Danilo 'PetruX' Petrucci

Arckira

MF veteraan
15 jul 2002
12.732
26
..een dorp, bij Utrecht
Omdat eigenlijk iedere MotoGP coureur wel een topic verdient, en ik deze Italiaan redelijk hoog aan sla plus dat hij sympathiek overkomt, heb ik besloten hem een topic te geven.

full


'Professional Dreamer. Life Lover. Bad Days Collector. Politically incorrect' - Danillo over zichzelf.. 8-)

Danilo (Carlo) Petrucci werd geboren op 24 oktober 1990 in het Italiaanse Terni.

Petrucci begon met racen in 1998 op mini-trial en mini-cross motoren waarbij hij enkele nationale trofeeën veroverde. In 2006 ging hij wegracen in de CBR600 Cup waar hij het schopte tot beste rookie.

Zijn internationale carrière begon in 2007 in het Europees Superstock 600 kampioenschap, waar hij met een Yamaha reed en in drie races aan de start verscheen. Met 8 punten eindigde hij op de 27ste plaats in het algemeen klassement eindigde.

In 2008 wist hij twee keer poleposition te veroveren en werd hij uiteindelijk 7de in het klassement. Z'n eerste overwinning behaalde Petrucci tijdens de eerste race van het seizoen 2009 in Spanje. Met nog twee andere overwinningen en twee tweede plaatsen eindigde hij uiteindelijk aan het eind van het seizoen als 4de.

In 2010 volgde voor Petrucci de overstap naar het Europees kampioenschap Superstock 1000 en kwam uit op een Kawasaki. Zijn beste resultaat was een 5de plek in Italië. Het jaar daarop, in 2011, maakte Petrucci de overstap naar Ducati en wist vier keer te winnen en werd daarmee vice-kampioen (2de).

full

Danillo op de hoogste trede.

In 2012 maakte Petrucci dan de overstap naar het wereldkampioenschap wegrace om uit te komen in de MotoGP-klasse.
Petrucci kwam in het Ioda team waar hij een Claiming Rule Teams (CRT) machine reed, een eigenbouw Ioda chassis met een Aprilia RSV-4 motorblok. Het team switchte halverwege het seizoen naar een Suter chassis met BMW blok. Petrucci finishte 19de in het kampioenschap en 7de in de CRT klasse (27 ptn.).

Ook in 2013 ging het Ioda team verder met de Suter/BMW en werd er een tweede rijder gecontracteerd, Lukáš Pešek. Petrucci finishte 17de overall en 5de in de CRT klasse (26 ptn.).

full

Ja, dat was een smak!

Afgelopen seizoen (2014) bleef Petrucci bij Ioda maar werd het team wel weer teruggebracht tot één coureur en switchte men weer terug naar Aprilia. In de warm-up voor de Spaanse Grand Prix op Jerez liep Danillo echter een gebroken pols op. Hij werd voor twee GP's vervangen door Michel Fabrizio en kwam weer in actie tijdens de Dutch TT - Assen. Hij finishte in 2014 als 20ste overall en 5de in de Open class (17 ptn.).

full

Danillo dit seizoen in de pitbox van Pramac Ducati.

Op 1 Oktober 2014 werd bekend gemaakt dat Danillo Petrucci het Ioda team zou verlaten en zou toetreden tot Pramac Racing. Hij kreeg een 2-jarig contract, met ingang van het 2015 seizoen, en vervangt zijn landgenoot Andrea Iannone die bij het Ducati fabrieksteam werd ingelijfd.

full

Bij een nieuw seizoen hoort een nieuwe helm; the helmet, the man, the monkey..
 
Laatst bewerkt:
Hij is zeker een topic waard,mooie (niet zo'n overdreven hang)stijl.
 
heb hem ook hoog staan. Krijgt Pramac eigenlijk de GP15?
Nee, een variant van de GP14. Yonny Hernandez krijgt een GP14.2 van Dovizioso, Petrucci de 14.1 van Crutchlow. Misschien dat dat gaandeweg het seizoen nog verandert.
 
Laatst bewerkt:
Nu ik dat zo zie vind ik Stoner écht een l*l B|

En niet omdat het Petrucci is hoor want bij iedere langzamere deelnemer had ik hetzelfde gezegd. Dat je sneller bent met je fabrieksfiets oké, maar om dan op zo'n manier duidelijk te maken dat je vind dat iemand je in de weg zit is belachelijk (en gevaarlijk). Is 'ie daar ooit voor teruggefloten?
 
De eerste GP van 2015 verliep voor PetruX niet helemaal naar wens. De eerste vrije training ging eigenlijk prima met z'n 6de tijd. Samen met de 8ste tijd voor teamgenoot Yonnie Hernadez zorgde dat voor een feeststemming in de Pramac pitbox!
Op de tweede dag vielen de tijden in FP2 (21ste) en FP3 (15de) tegen maar daar was een verklaring voor.

Danilo Petrucci:
"It was not as I expected. We started with a good pace and with the race tyres the bike was fine. But the data say that the soft tyre did not respond well. Unfortunately it was the tyre which mattered to qualify for the Q2. I'm sorry because I had a great confidence. Tomorrow we will do a reset starting from Q1. It will be tough to finish in one of the first two places but we still have all margins. I'm sorry because we did not make any mistake. Just a little bad luck"

Teamgenoot Hernandez daarentegen zette de goede lijn voort en plaatste zich met zijn 7de tijd direct voor Q2.
Dus werd er tijdens de FP4 hard gewerkt om in Q1 alsnog bij de eerste twee te zitten. In FP4 lukte dat niet helemaal maar in Q1 knalde PetruX er een 1'55.094 uit en pakte daarme P1 dus door naar Q2.
Die Q2 werd wederom een feestje voor de Pramac Ducati mannen want Yonnie Hernandez plaatste zich met een 1'54.675 op de 5de startplaats en Danilo Petrucci met een 1'54.876 op de 9de!

full


De race was niet helemaal wat PetruX er van had gehoopt. Halverwege had hij een 'moment', waarschijnlijk veroorzaakt door het slijten van de achterband, maar hij herstelde zich, reed een prima tweede deel van de race en finishte als 12de terwijl Yonnie Hernadez ook het nodige meemaakte en als 10de over de finish kwam.

Danilo Petrucci:
"The evaluation of this week end is very positive but I am sure we can do better during the race. I didn't start off well but eventually I recovered during the first two bends and I managed to gain a position. Later I felt that something strange was going on with the back tire and that made me waste almost 5 seconds in laps. Things then got better and I eventually went faster...even better than the beginning. This is only the first race and I am sure that in Austin we will do better. Three Italian racers on the podium? I am very happy with it. My target is being one of them one day. I hope it will happen very soon. In the meantime let me thank the team that did a great job. We have to continue this way because we are doing it right."

Op naar Austin! *D
 
Laatst bewerkt:
En dan zijn de GP's van Amerika (op het circuit of the Americas oftewel CotA, Austin) en Argentinië (Termas de Rio Hondo) al weer verreden! *D

Austin verliep voor het Pramac Ducati team zowel goed als slecht. Petrux wist zich voor de eerste keer direct voor Q2 te kwalificeren (na in FP1 een 5de tijd te laten klokken) en vertrok van P11. Teamgenoot Yonny Hernandez moest via Q1 een poging wagen maar bleef steken op P5 en vertrok zo van P15. Na een wat moeilijke race (problemen met de achterband) kwam Petrucci toch mooi als 10de over de streep!

full


Danilo Petrucci:
"I started very well but on the first lap I struggled a little bit and the riders in front went away immediately. I had a bit of difficulty with the agility of the bike having preferred to favor stability. This made me physically exhausted and after a few laps the bike felt really heavy. But it was a choice of mine so I have no recrimination. Then I pushed to keep Vinales behind me. I felt I had more engine power but the bike was sliding a lot so I decided not to risk and bring back home a positive Top 10. I have to thank my team and Ducati. Everybody is helping me a lot, I feel I have confidence and this allows me to work quietly to try to stay with the riders in front. It would have been nice to finish ninth but we'll try to do that in Rio Hondo, a track that I like a lot, as it has different characteristics"

Na de race was Petrux zo vriendelijk om Ducati (fabrieks-)collega Andrea Iannone een lift te geven nadat deze stil was komen te staan met zijn GP15. Teamgenoot Yonny Hernandez ging in de 8ste ronde onderuit toen zijn voorwiel plotseling contact verloor met het asfalt (weggleed).

full



In Argentinië was het een bijna vergelijkbaar verhaal. Petrux kwalificeerde zich, na wat tegenslag in FP1 en FP2, toch weer direct voor Q2 en wist beslag te leggen op P7! Was hij in Qatar nog helemaal happy dat hij naast collega, landgenoot en vriend Valentino Rossi stond, nu was hij dus sneller dan Vale! *D
In de warm-up liep het niet lekker (18de) maar in de race ging het een stuk beter. Petrucci had een goede start en kon een tijdje met de top mee(st-)rijden. Hij wist dit echter niet vol te houden maar tegen het einde van de race waren zijn rondetijden weer OK en wist hij als 11de over de streep te komen.
Teamgenoot Yonny Hernadez kwalificeerde zich als 13de maar kreeg in de race te maken met een lekkage (olie) waardoor zijn Pramac Ducati vlam vatte en hij de strijd moest staken.

full



full



Danilo Petrucci:
"I am very satisfied. I had a good start and I was able to stay with the others in front. I knew I didn't have a great race pace with the full tank and this made me struggle a lot in the middle part of the race. Then I could manage to lap stronger even if the Top 10 was already too far away. Now we go back to Europe, where I know the circuits best. The season's goal is to get points in every race and I am respecting the program so far".

De snelheid zit er in, op naar Jerez! 8-)

full


In de stand voor het wereldkampioenschap MotoGP staat PetruX 11de met 15 ptn. en Yonny Hernadez 15de met 6 ptn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan