Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

En eventueel konische lagers in de voorvork en ook even controleren of de achtervork geen speling heeft.
En als je het dan helemaal goed wilt doen een setje fatsoenlijke achterschokbrekers en progressieve veren in de voorvork.
 
Laatst bewerkt:
die conische lagers zijn vaak ook al een hele verbetering :)
Heb ze laatst zelf ook gemonteerd op de 380.

Als je die ook aanpakt moet je alleen even kijken of jeje balhoofdpen of het binnenlager bovenop niet moet aanpassen.
Het originele kogellager van het balhoofd is niet zo hoog als conische lagers dus het verjongde gedeelte vd balhoofdpen is dan wss niet lang genoeg voor het conische lager waardoor je speling krijgt.

Dit kun je oplossen door de balhoofdpen een stukje af te draaien, of de 1e 2mm van het lager aan de binnenkant wat op te ruimen.
 
Laatst bewerkt:
Thx voor de reacties, heb later gemerkt dat de balhoofdlagers naar de kl... zijn, en de bandjes zijn ook niet optimaal.
Ga me even infomeren naar andere (modernere) voorvork met remmerij en achterbrug, dan heb ik normaal het stuur en remprobleem opgelost.
Alle tips wat past is of passend te maken is, zijn welkom.
 
tja als je toch gaat caferaceren dan is de sky the limit zegmaar ;)

Andere voorvork kan je dan wel monteren, even de lengte van je balhoofdpen opmeten, dikte maakt iets minder uit gezien je toch nieuwe lagers moet.
Ik geloof dat een ducati pantah wel een redelijke vork heeft ivm een mooi spaakwiel.
Of je gaat voor een usd voorvork maar dan is je wielkeuze wat lastiger.

Als je met je voorvork in de weer gaat kun je het beter meteen helemaal goed aanpakken en je frame en achterbrug verstevigen
 
Tijd voor wat activiteit hier!

Gister een poging gedaan de GT750 te starten. Deze stond al een tijd stil, de carbs had ik er een paar maanden terug al op gezet en de bakolie ververst.

Gister geprobeerd te starten, en de eerste pruttels gehoord.
Nu blijkt dat er olie in de rechter cilinder komt..

Ik denk zelf dat het 2 oorzaken kan hebben:
1. het stangetje van de oliepomp had ik verkeerd gemonteerd, deze heeft sinds de carbs erop zitten ongeveer 1/2 open gestaan. Dus misschien hierdoor olie in de cilinder gekomen?

2. Krukaskeerring is lek en carter staat vol olie wat ie omhoog gooit tijdens het starten?

Ik moet van het weekend nog even kijken of er een aftapbout onderin het carter van de rechter cilinder zit en of daar ook olie uit komt..

Iemand nog tips wat het eventueel nog meer kan zijn of waar ik op moet letten tijdens zo'n 1e start na een jaar of 5?
 
Tijd voor wat activiteit hier!

Gister een poging gedaan de GT750 te starten. Deze stond al een tijd stil, de carbs had ik er een paar maanden terug al op gezet en de bakolie ververst.

Gister geprobeerd te starten, en de eerste pruttels gehoord.
Nu blijkt dat er olie in de rechter cilinder komt..

Ik denk zelf dat het 2 oorzaken kan hebben:
1. het stangetje van de oliepomp had ik verkeerd gemonteerd, deze heeft sinds de carbs erop zitten ongeveer 1/2 open gestaan. Dus misschien hierdoor olie in de cilinder gekomen?

2. Krukaskeerring is lek en carter staat vol olie wat ie omhoog gooit tijdens het starten?

Ik moet van het weekend nog even kijken of er een aftapbout onderin het carter van de rechter cilinder zit en of daar ook olie uit komt..

Iemand nog tips wat het eventueel nog meer kan zijn of waar ik op moet letten tijdens zo'n 1e start na een jaar of 5?

Er zitten geen aftap bouten in een gt750. wel zitten er sris valves in die de olie opzuigen en in een andere cilinder gooien zodat het verbrandt. deze klepjes kun je er gewoon uitdraaien (behalve de j en dacht ook de k) zodat je het kunt laten leeg lopen.

controle olie tank (wil wel leeg lopen in blok) bij leeg staan rekening houden dat het in het blok zit.

vonk controle

benzine controle
 
Als je pomp open gestaan heeft zal het wel 2takt olie zijn die is doorgelekt,carterolie ruik je meteen als je start dat geeft een andere lucht dan 2taktolie.
Het kan wel een probleem geven met starten als er olie in het carter ligt,de bougie,s slaan dan vet.
Ik heb dat gehad bij mijn RG,ik heb toen benzine in het carter gedaan om de olie te verdunnen en het carter leeggezogen met een pomp voor remolie.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal van het weekend even een en ander proberen.
Ik vermoed ook dat het 2-takt olie is, de olie was wat donkerder van kleur dan de blokolie, en het tankje is volgens mij ook een stuk leger.

Even proberen de valves los te draaien, anders wat anders proberen.
Beetje stom dat ik bij de montage van de carbs niet goed naar het merkteken op de pomp en het heveltje heb gekeken..
 
De valves kan je beter laten zitten,de olie krijg je er toch niet uit door die kleine gaatjes,
dat duurt heel lang voordat daar het nodige is uitgestroomd.
Wat je wel kan proberen is wat benzine via de inlaatport in het carter gieten om de olie te verdunnen en dan een tijdje de startmotor laten draaien,grote kans dat het meeste dan via de uitlaatpoort verdwijnt.
 
Laatst bewerkt:
beetje benzine erbij was het truckje inderdaad, maakt het spul een stuk dunner zodat het in no time weg was *D

1e startpoging gaf door de combi van de extra olie een plaatselijke mistbank in de garage.
2e start hieronder te zien.
Zowel beeld als geluid zijn niet optimaal maar geven een aardige indicatie.
Real life is het geluid wat uit de all-speeds komt als volgt te omschrijven: Super *D }) :} :] :9~ *O* 8-)
 
Vandaag weer wat uurtjes samen met de waterkoker doorgebracht.

Voorvork keerringen moesten vervangen worden en 1 remklauw zat vast.
Klauwtjes al schoongemaakt, nu nog nieuwe seals erin en de rubberen remslangen worden vervangen door staal omvlochten remleidingen :)

Voorvorkpoten hadden toch een paar aardige butsen erin.. die gaan morgen naar de hardverchromer toe voor een nieuw jasje 8-)
 
Updeetje:

De binnenpoten hebben weer een nieuw gehard jasje 8-) Remklauwen ook meteen gedemonteerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe rubbers.
full



Ook de tank staat al ff te weken in de schoonmaakazijn, goed spul tegen de roest 8-) Ligt inmiddels op z'n andere zijde
full
 
Ik gebruik tankcure ontroester werkt gelijk en laat een mooi egaal grijze ondergrond achter.
 
Neenee dit heb ik gedaan nadat de tankcoating is losgelaten er komt nu geen tankcoating meer in :N
 
Dit is een 'tijdelijke' oplossing, ik heb 3 tanks waarvan ik er 1 definitief ga gebruiken als de rest vd motor ook OKe blijkt te zijn.

Zonde om nu een hoop geld uit te geven aan allerlei randverschijnselen als straks blijkt dat de krukas gereviseerd moet worden of iets dergelijks.

Eerst maar eens een seizoen rijden, heb ik de tijd om een lijstje met aandachtspunten op te stellen waarna ik hem helemaal aanpak inc de tank en het spuitwerk.

Ben er nog niet over uit of de originele 74er tank erop komt of de 76er die nu z'n azijnbadje heeft... Idem met de kleurstelling.. Origineel voor dat bouwjaar of iets wat ik zelf erg mooi vind..
 
Klinkt alsof je een erg goedkoop adresje hebt voor hardverchromen. :?

80euro per poot.

Maar dat was noodzakelijk ivm de butsen in het chroom, een coating in de tank is op korte termijn; nice to have.

alle 'kleine' bedragen bij elkaar, coating hier, verfje daar, stekkertje hier, sensortje daar zijn onder aan de streep toch wel weer aardig wat ;)
 
80euro per poot.

Maar dat was noodzakelijk ivm de butsen in het chroom, een coating in de tank is op korte termijn; nice to have.

alle 'kleine' bedragen bij elkaar, coating hier, verfje daar, stekkertje hier, sensortje daar zijn onder aan de streep toch wel weer aardig wat ;)

Komt me bekend voor :')
 
GT750 tank had ik volledig ontroest, was echt brandschoon van binnen na een paar weken vol te hebben gestaan met schoonmaakazijn.

Tank weer schoongespoeld en droog gemaakt, vervolgens een halve liter diesel erin om de binnenkant vettig te houden tegen het roesten.
Tank had zo 2 weken gestaan, en tot m'n verbazing stond hij weer compleet vol roest?

Hoe kan ik dit voorkomen? Ontroesten en daarna meteen volgooien met benzine?
 
Ontroesten, vb met fosforzuur (HG) dan met een doek de binnenzijde van de tank zo veel mogelijk drogen, laten drogen en afvullen of evt sealen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan