Gs500 loopt slecht na vervangen gasnaalden en naaldbuizen

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Mijn GS500 had uitval problemen op de snelweg. Vanaf ongeveer 100km/h begon ie in te houden. Ik heb de carburateurs open gemaakt en het bleek dat een gasnaald ver was versleten en de ander gebroken. Daarnaast waren de gasschuifgeleiders ook versleten. Ik heb de gasnaalden, de naaldbuizen en de schuifgeleiders vervangen. De motor loopt nu voor geen meter meer, optrekken lukt als je mazzel hebt met minimaal 5000rpm en anders valt ie uit. Tijdens het rijden komt ie wel vooruit maar het vermogen is weg. Het gaat allemaal een stuk beter als de choke half open staat. Stationair loopt de motor redelijk.

De kleppen staan goed, luchtfilter is nieuw, bougies doen het prima. Wie heeft de gouden tip om hem weer netjes rijdend te krijgen?
 
Nja 100% hoeft het ook niet te worden. Ik kan me voorstellen dat je vacuumverlies hebt langs de geleiders, en dat de schuiven iets te laat gelift worden. Dan zou je de veren iets in kunnen korten, maar waarschijnlijk zijn die al wat slapper geworden dus dan heft het mekaar weer op.
Slechter dan met de oude geleidingen kan het niet worden.
Ik denk toch dat het iets te zwaar loopt omdat het niet op elkaar is ingelopen. Ik weet niet wat voor materiaal het is? De schuif zal wel van kunststof zijn. De geleider van aluminium ofzo? Ik ken die vlakkeschuifdingetjes niet. Hoe monteer je die geleiders? Als ze niet helemaal in de goeie lijn gemonteerd zitten, gaat het ook vreten.

In elk geval het lijkt me dat met de vinger op en neer drukken wat anders is dan als het met vacuum gebeurd. Zo'n schuif gaat iets kantelen/draaien en dan wil het met vacuum net niet, en met de vinger wel.
Ik denk dat je die geleidingen iets op mekaar in moet schuren/polijsten met turtle wax of zoiets dergelijks. En kijken of de geleidingen er wel goed inzitten.

En heb je de nr.22's (denk o-ringetjes) van Martell en Kawa niet op de vloer liggen inplaats van in de carbs?

Polijsten van de alu. delen is prima....gebruik commandant 4 bijv.
 
Shhh, is nog in de zeer experimentele fase :P Ik ben er nog niet zeker van of het materiaal sterk genoeg is, of het benzine bestendig is en of de 3D printer precies genoeg is om er een functioneel iets van te maken.
 
Hier een filmpje met de 2dehands gasschuif geleiders:
Zonder choke, gas te ver open draaien = wat gesputter en dan uitvallen.

Hierna heb ik de carbs opnieuw uit elkaar gehaald en de rechter schuifgeleider vervangen door de oude originele geleider (die ene waar nog geen gaten in zitten). De gasschuif beweegt beter en de motor doet het boven de 2000rpm voor zover ik nu kan oordelen prima, loopt mooi door de toeren en verder geen gekke dingen. Tussen stationair en 2000 toeren is ie nog steeds wat aan het sputteren en wil hij eigenlijk nog steeds uitvallen als je het gas te snel open draait. Filmpje van deze situatie:

Enig idee waarom hij stationair nog niet goed loopt? Stationair zelf loopt ie prima, alleen bij het opentrekken van het gas gaat het dus snel mis.

-edit
topic mag een weekje in de vrieskast, kapiteinkoek is erachter gekomen dat deze carbs ook op een bmw funduro zitten en jullie mogen 1x raden wat bmw wél in hun onderdelen catalogus heeft staan. Twee nieuwe schuifgeleiders zijn besteld :)
 
Laatst bewerkt:
Ter volledigheid van het topic nog maar even deze post: Mijn GS doet het weer helemaal goed. Ik heb de gasschuifgeleiders van BMW gister opgehaald en erin gezet en de motor loopt weer prima.

Photo08-10-13131434.jpg


Links mijn oude geleider en rechts de nieuwe van BMW. Deze schuifgeleiders zitten op onder andere deze motor, mocht een mede GS500 rijder naar die info op zoek zijn:

Serie: E169
Model: BMW F 650 97
bouwjaar/maand: 1996/12

BMW artikelnummer gasschuifgeleider (ook wel 'drager' genoemd): 13 11 2343374
BMW artikelnummer O-ring: 13 11 2343393
kosten bij elkaar ongeveer €40

Wat meer plaatjes en installatietip in het GS500 topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan