[How To] Verwarmd vest! (home made)

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Alle eer van deze How-To gaat naar Hellracer.
Ik heb netjes om zijn toestemming gevraagd, en de tekst iets aangepast naar een mooie tutorial! Heel veel plezier ermee!

Benodigdheden:

* Stoelverwarmingshoes van de Action (€7,95)
* Fleecevest (ook Action (5,95)
* Een scherp mesje (bijv. Stanleymes)
* Naaimachine (of je moet goed zijn met naaien met de hand).
* Klein beetje geduld
* 12 v aansluiting op de motor / Aansluiting naar de accu maken


Plan van aanpak:

Verwijder met een scherp mesje het afwerk randje rond de stoelhoes. Als het randje weg is kun je het zit-schuim, de mat, het achterschuim en de achterkant van elkaar loshalen. Deze lagen zitten zo hier en daar met een beetje spray-lijm vast.

Leg de mat op de binnenkant van je vest en schuif deze zoveel mogelijk omhoog richting de schouders.
Knip voorzichtig wat van het overtollige van de mat weg zodat je ruimte genoeg bij de armgaten van het vest houdt.

Let op dat je niet door de verwarmingsdraden knipt.
Die zie je heeel duidelijk zitten.

Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.
Hobby met de naaimachine de bende aan elkaar en klaar!

De trekontlasting voor het snoer schroef je gewoon los van de hoes en vast op je fleece. Het is echt zo simpel als wat en het werkt prima. Ik hoop dat het morgen 30 graden vriest, ga ik lekker een stukje toeren!

ohja,
Ik heb zelf een hekel aan een dikke kraag onder m'n motorjas dus ik heb de kraag van de fleece verwijderd en omgezoomd (jaja, als ik m'n best doe kan ik best wat).

Even wat foto's erbij:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
ik zit er ook aan te denken om dit in elkaar te knutselen

echter zou hij dan op het Honda XL500 pekelbrik moeten komen. Ik weet niet wat voor dynamo daar op zit maar de accu is een 3 Ah exemplaartje. Zou ik het ding niet heel snel leegtrekken?

vestje; 25 W op laagste stand.. koplamp 35 W (ouderwets ding), achterlicht 5 W.. af en toe remlicht en knipperlichten a 21 W.

Kom je in ieder geval op constante belasting (vest + koplamp + achterlicht) van 5,5 A. Als je er vanuit gaat dat je de 3 Ah accu niet helemaal leeg wil trekken, laten we zeggen maximaal tot de helft, heb je dus maar 1,5 Ah tot je beschikking. Dan is de pret in 1,5 Ah/5,5 A = 0,27 h voorbij.

Zou dus wel prettig zijn als m'n dynamootje de accu vlot genoeg kan bijladen..
 
Is die accu wel 12v? Vaak zijn ze 6v dacht ik?

Dat soort fietsen hebben vaak geen spanningsregelaar. De dynamo is afgesteld op de belasting, d.w.z. dat met de belasting van de lampen de spanning op zo'n nivo uitkomt dat er een accu opgeladen kan worden.
Als je de lampen uit doet, wordt er een weerstand ingeschakeld (met dezelfde weerstand als de lampen bij elkaar ongeveer).
Dus je zou ipv die weerstand het vest aan kunnen sluiten, maar dan heb je dus of licht of warmte :)

Als het goed is kan de dynamo niet veel meer leveren, anders zouden de lampen heel vaak springen. Dus met lichten en vest aan zul je waarschijnlijk minder licht hebben, weinig warmte en snel een lege accu.

Heb je misschien een bedradingsschema? Als 'ie wel een spanningsregelaar heeft wordt het een ander verhaal.
 
ik zit er ook aan te denken om dit in elkaar te knutselen

echter zou hij dan op het Honda XL500 pekelbrik moeten komen. Ik weet niet wat voor dynamo daar op zit maar de accu is een 3 Ah exemplaartje. Zou ik het ding niet heel snel leegtrekken?

vestje; 25 W op laagste stand.. koplamp 35 W (ouderwets ding), achterlicht 5 W.. af en toe remlicht en knipperlichten a 21 W.

Kom je in ieder geval op constante belasting (vest + koplamp + achterlicht) van 5,5 A. Als je er vanuit gaat dat je de 3 Ah accu niet helemaal leeg wil trekken, laten we zeggen maximaal tot de helft, heb je dus maar 1,5 Ah tot je beschikking. Dan is de pret in 1,5 Ah/5,5 A = 0,27 h voorbij.

Zou dus wel prettig zijn als m'n dynamootje de accu vlot genoeg kan bijladen..
Misschien kan je bij jou motor beter een slang aan je uitlaatdemper maken en steken die onder je jas ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is die accu wel 12v? Vaak zijn ze 6v dacht ik?

Dat soort fietsen hebben vaak geen spanningsregelaar. De dynamo is afgesteld op de belasting, d.w.z. dat met de belasting van de lampen de spanning op zo'n nivo uitkomt dat er een accu opgeladen kan worden.
Als je de lampen uit doet, wordt er een weerstand ingeschakeld (met dezelfde weerstand als de lampen bij elkaar ongeveer).
Dus je zou ipv die weerstand het vest aan kunnen sluiten, maar dan heb je dus of licht of warmte :)

Als het goed is kan de dynamo niet veel meer leveren, anders zouden de lampen heel vaak springen. Dus met lichten en vest aan zul je waarschijnlijk minder licht hebben, weinig warmte en snel een lege accu.

Heb je misschien een bedradingsschema? Als 'ie wel een spanningsregelaar heeft wordt het een ander verhaal.
Ik heb het type met 12 volt circuitje. Zit ook een spanningsregelaar tussen. Zou in principe gewoon moeten werken dus lijkt me. Maar voor hoe lang is de vraag :+
 
Ik neem aan een echte spanningsregelaar. Is een kastje met koelribben en alles. Lampje aansluiten is wel makkelijk ja. Alleen kom ik er moeilijk achter of de dynamo de accu vlot genoeg weet bij te laden zodat ie niet leeg gaat.
 
Ik neem aan een echte spanningsregelaar. Is een kastje met koelribben en alles. Lampje aansluiten is wel makkelijk ja. Alleen kom ik er moeilijk achter of de dynamo de accu vlot genoeg weet bij te laden zodat ie niet leeg gaat.
meten is weten.
met je spanning op de accu bij 3000 toeren.
Als het goed is zal dat ruim 14 volt zijn.
Sluit daarna het lampje aan dat hetzelfde vermogen heeft als je vest.
Zakt de spanning meer dan 0.5 volt dan komt het niet goed.
Onder 13.8 volt laad je accu nauwelijks.
 
Ik neem aan een echte spanningsregelaar. Is een kastje met koelribben en alles. Lampje aansluiten is wel makkelijk ja. Alleen kom ik er moeilijk achter of de dynamo de accu vlot genoeg weet bij te laden zodat ie niet leeg gaat.
Kan ook een diode met koelribben zijn. Hoeveel draden heeft ie?

Maar vdv's tip is een goeie, ff meten of ie bij volle belasting nog genoeg laadspanning heeft (>13.8v)
 
Met weinig koelribben dus weinig vermogen.
In dat geval is het juist gunstig om veel belasting aan te sluiten op de accu. De regelaar hoeft dan minder elektrische energie om te zetten in warmte energie (oftewel affakkelen, daar zijn de koelribben voor).
De vraag rest dan nog hoeveel vermogen de dynamo levert. Maar ff meten met het extra lampje is makkelijker.
 
Welk vermogen bedoel je?
Het vermogen dat omgezet word in de regelaar is de stroom x de spanning die over de thyristor staat.
Een heel snelle schakelende thyristor zal minder vermogen dissiperen en daardoor ook veel minder warm worden.
Allemaal veel te ingewikkeld... de algemene gedachte is dat de regelaar warm wordt doordat je 'm belast (licht, navi, ecu, koelkast, tv, vest etc.).

(het omgekeerde is waar, maar dat hoef ik jou niet te vertellen)
 
Allemaal veel te ingewikkeld... de algemene gedachte is dat de regelaar warm wordt doordat je 'm belast (licht, navi, ecu, koelkast, tv, vest etc.).

(het omgekeerde is waar, maar dat hoef ik jou niet te vertellen)
dat klopt, maar het is niet zo dat de regelaar de rest opsnoept.
De regelaar belast de dynamo zodat de spanning daalt.
Het vermogen word dus gedissipeerd door de dynamo en maar voor een deel door de regelaar.
 
Ik heb dr laatst eentje gemaakt. Paar magnetische knopen uit china drbij (kan ik 'm ook loskoppelen van mn vest), oud vest, ductape en het werkt perfect. Voor 10 euro en een middagje werk :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan