how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.212
5.576
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Dit
Stap 2)
Start de motor en controleer of de laadspanning zich tussen de 13,2 en 14,5 V bevindt
bij 4.000/5.000 omw./min

13,2 volt bij 4000 toeren is veel te laag en de accu zal nauwelijks worden geladen.

ook het verhaal van de regelaar met 7 draden klopt niet.
Het betreft een ander type regelaar dan waar de schrijver het over heeft.
 
Bij die 13,2 - 14,5 V wordt wel als toelichting gegeven dat dat afhangt van het type motor.

Ik heb een BMW R65 waarbij de spanningsregelaar de veldspanning van het anker regelt. Boven 2500 t/min begint hij te laden met 14,0 V dat na ca. 10 km rijden zakt tot 13,2 V. De accu is dan weer vol. Voordeel van deze lage laadspanning is dat ik in de 4 jaar dat de accu in de motor zit ik pas 1 keer water bij heb moeten vullen. Verder nooit problemen met starten. Waarschijnlijk zal de accu niet tot 100% geladen worden maar daar heeft de motor (en ik) geen last van.
 
Nou, na dit gehel topic te hebben doorgenomen ben ik eerst even moeten gaan liggen, xie door de accu's , gelijkrichters ,diodes het bos niet meer.......
Ik heb een yamaha cs3 180 electric uit 1970 die ook niet oplaad, en als ik aan de borstels meet meet ik 0,4 ( op wisselspanningsstand)volt wat een klein beetje verhoogd tot 0,6 als ik de toeren opdracht tot 6 a7000.
Weet niet of ik juist meet en waar ik eventueel de oorzaak kan zoeken wie komt met raad en advies?? *O* is al een langdurig probleem, maar moet opgelost worden omdat ik nu max 75 km kan rijden en dan is accu leeg en doet het niets meer.... :$
Ruud
 
Nou, na dit gehel topic te hebben doorgenomen ben ik eerst even moeten gaan liggen, xie door de accu's , gelijkrichters ,diodes het bos niet meer.......
Ik heb een yamaha cs3 180 electric uit 1970 die ook niet oplaad, en als ik aan de borstels meet meet ik 0,4 ( op wisselspanningsstand)volt wat een klein beetje verhoogd tot 0,6 als ik de toeren opdracht tot 6 a7000.
Weet niet of ik juist meet en waar ik eventueel de oorzaak kan zoeken wie komt met raad en advies?? *O* is al een langdurig probleem, maar moet opgelost worden omdat ik nu max 75 km kan rijden en dan is accu leeg en doet het niets meer.... :$
Ruud

Ok, dan is dus je dynamo stuk.
 
Oké en hoe weet ik dit zeker?

Als je echt letterlijk gedaan hebt wat je schrijft dat is de dynamo stuk. Immers als je dynamodraait en geen of nauwlijks spanning op de koolborstels komt dan is deze stuk.

Je meet goed immers met een volt meter tussen de koolborstels. Nu ken ik dit model niet dus het zou zo kunnen zijn dat het een gelijkspanningsdynamo is maar als je gelijkspanning meet met een wisselspanningsmeter dan moet deze nog steeds een veel hogere waarde aangeven.

Als je kortsluiting hebt via de spanningsregelaar dan meet je ook 0 volt maar dan is ook gelijk je dynamo stuk. Er gaat dan namelijk zo'n hoge stroom lopen dat het koperdraad in je dynamo binnen de kortse keren smelt.

Er is nog een optie dat je dynamo niet draait omdat de koppeling met de krukken as kapot is maar dat is onwaarscheinlijk. (wellicht kan je dat controleren)

Als je koolborstels versleten zijn dan is ook de dynamo kapot maar nog te repareren door de koolborstels te vervangen. Hetzelfde geld voor als de veertjes van de koolborstels slap zijn. (zitten er wel koolbrostels in?) of als de rotor sterk vervuilt is.

Het kan ook niet aan de bedrading liggen want je meet rechtstreeks op de koolborstels.

Eventueel kan je ook nog de weerstand meten tussen de koolborstels. De dynamo mag dan niet aangesloten zijn en niet draaien. Deze weerstand moet een lage waarde hebben maar niet nul of oneindig zijn. ook mag er geen kortsluiting zijn met het frame.
 
Nou, na dit gehel topic te hebben doorgenomen ben ik eerst even moeten gaan liggen, xie door de accu's , gelijkrichters ,diodes het bos niet meer.......
Ik heb een yamaha cs3 180 electric uit 1970 die ook niet oplaad, en als ik aan de borstels meet meet ik 0,4 ( op wisselspanningsstand)volt wat een klein beetje verhoogd tot 0,6 als ik de toeren opdracht tot 6 a7000.
Weet niet of ik juist meet en waar ik eventueel de oorzaak kan zoeken wie komt met raad en advies?? *O* is al een langdurig probleem, maar moet opgelost worden omdat ik nu max 75 km kan rijden en dan is accu leeg en doet het niets meer.... :$
Ruud
Wat meet je op gelijkspanning op de koolborstels?
Ik geloof niet dat er wisselspanning op staat.
 
Als je echt letterlijk gedaan hebt wat je schrijft dat is de dynamo stuk. Immers als je dynamodraait en geen of nauwlijks spanning op de koolborstels komt dan is deze stuk.

Je meet goed immers met een volt meter tussen de koolborstels. Nu ken ik dit model niet dus het zou zo kunnen zijn dat het een gelijkspanningsdynamo is maar als je gelijkspanning meet met een wisselspanningsmeter dan moet deze nog steeds een veel hogere waarde aangeven.

Als je kortsluiting hebt via de spanningsregelaar dan meet je ook 0 volt maar dan is ook gelijk je dynamo stuk. Er gaat dan namelijk zo'n hoge stroom lopen dat het koperdraad in je dynamo binnen de kortse keren smelt.

Er is nog een optie dat je dynamo niet draait omdat de koppeling met de krukken as kapot is maar dat is onwaarscheinlijk. (wellicht kan je dat controleren)

Als je koolborstels versleten zijn dan is ook de dynamo kapot maar nog te repareren door de koolborstels te vervangen. Hetzelfde geld voor als de veertjes van de koolborstels slap zijn. (zitten er wel koolbrostels in?) of als de rotor sterk vervuilt is.

Het kan ook niet aan de bedrading liggen want je meet rechtstreeks op de koolborstels.

Eventueel kan je ook nog de weerstand meten tussen de koolborstels. De dynamo mag dan niet aangesloten zijn en niet draaien. Deze weerstand moet een lage waarde hebben maar niet nul of oneindig zijn. ook mag er geen kortsluiting zijn met het frame.
Ik krijg de indruk dat je niet weet hoe dit systeem werkt.
De spanning op de koolborstels komt niet van de dynamo maar van de accu.
Deze spanning zorgt er voor dat de veldspoel magnetisch word.
Als de laadspanning te laag word zal de spanning opde veldspoel toenemen en zo de veldspoel meer magnetisch maken zodat de laadspanning ook zal stijgen.
word de laadspanning te hoog dan zal de spanning op de veldspoel dalen.
 
Dit laatste kn ik niet volgen, mar dt al aan mij liggen vrees ik.....
Bij naderonderzoek en na demontage van ontstekingzijde blijkt er 1 borstel gebroken is en 1 is er voor meer en 2/3 versleten!?🔫🙊
Nu denk ik dt hier de oorzaak ligt dat ik geen wisselspanning meet op de borstels en dat er dus ook geen spanning naar de gelijkrichter loopt zodat er dus niets gelijk te richten valt richting accu, dus eerst maar eens een setje borstels besteld en hopen op betere tijden💶
Maar het kn ook maar zo zijn dt het hier niet aan ligt, dus als er nog magistrale ideeën zijn
, laat maar komen.

Ruud
 
Dit laatste kn ik niet volgen, mar dt al aan mij liggen vrees ik.....
Bij naderonderzoek en na demontage van ontstekingzijde blijkt er 1 borstel gebroken is en 1 is er voor meer en 2/3 versleten!?🔫🙊
Nu denk ik dt hier de oorzaak ligt dat ik geen wisselspanning meet op de borstels en dat er dus ook geen spanning naar de gelijkrichter loopt zodat er dus niets gelijk te richten valt richting accu, dus eerst maar eens een setje borstels besteld en hopen op betere tijden💶
Maar het kn ook maar zo zijn dt het hier niet aan ligt, dus als er nog magistrale ideeën zijn
, laat maar komen.

Ruud
Waar heb je gelezen dat er wisselspanning op de koolborstels hoort te staan?
 
wat ik even snel kan vinden is dat dit systeem een dynostarter heeft,
dus dynamo en starter in 1.
met alleen maar problemen, met wat mazzel is het idd die koolborstels.

file:///C:/Users/aris/Downloads/RD200_alternator.pdf

start ie trouwens wel met de starter of moet je hem aankicken?
zo ja zou je zeggen dat de koolborstels genoeg contact maken.
 
wat ik even snel kan vinden is dat dit systeem een dynostarter heeft,
dus dynamo en starter in 1.
met alleen maar problemen, met wat mazzel is het idd die koolborstels.

file:///C:/Users/aris/Downloads/RD200_alternator.pdf

start ie trouwens wel met de starter of moet je hem aankicken?
zo ja zou je zeggen dat de koolborstels genoeg contact maken.
Hadden ze dat al in 1970?
 
Dit laatste kn ik niet volgen, mar dt al aan mij liggen vrees ik.....
Bij naderonderzoek en na demontage van ontstekingzijde blijkt er 1 borstel gebroken is en 1 is er voor meer en 2/3 versleten!?🔫🙊
Nu denk ik dt hier de oorzaak ligt dat ik geen wisselspanning meet op de borstels en dat er dus ook geen spanning naar de gelijkrichter loopt zodat er dus niets gelijk te richten valt richting accu, dus eerst maar eens een setje borstels besteld en hopen op betere tijden💶
Maar het kn ook maar zo zijn dt het hier niet aan ligt, dus als er nog magistrale ideeën zijn
, laat maar komen.

Ruud
Heb je een schema of kan je wat foto;s plaatsen van je laadsysteem?
De gemiddelde spanning op de veldspoel varieerd om zo de laadspanning stabiel te houden op ongeveer 14 volt.
Dit gebeurd d.m.v. pulsbreedte modulatie
De spanningsregelaar zorgt voor een blokspanning waarvan de duytcycle kan worden gewijzigd.
Het is dus een pulserende gelijkspanning.
Als je de spanningsregelaar los maakt en 12 volt op de koolborstels zet moet de laadspanning toenemen met het toerental tot ver boven 14 volt.
Je hebt dan een dutycycle van 100%
 
Hadden ze dat al in 1970?

voor zover ik begrijp wel,

quote;

My First Suzuki 23rd January 2012 04:07 PM
Re: Blast from the past - Yamaha CS3

Vjmc.Cork;2592891 zei:
You're right about the dynamo/starter combo.
It was called a dynostarter.Not very good as I recall.
I heard a certain french cage crowd were working on something similar recently,
making out it was a new idea they just came up with:rolleyes2:

Those starters were always troublesome, just as well the bikes had a kickstart as well :thumbsup2:
 
Als ik het goed begrijp zitten de borstels er enkel om de elektrische start te laten functioneren??
Is inderdaad met een dynostarter, waarvan e-starten haast niet meer mogelijk was omdat de krukas maar net rond draaid, met kick starter geen problemen "trappen en lopen", mijn probleem zit echt in het bij laden van de accu.
Voorheen was het alleen maar zuigers wisselen omdat er telkens na pakweg100km een gat in branden of links ofwel rechts, daarna bij Ruud fredriks in Goes elektrische ontsteking in laten maken en dit probleem is opgelost.
Op het moment dat er nog punten in zaten verliep telkens het ontsteektijdstip omdat er een uitslag van 0,3 mm zat in de krukas, nu dus geen punten meer.
Maar dat even terzijde probleem is nu laden van accu, wat moet ik waar meten om te weten of alles nog intact is??

Ruud
 
Als ik het goed begrijp zitten de borstels er enkel om de elektrische start te laten functioneren??
Is inderdaad met een dynostarter, waarvan e-starten haast niet meer mogelijk was omdat de krukas maar net rond draaid, met kick starter geen problemen "trappen en lopen", mijn probleem zit echt in het bij laden van de accu.
Voorheen was het alleen maar zuigers wisselen omdat er telkens na pakweg100km een gat in branden of links ofwel rechts, daarna bij Ruud fredriks in Goes elektrische ontsteking in laten maken en dit probleem is opgelost.
Op het moment dat er nog punten in zaten verliep telkens het ontsteektijdstip omdat er een uitslag van 0,3 mm zat in de krukas, nu dus geen punten meer.
Maar dat even terzijde probleem is nu laden van accu, wat moet ik waar meten om te weten of alles nog intact is??

Ruud
Zonder te weten of je laadsysteem werkt met een veld spoel kan ik er niet veel over zeggen dan ik al gedaan heb.
Maak een paar foto's van je dynamo en regelaar en plaats die hier.
 
Ik krijg de indruk dat je niet weet hoe dit systeem werkt.
De spanning op de koolborstels komt niet van de dynamo maar van de accu.
Deze spanning zorgt er voor dat de veldspoel magnetisch word.
Als de laadspanning te laag word zal de spanning opde veldspoel toenemen en zo de veldspoel meer magnetisch maken zodat de laadspanning ook zal stijgen.
word de laadspanning te hoog dan zal de spanning op de veldspoel dalen.

Check, ik dacht dat het op een dynamo ging.
 
Als ik het goed begrijp zitten de borstels er enkel om de elektrische start te laten functioneren??
Is inderdaad met een dynostarter, waarvan e-starten haast niet meer mogelijk was omdat de krukas maar net rond draaid, met kick starter geen problemen "trappen en lopen", mijn probleem zit echt in het bij laden van de accu.
Voorheen was het alleen maar zuigers wisselen omdat er telkens na pakweg100km een gat in branden of links ofwel rechts, daarna bij Ruud fredriks in Goes elektrische ontsteking in laten maken en dit probleem is opgelost.
Op het moment dat er nog punten in zaten verliep telkens het ontsteektijdstip omdat er een uitslag van 0,3 mm zat in de krukas, nu dus geen punten meer.
Maar dat even terzijde probleem is nu laden van accu, wat moet ik waar meten om te weten of alles nog intact is??

Ruud

ik heb ooit een bootmotortje gehad met zo'n dynostart, en die werkte goed.
maar wat me opviel dat de boel tijdens het starten "wat moeilijk op gang" leek te komen,
ik lees bij jou over een gebroken koolborstel en ruimte in de krukas,
het kan zomaar de koolborstel zijn die roet in het eten gooit maar enige zijwaartse speling doet ook geen goed aan het willen ronddraaien van een electramotor.
welke invloed dat heeft op het dynamogedeelte dat weet ik niet.
misschien kun je de wikkelingen door laten meten, of googlen naar een andere [nieuwerwetse] oplossing.
 
Met alle respect, ik kan het niet meer volgen.....ligt overigens geheel aan mij, het elektragedeelte van brommer en/of motorfiets blijft voor mij een abracadabra verhaal, ondanks al jullie goede bedoelingen, sorry.
Ik zal eerst de borstels eens vernieuwen en dan nog eens kijken wat het resultaat is, je hoort ervan...

Ruud
 
Met alle respect, ik kan het niet meer volgen.....ligt overigens geheel aan mij, het elektragedeelte van brommer en/of motorfiets blijft voor mij een abracadabra verhaal, ondanks al jullie goede bedoelingen, sorry.
Ik zal eerst de borstels eens vernieuwen en dan nog eens kijken wat het resultaat is, je hoort ervan...

Ruud
Als je nou eerst eens een paar foto's maakt dan kan ik je beter helpen.
Nu is het gissen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan