[How To] Verwarmd vest! (home made)

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Alle eer van deze How-To gaat naar Hellracer.
Ik heb netjes om zijn toestemming gevraagd, en de tekst iets aangepast naar een mooie tutorial! Heel veel plezier ermee!

Benodigdheden:

* Stoelverwarmingshoes van de Action (€7,95)
* Fleecevest (ook Action (5,95)
* Een scherp mesje (bijv. Stanleymes)
* Naaimachine (of je moet goed zijn met naaien met de hand).
* Klein beetje geduld
* 12 v aansluiting op de motor / Aansluiting naar de accu maken


Plan van aanpak:

Verwijder met een scherp mesje het afwerk randje rond de stoelhoes. Als het randje weg is kun je het zit-schuim, de mat, het achterschuim en de achterkant van elkaar loshalen. Deze lagen zitten zo hier en daar met een beetje spray-lijm vast.

Leg de mat op de binnenkant van je vest en schuif deze zoveel mogelijk omhoog richting de schouders.
Knip voorzichtig wat van het overtollige van de mat weg zodat je ruimte genoeg bij de armgaten van het vest houdt.

Let op dat je niet door de verwarmingsdraden knipt.
Die zie je heeel duidelijk zitten.

Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.
Hobby met de naaimachine de bende aan elkaar en klaar!

De trekontlasting voor het snoer schroef je gewoon los van de hoes en vast op je fleece. Het is echt zo simpel als wat en het werkt prima. Ik hoop dat het morgen 30 graden vriest, ga ik lekker een stukje toeren!

ohja,
Ik heb zelf een hekel aan een dikke kraag onder m'n motorjas dus ik heb de kraag van de fleece verwijderd en omgezoomd (jaja, als ik m'n best doe kan ik best wat).

Even wat foto's erbij:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Omdat de temperaturen weer aan het zakken zijn en het 's ochtends alweer lekker fris kan worden even dit topic omhoog schoppen.
Met een tip erbij.
Kijk nou eens wat ik gevonden heb:
auto verwarmde kussen elektrische verwarming pad winter autostoel auto zitkussen auto benodigdheden in auto verwarmde kussen elektrische verwarming pad winter autostoel auto zitkussen auto benodigdheden van Automobiles Stoelhoezen op AliExpress.com | Alibaba Groep
Dit ziet er exact het zelfde uit als het Action ding en het kost je een tientje en een kwartje.
 
Ben jij zo mongolsaksisch dat je nog nooit van kortsluiting hebt gehoord?

Als ik jou was zou ik me opsluiten in een hutje op de hei zonder electriciteit. Brrrr, draadjes zijn eng. Als je iets niet begrijpt ben je er bang voor. Heel logisch, hele regeringen draaien op dit principe. Angst is alleen de slechtste raadgever die er is.
Denk eerst na voordat je je angst ventileert.

Bij kortsluiting klapt de zekering er uit. Die zit in de aansluiting van de stoelhoes.
Bij oververhitting bestaat de kans op brand. Oververhitting voel je. Dan trek je de stekker er uit of je zet de schakelaar om.
 
Als ik jou was zou ik me opsluiten in een hutje op de hei zonder electriciteit. Brrrr, draadjes zijn eng. Als je iets niet begrijpt ben je er bang voor. Heel logisch, hele regeringen draaien op dit principe. Angst is alleen de slechtste raadgever die er is.
Denk eerst na voordat je je angst ventileert.

Bij kortsluiting klapt de zekering er uit. Die zit in de aansluiting van de stoelhoes.
Bij oververhitting bestaat de kans op brand. Oververhitting voel je. Dan trek je de stekker er uit of je zet de schakelaar om.

Uhu... Een mensen zijn niet geneigd van die zekering te overbruggen als die te vaak doorbrand?
 
|(
Lastig hè om toe te geven dat je eigenlijk fout zat.

Waarom zou die zekering steeds kapot gaan? Kortsluiting heb je niet zomaar hoor.

Maar vooruit, ik lul met je mee. Na de derde keer dat de standaard zekering kapot ging verving King Flippo de zekering voor een zwaarder exemplaar. Omdat hij na langdurig onderdompelen van z'n verwarmde vest in zout water toch weer een kortsluiting had weten te creëren ging zelfs de zwaardere zekering kapot. Maar King Fleppo was niet voor 1 gat te vangen dus heeft hij de zekering vervangen voor een spijker. Zo. Die brand niet meer door!
Helaas voor King Fluppo was de 12volt aansluiting op z'n moto ook uitgevoerd met een zekering. Na weer een zout bad waarbij hij ook de schakelaar ruimschoots wist te voorzien van een stevige spoelbeurt gaf ook de zekering van de 12 volt aansluiting de geest.
Tsja en toen had King Flappo een probleem want de zekeringen voor z'n moto kon hij niet vervangen zonder hulp van het motorforum en daar wilde ze hem niet meer helpen omdat hij teveel domme dingen gezegd had.
Hij had ook altijd pech.
Arme King Floppo.


Maar gelukkig was King Floeppo nog steeds niet afgefikt en kon hij fijn verder gaan met zeuren.
 
|(
Lastig hè om toe te geven dat je eigenlijk fout zat.

Waarom zou die zekering steeds kapot gaan? Kortsluiting heb je niet zomaar hoor.

Maar vooruit, ik lul met je mee. Na de derde keer dat de standaard zekering kapot ging verving King Flippo de zekering voor een zwaarder exemplaar. Omdat hij na langdurig onderdompelen van z'n verwarmde vest in zout water toch weer een kortsluiting had weten te creëren ging zelfs de zwaardere zekering kapot. Maar King Fleppo was niet voor 1 gat te vangen dus heeft hij de zekering vervangen voor een spijker. Zo. Die brand niet meer door!
Helaas voor King Fluppo was de 12volt aansluiting op z'n moto ook uitgevoerd met een zekering. Na weer een zout bad waarbij hij ook de schakelaar ruimschoots wist te voorzien van een stevige spoelbeurt gaf ook de zekering van de 12 volt aansluiting de geest.
Tsja en toen had King Flappo een probleem want de zekeringen voor z'n moto kon hij niet vervangen zonder hulp van het motorforum en daar wilde ze hem niet meer helpen omdat hij teveel domme dingen gezegd had.
Hij had ook altijd pech.
Arme King Floppo.


Maar gelukkig was King Floeppo nog steeds niet afgefikt en kon hij fijn verder gaan met zeuren.

150W is dus niet voldoende om brand te veroorzaken volgens jou? Maar je kan natuurlijk altijd voor een commerciële oplossing gaan met LiPo batterijen, die vatten ook nooit vuur door kortsluiting... Ik heb als kind veel dingen in brand gestoken met één penlite ;)

Ik heb (ook in de winkel) al heel risicovolle constructies gezien en ja ik vind het wel leuk om een beetje te sarren. En ik weet dat het moeilijk is om te discussiëren met iemand die wel rekening houdt met zo'n scenario's. Ik zou bv. als ik zo'n vest ontwikkel al zeker niet voor batterijen gaan, en bovenal ook nog een thermische zekering achter een gewone zekering voorzien. +-40°C aan het oppervlak moet voldoende zijn (50°C naast het warmte element), en zo kan zelfs op een naakte huid er normaal geen ernstige brandwonde ontstaan. Zorgen dat het materiaal brandvertragend/dovend werkt. En het er heel duidelijk opzetten dat de glaszekering door een zwaarder exemplaar vervangen tot brand kan leiden (op de zekeringhouder). Maar ja wie ben ik, 't is niet alsof ik ooit elektronica ontwikkeld heb ofzo. En zelfs met al die beveiligingen zijn er nog zaken in brand gevlogen. Dat was dan wel omdat in mijn geval de handelaar (flippo) die er tussen zat een hoop van die beveiligingen had omzeilt om van de waarschuwingen af te geraken.
 
150W is dus niet voldoende om brand te veroorzaken volgens jou? Maar je kan natuurlijk altijd voor een commerciële oplossing gaan met LiPo batterijen, die vatten ook nooit vuur door kortsluiting... Ik heb als kind veel dingen in brand gestoken met één penlite ;)

Ik heb (ook in de winkel) al heel risicovolle constructies gezien en ja ik vind het wel leuk om een beetje te sarren. En ik weet dat het moeilijk is om te discussiëren met iemand die wel rekening houdt met zo'n scenario's. Ik zou bv. als ik zo'n vest ontwikkel al zeker niet voor batterijen gaan, en bovenal ook nog een thermische zekering achter een gewone zekering voorzien. +-40°C aan het oppervlak moet voldoende zijn (50°C naast het warmte element), en zo kan zelfs op een naakte huid er normaal geen ernstige brandwonde ontstaan. Zorgen dat het materiaal brandvertragend/dovend werkt. En het er heel duidelijk opzetten dat de glaszekering door een zwaarder exemplaar vervangen tot brand kan leiden (op de zekeringhouder). Maar ja wie ben ik, 't is niet alsof ik ooit elektronica ontwikkeld heb ofzo. En zelfs met al die beveiligingen zijn er nog zaken in brand gevlogen. Dat was dan wel omdat in mijn geval de handelaar (flippo) die er tussen zat een hoop van die beveiligingen had omzeilt om van de waarschuwingen af te geraken.


Ik zou de deur vandaag niet uitgaan als ik jou was. :Y :Y :X

Dit is een non- discussie. Het gaat hier om een leuk knutselproject.
 
150W is dus niet voldoende om brand te veroorzaken volgens jou? Maar je kan natuurlijk altijd voor een commerciële oplossing gaan met LiPo batterijen, die vatten ook nooit vuur door kortsluiting... Ik heb als kind veel dingen in brand gestoken met één penlite ;)

Ik heb (ook in de winkel) al heel risicovolle constructies gezien en ja ik vind het wel leuk om een beetje te sarren. En ik weet dat het moeilijk is om te discussiëren met iemand die wel rekening houdt met zo'n scenario's. Ik zou bv. als ik zo'n vest ontwikkel al zeker niet voor batterijen gaan, en bovenal ook nog een thermische zekering achter een gewone zekering voorzien. +-40°C aan het oppervlak moet voldoende zijn (50°C naast het warmte element), en zo kan zelfs op een naakte huid er normaal geen ernstige brandwonde ontstaan. Zorgen dat het materiaal brandvertragend/dovend werkt. En het er heel duidelijk opzetten dat de glaszekering door een zwaarder exemplaar vervangen tot brand kan leiden (op de zekeringhouder). Maar ja wie ben ik, 't is niet alsof ik ooit elektronica ontwikkeld heb ofzo. En zelfs met al die beveiligingen zijn er nog zaken in brand gevlogen. Dat was dan wel omdat in mijn geval de handelaar (flippo) die er tussen zat een hoop van die beveiligingen had omzeilt om van de waarschuwingen af te geraken.

Ah en misschien zit dat wel allemaal in die zetelverwarming die jij gebruikt hebt maar er gaan er hier altijd zijn die om 2 euro te besparen zoiets van China laten komen... Laatst nog een voedingskabel van china gehad met 3 * 0,75mm² volgens de mantel. Zaten 2 * 0,1mm² iets in, aarding ontbrak en op de moment dat ik daar een te zware belasting aan hong schoot die kabel ook maar mooi in brand... Flinke recall gehad bij een bedrijf dat in west-europa achtief is.
 
Zodra mensen een discussie met zichzelf gaan voeren neem ik ze niet meer serieus.

Nee hoor geen slotje, gewoon de ruis er uit filteren.
Kritisch zijn is prima, maar dit gaat werkelijk helemaal nergens meer over.
 
Jesuskristustepaard.
Heerlijkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkke topic. _O-
Ik scroll me de pleuris om nog een beetje ECHT on-topic berichtjes te lezen .

Manne vooral doorrrrrrr gaan . :Z
Voor dat jullie het eens zijn is het weer Lente. :]

Garoete van Flakkee(s) 8-)
 
Uhu... Een mensen zijn niet geneigd van die zekering te overbruggen als die te vaak doorbrand?
Goeie tip !! Thanks !!
Ik heb ook weleens dat mijn ouderwetse porseleinen zekeringen in mijn huisinstallatie sneuvelen, vooral als ik wat zware verbruikers tegelijk heb draaien. Kost toch altijd weer geld en geeft telkens ongemak. Heb die dingen net vervangen door wat M8 boutjes. Aan mij zal de zekeringenproducent iig niets meer verdienen.
 
Goeie tip !! Thanks !!
Ik heb ook weleens dat mijn ouderwetse porseleinen zekeringen in mijn huisinstallatie sneuvelen, vooral als ik wat zware verbruikers tegelijk heb draaien. Kost toch altijd weer geld en geeft telkens ongemak. Heb die dingen net vervangen door wat M8 boutjes. Aan mij zal de zekeringenproducent iig niets meer verdienen.

De verzekeringsproducent ook niet meer... *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan