Burgman 200

Hallo Jan,

Ik heb een Schuberth J1 jet helm. Kan ik je aanraden, en inderdaad wel duur. Ondanks dat het een stille helm is gebruik ik op de snelweg ook oordoppen (oranje 3M doppen).

Trillingen daar merk ik weinig van, maar ik heb nooit op iets anders dan een motorscooter gereden. Je moet wel bedenken dat de motor maar een cylinder is, dus die trillen altijd wat meer.

De vario moet iedere 10.000 km gecontroleerd worden op slijtage. Maar voor zover ik weet is het geen zekerheid dat de riem na 20.000 km versleten is. Zal ook van je rijstijl afhangen, iedere keer zo hard mogelijk optrekken zal meer slijtage geven.

Succes met je nieuwe motor.
 
SEL8 en SEL 4 meldingen hebben vaak te maken met loszittende of gecorrodeerde accu kabels. Dus kabels loshalen, polen schoonmaken en weer goed vastzetten. Eventueel een nieuwe accu. Vaak zijn de problemen dan weg, dat is hier al meerdere malen besproken.
 
Vanmorgen de SEL 4 code tijdens het starten. Ik had afgelopen weekend alles nagekeken en de accu eruit gehad om schoon te maken. Waarschijnlijk nog wat corrosie op de accu connector. Inmiddels ingevet met ouderwetse vaseline en een kartelring ertussen. Accu met druppellader gecheckt en die was prima. Komende tijd kilometers maken en kijken hoe het bevalt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sjors,
Vanmorgen de SEL 4 code tijdens het starten. Ik had afgelopen weekend alles nagekeken en de accu eruit gehad om schoon te maken. Waarschijnlijk nog wat corrosie op de accu connector. Inmiddels ingevet met ouderwetse vaseline en een kartelring ertussen. Accu met druppellader gecheckt en die was prima. Komende tijd kilometers maken en kijken hoe het bevalt.
Groet, Jan.

Toch een nieuwe accu erin. Problem solved.
 
Heeft iemand ervaring met spoiler voor op het windscherm van de Burgman 200?
Mijn burgman heeft een hoog windscherm 2014 model Suzuki. Ik heb gemerkt dat ondanks dat het een hoger scherm is de turbulentie precies ter hoogte van het vizier binnenkomt. Met een hoop herrie tot gevolg. Er zijn heb spoilers van Puig, MRA en Suzuki zelf maar welke is de beste?
 
Laatst bewerkt:
Avond Jan, ik zelf heb op mijn scooter (xcity 250) een op z spoilertje van het merk; MRA.
Kijk er net overheen en ben nu ook de wind draaiing kwijt.
En de herrie vd wind is met zeker de helft afgenomen.
Is ongeveer 25 a 30 cm breed en zo'n 7cm hoog.
zeker de moeite waard. Succes.
Gr. Ad
 
Avond Jan, ik zelf heb op mijn scooter (xcity 250) een op z spoilertje van het merk; MRA.
Kijk er net overheen en ben nu ook de wind draaiing kwijt.
En de herrie vd wind is met zeker de helft afgenomen.
Is ongeveer 25 a 30 cm breed en zo'n 7cm hoog.
zeker de moeite waard. Succes.
Gr. Ad
Heb je de touring of de sport versie van dit ruitje ? De ene is 15 en ander 9 cm
 
Volgens mijn heb ik de touring. Dan zal die van mij 9 cm hoog zijn.
Heb een blanke, geen getinte. Heb em 2e hands gekocht, maar had
voor het mooi passende een getinte moeten hebben.
Maar dit is geen ramp. Kan niet alles hebben.
 
Ik heb dezelfde ervaring met een hoger GIVI scherm op de Burgman 200: veel herrie rond de helm. Ik denk ook aan de aanschaf van een opzetruitje of spoiler. Er zijn twee grote leveranciers, nl PUIG en MRA. Je kunt kiezen voor twee bevestiging mogelijkheden, nl gaten boren in je scherm of een clip on systeem. Dan hoef je geen gaten te boren, maar klem je het ruitje boven op het scherm vast.
Wat is het beste volgens jullie?
 
Avond Sjors, dat klopt wat jij schrijft. De MRA die ik heb, heb ik boven op het ruitrandje geklemd met
2kleine schroefjes.(inbus).
Er zit ook een setje bij en papier sticker om een mal voor de gaatjes te boren bij. Dus je kan kiezen.
Wel zo makkelijk.
Heb em zelf dus er bovenop gezet en het zit gewoon goed vast.
 
Op mijn Burgman zit het nieuwer type windscherm:
full


Uitleg op deze website: Yamaha Exclusief Dealer voor Utrecht | RB Motoren leert dat net boven het scherm de meeste turbulentie ontstaat.

Bleuthunder, heb je ook het hoge scherm toevallig ? Welke MRA heb jij gemonteerd? De x-creen? van 9 (sport) of 15 cm (touring) ? Jammer dat het klemmensetje los aangeschaft moet worden maar gaten boren vind ik geen optie.
Ik denk dat ik voor de MRA X-creen touring ga.
 
Laatst bewerkt:
Avond Jan, ik heb een xcity met een hoog scherm. Ik heb tie van 9 cm hoog!
En dat klemmen setje zit er xtra bij!!!!!!!
Er staat zag ik net op Marktplaats bij; Motoren, en dan bij; Onderdelen overige, een 2e hands MRA
X screen te koop. 40 uuro, met xtra beugeltjes om eventueel te boren.
Dus wieweet.
 
Avond Jan, ik heb een xcity met een hoog scherm. Ik heb tie van 9 cm hoog!
En dat klemmen setje zit er xtra bij!!!!!!!
Er staat zag ik net op Marktplaats bij; Motoren, en dan bij; Onderdelen overige, een 2e hands MRA X screen te koop. 40 uuro, met xtra beugeltjes om eventueel te boren.
Dus wieweet.
Gevonden: http://link.marktplaats.nl/m841264770
zonder klemmen set en getint. Jammer, mijn scherm is helder.
Bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Ok, duidelijk. Jammer. Je kan die van mijn kopen, ik heb een blanke! (Mag je dat wel zeggen tegenwoordig?)
Maar dan hou ik wel mijn eigen opzet beugeltjes uiteraard. Ik blij, jij blij.
 
We zullen er maar 'helder' van maken. Ik had er al een besteld voordat je bericht gepost was. Jammer. Wacht alleen nog op de klembeugels. Die waren ze vergeten te leveren. Mijn bevindingen volgen later.
 
Dank je. Scherm bevalt prima. Neemt een hoop turbulentie weg rondom de helm en het geluidsnivo gaat met 70% omlaag. Een aanrader dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan