CB Twintopic: The Second

De stelschroefjes (van het lucht) helemaal in is rijk, uit is arm (meer lucht).

Wat je even moet doen :
motor even warm draaien/rijden, 5 minuten ofzo, is zat.

Stationair iets hoger zetten (zeg 2000rpm).

En dan aan de luchtschroefjes draaien, hij moet dan zo hard mogenlijk lopen.

Als dat klaar is, stationair weer terug brengen naar hoe het hoort, 1400rpm ofzo denk ?

Dat is eigenlijk de basis met afstellen.

Als hij daarna nog steeds moeilijk doet, kan het probleem kwa carburatie lastiger liggen, denk dan aan afstelling van de gasnaald of sproeiers.
Maar mijn ervaring met Honda motoren is dat dat eigenlijk nooit hoeft, je gewoon houden aan de standaard afstelling kwa sproeiers en gasnaald stand, en dan zit het eigenlijk altijd wel goed.

Dat gekloot met sproeiertjes heb je alleen met brommertjes, alles boven de 125cc werkt een stuk prettiger.

Maargoed, verder kan het natuurlijk ook nog wel zo zijn dat er een sproeier of kanaaltje in 1 van de carburateurs verstopt zit.

Als je het nog steeds niet goed krijgt moet je de carburateurs gewoon even uit elkaar trekken en lekker schoonmaken.

Bakje met petroleum, en een borsteltje, en dan lekker alles even schoonmaken, alle sproeiertjes eruit, tegen het licht houden, en kijken of je er doorheen kan kijken.

Vaak zit het lucht sproeiertje (de kleinste) verstopt, dat is tenminste mijn ervaring.

Had het laatst zelf nog met me oude Daf, ding wou niet mooi stationair lopen, carb. uit elkaar getrokken, en ja hoor, luchtsproeier zat verstopt.
Daarna spinde het oude Hercules blok weer als een kitten 500rpm :)
 
Ok, dat is ook zo ongeveer wat ik al gedaan heb. Ook het schoonmaken heb ik al gedaan.
Alleen dat afstellen lukt niet; of ik de stelschroefjes er nu in of uit draai, het toerental stijgt of daalt niet. Dit doet mij vermoeden dat er ergens valse lucht bij komt. Dat b.v. de pakking tussen carb en blok niet goed sluit. Klinkt dit plausibel? Weet dat het moeilijk is iets erover te zeggen zonder dat je er bij bent...

In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken, en de info!! :}
 
Valse lucht komt inderdaad meest daar vandaan.

Je zal het ook wel weten, maar : motor starten, en dan met iets van deo oid tussen carb. en kop spuiten.
Als de motor reageerd (valt uit, of gaat juist harder lopen) zit daar valse lucht.
 
Die rubber spruitstukken worden keihard. Ze zijn nog steeds leverbaar maar wel vrij prijzig, zo rond de 25 euro per stuk. Denk maar zo: het wisselen is bij een CM in ieder geval eenvoudiger dan bij een CB :]
 
Laatst bewerkt:
Carbs sluiten weer mooi aan, nieuwe pakkinkjes ertussen. En toen ging de bobine kapot... :(
Straks ff een nieuwe oppikken, gelukkig heeft mijn vaste adres in Cuijk nog een originele nieuwe liggen. :Y
 
Ik mag hier ook even reageren.

Ik heb 2 Honda CB 350 twin. Een K2 (1970) en een K3 (1971). misschien tot grote spijt van vele maar de K3 ben ik aan het verbouwen naar een CL scrambler uitvoering. Althans dat hoop ik want CL onderdelen zijn amper of niet te vinden hier in europa, tot mijn spijt.

Voorlopig haalt het nog niet veel uit om fotos te posten omdat de K3 in opbouw is en de K2 is half gedemonteerd.

Indien iemand opzoek is naar originele onderdelen van deze motors. ik heb een heleboel dat ik wegdoe. Mijn zoekertjes staan bij te koop. En moest iemand een CL tank van 68, 69 of 70 verkopen. Die zou ik eeuwig dankbaar zijn. Moest die er nog uitlaten (zonder dempers) bijhebben, dan spring ik een gat in de lucht.
 
Ik kan wel wat hulp gebruiken... Ik heb een probleempje met de CM...
Als ik de motor op contact zet (accu vol), gaan de lichten niet aan, de knipperlichten werken niet, de claxon ook niet. En de motor wil niet meer aanslaan... Startmotor gaat nog wel lekker rond.
De bougies vonken ook nog, maar het lijkt een wat zwakke vonk.
Ook de zekeringen zijn in orde.

Graag ideeen wat het probleem kan zijn! :?
 
Ik zou allereerst de stekkers eens na lopen,.. maar je start knop werkt wel? (Alles van de linker schakelaar niet dus?)

Zelfs wat lijkt op een volle accu kan toch startproblemen geven,... hoe oud is de accu? probeer anders een vrij nieuwe te lenen, en kijk of het probleem daar zit!

Een 400 moet je met 2 man makkelijk aan kunnen duwen in zijn twee. Gaat dat maar het licht brandt niet dan heb je zowiezo een electra breuk of slechte stekkers of een slechte accu.

Ik heb nog een draadboom liggen dus mocht je er niet uitkomen kan je die lenen om te kijken waar het probleem zit. ( heb je de koplamp al eens los gehad?? zit ook een wirwar van draden die lekker kunnen gaan roest/rotten als je koplamp niet helemaal water dicht is)

Succes komt goed,... die stomme electra heeft mij al vaak tot wanhoop gedreven en dan blijkt het uiteindelijk iets kleins te zijn!
 
Ok, ga ik eens in de koplamp kijken of daar een probleem zit. Ik heb er een andere accu aan gehangen, dat was geen uitkomst.
Oh ja, als ik aan het starten ben, dan gaan de lampen met de 'toeren' van de motor mee een beetje branden.
 
Er moet volgens mij ergens een gelijk richter tussen zitten,..zoals jij het omschrijft reageert het licht op de motordynamo,.. maaaaar het brandt dus wel!!??
 
Thanks voor je reacties!!
Ja, verlichting werkt wel, als ik aan het starten ben.
Ok een gelijkrichter. Als die kapot is, kan dat dan de oorzaak zijn dat ie niet wil aanslaan?
 
Nee volgens mij niet? :N :/ HELAAS BEN IK ZELF OOK NIET ZO'N electra topper.

heb je een wpb? heb hier wel een copie liggen

Ga morgen eens proberen of je um kan aanduwen! En bedenk wat je hebt veranderd/gedaan na dat hij de laatste keer wel aansloeg!? heb je teveel zitten draaien aan die stationeer schroef??
 
Kijk maar eens of er niet ergens een massadraad los is. Zo te lezen staat de boel in serie vanwege een slechte dan wel ontbrekende massa aansluiting.
 
Nee, de spanningsregellar zorgt ervoor dat je accu netjes met 14,4 volt gelijkstroom geladen wordt. Als die stuk is gaat je laadlampje branden en is na verloop van tijd je accu leeg. als 't idd in serie staat vanwege de massa heb je ook te weinig spanning voor de ontsteking
 
Nou, de verlichting werkt weer op accu, was idd een massakabel. Maar starten doet ie nog niet, ik gok dat m'n 'nieuwe' bobine niet goed is...
 
Beetje vonk... zwakke oranje vonk.
En dat terwijl ik probeer te starten mét de vfr lopend aan de startkabels eraan.
 
Net de bobine vervangen, én de cdi. De motor liep drie slagen! En daarna niet meer... Hoopgevend iig, denk dat het nu een kwestie van de juiste afstelling vinden is. Of denken jullie daar anders over? Hoor het graag!

Maar eerst verhuizen, ik krijg vrijdag de sleutel van m'n nieuwe huis!
 
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn CB 400a, en ik vroeg mij af of jullie bekend zijn met een battery eliminator?

volgens mij is dit niet meer dan een condensator die de Accu vervangt.
Nu vroeg ik mij af wat voor condensator ik moet halen.. is hier iemand die mij verder kan helpen.
 
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn CB 400a, en ik vroeg mij af of jullie bekend zijn met een battery eliminator?

volgens mij is dit niet meer dan een condensator die de Accu vervangt.
Nu vroeg ik mij af wat voor condensator ik moet halen.. is hier iemand die mij verder kan helpen.

Heb ik ook voor mijn cb400 gezocht maar begreep er maar weinig van en heb het uiteindelijk op deze manier opgelost :

2afbxbc.jpg


Zie je uiteindelijk helemaal niets van :

2hquki0.jpg


Dit is een batterij afkomstig van een Suzuki DRZ
Er bestaan nog kleinere batterijen,zijn gemakkelijk te verstoppen maar die kosten natuurlijk wel redelijk veel...

Ben benieuwd of het ook gewoon met een condensator te doen is..
 
Even snel :/ weet ik dat jij een elco bedoeld, heb ze nooit gebruikt en van wie ik het wel weet was dat niet echt succesvol. Volgens mij gaat het erom dat de piek spanning gereguleerd wordt. Ik kan het wel even voor na vragen wat en waarom het geen succes was. Volgens mij kan je ook een kleine accu gebruiken
:?
 
Terug
Bovenaan Onderaan