Span voor Corrosie

Vanwege het mooie weer, heb ik maar een tentje gebouwd, zodat ik een beetje kan prutsen...

Resultaat van een paar uur schuren:
full


En de eerste poging tot het opzetten van de kleur:
full

full


Het resultaat is nog niet helemaal naar wens, er is toch ergens een druipertje ontstaan, en er zitten een paar pitjes in de lak.

De onderste foto geeft de kleur het best weer, het is de bedoeling dat de hele combinatie zo gaat worden.
 
Na veel nadenken en tekenen en verschillende opties voorbij te laten gaan is er een mooie oplossing voor het achterwiel. De naaf van een spaakwiel heeft een paar voordelen als je een Smartwiel wil monteren, een daarvan is dat de naaf gedeeld is en dat er een stevige bevestiging is met 6 bouten waar de drie wielbouten zo tussen kunnen.
Nadeel is dat de stalen binnen bus ook gedeeld is en dat vereist dus weer een stuk extra draaiwerk voor de bus ernaast.

Op de foto zie je dat de stalen bus wel doorloopt, ik heb de binnenbussen namelijk omgewisseld met die uit een gietwiel. Rest nu nog het maken van een schijf waarop de Smart velg gemonteerd wordt, deze wil ik van staal maken en vastbouten aan de bestaande naaf met 6 bouten en moeren.

full


De remschijf wil ik op dezelfde manier monteren zoals Halflive het had op zijn gele Guzzi

er hoeft niets van de rand afgedraaid te worden, dankzij de ET waarde van de velg moet het zelfs nog iets opgevuld worden.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit!

Ik ben inmiddels ook een paar spuitbusjes verder... Nog lang niet dekkend, maar alvast een impressie van hoe de bak eruit komt te zien.

full
 
Het passen van het smart achterwiel met de gemodificeerde achternaaf.

full


als deze strak tegen de naaf komt dan loopt het wiel net aan vrij en zit mooi in het midden, mijn voorkeur gaat echter er naar uit om hem zo'n 5mm naar links te plaatsen zodat een 155 band ook nog gaat passen. Meer is niet handig omdat bij inveren misschien de framebuis geraakt wordt, ook blijft er dan weinig ruimte over voor de schjifrem.

Er moet dus een schijf gedraaid worden die op de naaf wordt vastgezet met 6 M8 bouten, de dikte zal ca 15mm worden.
 
Laatst bewerkt:
Nog een plaatje van de andere kant

full


Die hamer zit er even om het wiel vast te houden.
 
Ziet er goed uit!

Ik ben inmiddels ook een paar spuitbusjes verder... Nog lang niet dekkend, maar alvast een impressie van hoe de bak eruit komt te zien.

[afbeelding]

Mooi groen is niet lelijk ;)

Misschien ben ik wel trendsetter geweest met mijn afwijkende kleur. Ik vind het wel wat.
Alles zwart is geweest :')

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Als je toch naar links wil verplaatsen kan je dan geen Smart remschijf in de naaf zetten? De dikte van de bodem van de schijf verplaatst het wiel, dan kan je binnen in het wiel een Smart remklauw, of gewoon een Brembo kwijt. Hoewel je voor de Brembo de schijf wel even dunner zal moeten draaien. Maar dan heb je aan een versleten (gratis) schijf al genoeg.
 
Als je toch naar links wil verplaatsen kan je dan geen Smart remschijf in de naaf zetten? De dikte van de bodem van de schijf verplaatst het wiel, dan kan je binnen in het wiel een Smart remklauw, of gewoon een Brembo kwijt. Hoewel je voor de Brembo de schijf wel even dunner zal moeten draaien. Maar dan heb je aan een versleten (gratis) schijf al genoeg.

Dat zou wel een goeie oplossing kunnen zijn, ben alleen bang dat de schijf niet over de naaf heen past. misschien na wat draaiwerk wel....
Ik zal deze optie zeker eens bekijken aangezien de andere oplossing wel wat complex lijkt.
 
Ik heb zowaar de afmetingen gevonden van de smart schijven
full

Misschien als het wiel nog iets meer naar links gaat dat het wel past

Ik kan natuurllijk ook zelf iets draaien maar het is wel handig als slijtageonderdelen gewoon standaard zijn.
 
Het passen van het smart achterwiel met de gemodificeerde achternaaf.

[afbeelding]

als deze strak tegen de naaf komt dan loopt het wiel net aan vrij en zit mooi in het midden, mijn voorkeur gaat echter er naar uit om hem zo'n 5mm naar links te plaatsen zodat een 155 band ook nog gaat passen. Meer is niet handig omdat bij inveren misschien de framebuis geraakt wordt, ook blijft er dan weinig ruimte over voor de schjifrem.

Er moet dus een schijf gedraaid worden die op de naaf wordt vastgezet met 6 M8 bouten, de dikte zal ca 15mm worden.

Mooie vorderingen! Als een 155 band zou passen, is dat zeker mooi!
Zie ik daar op de foto een druppel italiaanse olie? O-)

Ik kan natuurlijk ook zelf iets draaien maar het is wel handig als slijtageonderdelen gewoon standaard zijn.

:^
 
Laatst bewerkt:
Mooi groen is niet lelijk ;)

Misschien ben ik wel trendsetter geweest met mijn afwijkende kleur. Ik vind het wel wat.
Alles zwart is geweest :')

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Geen ruzie maken over wie de primeur had! Ik was dat natuurlijk zelf, ik speel al jaren met het idee om mijn span groen te maken! :Y Alleen de uitvoering laat even op zich wachten O-)

Nog wat detailplaatjes, een beetje zwart hoort er natuurlijk wel bij! (Mijn telefoon heeft wat moeite om de kleur netjes vast te leggen, vandaar de verschillen.)


Bakkenisten beugel:
full


Achterlicht op het spatbord:
full

De vorige eigenaar heeft hier de pvc mof van een regenwaterafvoer voor stukgezaagd. Ik laat het voorlopig maar even zitten.
 
De olielekkage komt volgens mij van de carterpan pakking, in elk geval niet van de aftapbout.

155 band gaat wel lukken en misschien een 165, vanavond weer effe gaan meten hoe het met de naaf en remschijf uitkomt.
Als de remklauw inderdaad aan de binnenkant van het wiel kan komen vind ik dat wel een hele deftige oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan