Centraal "welke navigatie moet ik kiezen" topic

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
8.694
1.010
Boxmeer
In Reizen en toeren komt regelmatig de vraag voorbij welke navigatie het meest geschikt is voor iemand. Vandaar dat het me goed leek een centraal topic te starten met wat voor- en nadelen van de diverse systemen en links naar topic die over specifieke systemen gaan.

De mogelijkheden zijn ruwweg
a) Garmin Zumo
b) TomTom Rider
c) autonavi
d) smartphone
e) papier
f) Chinese Rage en z'n varianten
g) Tripy
h) overig...

Welke manier van navigeren het beste bij iemand past hangt van diverse factoren af. hansvaessen heeft daar een paar jaar geleden een artikel over geschreven: ANWB Motor | motorrijlessen, motortrainingen, pechhulp, verzekering en meer

a) Garmin Zumo
Een reeks toestellen speciaal ontworpen voor motorrijders. Voor het maken van routes kan het Garmin programma Basecamp gebruikt worden of het wat oudere Mapsource. Garmin gebruikt de kaarten van Navteq.
Topic: Garmin Zumo deel 7

b) TomTom Rider
Ook de TomTom Rider reeks is speciaal voor motorrijden ontwikkeld. Met name het nieuwste toestel de 400 maakt een goede eerste indruk TomTom Rider 40 en 400. De TomTom toestellen gebruiken kaarten van TeleAtlas.
TomTom had geen routeprogramma voor de Rider, hiervoor heeft een enthousiasteling het programma Tyre ontworpen

c) autonavi
Niet waterdicht maar vooral kunnen de meeste auto navigatiesystemen geen routes aan. Voor personen die nog ergens een tomtommetje oid hebben liggen en de navi vooral voor A -> B navigatie willen gebruiken is dit mogelijk een prima optie.

d) smartphone
Als een telefoon een gps ontvanger heeft kan er vast ook wel een navigatie app op. Zo zijn er diverse methodes om van een smartphone een navigatiesysteem te maken.
Navigatie Motor via mobiel 2015

e) papier
Voor overzicht gaat er niets boven die goede ouwe landkaart. En ook de routerol is een vorm van navigeren met papier, net als een los papiertje in de tanktas met een paar plaatsnamen.

f) Chinese Rage en z'n varianten
Deze gps wordt in diverse varianten aangeboden, soms zonder kaarten en zonder navigatie software, soms alles geïnstalleerd en met garantie. Als ik het goed heb is de GoRider een voorbeeld van dat laatste.
M-F topics:
Navigatie: Chinese meuk (Peaklife, Rage, Mappy, etc)
[Navigatie] Gorider Excalibur
En niet te vergeten de door hozzira verder ontwikkelde software: iGO Primo 2.4 Motorcycle Edition

g) Tripy
Een beetje een vreemde eend in de bijt, gps navigatie op basis van het pijltje bolletje systeem.
Tripy, GPS + digitaal Road Book

h) overig...


GPS staat overigens voor Global positioning system


Als er meer topics zijn die een bijdrage kunnen leveren over een bepaald systeem zal ik die ook in de OP linken.
 
Laatst bewerkt:
Goed initiatief voor waarschijnlijk de meest gestelde vraag in "Reizen en toeren" !
1 kleine opmerking, Tyre is naar mijn weten niet ontwikkeld voor TomTom maar kan met elke GPS gebruikt worden voor het maken van routes.

Nu even proberen dit topic levend te houden zodat mensen die de vraag "welke GPS?" willen stellen dit topic snel tegenkomen ;)
 
Dank je voor het compliment. Als ik de historie van Tyre goed in mijn hoofd heb heeft Jan Boersma het programma in eerste instantie voor TomTom gemaakt. Later heeft hij het verder ontwikkeld zodat de routes ook direct naar b.v. Garmin toestellen geëxporteerd kunnen worden.

Hopelijk komen er veel reacties van mensen die wat voor en tegens van een bepaald systeem op een rijtje zetten, dan kan ik met de nuttige bijdrages de OP aanvullen.
 
Dank je voor het compliment. Als ik de historie van Tyre goed in mijn hoofd heb heeft Jan Boersma het programma in eerste instantie voor TomTom gemaakt. Later heeft hij het verder ontwikkeld zodat de routes ook direct naar b.v. Garmin toestellen geëxporteerd kunnen worden.

Hopelijk komen er veel reacties van mensen die wat voor en tegens van een bepaald systeem op een rijtje zetten, dan kan ik met de nuttige bijdrages de OP aanvullen.


Aah duidelijk ;)
 
Om ook het topic weer onder de aandacht te brengen een link naar een gebruikerservaring met de TomTom 400. Links naar andere navi topics zijn welkom :)
 
Laatst bewerkt:
Wellicht is het nog verstandig om de verschillende merken in doelgroepen te splitsen (daar waar mogelijk). Nadeel daarvan is wel dat het plaatsen in hokjes een gevaar wordt.

Garmin is meer gericht op mensen die actief met hun route bezig zijn. TomTom Rider is meer gericht op mensen die hun route gewoon willen rijden en het voortraject graag eenvoudiger willen houden.

Garmin/Basecamp is ook lastiger om er een weg in te vinden.

Verder wel een goed initiatief
 
Je uitgangspunt is het opsommen van een aantal merken. Een andere insteek kan zijn dat je gebruiksdoelen opstelt, en daar de merken en types onder rangschikt. Het is in het algemeen toch zo, dat wanneer iemand vraagt "welke GPS zal ik kopen"?, de wedervraag meteen zal zijn: "Waarvoor ga je hem gebruiken?"
 
Voor mij persoonlijk was de keus vrij simpel:

Ga je hem veel gebruiken ja/nee. Kies je voor ja dan neem je een Garmin of TomTom, kies je voor nee (mijn geval) dan kun je met de GoRider prima uit de voeten voor een 3e van de prijs.
 
Voor mij persoonlijk was de keus vrij simpel:

Ga je hem veel gebruiken ja/nee. Kies je voor ja dan neem je een Garmin of TomTom, kies je voor nee (mijn geval) dan kun je met de GoRider prima uit de voeten voor een 3e van de prijs.

Ik zie niet in waarom een Garmin/TomTom bij veel gebruik beter zou zijn dan een Go-Rider? :?
 
, ,Ik denk in de duurzaamheid van de materialen, schroefjes , aansluitingen e.d....weer en wind, oxidatie van contactpunten etc...

overigens ben ik nieuw in het gebruik van Navi systemen en heb onlangs mijn eerste stappen met Go Rider naar volle tevredenheid gemaakt, gebruik de cradle zelf niet omdat ik de Navi niet hoef te zien en uitsluitend naar de gesproken aanwijzingen luister via bluetooth headset werkt voor mij prima, maar dat komt voornamelijk door de uitstekende IGO Motor die erop zit

Voor stroomvoorziening gebruik ik een powerpack

Zie het zo : veel komt uit china/taiwan etc... als ontwikkelaar stap je met een bepaald budget naar een fabrikant en die bouwt een produkt binnen dat budget..
Meestal komt uit dezelfde fabriek een produkt met verschillende grades van gebruikte componenten: A label produkt of merkloos product enz...
Daardoor en de software, ontwikkeling en marketing etc kom je dan op verschillende klasse's uit.
 
Laatst bewerkt:
Laten we vooral hopen dat mensen hier de vraag stellen welk navigatie systeem voor hun geschikt zou kunnen zijn en daar een discussie over houden ipv elke keer een nieuw topic. Zo houden we het redelijk centraal toch? ;)
 
Oké een vraag dan; ik heb momenteel een zumo 220. Ik ben hier nooit helemaal tevreden over geweest, vooral omdat 't ding zo traag is met instructies geven. Ik ben meestal al 3 afslagen verder voordat de Garmin doorgeeft dat ik eraf had moeten zijn.

1.) is er een trucje om 't ding wat sneller te krijgen? (ik gebruik de garmin al met weinig details) ben meer benieuwd naar custom firmware oid.

2.) zijn de huidige, wat nieuwere gps-en sneller? Ik neem aan van wel, maar ik zoek dan weer een budget modelletje.
 
Laatst bewerkt:
Oké een vraag dan; ik heb momenteel een zumo 220. Ik ben hier nooit helemaal tevreden over geweest, vooral omdat 't ding zo traag is met instructies geven. Ik ben meestal al 3 afslagen verder voordat de Garmin doorgeeft dat ik eraf had moeten zijn.

1.) is er een trucje om 't ding wat sneller te krijgen? (ik gebruik de garmin al met weinig details) ben meer benieuwd naar custom firmware oid.

2.) zijn de huidige, wat nieuwere gps-en sneller? Ik neem aan van wel, maar ik zoek dan weer een budget modelletje.

De snelheid van je navigatie is afhankelijk van je processor en hoeveelheid RAM en de taken die er gedaan moeten worden. Je processor moet de instructies verwerken en in je RAM staan de instructies te wachten op hun beurt (erg simplistisch gezegd). Een Zumo 220 zal een eenvoudiger processor hebben dan een Zumo 590LM. Een custom firmware zal daar niet veel aan veranderen.

Zelf heb ik stevig ervaring met "budget modelletjes". De Chinese versies vragen wat zelfwerkzaamheid (bestellen in China) en redzaamheid (handig genoeg zijn om de software te installeren) maar dan heb je voor weinig geld veel navigatieplezier. Wanneer je iets meer geld uitgeeft dan is er een GoRider beschikbaar. Alles is reeds geïnstalleerd en klaar voor de start.
Zie: Motorshopper: Test: GoRider Biker 3 door Arno
 
De snelheid van je navigatie is afhankelijk van je processor en hoeveelheid RAM en de taken die er gedaan moeten worden. Je processor moet de instructies verwerken en in je RAM staan de instructies te wachten op hun beurt (erg simplistisch gezegd). Een Zumo 220 zal een eenvoudiger processor hebben dan een Zumo 590LM. Een custom firmware zal daar niet veel aan veranderen.

Zelf heb ik stevig ervaring met "budget modelletjes". De Chinese versies vragen wat zelfwerkzaamheid (bestellen in China) en redzaamheid (handig genoeg zijn om de software te installeren) maar dan heb je voor weinig geld veel navigatieplezier. Wanneer je iets meer geld uitgeeft dan is er een GoRider beschikbaar. Alles is reeds geïnstalleerd en klaar voor de start.
Zie: Motorshopper: Test: GoRider Biker 3 door Arno

Met een custom firmware oid, kan de hardware wel efficiënter gebruikt worden. Of wie weet perst Garmin zelf al het maximale uit zijn apparaten. Ik kon toch al niks vinden op dit gebied.
Ik ga maar eens kijken naar wat Chineesjes. :+
 
Ook vermeldenswaard zijn de meer generieke handheld GPS apparaatjes zoals de Garmin Oregon 6xx serie. Die ondersteunen ook een zgn. "nuvi mode" waar ze de route presenteren als op een Nuvi/Zumo:

nuvi-mode.jpg
 
Laatst bewerkt:
het perfecte topic voor mijn vraag.

wat is de goedkoopste mogelijkheid om navigatie op de motor te krijgen waarbij ik met eerder gemaakt routes, op de computer! een rondje kan rijden.

Geen auto / smartphone navigatie ivm leesbaarheid.

Ik kom voor weinig (100-150 euro) een tomtom rider (2) tegen een oude garmin 2610 ed en een garmin 210.

hebben julie tips ?
 
het perfecte topic voor mijn vraag.

wat is de goedkoopste mogelijkheid om navigatie op de motor te krijgen waarbij ik met eerder gemaakt routes, op de computer! een rondje kan rijden.

Geen auto / smartphone navigatie ivm leesbaarheid.

Ik kom voor weinig (100-150 euro) een tomtom rider (2) tegen een oude garmin 2610 ed en een garmin 210.

hebben julie tips ?
Nieuw=chinese (Rage)
Anders gebruikt.
 
Oké een vraag dan; ik heb momenteel een zumo 220. Ik ben hier nooit helemaal tevreden over geweest, vooral omdat 't ding zo traag is met instructies geven. Ik ben meestal al 3 afslagen verder voordat de Garmin doorgeeft dat ik eraf had moeten zijn.

1.) is er een trucje om 't ding wat sneller te krijgen? (ik gebruik de garmin al met weinig details) ben meer benieuwd naar custom firmware oid.

2.) zijn de huidige, wat nieuwere gps-en sneller? Ik neem aan van wel, maar ik zoek dan weer een budget modelletje.

Heb je hem nieuw gekocht en was het altijd al zo? Zo niet dan kun je hem misschien eens een keer goed opschonen. Vaak worden er in de loop der jaren door updates, routes, of extra kaarten veel informatie op een relatief klein intern geheugen gezet. Resultaat is net als bij een computer die vol met meuk staat dat hij zo traag als wat wordt. Een hoop extra info blijft op het apparaat staan ondanks dat je het handmatig hebt verwijderd. Zoek eens op YT op "grote beurt Garmin" van MrGPS. Het is altijd het proberen waard. Bij mijn 660 hielp het in ieder geval.
 
liever A merk gebruikt dan chinees, maar welke |(

Ik denk dat je dan het beste voor een TomTom kan gaan (heb niks tegen Garmin overigens, maar volgens mij zijn die gemiddeld iets duurder? Correct me if I'm wrong). Dan pak je bijvoorbeeld een Rider 2 waar je nog prima even mee vooruit kan. Als je handig bent, je kunt er ook de laatste Navcore van de TomTom Rider 5 opzetten (dat is de software van TomTom zeg maar) en dan ben je nog redelijk up-to-date ook. Dan vervolgens ff door sparen en kijken naar de nieuwe speeltjes van Garmin en TomTom ;)
 
Even een oud topic omhoog schoppen, wellicht interessant voor mensen die nog op zoek zijn naar een navigatie.

Onlangs heb ik een Gorider Extensa gekocht.
tot op heden nog niet zoveel gebruikt, maar het bevalt me uitstekend! Ik heb geen eerdere ervaring met andere navigatiesystemen, dus ik kan weinig zeggen over hoe snel het allemaal werkt in vergelijking met. Het duurt ongeveer 10/20 seconden om de navi op te starten en het navigatieprogramma te openen.

Instructies zijn helder en duidelijk, ik gebruik hem alleen visueel, zonder oordoppen of geluid. Vooraf gemaakte routes zijn makkelijk te laden en te gebruiken, en de unit heeft nog wat andere handige functionaliteit zoals het kunnen weergeven van txt bestanden, foto's, of het kunnen afspelen van muziek als je een bluetooth headset hebt.

Vastmaken op de motor was in mijn geval wat lastig, er zit een beugel bij die gemaakt is om op een rond stuur te passen, zowel mijn GT als GTR hebben losse stuurhelften zonder ronde stukken waar de bevestiging op past. Uiteindelijk heb ik naast de knoppen op het stuur links wat kunnen vinden, niet het mooiste maar het werkt. Voor de GTR gebruik ik een after-market beugel die ik in de kuip schroef. Bijgeleverde bevestiging is verder van prima kwaliteit en zit stevig.

Kortom, voor wie een Gorider overweegt, ik zou hem aanraden, zeker voor de prijs!
 
Heb jij de Extensa of de Extensa SE?

Ik heb de Extensa (eerste versie) met de MF versie van Hozzira erop, en ik krijg hem simpelweg niet snel verbonden met de GPS. Heb al lopen spelen met de poort, baud, tijds instellingen etc. maar soms duurt het gewoon een half uur eer ik verbinding heb. Als hij eenmaal verbinding heeft is het vaak wel goed.
 
Ik heb ook de Extensa. Ik heb nog geen problemen gehad met lange opstarttijden voor de GPS, zal het eens in de gaten houden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan