restauratie yamaha XS 750 E

Heb je al op eBay gekeken..??

Eigenlijk is het dan handiger een complete set over te nemen zodat je zowel het 2e als het 5e kunt overzetten.
Deze tandwielen zijn al op elkaar ingelopen en dat is altijd beter....
 
Ondanks dat de menigen hierover verschillen wil ik toch pleiten om koperslib te gebruiken bij metalen bouten in een aluminium carter.

Oxidatie kan optreden als er lucht en vocht bij kan komen. Normale schroefdraad heeft door zijn genormaliseerde vorm en afmetingen altijd een heel klein beetje ruimte, vooral in de diepe gedeelte van de V van de spoed. Koperslib vult deze ruimte op waardoor oxidatie dus voorkomen kan worden.
ben ik het helemaal mee eens
 
Ben ook nog op zoek naar twee oliekeerringen.
Bij Wemoto hadden ze een vervanging voor de keerring van de koppeling.
Maten kloppen, maar hun keerring heeft geen rand (zie foto). Die rand past netjes in de groef in de beide carterhelften.
Volgens mij houdt die rand de keerring vast in de carter waardoor hij niet naar buiten kan schuiven.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een standaard keerring op deze plaats?
Hoe beletten dat hij weggeduwd wordt?

Ik vond de originele keerring elders, maar daar vragen ze 27 euro voor.
full
 
Hier Bruno; gewoon even zoeken op het www...omgerekend totaal een tientje ofzo.

Een universele wil ook wel, effe een klodder siliconenkit eraan en goed laten drogen, blijft hij ook wel op z'n plek.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand een idee hoeveel de vrije lengte is van een nieuwe kleppenveer van de XS 750?

Haynes manual geeft 39,9 mm (buitenveer) en 35,6 mm (binnenveer) op. Maar dit zijn limietwaarden, onder dewelke de veer moet vernieuwd worden.
 
Heb ondertussen gemerkt door rondvraag bij handelaars dat de vrije lengte van de klepveren (ook de nieuwe) niet echt afwijkt van de limietwaarden in het handboek van Haynes. Soms ligt de lengte ervan zelfs onder de limietwaarde. Dit kan natuurlijk liggen aan de manier van meten. Ook de service manual van Yamaha vermeld enkel deze waarden.

Dan vraag ik mij af of het de moeite loont om mijn oude veren te vervangen:
lengte ligt tss:
buitenveer: 39,6 en 39,9mm
binnenveer: 35,0 en 35,2mm

Heeft iemand in het verleden de moeit genomen om deze veren te meten en ervaring hierin?

Er bestaat ook een nieuwe type veer (type beehive). Deze vervangt met een enkele veer de originele binnen en buitenveer. Goedkoop is het niet, maar heeft iemand hier ervaring mee opgedaan? :?
 
Ik b nog nooit problemen gehad met het hergebruik van klepveren.
Als ze binnen de limiet vallen zou ik ze weer monteren...
En wat dat nieuwe veertype betreft: niet doen, jammer geld.
 
Wel dat is juist mijn vraag: wat is deze limiet.
Yamaha Service manual geeft als vrije lengte 39,9 en 35,6 mm (als toegelaten limietafwijking geven ze 2 mm op)
Volgens Haynes manual zijn deze hierboven genoemde waarden (39,9 en 35,6 dus) de limietwaarden, waaronder vervanging nodig is.

Wat meten mijn veren nu?
buitenveren: de kleinste van mijn veren meten 39,6 de grootste meet 39,9mm
binnenveren: de kleinste van mijn veren meten 35,0 de grootste meet 35,2mm

De druk van de veren, ontwikkeld bij een bepaalde samendrukking, is waarschijnlijk nog belangrijker maar kan ik niet meten wegens geen geschikt instrument.


Ik b nog nooit problemen gehad met het hergebruik van klepveren.
Als ze binnen de limiet vallen zou ik ze weer monteren...
En wat dat nieuwe veertype betreft: niet doen, jammer geld.
 
Werken gaan (traag maar zeker) door:

Enkele dagen geleden een nieuw tandwiel (5th gear wheel) en twee sets nieuwe klepveren ontvangen vanuit de VS. Prijs viel mee (30 euro voor het tandwiel, 3 euro/stuk voor de buitenste veren en 6 euro/stuk voor de binnenste.

Momenteel ben ik bezig met het verwijderen van de storende randen (overblijfselen van het gietproces zie foto's) van de cilinder en de cilinderkop. Deze remmen volgens mij een goede luchtdoorlaat en dus ook de koeling van de middenste cylinder. In het verleden durfde deze cilinder al eens te verhitten en ik hoop hiermee dit proces wat tegen te houden.

Plan ook de plaatsing van een oliekoeler zoals op de 850. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een oliekoeler op de 750?

Nog een vraag: heeft iemand weet van een nieuwe krukas die te koop is? De mijne is nog functioneel maar heeft toch wat geleden. Nu ik toch bezig ben kan ik misschien het hart van de motor vernieuwen. Het moet natuurlijk betaalbaar blijven. :)

full
 
Toch vreemd dat Yamaha niet meer zorg besteed heeft aan het afwerken van de gegoten cilinders, gezien de neiging tot verhitting van de driecilinder.
full
 
voor de liefhebbers van nieuwe onderdelen: het nieuwe 5th gear wheel (vergelijk ook met mijn oud tandwiel op p. 3 hierboven).
full
 
Laatst bewerkt:
Dag Bruno,

mooi te lezen dat je gestaag vordert met de restauratie..!
Vwb oliekoeler; dat stelt echt niets voor, maar je moet wel je 750 frame voorzien van wat boorgaatjes en getapt draad.
Aangezien de 750 nooit af-fabriek een oliekoeler had zitten deze bevestigingsgaatjes er niet in.
Koop een complete koeler, dus met slangen, tussenring (en bout) voor het oliefilter.
Ik heb nog een koelertje liggen met slangen, maar geen tussenring helaas.
eBay is je grootste vriend.

Datzelfde geldt voor een krukas: een nieuwe zul je niet meer vinden, maar low-mileage krukassen nog zát.
Koop er liefst eentje van een SE of SF model (custom), die hebben meestal gegarandeerd weinig gedraaid en vanwege het laid-back karakter van een custom ook vaak relaxed bereden.
Een beetje krukas koop je voor max 50 dollar, maar daar komt nog eens zoeits bij voor verzending (weegt 13,5 kg).

Wegfrezen /-Dremelen van gietrandjes...tsja...jouw keuze.
Niet mooi nee, maar niet belemmerend voor de werking.
Warmlopen staan de triples om bekend/ berucht, vandaar de diepe oliepan-modificatie en/ of oliekoeler.
Persoonlijk ben ik meer van de laatste gecharmeerd, die kun je op koudere dagen nog afplakken..
 
Laatst bewerkt:
Ja we zijn weer back on track voor de restauratie. :)
Bedankt alvast voor de belangstelling.
Ik heb direct al een vraagje:
Heeft iemand een idee indien de 'front fender' van het model XS 750 SE (1979) die te koop staat bij CMS (94 euro) ook past op mijn XS 750E (1978)? Ze lijken op elkaar maar zijn ze ook verwisselbaar?
Mijn oud spatbord heeft kleien putjes en de chroom is hier daar beschadigd met roestvorming als gevolg. Een spatbord laten herchromeren kost ook geld, vandaar mijn vraag.

Nog nieuws onder de zon hier?? Ben benieuwd..
 
Niet waar, de spatborden van een gewone XS en een Special verschillen wel degelijk. Om een spatbord van een Special op een gewone XS te monteren en wel zodanig dat je band vrijloop, dan zal je echt een gat bij moeten boren.

Ik heb namelijk vorige week nog een special spatbord op een gewone XS gemonteerd en eerst twee gaten moeten boren. Er zit namelijk een verschil in de positie van het spatbord.

Wil je fotografisch bewijs, dan zie ik de reactie wel verschijnen.
 
Niet waar, de spatborden van een gewone XS en een Special verschillen wel degelijk. Om een spatbord van een Special op een gewone XS te monteren en wel zodanig dat je band vrijloop, dan zal je echt een gat bij moeten boren.

Ik heb namelijk vorige week nog een special spatbord op een gewone XS gemonteerd en eerst twee gaten moeten boren. Er zit namelijk een verschil in de positie van het spatbord.

Wil je fotografisch bewijs, dan zie ik de reactie wel verschijnen.
oeps :+

gelukkig hebben we Wim nog...
 
Hartelijk dank Wim voor de info.

Vervelende aan zitten boren is dat je de chroomlaag beschadigt en mogelijkheid tot roesten. Hoe heb je dit aangepakt?
Het zou interessant zijn indien je een foto kon posten van het spatbord en de gaten die je hebt moeten bijboren.


Niet waar, de spatborden van een gewone XS en een Special verschillen wel degelijk. Om een spatbord van een Special op een gewone XS te monteren en wel zodanig dat je band vrijloop, dan zal je echt een gat bij moeten boren.

Ik heb namelijk vorige week nog een special spatbord op een gewone XS gemonteerd en eerst twee gaten moeten boren. Er zit namelijk een verschil in de positie van het spatbord.

Wil je fotografisch bewijs, dan zie ik de reactie wel verschijnen.
 
De voorvork van een Standard en de Special verschilt behoorlijk, dus ook spatborden zijn onderling niet zonder aanpassing uitwisselbaar...!
Gaten boren in vers chroom zou ik niet doen, dan beter op zoek naar een ander Standard exemplaar!
Of een universeel RVS spattertje, die zijn ook niet duur
 
Volgende onderdeel: Remmen


Heeft iemand weet of de remklauwen van de 750SE en de 750E dezelfde zijn?
Bij nazicht blijkt dat de remschijf tegen de steun waarop de remklauw vastzit heeft zitten draaien. Enig idee hoe dit mogelijk moet geweest zijn.
Heeft iemand enige ervaring met de brake lines van Hel? Wemoto raadt deze remleidingen aan. Ziet er goed uit, maar bestaan er alternatieven die beter zijn?
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan