FJ 1100 / 1200 Topic

Gooi nou gewoon 10W40 van Louis in die FJ.
De mijne rijden er al jaren perfect op.

neehee.. bij elke olie beneden de 20W rookt ie als een gek.....
bij 20W of meer niet :N :N

zelfs 15W met toevoeging (forte) rookt ie nog :(

daarom wil/moet ik echt 20W hebben
 
Hmm ter algemene ontwikkeling en oriënterig.. de 1100 en 1200 zijn kettingfietsen? gaat een ketting op zo'n zware motor niet heel snel rot?
Is een 1200 net zo sleutrel-onvriendelijk als alle 4-pitter jappen met 4 carbs waar je net niet bij kan en rubbers die moeilijk te krijgen zijn en loeihard en.. argh?

enige zwakke plekken? (nokkenalsketting na de ton heb ik gelezen?)_
 
Hmm ter algemene ontwikkeling en oriënterig.. de 1100 en 1200 zijn kettingfietsen? gaat een ketting op zo'n zware motor niet heel snel rot?
Is een 1200 net zo sleutrel-onvriendelijk als alle 4-pitter jappen met 4 carbs waar je net niet bij kan en rubbers die moeilijk te krijgen zijn en loeihard en.. argh?

enige zwakke plekken? (nokkenalsketting na de ton heb ik gelezen?)_


YEP :Y
 
Hmm ter algemene ontwikkeling en oriënterig.. de 1100 en 1200 zijn kettingfietsen? gaat een ketting op zo'n zware motor niet heel snel rot?
Is een 1200 net zo sleutrel-onvriendelijk als alle 4-pitter jappen met 4 carbs waar je net niet bij kan en rubbers die moeilijk te krijgen zijn en loeihard en.. argh?

enige zwakke plekken? (nokkenalsketting na de ton heb ik gelezen?)_


Je kan bij een FJ het hele achterframe er zo af halen, dan kun je bijna overal bij. Als je geen ketting wil moet je een XJ900 nemen. Die heeft een cardan en ook net genoeg ruimte om de carburateurs er zo vrij gemakkelijk tussen uit te halen.
 
Er stond vandaag bij het stoplicht een rood/witte xj900 naast me..
idd met cardan.. ik kan me voorstellen dat de ketting bij een 1200 binnen 6000km op is?
Er kwam wel een leuk grommend geluidje uit dat ding..

Wat is het verschil tussen de XJ en FJ series?
 
Laatst bewerkt:
De ketting van een fj1200 is echt niet binnen 6000 km op als je er de gewone aandacht aan besteedt. Dus vethouden en misschien af en toe met een doek eroverheen

Ik deed met een pro-oiler 30.000 km met een ketting en dan reed ik hele jaar door
 
Dat valt me reuze mee..
Hoe is de onderdelenvoorziening voor de oudere yamaha's?
en tegen wat vooir prijzen?

M'n broer heeft oudere kawa's en de onderdelenprijzen voor die dingen is echt idioot hoog..
Goed, wellicht ben ik ook 'verwend'door de prijzen van jawa en enfield..
 
Goed, ik heb een reactie gestuurd op iemand die een fj1200 te koop heeft.. hij schijnt in de 2de uit de versnelling te springen.. door het vermogen aldus de eigenaar.. is de versnellingsbak de zwakke plek van de fj1200?

is de xj900 beter in dit opzicht?
 
Zwakke plek is misschien n groot woord maar het komt inderdaad voor.. Heb er zelf nauwelijks Tot eigenlijk nooit last van..
Ergens eerder in dit topic staat geloof ik een oplossing/tip hierover, maar pin me er niet aan vast. Het was voor mij in ieder geval geen reden om de koop van mijn stalen ros af te blazen, WAT EEN MACHINE!
 
Ik kan me voorstellen dat een motor met zulk vermogen heel relaxed rijdt op de snelweg.. wat ik in weze ook ervaar met mijn r100rt (te koop) maar heb dus helemaal geen ervaring met voorover zitten op een dergelijke sportjapanner.. misschien bevalt 't me helemaal niet..

Ook de hoge toerentallen vind ik 'eng'en zal ik grondig aan moeten wennen..
 
Hij ligt heel stabiel op de (snel)weg, ook al zou ik voor langdurige ritten op hoge snelheid de banden spanning wat opschroeven. De zit houding is denk Ik Veel minder voorover gebogen als je denkt Sammie, wel ietsje meer als de bmw, het is gewoon n actieve houding ;-)
Ik ben zelf 1.75m. En dacht eerst dat ie te groot zou zijn maar niks is minder waar! Knie-hoek is perfect, armen en benen lang genoeg Hahaha + dat er eventueel ruimte is voor risers...
En Wat Het toerental betreft valt dat behoorlijk mee, ik zoem heerlijk 70 km/u in de laatste versnelling bijvoorbeeld, dat zijn heus niet veel toeren.
Het is namelijk geen buik schuiver maar hij gaat wel ONTZETTEND HARD HAHAAAA!!!!
 
Goed, bedankt voor de info allemaal.. zit te twijfelen tussen een fj1200, er staat op MP 1 in meppel te koop, of een xj900.. met cardan.. vraag me af wat nog meer grote verschillen zijn..
 
Ik heb geen ervaring met de ander, misschien is er een apart topic voor? Voor de rest zou ik zeggen; ga op je gevoel af en kijk uiteraard naar de logische dingen.. bijv. Hoeveel km is er met de Cardan gereden sinds de laatste smeer/inspectie beurt? etc etc.

Succes!
 
Cb 1100 R heeft inmiddels geen meer.

En meld ik mij als nieuwe eigenaar van die glimmende *D met nu bijna 42.000 km.

*O* :] *O* :] *O*


En met 70.043km gaat'ie 5 jaar later weer in de verkoop.

€ 0.75 cent per cc (zie motorshopper)
 
Laatst bewerkt:
Ook na aanmelden, kan ik daar niet bij. Dus geen idee of er gereageerd is of niet.
Motor staat nog steeds te glimmen in de schuur.

staat er wel....
tot nu toe enige commentaar "veel geld voor een motor die niet start"

verder nog geen interesse getoond door iemand..

ik vind 900 niet veel geld..... maar heb zelf dat niet :N
hoewel ik een startende heb gekocht voor 100 :P
 
Vandaag gaan we lekker stukje toeren tijdens de 'Meet and Greet-rit' van de FJ-Ownersclub. *O*

Dit is DE kans voor FJ-rijders om kennis te maken met de leden van de FJ-Ownersclub Nl/Be.
De club waar alle kennis omtrent de FJ-serie (600,1100,1200) in Nl en Be verzameld is en bovendien ook nog een van de gezelligste en hechtste clubs is.

Wie mee wil kan gewoon om 10.00 uur naar Hotel van Der Valk in Vianen komen om mee te rijden.
We rijden een toertje van ca. 135 langs de rivieren en door het groene hart en er wordt onderweg gestopt voor een lunchpauze (wel voor eigen rekening).

:] :} :] :} :] :} :] :} :] :} :] :} :]
 
Ik ga van de week kijken voor een FJ 1200, zijn er naast de normale zaken nog bijzonderheden waar ik op moet letten??
Gaat om een 92er met net geen 60 duizend op de klok. Wel zonder koffers helaas dus meteen en extra vraag: is er nog en beetje aan en rekje plus koffers te komen voor dit model?? Koffers zijn er zat maar het specifieke rekje lijkt mee wat lastig te vinden.

Evengoed waar doen ik bij deze yammies speciaal op te letten??
 
Terug
Bovenaan Onderaan