasschuiven en schuifgeleiders op elkaar inslijten, ga je deze verwisselen dan past het dus niet goed meer in elkaar en kunnen de gasschuiven niet vrij genoeg bewegen. Het gevolg is dat de gasschuiven dicht blijven (totaal geen vermogen en amper op kunnen trekken) en de motor uit wil vallen, tot ze het hobbeltje over zijn en je opeens je gas vol open blijkt te hebben. Ik heb geprobeerd de 2de hands geleiders wat bij te vijlen om het beter werkend te krijgen, maar dat gaat gewoon niet. Een van de geleiders deed het redelijk maar de ander zorgde ervoor dat de gasschuif gewoon niet bewoog.

Gelukkig hebben we google en vond ik na wat zoeken een foto op een ander forum van een versleten gasschuif geleider en een gloednieuwe ernaast. Die nieuwe geleider moest ergens vandaan komen, degene die de foto had gepost bleek een BMW Funduro (F650) te hebben. Na wat zoeken in het onderdelenboek van BMW blijkt de Funduro dezelfde carburateurs gebruikt als een GS500 en BMW de gasschuifgeleiders wel levert.

Hier de fiche van Suzuki:
gs500fiche.png


En hier die van BMW:
bmwfiche.png


Nummer 5 op de BMW fiche staat niet op die van Suzuki. Ik heb vervolgens naar de dichtstbijzijnde BMW dealer gebeld (Motoport Almere) en gevraagd of zij die konden bestellen, samen met de O-ring (nr 6 in de BMW fiche) die eronder moet. Dat kon en na 6 werkdagen hadden zij deze binnen.

Photo08-10-13131434.jpg


Links mijn versleten gasschuifgeleider (let op de gaten in de hoeken) en rechts het nieuwe exemplaar van BMW.

Dat was mooi, nieuwe naalden, naaldbuizen en nu ook nieuwe gasschuifgeleiders. Ik heb deze vervolgens ingebouwd en dat ging niet in 1x goed, je moet de nieuwe geleiders waarschijnlijk nog een beetje bijvijlen.
De oude geleiders hebben namelijk schuin afgewerkte puntjes waarvan ik eerst dacht dat het slijtage was, maar achteraf gezien misschien ook niet. Zonder deze schuine puntjes past de geleider niet in de carburateur, buigen willen ze niet want dan breken ze af (ik heb er 1 afgebroken toen ik dat probeerde). Bijvijlen is dus de manier:

vijlen.jpg


Linksonder de oude schuifgeleider, rechtsonder de nieuwe bijgevijlde geleider. Om de geleiders in de carburateur te krijgen zal je niet heel veel kracht moeten hoeven zetten, je moet ze er met een zetje zo in kunnen klikken. Past ie er nog steeds niet in? Ga niet forceren want je zal het plastic breken, pak je vijl of een stukje schuurpapier en vijl de nieuwe geleider bij zodat hij er hetzelfde uitziet als de oude geleider.

Vergeet niet een nieuwe O-ring onder de schuifgeleider te doen, oude ringen kunnen problemen opleveren en het in en uitbouwen van de carburateurs is best veel werk dus neem dat risico niet.


Conclusie:
Een GS500 zal geleidelijk steeds slechter gaan lopen omdat de gasnaalden en gasschuifgeleiders slijten. Omdat dat over vele duizenden kilometers gebeurt merk je daar niks van totdat je echt uitval problemen begint te krijgen. Suzuki levert geen gasschuif geleiders maar BMW gelukkig wel.

Als je niet weet hoe lang de schuifgeleiders en de gasnaalden al in je motor zitten, haal bij de volgende kleppenstel beurt eens de deksels van de carburateurs (let op dat je de onderdelen van de carburateurs niet met elkaar uitwisselt!) en kijk eens goed naar de naalden en schuifgeleiders. Let op dat de kleine O-ring onder de carbdeksel niet in je carb verdwijnt (Nr. 10 op de Suzuki fiche). Als de naalden er uit zien zoals de middelste naald in het plaatje hierboven dan is het tijd om de naald en naaldbuis (vanwege het op elkaar inslijten) te vervangen. Doe je dit niet dan heb je kans op naaldbreuk en daarmee de kans dat de gebroken naald je motorblok in wordt gezogen. Als dat gebeurt dan is de kans groot dat je motorblok dat niet overleefd.

Hoe kom ik aan nieuwe naalden en naaldbuizen? Zoals eerder gezegd kan een Suzuki dealer die zo voor je bestellen, je hebt dan de volgende artikel nummers nodig:

Gasnaald: 13383-01D10
Naaldbuis: 09494-00748
kosten bij elkaar ongeveer €70

De gasschuif geleiders kan je bij een BMW dealer krijgen. Deze schuifgeleiders zitten op onder andere deze motor:

Serie: E169
Model: BMW F 650 97
bouwjaar/maand: 1996/12

BMW artikelnummer gasschuifgeleider (ook wel 'drager' genoemd): 13 11 2343374
BMW artikelnummer O-ring: 13 11 2343393
kosten bij elkaar ongeveer €40

De O-ring maat is overigens binnendiameter 10,25mm, snoerdikte 1,25mm.
 
Laatst bewerkt:
Dan lijkt mij dat tweedehands carbs toch wel een aantrekkelijke keuze is als ik deze prijzen zie?

Verder wel een interessante, nuttige how-to.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou je denken maar je moet dan wel in je achterhoofd houden dat 2de hands carburateurs ook allemaal oude meuk is, de jongste GS500 carburateurs van dit type zijn alweer 13 jaar oud. Aangezien Suzuki dit onderdeel niet levert moet je dus mazzel hebben wil je een setje carburateurs vinden die niet ingesleten zijn, eerder vroeger dan later ga je weer tegen hetzelfde probleem aan lopen. Aangezien het best veel werk is om de carbs eraf te halen en ik dat dus zo min mogelijk wil doen geef ik liever wat extra euro's uit zodat ik weer duizenden kilometers vooruit kan.
 
Dat zou je denken maar je moet dan wel in je achterhoofd houden dat 2de hands carburateurs ook allemaal oude meuk is, de jongste GS500 carburateurs van dit type zijn alweer 13 jaar oud. Aangezien Suzuki dit onderdeel niet levert moet je dus mazzel hebben wil je een setje carburateurs vinden die niet ingesleten zijn, eerder vroeger dan later ga je weer tegen hetzelfde probleem aan lopen. Aangezien het best veel werk is om de carbs eraf te halen en ik dat dus zo min mogelijk wil doen geef ik liever wat extra euro's uit zodat ik weer duizenden kilometers vooruit kan.

Voor dat geld wat je hebt uitgegeven aan deze, kan je waarschijnlijk 3 tweedehands setjes carbs kopen. Heb je in een half uur erop zitten. Het betekend niet dat door wat je nu vervangen hebt jouw carbs gloedje nieuw zijn, is nog steeds een hoop wat kan falen. Grootst mogelijke probleem heb je nu inderdaad wel gefixt. Je weet nu wel wat je hebt in tegenstelling tot tweedehands carbs die altijd tegen kunnen vallen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, is gewoon weer een persoonlijke keuze. Ik vind het irritant werk en vooral dit vind ik belangrijk:

Je weet nu wel wat je hebt in tegenstelling tot tweedehands carbs die altijd tegen kunnen vallen.

Ik sla liever dik 100 euro stuk dan dat ik straks weer moet gaan kutten :Y
 
Ik heb persoonlijk altijd geluk met tweedehands meuk. Dus ik zou voor de tweedehands gaan, vooral als bassie het allemaal al gecheckt heeft. Je hebt ook veel werk zitten in het vijlen van de geleiders en zoeken wat het probleem nu was, voordeel is dat je nu je kennis hebt uigebouwd voor jezelf en voor ons, maar het heeft waarschijnlijk ook veel "stress/irritatie" veroorzaakt.

Maar ik ben blij voor je dat het nu weer werkt :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit veel pech gehad met 2de hands tellers. Nadat ik op mijn bek was gegaan zocht ik nieuwe tellers en die waren op dat moment niet echt te vinden. Uiteindelijk een setje tellers gekocht van een of andere belg, bleek dat hij de kabels gewoon af had geknipt, na dat te fixen bleek dat de tellers enorm afweken. Vervolgens voor meer geld een setje van een Duitser gekocht net over de grens, ik daarheen en boormachine + opzetstukje meegenomen om ter plekke de tellers te kunnen testen. Dat zag er goed uit en een maand later begonnen die ook verrot te gaan. Sindsdien ben ik heel snel klaar met 2de hands spul :+
2de hands gasschuifgeleiders, ik heb het geprobeerd maar als het niet een beetje fatsoenlijk wil lukken zal de pinpas het al snel moeten ontgelden :P
 
Ik heb ooit veel pech gehad met 2de hands tellers. Nadat ik op mijn bek was gegaan zocht ik nieuwe tellers en die waren op dat moment niet echt te vinden. Uiteindelijk een setje tellers gekocht van een of andere belg, bleek dat hij de kabels gewoon af had geknipt, na dat te fixen bleek dat de tellers enorm afweken. Vervolgens voor meer geld een setje van een Duitser gekocht net over de grens, ik daarheen en boormachine + opzetstukje meegenomen om ter plekke de tellers te kunnen testen. Dat zag er goed uit en een maand later begonnen die ook verrot te gaan. Sindsdien ben ik heel snel klaar met 2de hands spul :+
2de hands gasschuifgeleiders, ik heb het geprobeerd maar als het niet een beetje fatsoenlijk wil lukken zal de pinpas het al snel moeten ontgelden :P

Tja mijn snelheidsmeter ging op een gegeven moment ook kaduuk, bij bas gekocht en sindsdien werkt het prima. Geen afwijking hij doet het perfect. Tweedehands geleiders is wel een heel groot risico om tweedehands te kopen, maarja achteraf praten is natuurlijk erg gemakkelijk.
Ik heb een tijd gehandeld in spullen, xboxen en soortgelijk spul. Ik keek zelfs op google maps om te kijken hoe het huis eruit zag van waar ik het op ging halen. Nooit een kat in de zak gekocht en nog nooit verlies op iets gemaakt. Veel voorbereiding bij wie je het gaat kopen kan ook veel schelen in wat je uiteindelijk krijgt. Je zegt dat er op dat moment hier geen te koop stonden dus dat maakt het dan wel weer een heel stuk lastiger.
 
Zwam zwam zwam. De een koopt alles 2ehands de ander alles nieuw, lekker boeiend!

@ kapiteinkoek: je weet in ieder geval aan wie je nog eens wat geld kan verdienen aangezien hij alles 2ehands koopt.
@ Roy131313: Je weet in ieder geval bij wie je 2ehands spullen kan halen omdat hij alles nieuw koopt.

Wel lekker dat je GS het weer doet, mooi man! Goede how too!
 
Laatst bewerkt:
Zwam zwam zwam. De een koopt alles 2ehands de ander alles nieuw, lekker boeiend!

@ kapiteinkoek: je weet in ieder geval aan wie je nog eens wat geld kan verdienen aangezien hij alles 2ehands koopt.
@ Roy131313: Je weet in ieder geval bij wie je 2ehands spullen kan halen omdat hij alles nieuw koopt.

Wel lekker dat je GS het weer doet, mooi man! Goede how too!

Aangezien de gs een budget fiets is leek het mij wel handig om dat even aan te kaarten. Er mag denk ik ook best wel wat gezwamt worden of heb jij dit topic liever nog iets doder?
 
Laatst bewerkt:
Ik koop niet alles nieuw, hele schuur staat vol met velgen omdat bassie niet aan statiegeld doet :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan