BMW K1200GT bouwjaar 2002 t/m 2006

tis inderdaad rustig...
maarja, soms zijn andere zaken belangrijker dan MF-dagelijks bekijken.
Zit er trouwens toch over te denken om de GT weer in de verzekering te doen met deze on-winterse temperaturen..... :P

McSilver, mooie kleur, goeie keus :}

iemand nog leuke trips gemaakt, of plannen gemaakt voor mooie trips?
 
Hoi luitjes....

Beste kerstwensen en een goed 2014 gewenst. Het is druk geweest met mijn paradepaardje. Momenteel staat hij in de verwarmde garage zonder kappen. Deze heb ik er allemaal afgehaald om ze eens grondig te poetsen. Mijn opdracht was en is: showroomshine !! Nou dat is goed gelukt. Via de site van carclean.nl heb ik een volledige set besteld om de motor de laten glimmen. Hoe doen we dat?

stap 1: wassen met een goede (speciale) shampoo van monello. (geen dreft dus!!)
stap 2: kleìen met een lubricant (voor diep vuil in de lak....en die is er kan ik je verzekeren)
stap 3: polijsten met een speciale pad (machinaal of met de hand, ikzelf met de hand gedaan)
stap 4: glazing (soort van glimwax voor een diepe glans...hmmm...lekkah)
stap 5: waxing met ibrido wax van monello (soort sealing van je werk)
stap 6: onderhuidse schoonmaakbeurt van je fiets.
stap 7: poetsen van de velgen op bovenstaande manier incl kardan enz enz enz.
stap 8: terugmonteren van het plastic.
stap 9: rijden en genieten.

Al deze stappen kosten wel veel tijd moet ik zeggen maar je hoeft het niet elke week te doen natuurlijk. Normaal doet een auto 3 tot 6 maanden met zo een laag maar je motor veel langer omdat deze niet vol in de elementen staat maar bijv. in de schuur of onder een hoes.

Stap 6 tm 9 moet ik nog gaan doen deze dagen en dan is het klaar.

In februari naar de beurs voor een leuke aanbieding van schokbrekers....eens kijken wat er van komt.

Ik heb tevens een oude reclamefolder via ebay gekocht van deze fiets....erg geinig. Via van Harten heb ik ook nog de Nederlandse handleiding verkregen....grappig om te hebben.

Iemand anders ook nog leuke dingen bedacht voor deze K?

Groetjes

Doc
 
good bezig DocShot,

voor mij staat in september rondje Mallorca op het programma
Wilde zelf heenrijden en dan vanuit Barcelona met de boot oversteken, 4 dagen rijden en dan zelfde route (ongeveer) weer terug.
echter mijn maat ziet wel erg op tegen vier dagen kilometers maken naar Barca en later weer terug, zodat we aan het kijken zijn voor een retourvlucht, en op Mallorca zelf motoren huren (uiteraard BMW's)

dat is weer eens iets anders dan Eifel, Sauerland, Ardennen, Alpen....

FIjne jaarwisseling en voorzichtig met vuurwerk

Groet JJ
 
Hoi JJ,

Nou dat is zeker wat anders....maar eh...4 dagen naar Barca is wel veel...of is het de toeristische route? Kijk anders even op Tyre, daar staan veeeeeelllll mooie routes op die een beetje in de buurt zijn. Rondje Italië bijv? Of Sardinië. Zwitserland, Oostenrijk enz enz enz. Genoeg kilometers voor je K12gt lijkt mij.

Heb jij al veel aan je fiets veranderd of is deze nog standaard? Zoals je al wel gelezen had is die van mij aardig aan het veranderen. De lijst is nog lang hoor maar ben wel goed op weg. Er is veel te krijgen voor dit model (of k12rs) wat de moeite waard is. Die van mij is nu 10 jaar oud (2004) met 56000km erop. Alle vloeistoffen worden vervangen en nippeltjes worden gesmeerd. Hij moet gewoon 110% worden dacht ik zo....hahaha.

Groetjes

Doc
 
was relaxed via de N-wegen, stukje alpen, maarja, is niet nodig
Mijn maat wil perse vliegen en daarachter huren. Dus gaan we doen, maar ooit ga ik het helemaal rijden....

Ben van het origineel, met uitzondering van topkoffer is alles origineel
Topkoffer is afkomstig van en F650 maar in originele blauwe GT-kleur laten spuiten
Ben wel nog op zoek (nou ja, soms beetje E-bay zoeken) naar binnentassen voor de koffers, maar wet niet of die er nog zijn. Zijn wel ooit gemaakt, maar heb er geen beeld bij

Groet JJ
 
Hoi JJ,

Die tassen zijn zekers te krijgen...imitatie of origineel. Die laatste is wat lastiger en behoorlijk duurder. Twee imitatietassen zijn ongeveer 70,- dacht ik. Zoek maar eens op ebay en dan typ je gewoon k1200gt in....je krijgt dan 2750 resultaten....en daar staan ze tussen. Innertaschen werkt ook nog wel eens.
Enfin...er staat nog veel meer tussen wat leuk is.

BMW K1200RS & K1200GT | Motorcycle Accessory Hornig

of deze:

BMW K 1100|1200 RS+GT Motorradzubehör » wunderlich.de

of deze:

baehr tec GmbH - Touren in Perfektion

Genoeg voor deze dagen om eens doorheen te neuzen.

Groetjes

Doc
 
Howdy Docshot! :W

ben nu pas weer op MF, dus lees nu ook je bericht pas.
Ga eens ff Google-en, thanks for the tip!

:W
 
Hoi.......www.i-bmw.com is ook een goede site. Die Amerikanen zijn altijd wel vindingrijk met oplossingen vind ik. Ik heb er veel info vandaan gehaald.

Momenteel ben ik zelf met Hyperpro in gesprek over een schokbrekersetje.....de streetbox. Veel lovende kritieken over gelezen....ben benieuwd.

Groetjes
 
ga ik opzoeken
Hyperpro-set, mag wat kosten!
Heb jij trouwens power-commander op je GT?
Zou goed moeten werken,maar heb nog niemand getroffen met een GT met P.C> erop

JJ
 
Hoi JJ,

Ik heb nog geen PC op mijn fiets maar die gaat er zeker komen. Waarom dan geen Rhino chip? Die is toch goedkoper?? Ja dat klopt....maaar....ze maken een chip op basis van een specifieke motor. Mijn GT is de jouwe niet...ze zijn allemaal net een beetje anders. De chip werkt zegmaar voor 65%....en ik wil toch dicht bij de 100% uitkomen. Dat houd dus in dat ik de PC erin zet(voorgeprogrammeerd PC) en die wordt later op de Dyno volledig op maat gemaakt. Dit kost natuurlijk wel wat maar dat vind ik niet zo erg (is toch de hobby of niet dan?).
De hyperpro's neem ik omdat ze een volledige progressieve veer hebben en de HP's zijn goed voor op de weg en de wilbers iets meer voor het sportieve rijden. Ik heb een tourfiets en geen sportfiets ookal stamt deze af van de RS. Wilbers leverde trouwens vroeger de hyperpro's....zakelijk besluit om ieder zijn eigen weg te gaan. Hoe dan ook....de fiets gaat er gigantisch op vooruit qua sturen en wegligging......en zeg nou zelf....je kan niet genoeg wegligging hebben toch?

Groetjes

Doc
 
Tja en zo blijft er altijd wel wat te wensen over...
Maar op deze manier worden er wel hele speciale en persoonlijke fietsen gevormd.. ;)
 
Hoi......een speciale fiets is juist leuk denk ik. Ben zelf al drie jaar bezig met mijn kgt. Er valt nog genoeg te doen met de motor. Eindeloze hobby.....hahaha.

Groet

Doc
 
Hi Iedereen,

Ik wil me even voorstellen. Ik ben Stefan en ik heb sinds afgelopen vrijdag een BMW K1200RS uit 2005 met veel 125 k ervaring. Nu ben ik op zoek naar een gebruikers hadleiding om de volgende zaken te te bekijken. Wat voor soort motor olie gaat er in een k1200rs? kan ik hier "gewone" auto motor olie in of just niet? Verder ben ik op zoek naar het verbruik. Ik zie daar nogal uiteenlopende berichten over. Is dat model afhankelijk of meer rijstijl afhankelijk ( 1:14 to 1:21). Verder lees ik ook veel over olie verbuik. Waar moet ik rekening mee houden. Als ik nu in het kijkglaasje kijk zie ik een licht bruine kleur. Bij mijn oude Kawa moest het glaasje half gevuld zijn met "zwarte olie" . Hoe is dat bij BMW?

alvast bedankt voor de hulp.

Groet
Stefan
 
Hoi Stefan,

Gefeliciteerd met je aanwinst.

Ik wil vanavond thuis wel even kijken wat ik aan gegevens heb.

De mijne (bj 2002) heb ik nu 5 jaar en heeft 102.000 km gelopen.
Olie verbruikt hij nauwelijks.
Als je een keer flink gaat sturen en hoog in de toeren rijdt, kan er een klein beetje verbruik zijn.
Het niveau moet ongeveer in het midden van het rondje in het kijkglas zijn.
De kleur hoeft niet zwart te zijn. Verse olie is ook bruin.

Benzine verbruik in Nederland, met veel optrekken en remmen ongeveer 1:15. Dus tanken op 300 km.
Bij langere dagtochten en flink doorrijden 1:18. Zuiniger heb ik hem nog niet gekregen.

Heel veel plezier ermee!
 
Hi Ewald,
bedankt voor je reactie. Vandaag voor het eerst mee naar mijn werk gereden. Ik kon de hele weg met mijn vizier open rijden. Je merkt er niets van :-) Na 155km stond de benzinemeter nog boven half vol. Zal morgen even tanken om het verbruik te meten. Verder tijdens het rijden heb je niet door dat je op een flinke motor zit. Dat valt me reuze mee.
weet je ook wat voor soort olie in het blok gaat ?

groet
stefan
 
Hoi StefanJ,

De olie die het beste samengaat is de Castrol 10w50 power RS racing...100% synthetisch. Het is dure olie welke zeker 15,- tot 20,- per liter kost....3,25 gaat er in het blok....dit verschilt ietsje per fiets en hangt ook sterk af of je meteen de filter vervangt.
Tevens zou ik je ook de iridium bougies aanraden welke je zelf kan plaatsen.
De allergrootste en beste verandering is je schokbrekers vervangen welke je fiets totaal veranderen maar dit is wel een dure aanpassing.
Goede banden zijn ook van toepassing...ikzelf rijd op de road 3...totdat deze op zijn. Hou rekening met een band die hoger is ivm bestuurbaarheid...de 70 uitvoering........de fiets is zwaar op de kop namelijk.

Doe vooral veel onderhoud aan je motor zodat de gebreken je snel opvallen.....wassen poetsen enz.

Mijn verbruik ligt overigens rond de 1:17.

Groetjes

Doc
 
Hi docshot,
bedankt voor de info. Morgen weet ik wat mijn verbruik ongeveer is.
Ik ben zeker van plan om zoveel mogelijk onderhoud zelf te doen. Olie, cardan olie, bougies ed doe ik zelf.
1 keer per jaar een beurt bij een dealer voor "second opinion ".
Wat betreft de vering heb ik nog niets negatief ontdekt. Het kan ook zijn omdat het een oud overheid model met hoge ruit en dergelijke.

groet stefan
 
Hoi Stefan....als je een ex politie hebt is de kans groot dat je achter veer al vervangen is voor een andere...de voorkant meestal niet. Je hebt waarschijnlijk een shurgerskuip erop zitten wat prettig is. Hoger stuur...groot scherm...iets ander dashboard. Zeker bij deze fiets is de basis giga belangrijk omdat er niet zachtzinnig mee gereden is.....loop hem helemaal na....kijk eens bij www.bmwk.nl......hier vind je alle info die voor jou belangrijk is.

Als je een beetje in de buurt van Almere woont kunnen we wel eens afspreken.

Groetjes

Doc
 
Hi Docshot,

Bedankt voor de link ;-) Zal daar zeker naar kijken. De uitvoering is met een hoger stuur en met een hoge ruit.Verder heeft hij ook nog de valbeugels en achterop de radio koffer. Aan het stuur zitten ook nog de extra knoppen voor sirene en zwaailampen.Het zit inderdaad als een vorst. Een politie motor zal waarschijnlijk een iets zwaarder leven hebben dan een "vakantie" motor. Daar is dan ook wel een beetje de prijs naar :-). Maar ik denk ook dat het onderhoud aan een politie motor goed gedaan wordt en dat alles op tijd wordt vervangen/hersteld.
Vandaag ook mijn eerste tank resultaat. had 157 km gereden en moest 7,9 liter tanken. Dat komt dus neer op een mooie 1:19. Laat door omstandigheden ( weer, drukte) het varieren van 1:18-1:19,5 dan ben ik zeer gelukkig. Ik kan dan namelijk op 1 tank 2 dagen rijden. ( was even bang dat dat niet ging lukken).

Ik woon zelf in Delft dus afspreken moet wel wat gepland worden?

groet
Stefan
 
Hi Iedereen,

Ik heb nu zo'n 2000km met de k1200 gereden en ben nog steeds aangenaam verrast ;-)
Olie verbruik is bijna nul ( tot nu toe)
verbruik hangt tussen 1:17,5 - 1:19

Het rijden gaat ook steeds beter. vooral file rijden valt me nu reuze mee. De motor is verrassend wendbaar. en ook heeft de motor er geen probleem mee of je nu in ze 2 of 3 of 4 door de file gaat. Hij bokt nooit. ( kon ik van de triumph niet zeggen).

Wat me wel opvalt is dat de motor snel "heet"wordt en de ventilator moet bijspringen. Vooral bij file en stadsritten ( met veel stoplichten).
Als de Fan draait koelt deze goed. Is dit K1200 eigen???

Verder merk ik ook dat soms als ik bij het stoplicht sta en mijn rem ingeknepen hou dat ik het idee heb dat de remberkachtiging "werkt" ik voel dan soms lichte schokjes in de motor.
Merk verder bij het remmenzelf niets hiervan. denk dus ( misschien kunnen jullie dat bevestigen) dat de rembekrachtiging bij het stoplicht even "ontlucht" of zoiets.

Moet nu nog iets leuks vinden voor op de extra beugels en houders die erop zitten.
groet
Stefan
 
Hoi Stefan,

Een keurig verbruik. Dat haal ik niet. Alleen bij lange toertochten kom ik op 1:18. Bij woon-werk verkeer eerder 1:15.

Ook mijn "K" wordt met dit weer snel warm en moet de ventilator zijn werk doen.

Schokjes in de rem heb ik nog nooit gemerkt. Wel dat bij lang wachten met ingeknepen rem (en mogelijk een wat oudere accu) de bekrachtiging uitviel. Hij remt dan nog wel maar erg zwaar.

Veel plezier en veilige kilometers gewenst!
 
Terug
Bovenaan Onderaan