Moto Martin Suzuki deel II

Filmpje van niet de eerste start na de wederopbouw maar de tweede of derde of zo, toen dacht ik pas aan filmen.

Blijf dit toch wel een heerlijk geluid vinden hoor, lekker nasty. :9 Let niet op de rook van de gemorste olie en de verse uitlaat verf, dat was maar effetjes.

Dit was afgelopen week, ondertussen de motor verder afgebouwd en vandaag voor het eerst gereden. *O*
Was echt heel benieuwd hoe hij zou lopen met het vergrote plenum, en gelijk merkte ik al verschil, het hakkelen bij weinig gas is er niet meer of vééél minder, Check het geluid een paar jaar terug. i.i.g. is er nu wel lekker mee te rijden door de stad mocht het een keer nodig zijn. Koppeling komt beter vrij door de koppelingsmod en hij schakelt dus weer soepeler.

Turbo spoelt lekker vroeg en sterk op, voor de 4000 rpm al, heb nog niet kunnen testen hoe hij bovenin loopt want zit nog met de kettinglijn, ik had heel de boel 4 mm naar rechts verplaatst incl. het voortandwiel door een kortere bus erachter alleen blijkt dat niet te passen met de ketting er omheen. :') Dus de originele bus weer teruggezet maar nu wringt het weer een beetje, terug de hefbrug op dus!!
 
Je zou denken dat de groote van het plenum juist van belang is bij hogere toerentallen...

Zou die van mij daarom misschien ook zo tussen de 2000 en 3000 toeren wat minder soepel lopen?
Hoeveel inhoudt heeft jouw plenum?

Damn, je hoort jouw turbo gelijk al blazen/fluiten...
 
Laatst bewerkt:
Je zou denken dat de groote van het plenum juist van belang is bij hogere toerentallen...

Zou die van mij daarom misschien ook zo tussen de 2000 en 3000 toeren wat minder soepel lopen?
Hoeveel inhoudt heeft jouw plenum?

Damn, je hoort jouw turbo gelijk al blazen/fluiten...

Ja je hoort de turbo echt goed opspoelen en langer doorlopen als het toerental zelf. :9

Door het Martin frame heb ik heel weinig ruimte achter de carbs, daarom had ik een heel ondiep plenum, daardoor kwamen waarschijnlijk de pulsen van de inlaat er tegenaan wat de boel verstoorde, nu heb ik een beugel verwijderd daarachter en kon het dieper worden, en gelukkig heeft het dus het gewenste effect gehad! Inhoud is nu 2200 cc, was 1600.
 
1600cc zou al ruim voldoende moeten zijn!

Wat waren de syptomen met het kleinere plenum?

Meeste wat ik lees is 1.5 tot 2 maal de cilinderinhoud, zit je in dit geval op 1824-2432cc, wat ik nu heb is het maximale wat past tussen het motorblok, onderkant benzinetank en m'n knieën.

Voor mooi stationair moesten de mengselschroeven heel ver uit dan liep hij pas mooi, en als je dan ging rijden met lichte belasting, constante snelheid ging hij wat hakkelen en klonk hij alsof hij op twee pitten liep, klik maar op de tweede link in m'n eerste post van vandaag, streepje meer gas en het is weg.
 
Had op mijn eerste turbo brouwsel een heel klein plenum van buis, zelf nooit last gehad van de kleine inhoud bij geen enkel toerental.
 
Had op mijn eerste turbo brouwsel een heel klein plenum van buis, zelf nooit last gehad van de kleine inhoud bij geen enkel toerental.

Die 750? Neemt ook kleinere hapjes als een 1200+ brommer ;)
Ik zeg ook niet dat het anders niet werkt of zo, alleen dit was mijn vermoeden in dit geval na van alles geprobeerd te hebben, het was er bij mij echt niet uit te tunen en nu loopt hij zo netjes in dat gebied, echt een wereld van verschil! Het begint nu serieus ergens op te lijken. :P

Zit alleen nog met die ketting die over lijkt te slaan bij hard accelereren, ligt niet aan de versnellingsbak want hij doet het in elke versnelling, alleen hoe hoger de versnelling hoe minder hij het doet want in z'n 5 trekt hij minder hard als in z'n 1...Koppeling heb ik afgelopen winter al een keer gecheckt, zag er top uit. :)

Ik heb de tandwielen precies in lijn gezet, omdat ik de kortere bus achter het voortandwiel niet kon gebruiken moest de rest van de kettinglijn weer een beetje opschuiven door wat freeswerk enzo, helaas kan ik nu geen foto's posten. Daarna gekeken of de tandwielen niet teveel afwijking hadden, voortandwiel had 0.11 mm, na wat pielen 0.05 moet goed zijn ;) Achtertandwiel heeft 0.4 mm, zie je ook op het blote oog, toen die nieuw was was er geen afwijking? Daarna nog gekeken of het voortandwiel en achtertandwiel even rechtop stonden, dit scheelde maximaal 0.5 graad zou goed moeten zijn lijkt me? :?

Ketting bleek daarna ook een wat wisselende speling te hebben, het lijkt er op dat die het beste wel gehad heeft, en dat na 6700 km. :X Dus ik heb de kogel maar gebeten en een nieuwe tandwielset besteld, wil nu eens van dat gezeik afwezen. _O-

:W
 
Ik had dat plenum later ook op de 1216 geen problem.
Toen ik op efi Ben overgestapt heb ik wel een groter plenum gemaakt, heb dus helaas nooit het verschil kunnen bekijken van eem Klein of Groot plenum met carbs.

Heb veel over die gekkigheid gelezen en weet zeker dat de vorm van het plenum ook veel invloed heeft op het gedrag van de motor.
Op OSS stond er ooit een mooi stukje over daar had een kerel simulaties gemaakt op de PC kon je heel goed de luchtstromen in het plenum zien
 
Ik had dat plenum later ook op de 1216 geen problem.
Toen ik op efi Ben overgestapt heb ik wel een groter plenum gemaakt, heb dus helaas nooit het verschil kunnen bekijken van eem Klein of Groot plenum met carbs.

Heb veel over die gekkigheid gelezen en weet zeker dat de vorm van het plenum ook veel invloed heeft op het gedrag van de motor.
Op OSS stond er ooit een mooi stukje over daar had een kerel simulaties gemaakt op de PC kon je heel goed de luchtstromen in het plenum zien

Weet ik nog, jammer dat het weg is, echt mensen met verstand van zaken bij elkaar.
 
Geklapper/ overslaande aandrijving bij veel vermogen. :X

Ondertussen maar bezig met een ander dingetje, vond de slag van de schakelpook te lang, en met de koppelingsmod is de vrij nu toch goed te vinden. :9

Standaard pookje had ik afgeslepen en een draadbus opgelast met MIG maar aan de lange kant.

full


Doorgeslepen, 20% korter gemaakt, net busje gedraaid en gelast met TIG, daarna de rest van het pookje netje in vorm gefreesd.

full


Kogelkopje op de schakelstang bleek stroef te gaan dus heb ik zelf wat anders gemaakt.

full


Op z'n plek, voelt goed! *O*

full


Daarna zilver gespoten maar geen foto gemaakt dat het op z'n plek zit. _O-

full
 
Ik had dat plenum later ook op de 1216 geen problem.
Toen ik op efi Ben overgestapt heb ik wel een groter plenum gemaakt, heb dus helaas nooit het verschil kunnen bekijken van eem Klein of Groot plenum met carbs.

Heb veel over die gekkigheid gelezen en weet zeker dat de vorm van het plenum ook veel invloed heeft op het gedrag van de motor.
Op OSS stond er ooit een mooi stukje over daar had een kerel simulaties gemaakt op de PC kon je heel goed de luchtstromen in het plenum zien


Waar ik niet direkt logica in kan vinden is dat ze juist slecht gaan lopen met lagere toeren, in het midden gebied kan ik begrijpen, klein plenum, te weinig lucht kunnen aanzuigen...
 
Maar zo'n turbo zorgt toch voor persen en niet dat de motor het aanzuigt en dan kan de vorm en inhoud van het plenum nog wel eens de doorslag geven.
 
Meeste wat ik lees is 1.5 tot 2 maal de cilinderinhoud, zit je in dit geval op 1824-2432cc, wat ik nu heb is het maximale wat past tussen het motorblok, onderkant benzinetank en m'n knieën.

Voor mooi stationair moesten de mengselschroeven heel ver uit dan liep hij pas mooi, en als je dan ging rijden met lichte belasting, constante snelheid ging hij wat hakkelen en klonk hij alsof hij op twee pitten liep, klik maar op de tweede link in m'n eerste post van vandaag, streepje meer gas en het is weg.

Ik had ergens gelezen/begrepen dat het plenum 4 keer de inhoud van 1 cilinder moest hebben.
 
Ja, maar hij loopt beroerd als de turbo nog geen druk levert...

Heb wel eens gelezen dat ze om dit op te vangen op het plenum een membraaninlaat op maakten zodat de motor bij lage toerentallen daar lucht door aan kan zuigen. Dit slechte lopen schijnt veroorzaakt te worden door dat er teveel weerstand in het plenum en door de nog te langzaam draaiende inlaat turbine is bij lage toerentallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan