CB Twintopic: The Second

een kleine accu is voor mij echt geen optie omdat ik daar helemaal geen ruimte voor heb.

Ik heb de kabelboom nu helemaal kaal en ben het opnieuw aan het opbouwen. maar onbelast komt er dus 55 volt stationair uit de Spanningsregelaar, nu moet dit op telossen zijn met een condensator...
maar ik kom daar dus niet uit..
 
Ik heb een condensator van 10000 uF 16VDC op mijn oude KLX250 gehad (6VDC dynamo). Verlichting werkte in het ritme van de knipperlichten, licht dimde als ik remde en tegelijk gingen de knipperlichten uit de knippermodus. Claxon werkte alleen bij redelijk wat toeren. Voor mij was het geen probleem omdat ik die motor alleen bij daglicht reed. De CB heeft een goede accu nodig en een goed laadsysteem om goed te kunnen draaien. Zal met een condensator wss niet lukken. Li-po accu misschien?
 
een kleine accu is voor mij echt geen optie omdat ik daar helemaal geen ruimte voor heb.

Ik heb de kabelboom nu helemaal kaal en ben het opnieuw aan het opbouwen. maar onbelast komt er dus 55 volt stationair uit de Spanningsregelaar, nu moet dit op telossen zijn met een condensator...
maar ik kom daar dus niet uit..

En de spannings regelaar is wel goed ?

Normaal gesproken komt er 55 volt per spoel (ofzo) uit het blok, dat is, 55 volt WISSELSPANNING , dan komt er een gelijkrichter, die maakt van de wisselspanning gelijkspanning (AC naar DC) , en dan komt de volt/spannings regelaar, en die brengt het voltage terug naar 12v.

(of het is juist anders om, eerst 55v naar 12v wisselspanning en dan naar 12v gelijkstroom)

Weet even de volgorde niet precies, maar ik dacht dat je eerst gelijkspanning moest creeren, en dan naar de spannings regelaar, die de boel terub bouwt naar 12v (ja, dat was het volgens mij :) )

Het is dus belangrijk dat je de gelijkrichter niet vergeet, deze is zelfs belangrijker als een volt/spannings regelaar.
Op mijn oude Honda zit niet eens een spannings regelaar, maar alleen een gelijkrichter, deze loopt daarna naar de accu, waarna de accu eigenlijk de spannings regelaar is. :)

Hopelijk is je spanningsregelaar nog niet naar de klote door de wisselspanning :X

edit : Deze moet je hebben, dit is een gelijkrichter :

Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics

De 2 gele draden sluit je aan op het blok, en dan rood en zwart (+ en - natuurlijk) , gaan dan naar de accu. Of daarna naar een spannings regelaar en dan vervolgens natuurlijk weer aan de accu, of vervangend systeem/of niks :)

Bij mij gaan ze dus direct naar de accu, omdat dat orgineel zo hoorde (gaat gelukkig goed :) )

001-38.jpg


Let er ook op dat je het monteerd op een aluminium koelplaat, (bij mij is het wat groot :+ ) , maar liever te groot als te klein, ik had toch ruimte zat :+ :)
 
Laatst bewerkt:
Ik had al vaker opgemerkt dat na een ritje met de CB125T een van de uitlaatbochten lang niet zo warm was als de andere, maar net de 125 proberen te starten, maar het eerdere probleem dat 1 van de 2 cilinder's niet goed mee doet blijft. Ik kreeg de motor bijna niet gestart, en pas na wat klappen uit de uitlaat van de mindere cilinder begon ie mee te doen. Uiteindelijk loopt ie nu wel, maar ik vertrouw het niet.

Iemand een idee? aangezien ik er niet veel geld meer tegen aan wil gooien ivm a2 aankomende augustus moet ik er maar misschien gewoon op gokken dat ie t blijft doen.
 
Laatst bewerkt:
Wissel de bougie's eens om.

Of nog beter, vervang beide bougie's eens.

Zoiezo is het beter om de motor gewoon te maken, het klinkt niet als een ernstig probleem, al maak je hem niet voor jezelf, doe je de volgende eigenaar er ook een plezier mee, bovendien is de motor een stuk makkelijker te verkopen als deze gewoon (motorisch) goed is.

Als de bougie's het niet zijn, maak dan de carburateur (van welke cilinder niet goed meedoet) eens schoon.
 
Wissel de bougie's eens om.

Of nog beter, vervang beide bougie's eens.

Zoiezo is het beter om de motor gewoon te maken, het klinkt niet als een ernstig probleem, al maak je hem niet voor jezelf, doe je de volgende eigenaar er ook een plezier mee, bovendien is de motor een stuk makkelijker te verkopen als deze gewoon (motorisch) goed is.

Als de bougie's het niet zijn, maak dan de carburateur (van welke cilinder niet goed meedoet) eens schoon.

Beide bougies inmiddels vervangen, start beter en het verschil tussen beide cilinders is een stuk minder geworden, maar nog wel aanwezig. Gisteren helaas 2x stil gevallen, het vreemde was dat dit beide keren gebeurde na een half uur en een uur rijden. :(
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een bobine probleem, als de bobine warm word, krijgt hij meer weerstand en geeft hij een slechtere vonk door.

Kon je merken, zeg 5 minuten voordat hij uitviel, dat je minder power kreeg ?

En hoe viel hij uit ? Echt in 1x of viel hij langzaam dood ?

Als hij langzaam dood viel en steeds meer power verloor wijst dat wel op een steeds zwakker wordende vonk.

Ik heb het al vaak gezegt op dit forum : Maar als je met een motor rijd waar je rare dingen mee hebt : Neem een extra bougie mee in je binnenzak. Als de motor dan uitvalt, trek je de bougie dop los, pak je de extra bougie uit je binnenzak, en kijk dan of deze vonkt.

Als dat niet het geval is, weet je dat het probleem aan de ontsteking ligt.

Nu blijft het toch een soort van gissen wat het probleem nou echt is, want het zou bijvoorbeeld ook nog een probleem met de tank ontluchting kunnen zijn.

Er zit nou weinig anders op dan weer een stuk te gaan rijden totdat de motor uitvalt, en dan dingen controleren. Te beginnen met de vonk van de bougie dus.

Als hij trouwens niet vonkt is de kans erg groot dat het aan de bobine's ligt, maar het zou ook nog een probleem in de spoelen kunnen zijn, maar dat is niet zo waarschijnlijk. :)
 
Ff een vraagje over m'n CM400T.
Ik heb het motorblok nu uit elkaar liggen, dus nu is de kans om er iets mee te doen.
Ik vroeg mij af of iemand weet of er een snellere nokkenas, en grotere sproeiers te koop zijn..?
 
Sproeiers zijn er in alle maten.
De cb heeft wel een lichter vliegwiel dan de cm,dat is wel iets merkbaar.
Ik ben nu aan het knoeien met mijn sproeiers,127,5 is iets te groot.
 
Een beetje goede motorzaken heeft ze wel.
Ik heb ze bij roukema en hoogland vandaan.
Een snelle motor zal het nooit worden maar hij komt best goed van zijn plek voor een oude motor.
 
Ah kijk, roukema heb ik goede ervaring mee. Zal die eens een mailtje sturen of ze iets voor mij kunnen betekenen. Thanks *D
 
Voor zover ik weet hadden CM's standaard een tammere nokkenas dan CB's. Je zou dus mogelijk met een normale CB as al geholpen kunnen zijn.
 
Het verschil zou ook niet in pk's zitten maar in het toerental waar het maximum koppel beschikbaar is. Dat zou bij de CM bij een wat lager toerental zijn. Ik heb het nooit gecheckt maar ik ben het verhaal al meer dan eens tegen gekomen, en zo onwaarschijnlijk klinkt het niet als je het segment waarop men mikte meeneemt. Moeilijk te meten maar CMS nr's zouden inderdaad uitkomst moeten bieden.
 
Het verschil zou ook niet in pk's zitten maar in het toerental waar het maximum koppel beschikbaar is. Dat zou bij de CM bij een wat lager toerental zijn. Ik heb het nooit gecheckt maar ik ben het verhaal al meer dan eens tegen gekomen, en zo onwaarschijnlijk klinkt het niet als je het segment waarop men mikte meeneemt. Moeilijk te meten maar CMS nr's zouden inderdaad uitkomst moeten bieden.
volgens een test van moto73 zou er in het middengebied meer koppel moeten zijn maar is er in de praktijk nauwelijks iets merkbaar.

Het vliegwiel van de cb is 1kg lichter dan van de cm om de cb wat feller testen voelen,aldus motor in 1982

Volgens mij heb ik testen ooit eens ingescand,ik zal wel opzoeken en hier posten
 
Ben bezig met een Honda CM, gewoon aan begonnen en we kijken wel wat er uit komt ;)

Model komt er al aardig in maar nu ben ik eigenlijk op zoek naar een 400/450 blok met kickstarter. Iemand die wat heeft liggen?

Verder zoek ik nog een andere voorvelg want deze is gedeukt, en eventueel een goeie voorvork.

Bij aanschaf:
YIu5FsPG9qYWaNWqETUgtsxj2xB89Fk5TEN6d2RrfXc=w436-h775-no


Tussenstand:
UW-RfvH8kj1Y5RryJx3vWgwOIxmN0X5ZwW_D5KwGRKA=w1034-h775-no
 
Pfff, waarom loopt dat ding nou niet?!?
Heb een vonk, krijgt benzine, nieuwe sproeiers, nieuwe bougies...
Iemand tips, wijsheden..?
 
Terug
Bovenaan Onderaan