Japanse Klassiekers (van voor 1970)

Bridgestone
1967-1971

full


Van de Bridgestone 350 GTR, gebouwd van 1967 tot 1971, werden 9.000 stuks gebouwd. Met 37pk bij 7.500 toeren haalde de machine, met een gewicht van 160kg, een top van net boven de 150km/u.

Accelererend uit een bocht met een hoog in de toeren klimmende GTR, een glimmende tank en de daarbij een productie van een hoog gillend geluid uit de uitlaten is de ultieme ervaring op een motorfiets in 1967.
De 350GTR werd, bijna zonder uitzondering gezien als de beste middenklasser uit de jaren 60.

Het meest innoverende van de 345cc parallel twin was de roterende inlaat welke een zeer precieze controle mogelijk maakte van de krachtontplooiing. De directe concurrent, de Suzuki 250 super six maakte nog steeds gebruik van een zuiger gestuurde brandstof toevoer. Ook het design en het wegwerken van de carburateurs maakt het een lust voor het oog.

full


full


full


full


full


full


full


Hieronder staat de enigste versie die niet rood was. Ik durf niet te zeggen of deze kleurstelling origineel is.
full
 
Laatst bewerkt:
AutoBit

Ik heb nog wat folders gevonden van AutoBit. De eerste folder is van 1956 en de andere twee zijn van 1957
De logica met benoeming van de modellen is mij niet geheel duidelijk.

full


full


full
 
Mitsubishi
1946

De Silver Pigeon C-10 scooter met een 113cc sterke motor was het eerste product na de tweede wereldoorlog de Nagoya Instrument Manufactory van Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., gevestigd te Nakamura-ku, Nagoya.

full


Mede door de omschakeling van oorlogsgoederen naar andere producten werden door MHI fietsen, ketels, potten en dus ook scooters. Deze eerste Silver Pigeon werd gepresenteerd op 15 augustus 1946, een week voor de Rabbit van FHI.
De C10 had nog een "zeer" beperkt stroomvermogen. De lamp was al elektrisch, doch de claxon was een blaasbalg. Dit probleem werd binnen het model C-10 in 1947 verholpen.

full


De startechniek van de 1,5 pk sterke 113cc metende viertakt zij-klepper met riemaandrijving was redelijk apart. Geen startmotor, geen kickstarter, doch een handel om de motor te ontkoppelen. Met ingetrokken handel, samen met de scooter rennen; er op springen en dan het handel los laten. Als alles goed ging, bleef je doorrijden.

full
 
Laatst bewerkt:
Bridgestone
1967-1971

[afbeelding]

Van de Bridgestone 350 GTR, gebouwd van 1967 tot 1971, werden 9.000 stuks gebouwd. Met 37pk bij 7.500 toeren haalde de machine, met een gewicht van 160kg, een top van net boven de 150km/u.

Accelererend uit een bocht met een hoog in de toeren klimmende GTR, een glimmende tank en de daarbij een productie van een hoog gillend geluid uit de uitlaten is de ultieme ervaring op een motorfiets in 1967.
De 350GTR werd, bijna zonder uitzondering gezien als de beste middenklasser uit de jaren 60.

Het meest innovatie van de 345cc parallel twin was de roterende inlaat welke een zeer precieze controle mogelijk maakte van de krachtontplooiing. De directe concurrent, de Suzuki 250 super six maakte nog steeds gebruik van een zuiger gestuurde brandstof toevoer. Ook het design en het wegwerken van de carburateurs maakt het een lust voor het oog.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hieronder staat de enigste versie die niet rood was. Ik durf niet te zeggen of deze kleurstelling origineel is.
[afbeelding]

Blijven mooie fietsen die Bridgestones :}
 
Meguro
1952

full


full


De Meguro J3 Junior is, hoe kan het ook bijna anders, de opvolger van je J2 Junior. De J3 was het laatste model wat nog gebaseerd was op de oude vooroorlogse techniek. Het wezenlijke verschil met de J2 was dat de cilinder 5mm verder was opgeboord. De J2 haalde met een boring van 65mm en een slag van 75mm 250cc. Door het opboren werden het nu 288cc.

full


full


De J3 Junior werd in juni 1952 gepresenteerd. Om rijbewijstechnische redenen werd de J3 tot augustus 1953 ook als 250cc versie aangeboden. Tot en met 250cc behoefde men toentertijd maar een beperkt rijbewijs.

ondanks beperkte snelheid een stuurdemper
full


Naast het pure opboren van de cilinder werden ook in het motorblok enkele wijzigingen aangebracht. Optisch was het niet schokkend. Doch bij een J3 had je, zoals gezegd, de keuze uit 2 cilinders (250cc en 288cc). Bij de J2 was opboren niet mogelijk.

Twee cilinder versies mogelijk
full


Het verschil in vermogen tussen de beide J3 versies was 1 pK. 8 voor de 288cc en 7 voor 250cc versie. Met een eigen gewicht van 157kg werd met veel pijn en moeite een top behaald van 80km/u

spanningsmeter en lichtschakelaar in de koplamp
full


Met heel beperkte aanpassingen veranderde de J3 in een J3A. Tot augustus 1956 werden zo'n 2900 exemplaren gemaakt (J3 en J3A)

Snelheidsmeter in de tank
full


full
 
Aviation
1953

Een tweede post voor een Aviation model. Dit had ik niet verwacht. Ik ben er nu achter dat Aviation werd gefabriceerd door Nagoya motorcycle Co., Ltd. te Naka-ku, Nagoya.
Voor de rest ben ik nog niet verder.

full
 
SJK
1954

In 1954 presenteerde Suzuki, toen nog onder de afkorting SJK haar eerste viertakt model. De CO-L 90cc en 3 versnellingen, met voor- en achtervering. De CO-modellen werden de Colleda's; een naam waar Suzuki heden ten dage toch af en toe op terugvalt.

full


full
 
Laatst bewerkt:
KURO HAGANE
1939-1945

full


De Kuro Hagane is iet te verwarren met de “bekende” Rikuo. Hij lijkt er veel op doch het is geheel iets anders.

full


Het motorblok van de Kuro Hagane oftewel Zwart IJzer is weliswaar gebaseerd op de blauwdrukken van Harley-Davidson VL1200 doch voorzien van tal van modificaties bedoeld voor de Japanse militaire elite; er is geen enkel deel uitwisselbaar. De inhoud van de motor was met deze ontwikkeling gegroeid naar 1260cc en was tevens voorzien van een achteruit versnelling.

full


hieronder staat een Rikuo 97 (vergelijk het motorblok)
full


Het frame van de Kuro Hagane is een compleet eigen ontwikkeling van de ingenieur Sakurai. Dit model had een al heel snel de bijnaam “2 etages”. Niet alleen de bodemvrijheid was ondanks het extreem zware frame tot 20cm gestegen. De complete motorfiets was qua afmetingen 1,5 maal de gewone motorfiets. Het was een reus geworden.
De militaire leiding was zo overtuigd van het goede ontwerp, dat Rikuo hetzelfde frame diende te gebruiken voor de productie van hun militaire zijspannen; de 97!

full


full


Vergelijk de verhouding man en motor met de foto's van de Rikuo 97 hier boven
full


Werden de Rikuo's tijdens de wereldoorlog gebouwd door Sankyo, Jidosha en Mazda te Tokyo. De Kuro Hagane werd gebouwd te Hiroshima Honsu. De fabriek en alle materialen waren niet bestand tegen de eerste atoomaanval op 6 augustus 1945.

full


De Kuro Hagane is, hoe cynisch het ook klinkt, een Limited Edition

full
 
Laatst bewerkt:
Suzuki
1963-1965

full


De Suzuki K11 werd gebouwd vanaf 1963. Het 80cc motorblok werd gevoerd met mengsmering. Bij het inrijden, gedurende de eerste 1000km was de verhouding 1 op 5. Daarna kon worden volstaan met 1 op 20. In 1966 werd de mengsmering vervangen door een geforceerde menging middels een apart olietankje.

full


full


full


full


De snelheidsmeter is anders ingedeeld als nu gebruikelijk

full


full


full


Er bestond een nagenoeg identieke versie, maar dan van 50cc van dit model; dit was de M12.
Vraag mij niet naar de logica van de type aanduiding.

full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Gedurende de eerste 1000km snap je inderdaad niet dat de bougie wil vonken.
Maar ik heb mij vergist eerst 1 op 15, daarna 1 op 20 :9~
full
 
Laatst bewerkt:
Garry
1953-1954

De GARRY 60cc werd gemaakt door Wakita Chamber of Commerce and Industry gevestigd te Nagoya Kita-ku. Het tweetakt motortje was afkomstig van Aichi.
Toen de 60cc klasse door de Japanse overheid werd verruild door de 125cc klasse staakte Wakita de productie, daar het "fietsframe" niet door ontwikkeld kon worden.

full
 
Laatst bewerkt:
Young
1953-1954

De Young SY beschikt een 90cc viertakt OHV motor. Hij werd geproduceerd door ENSHU light car Industry Co., Ltd. in Hamamutsu.
De eerste folder is van 1953 en de andere twee zijn van 1954, Meer heb ik over dit merk nog niet kunnen vinden.

full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Yamaguchi
1954 - 1956

Hieronder diverse folders van Yamaguchi uit 1956
De logica van de modelbenaming ontgaat mij volledig.
De 700 heeft 250cc, de 600 heeft 150cc, de 301 heeft 125cc en de 250 heeft 90cc

full


full


full


Deze onderstaande folder is uit 1954. Bovenstaande logica, zo die er al is, wordt nu echt onderuit gehaald: 300 voor 125cc, 200 voor 90 cc en 100 voor 60cc

full


Onderstaande Yamaguchi is een S302 uit 1957

full
 
Laatst bewerkt:
Honda
1954

In 1953 verscheen de eerste Honda Benly J. Dit eerste model had de reeds gememoreerde monoshock en een 90cc motor. In het midden van 1954 verscheen de Benly JA als eerste opvolger in de J-serie. De motor had nu een inhoud van 138cc. De JB en JC welke hierna gepresenteerd werden beschikten daarentegen maar over een 125cc motor.
Zoals alle Benly J modellen beschikte de JA ook over 3 versnellingen.
Naast de verandering in het aantal cc's waren de snelheidsmeter en het loslaten van de monoshock de belangrijkste wijzigingen. Het motorblok van de JA maakte evenals het motorblok van de J deel uit van het onafgeveerde gewicht.

Van de JA heb ik maar 2 foto's kunnen vinden

full


full
 
Q-Rocket
1955

De eerste kleurenfolder van Quinn Rocket uit 1955
Hierop staan de op dat moment populaire AR viertakt zijklepper van 200cc met een motorblok van Mitsubishi.
Het 250cc model de OR viertakt zijklepper was gebaseerd op de uit Duitsland afkomstige Horex was nieuw voor dat jaar.

full
 
Laatst bewerkt:
RSY
1954

full


De hier getoonde RSY bevat een motoblok van 200cc. Dit motorblok werd geproduceerd door Kawasaki Aircraft voordat Kawasaki de entree maakte in de motorfiets productie.

full


full


De fabrikant van de RSY was Amano Kogyo Ltd.

full


De constructie is beter en doordachter als menige andere constructie. Vermoedelijk bedoeld voor politie, militaire of ander zwaarder en langdurig gebruik.

full


Je zou bijna zeggen dat zij reeds in 1954 serieus overwogen de buitenlandse markt op te zoeken, zeker als je in Engels “Utility Motor-Cycle” tegenkomt naast een logo waar zich niet de moeite werd genomen de Mercedes 3-ster aan te passen. Misschien een extra verwijzing naar excellente kwaliteit.

full


full


Het Kawasaki motorblok werd in twee versies geleverd. 200 en 250cc. Met name het grotere model werd gebruikt door Itoh-MC en Shokai Rocket.

In "A Century of Japanese Motorcycles" van Didier Ganneau en Francois-Marie Dumas wordt gesuggereerd dat 1954 het enigste productiejaar van de RSY is geweest.
Het kaartje hieronder laat echter een 150cc versie zien en dat zou kunnen wijzen op 1953.

full


Desalniettemin er is weinig anders over het merk te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Honda
1959-1962

De Honda CB92 is een van de meest gezochte fietsjes van de vroege Honda's. De machine heeft een sportieve enkele nokkenas en ook een enkele carburateur. De machine werd geïntroduceerd in 1959 en was verkrijgbaar in twee versies. De standaard CB92 had een tweepersoonszadel en volledige normale uitlaten. Sportief voor zijn tijd, maar toch....

Honda bood ook een “R” model van de CB92 aan. Deze was voorzien van een racezadel, megafoonuitlaten en wat kleinere zaken die bij de dealers konden worden besteld Voorzien van een snelheidsmeter met kilometerteller produceerde de CB92R 16pk bij 10.000 toeren. Menige 250 van die tijd had het moeilijk om hem bij te blijven.

Ik heb vorige week nog een filmpje van bijna 3 minuten op Youtube gezet. Twee derde betreft een CB92.
full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt:
op de foto's afgaande ziet deze er compleet uit en met gelukkig alle glaasjes nog
Het is dat ik al een oudere dream heb anders zou ik beslist even kijken zo compleet wordt ( is al eigenlijk) steeds zeldzamer.
Of de liefhebbers zijn ook zeldzaam denk ik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan