Banden: Offroad+Allroad - Wat is jouw ervaring?

Welke band rijd jij?

  • - Avon

    Stemmen: 3 1,6%
  • - Bridgestone

    Stemmen: 14 7,6%
  • - Continental

    Stemmen: 22 11,9%
  • - Dunlop

    Stemmen: 12 6,5%
  • - Heidenau

    Stemmen: 38 20,5%
  • - Metzeler

    Stemmen: 19 10,3%
  • - Michelin

    Stemmen: 56 30,3%
  • - Pirelli

    Stemmen: 21 11,4%

  • Totaal aantal stemmers
    185
Vandaag mijn eerste rit gemaakt met mijn nieuwe banden.
Voor ligt er een Michelin AC10 op en achter een Maxxis M6006 Dual Sport.
Een fijne combinatie lijkt het tot nu toe. Het is wel erg wennen om van een wegband naar offroad banden te gaan. Vooral de voorband voelt erg licht aan op verhard en op harde zandpaden is die heel zoekerig.
In het zand is het echter een heerlijke band die meteen vertrouwen geeft. Durf al redelijk driftend bochten te nemen en het wordt alleen maar leuker.

pM8P5CD.jpg
 
Laatst bewerkt:
AC10 voorband staat erom bekend dat deze zoekerig is. Hoeveel bar heb je erop staan? Ik kom Offroad in NL niet hoger dan 1. Buitenland gaat het tot 1.5 (stenen).
 
Ik heb er nu iets van 1.8 bar op. Met de gedachte dat er op verhard wat meer comfort zou zijn.
Zal het eens gaan proberen met wat minder.
 
Hallo allen,

8 fora verder, 6 pagina's op MF, 14 youtube videos, en op revzilla en pneus-online uren doorgebracht te hebben ben ik nog steeds niet uit mijn banden keus.

Ben een on-road rijder met name, al meer dan 10 jaar, maar ben sinds vorig wat gaan spelen op gravel, bospaadjes en grind-achtig terrein.
Rijd meestal met mijn vriendin (R6) dus on road is voornaamste.

Ben gek op mn twin omdat je er ook plat kan gooien, iig wel met mn huidige banden (Metzeler Tourance). Maar deze zijn op dus ik mag voor en achter gaan vervangen :D

Dit kan ik een beetje destilleren de topics

Opties: Achter

TKC 80: teveel offroad en bij nat weer onbetrouwbaar
K60: idem...
Metzeler Enduro 3: mooie band maar slijt snel ?
Anakee: mooie band maar iets te weinig grip op meer offroad?
Mefo Explorer: weinig over te vinden, lijkt supermooie allround band, slijtvast en veel grip. Kan weinig vinden over gooi en smijtwerk op asfalt.
Pirelli MT90: goeie band maar duur en slijt snel?
Continentel: Escape of Trail Attack: te weinig offroad mogelijkheden??
Mitas E07: Schijnen goede banden te zijn. Alleen weinig over gooi en smijtwerk on road te lezen.

Herkennen jullie hier iets in?

Ik zat zelf te denken aan een meer "straat" band voor, voor de grip en regen ed. Achter ruiger voor grip.
Logisch?

Voor: Anakee of Tourance (goede grip in regen, beter smijtwerk op asfalt)

Achter: Pirelli MT90 AT, Mefo explorer of toch een Mitas E07.

Please help me out here guys, ik zie door de banden het bos(paadje) niet meer!
 
Ik zou geen twee merken mixen... de fabrikanten doen hun uiterste best om de voor- en achterband op elkaar af te stemmen.

Op mijn KTM 690 Enduro heb ik de METZELER SAHARA liggen : goed compromis voor on- en offroad. Betrouwbaar op het nat. Alleen echte modder is te zwaar.

Na 2.300 km beginnen ze enige slijtage te vertonen, maar dat lijkt me onvermijdelijk bij dit soort banden.

Grip én lange levensduur zijn incompatibel....
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, is mss wel een goed punt van het niet mixen van merken.

Na nog meer lezen denk ik dat pirelli's MT90s wel interessant vind.
Alleen....niet in 140/80 17.
Wel in 130/80 17 of 140/80 18

Past dat?
 
De 140/80 18 alleszins niet .. die is te groot voor jouw velgdiameter .

De 130/80 17 zal iets te bol staan, maar dat is mogelijk geen probleem.

Als je echter je onderschrift eer wil aandoen, zou ik niet voor PIRELLI gaan... Die is verre van 'optimum'...
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk ben ik zeer tevreden met: Heidenau K60 Scout Dual Sport Tire :)

Persoonlijk ook zeer tevreden met de Heidenau K60 Scout's. Ik zou geen band weten die het hele jaar goed presteert, redelijk off road rijd en zo lang mee gaat onder een zwaardere motor.
 
Hier ook zeer tevreden met de Heidenau K60 Scout. De eerste band waar ik ook in de sneeuw goed mee uit de voeten kan. Verder zowel onverhard als verhard een prima grip. Ik heb er sinds begin Dec 2014 een kleine 3000km mee gereden en ben wel benieuwd hoelang ze meegaan.

2a7suiq.jpg


jfau5g.jpg
 
nog een bandje om naar te kijken:
Bridgestone TW301/302
Straat band zelfs goed op nat asfalt met prima formaat nop (groter dan de k60) om in zandpaden goed mee te komen.
Referentie:XR680R: 6000KMS op achterband, 3x zo veel per voorband
Mijn persoonlijke favoriet voor 90% straatgebruik met offroad looks en capaciteit.
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag een "bandje" voor de KLX250 binnengekregen. Standaard ligt daar een 4.60x18 Dunlop D605 op.
Laat ik dus de Garacross 4.50x18 maar eens bestellen. Is die band nog breder en hoger dan een AC10 110/100x18 en die band was al te hoog voor de KLX!! Ding stond veel te hoog achter en stuurde ontzettend nerveus. Deze gaat dus niet op de KLX , maar wordt op de 450 opgereden.
En weer op zoek naar een volgende, bandenmaten zijn volgens mij nog steeds niet juist genormaliseerd.
Of ik ben het niet...... ;)

Btw, ik denk dat ik er maar een redelijk versleten XT754 opleg, kijken hoe dat uitpakt.
 
Laatst bewerkt:
Als je geen Enduro rijd (wedstrijd) en alleen in NL rondtuft, dan is het de Mitas C12 of XT754 (mijn voorkeur), zelfs de AC10 is geen verkeerde band. Bandendruk is vaak belangrijker dan noppen.
Michelin comp serie, Pirelli scorpion pro en Metzeler 6 days extreme voor wedstrijd (mijn voorkeur heeft de Michelin comp). En er zijn nog vele anderen.

Voor veel grip 130/140 breed, alhoewel ik met een 110 brede rij omdat die net wat makkelijker door de geulen gaat en wat fijner de hoek om.
Je moet met een minder brede band de vork laten zakken omdat de motor achter net wat lager komt te staan.
 
Sorry, ik vergat te zeggen de voorkant.
Die XT754 heb ik trouwens al, idd goeie band.
 
Ik ben van plan om de mitas XT754 achter en de C19 rood voor erop te leggen.
Twijfel echter wel of ik er niet een C18 cross country (geel) en C19 super light (groen) op zal leggen.
Is wat harder compound dan de XT en de rood, gezien ik nog wel eens een stukje asfalt moet pakken gaan die mss wat langer mee.

Eerst maar eens kijken welke prijzen ik terug krijg en dan beslissen.
 
Voor een Michelin Comp IV of VI of idd de Mitas C19. De C19 light heeft idd wel erg zacht rubber, rustig aan mee op het asfalt.
 
Voor een Michelin Comp IV of VI of idd de Mitas C19. De C19 light heeft idd wel erg zacht rubber, rustig aan mee op het asfalt.

Die C19 super en super light zouden juist voor gravel en stone moeten zijn. Zou dus denken die die een harder compound hebben dan de rood die voor sand en mud is.
 
Ik zou juist verwachten dat, omdat dit harder slijt de compound slijtvaster gemaakt is.
Waar we gaan het zien, normaal altijd de C18 rood, vind ik persoonlijk fijner en slijtvaster dan de bijna 2x zo dure AC10
 
Wat vinden de dames van de Kenda Trakmaster ?
Leuke middenmoter, geen topper. Gaat prima rechtuit, in de bochten laat deze het weleens afweten tov de betere (XT754/Comp III/ AC10). Wel redellijk slijtvast. Niet de grip die je wenst op harde ondergrond/gravel. Voorband vind ik niet alles, heeft snel de neiging weg te glijden in bochten waar de andere (bv. Mich Comp IV) mooi koersvast blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan