BMW C Evolution scooter

Ik ben het met hem eens hoor. Als ik mn GS start, vind ik t geluid ook veels te hard.
Een scooter daarentegen geeft n veel rustiger geluid.

Wel is het zo dat mn scooter altijd 7.000-9.000 rpm optrekt.
 
Zo, 15k is wel fors!
Is dat de officiële prijs? Op de BMW site nog niks te vinden.
 
Hallo MF-oma!

Vandaag even heel kort er op gereden bij de open dag van Arie Molenaar Motors in IJsselstein. Pittig dingetje! Je mag hiermee op rijden met je A1 rijbewijs, maar als ik een beetje moet vergelijken met vermogen bij de brandstofmotoren, dan zit je zo rond 500-600cc (+/- 50pk) en +/- 50-60nm koppel. Het is dat ie behoorlijk duur is, maar als je niet meer dan A1 mag rijden, koop je met deze BMW toch wel één van de krachtigste A1 motoren. Eigenlijk moet je voor A1 gewoon elektrisch kopen (denk ook aan Brammo bijv.) want de gewone verbrandingsmotoren zijn om te huilen hoe weinig vermogen je daar bij krijgt. Ook weer zoiets raars, met brandstofmotor zit je vast aan 15pk en +/- 10nm koppel en elektrisch heb je ongeveer het vermogen van een A2 motor.

Snelheid die ik er mee kon bereiken in het korte ritje (nog geen 10 minuten) was 127km/u op de teller. Enige puntje van aandacht is het sturen bij lage snelheid, het voorwiel lijkt heel erg te zoeken, had te weinig tijd om uit te zoeken waardoor dat komt.

Nu die prijs flink omlaag en ik wil er zo één in mijn schuur. ;)


edit; oh ja, voor de nieuwsgierigen, morgen (zondag) kan je 'm ook daar nog rijden in IJsselstein.
 
Laatst bewerkt:
Hé Monomuis, je bent me voor. Vanmorgen heb ik met dezefde scooter een stukje gestuurd.

Ik kreeg dat ding zo mee, niemand die ergens om vroeg. Er was een mannetje bij van BMW; alles wat hij deed was uitleggen hoe ik kon wegrijden en weg was hij, die man bedoel ik...

Ik heb een klein stukje gereden in "Eco Pro mode"; dat is met maximale remregeneratie maar hij trekt dan niet voluit op. Ik hoefde bij normaal rijden de schijfremmen niet aan te spreken.
De zit is vlak en hard maar toch kon ik het prima uithouden, zelfs de benen kon ik redelijk kwijt.

Ik had meer moeten proberen, bijvoorbeeld andere rijmodi maar ach, de indruk die ik had was dat dit heel goed mijn nieuwe scooter kan worden. Moet er wel wat van de prijs af.

Terug aangekomen was de BMW man nergens te bekennen, ik heb hem ook niet meer gezien; misschien interesseerde het hem niet zo...

Ik zette de motor neer waar ie stond, dacht nog eens te kijken naar de bagageruimte toen de speaker met microfoon en gast zich pal achter de BMW opstelden. Tja, als ik vol in beeld sta voel ik me ook niet meer op m'n gemak... Dus daar bleef het bij.
 
Ze waren er idd erg makkelijk mee. Prima toch.
Ik weet niet in welke mode ik heb gereden, zag wel dat de snelheidsmeter een 'lag' heeft, bij afremmen geeft hij meer aan dan je daadwerkelijk rijdt. Ook in het accellereren zit er volgens mij qua display een lag in, want hij trekt in één ruk door en toch zie je op het display trager tussen 80-105 ofzo.

Ik heb nog even een filmpje gemaakt, dat ding pakt heerlijk op voor een A1 motortje. :)

 
Natuurlijk is het prima, het verwonderde me nogal. Ik had trouwens nog wel een paar vragen gehad...


De rijmodus wordt aangegeven midden op de display, gewoon in woorden. Kan het helaas niet lezen in jouw video...

In Eco Pro vond ik hem op zich goed rijden; alleen bij het wegrijden, de eerste paar meter voelde ik dat ie inhield.

Wat betreft het A1 rijbewijs; is er toch nog iets goeds aan de nieuwe wetgeving, het stimuleert jongeren om elektrisch te gaan rijden. 
Nu nog die BPM er af, dan krijgt deze schone motor een eerlijke kans.
 
Heb niet alles gelezen, maar denk niet dat het eco-mode was. Remde niet absurd af en trok op als een 500 twin met nog ietsje meer koppel.

Dat is het enige goede met het A1 rijbewijs, maar welke tiener heeft zoveel geld op de bank? Misschien eentje met een rijke pappie, 15k voor dit ding is niet weggelegd voor de jeugd.

Verder is het rijden zonder geluid wat mij betreft best gevaarlijk. Niemand ging ook aan de kant bij Arie Molenaar, omdat ze je simpelweg niet horen. Ik vind echt dat er iets moet komen dat je een geluidsbestand moet kunnen uploaden en dat speakers dit moeten laten klinken aan de hand van snelheid en zogenaamd toerental, waarbij je kan kiezen uit 2-takt geluid, 4-takt geluid (met verschillende cilinderopstellingen), een turbinegeluid etc. gewoon een beetje geinig en toch dat men je hoort. Je zou maar met 50-60km/u door een straat rijden en een kind loopt zonder te kijken tussen de auto's door. Dat gebeurd nu al, maar dan horen ze je meestal nog. Met zo'n C Evolution horen ze je pas als ze op de grond liggen.
 
ik heb zondag na mijn nachtdienst ook op de scoot gereden.
ik vind hem erg mooi geslaagt.
die man wilde een hele verhaal vertellen over de scoot om mij te overtuigen.
ik heb hem maar vertelt dat hij mij niet veel meer kan vertellen dan wat ik al gelezen heb.
en dat hij mij echt niet kan overtuigen.
de enige die mij over de streep kan trekken is de scoot dus of ik de sleutels maar even mag lenen.
ik heb uiteraart alle modes geprobeerd.
hij rijd overal eigenlijk lekker in, de sail is wel grappig zo zonder motorrem.
de eco is wel heel braaf maar sluit wel meer aan bij een 125cc scooter en dus eigenlijk meer realistich voor een 11 kw.
hij trekt dus echt als een tierelier en minstens net zo snel als de c600 sport had ik het idee.
maar zeker niet zoals de gp800 in zijn huidige vorm.
maar zoals de gp800 ogrineel is zal het toch zeker niet meer dan 1 tot anderhalve sec schelen.(sneller dan mijn burgje 650)

de beleving van de krachtbron is wel erg subliem, geef gas en er is instand power zonder enige dipjes gaat hij in welke mode dan ook ineens naar 127, vanaf daar kan je doen wat je wilt wind tegen of mee harder dan 127 gaat die gewoon niet. letterlijk begrenst.
met een lekkere duw in je rug en alleen het geluid van de wielen.
ik kwam 1 motorrijder en 1 quad rijder als tegenligger tegen.
vriendelijk zwaaien en bij de rondtonde draai ik snel om en geef ik vol gas.
in een mum van tijd rijd ik achter ze.
zij hebben echter geen flauw idee dat ik alweer aangehaakt heb omdat ze mij niet hebben gehoord, dus inderdaad levens gevaarlijk.
verder rijd en stuurt het gewoon als een motorscooter en zo zit het ook erg knap hoor.
qua subliemheid van het krachtbron durf ik wel te vergelijken met de honda dn01 gewoon heerlijk soepel en nooit het gevoel heb het blok uit te knijpen.

tja enige minpunt is dus het bereik voor mij en uiteraart het prijskaartje.
maar voor alleen woon werk heen en weer is het gewoon een geweldige scoot.
had ik het geld zou ik naast mijn gepimpte gilera echt wel de honda dn01 of de integra750 of deze bmw er wel naast willen hebben zonder te blink en of te blozen.

ps de handvat verwarming werkte ook erg goed.
 
Laatst bewerkt:
full


De aandrijving van het achterwiel is compleet gesloten, schijnbaar zit er een getande riem in.


full


De motor ligt vlak voor het achterwiel en is behoorlijk groot.

De achterband vervangen is door de enkelzijdige achterwielophanging een fluitje van een cent. Als je gebruikmaakt van de mogelijkheden van elektrisch rijden zal de achterband het meer te verduren krijgen dan de voorband.


full


Het eigenlijke dashboard is een klein digitaal kleurenscherm, steekt uit de kuip onder de ruit en het lijkt alsof het inklapbaar is. De snelheid wordt in vrij kleine cijfers aangegeven.
 
Vanmiddag ook gereden met de C Evolution.

full


Harry Meier heeft 'm net binnen, maar ik kreeg bij binnenkomst nou niet echt een evolutionair gevoel. Een monteur van de werkplaats maakte me wegwijs met alle functies en eigenlijk is dit een supertoegankelijk ding. De BMW-verfijning zie je al meteen in het display, veel zaken zijn instelbaar.

full

Op de plek van het BMW-logo kan later navigatie (of je eigen telefoon)

full

nee, deze mini-iPad zakt niet naar beneden als je de sleutel omdraait.

Je hebt maar weinig tijd nodig om te wennen aan de werking. Switchen tussen rijmodi gaat snel en voorspelbaar. In de eco-mode is alle power verdwenen en rij je een stuk veiliger ;-). De sail-mode zoeft en rolt heerlijk uit. Het koppel is adembenemend (ik ben geen zware motorfiets meer gewend) maar je hebt instant-power om jezelf met lichtsnelheid te lanceren.

Lichtvoetig en wendbaar is deze BMW weer niet zo. In en om de stad is ie simpelweg te groot. En ik heb mijn schoenen niet snel genoeg op straat vanwege de enorme treeplanken. Dansen tussen trams en vuilniswagens doe je echt veel beter op een SH-300. Even keren op de trambaan? Liever niet. De middentunnel is zo dik en hoog dat ik daar liever opbergruimte bovenop zie, je kan je been net zo goed over het achterwiel zwaaien om op te stappen. Ja zo'n vlakke treeplank is echt fijn. Onder de duozit (los te openen met apart slot) kun je wel een integraalhelm kwijt.

Wat het rijden betreft kan ik me aansluiten bij de voorgaande reacties. Ik vind het gegier van de tandwieloverbrenging nou niet heel erg sexy. Zelfs een car2go Smart klinkt beter. Met dit ding ben je wel altijd in stealth-mode en het koppel is ronduit gevaarlijk. Maar ik merk dat ik na al die jaren toch wel heel erg gewend/gesteld ben op de hanteerbaarheid en wendbaarheid van mijn SH300. Deze elektrische maxi-scooter (prijskaartje 16.000 euro en nog wat) voelt veel groter en sneller aan dan zijn range toelaat. Indrukwekkende kuip met spiegels voor je neus, maar de zit is hoog en best in de wind. En dan die enorme treeplanken. Het zadel is hard maar ruim en je denkt, ik ga hier even mee op en neer naar Hamburg ofzo. Toch is de aktieradius maar 100 kilometer en zelfs met een halve BMW i3 aan accucellen in de dragende framebox zou je verwachten dat hier toch zeker 200 km mee te rijden valt. Niet echt, want een proefritje van een half uur resulteerde in slechts 45 kilometer op het display over aan resterende kilometers. En ik was met 85% lading begonnen. Opladen met een 16A huis tuin en keuken groepje duurt 4 uur en dus mag je verwachten dat je op straat aan een auto-laadpaal in een uurtje op 80% zit. De dealer kon het me allemaal niet precies vertellen, het is allemaal nog te nieuw. Er zit overigens twee jaar garantie op de accu's met nog een jaartje coulance. Hoe lang het hele pakket meegaat kan niemand zeggen maar ik reken op een jaar of 10 a 15, dit is wel BMW.

full

jawel, dit is de enige leverbare kleurstelling: 'krimi-polizei-grün'

BPM of niet? De dealer beweert dat hier geen BPM op zit. Toch is dit de duurste van alle BMW-maxiscooters en als je 'm niet op de zaak zet rij je peperduur. Hier moet de BPM dus eigenlijk nog vanaf en uiteraard alle MIA en Vamil die je maar kunt krijgen. Ik zou persoonlijk overstag gaan bij een prijskaartje van 7 of 8K. Samen met een stalling, want dit prachtigste speelgoed ever zet je liever niet in weer en wind buiten.

full

uiteindelijk gewoon weer op het SH-tje naar huis
 
Dag oma.

Morgen rijd ik mee met de BMW C Evolution "Test-'m-zelf"-dag vanuit BMW in Rijswijk. Deze dag (feitelijk meer een halve dag, in mijn geval alleen de ochtend) wordt mogelijk gemaakt door BMW Nederland en MOTOR magazine. Doel is om scooter-/electrisch-rijden sceptici over de streep te halen. Geen korte proefrit, maar een aanzienlijk stuk rijden waarbij je alle tijd moet hebben om de motor en de rijmodi uit te proberen.

Ben benieuwd of er hier nog meer zijn die meerijden?
 
Ik niet in elk geval. Wil 'm wel een keer een week meenemen bij BMW vandaan, het is alleen bijna 100km snelweg en of ie dat gaat halen is de vraag (of onderweg even ergens 'bijtanken'). :+

Veel plezier morgen, hij gaat je denk ik wel bevallen voor wat betreft het vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Dag oma.

Morgen rijd ik mee met de BMW C Evolution "Test-'m-zelf"-dag vanuit BMW in Rijswijk. Deze dag (feitelijk meer een halve dag, in mijn geval alleen de ochtend) wordt mogelijk gemaakt door BMW Nederland en MOTOR magazine. Doel is om scooter-/electrisch-rijden sceptici over de streep te halen. Geen korte proefrit, maar een aanzienlijk stuk rijden waarbij je alle tijd moet hebben om de motor en de rijmodi uit te proberen.

Ben benieuwd of er hier nog meer zijn die meerijden?

ik ben s middags geweest.
Beetje flauwe meerijders, ding kan echt serieus van zijn plaats komen. ff sprintje getrokken in rdam haven buiten de groep om.
rijd heel makkelijk. gewicht 265kg!! is alleen merkbaar hoe de vering het opvangt en waarschijnlijk als je hem op zijn zij legt
 
Flauwe meerijders? Wat reed er nog meer mee?
Het gewicht is idd fors, maar onder het rijden merk je daar niets van. Wel handig dat je een knop hebt om achteruit te rijden met 'm ergens parkeren.
 
C evolution gebruikt aangeschaft, een half jaar oud met 2500 km op de teller. Er zullen nog zo'n twee weken oveheen gaan voordat ik er gebruik van kan maken. Een R1200 RT ingeruild. Doel is woon-werk 65km heen en 65 km terug, n11, a12 en a27, veel snelweg dus.
Ik ben benieuwd of de scoot hieraan kan voldoen en met name de accu.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Proficiat,

neem anders een draadloos verlengsnoer mee of gewoon tanken op je werk :)
Of billen knijpen boven de 100 ;)

Mvg. Jan
 
Dat hoge scherm is wel een must, ik heb er in september op gereden en vond op snelheid het gebulder om mijn oren nogal vervelend.
Voor de rest vindt ik zo'n beemer helemaal geweldig.

Bijkomend voordeel van het hoge scherm is dat rijden ook nog stiller wordt,
ik heb zelfs gelezen dat je er 0,2Kw aan stroom mee uitspaart.
En zo te zien op foto kan het niet anders dan dat je ook droog over komt. :]

De BMW topkoffer mag er trouwens ook wezen, en tezamen met dat bijbehorende rek een mooi geheel.

image.php


Helaas zijn de 2 parkers niet echt een schoolvoorbeeld van fatsoenlijk afwerken
image.php


Mvg. Jan *D

b.t.w.
Dit YT assemblage filmpje blijft geweldig om te bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Volgende week donderdag krijg ik als vervangmotor een bmw C evolution.
Ik ben echt benieuwd.
 
Ik vind 'm toch wel erg mooi moet ik zeggen. Ik was onlangs in Noorwegen en daar staan overal laadpalen en zie je ook bosjes Tesla's en i3's rondrijden; zodra je de mogelijkheid hebt om je elektrische voertuig met zo'n snellader overal op te laden wordt 'ie pas echt interessant voor veel mensen.
Ik wil 'm best kopen maar dan moet de prijs ook wat naar beneden, ik vind 15K wel erg prijzig, ook al is het een BMW.
 
Staan hier in en om Haarlem tegenwoordig best wel aardig wat oplaadpalen.

De oplaadtijd van een geheel ontladen Beemer accu ligt onder gunstige omstandigheden rond de 3 uur (huis-tuin-keuken 220 V, 16 ampère).
Een lading van 80% wordt binnen 2 uur en 15 minuten bereikt.

Als ik aan snel-laden denk denk ik meer aan 20 minuten, misschien dat ze hier of daar een 32 ampère pijp of hoger hebben liggen dan kom ik alleen nog niet aan een snelle laad-cyclus

edit:
Laadtijd bij 220 V / 12 ampère ca. 4 uur tot 100%, 80% in 02:45 uur
Laadtijd bij 220 V / 16 ampère ca. 3 uur tot 100%; 80% in 2:15 uur

16 ampère is de max voor het systeem
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan