Burgman 200

En dit is mijn Burgje met spoiler:
full
 
De Burgman 200 bevalt super.
Rij nu voornamelijk binnendoor van huis naar werk (27 km heen en weer terug)
Rijdt verrassend zuinig (ongeveer 1:30) en ook sneller dan verwacht.
Heb een hoog scherm en zit bijna altijd droog.
De snelweg niet meer nodig en geen vrachtverkeer meer om mij heen.
 
Ja een heerlijke scoot die 200, heb er ruim een jaar met veel plezier op gereden.
Dit was hij.
Grotefoto-RY6QRY6K.jpg


Heb nu sinds mei de burgman 650, omdat ik meer snelweg ritjes maak en daar is de 650 uitermate geschikt voor.
Grotefoto-3OJNUWC7.jpg
 
De Burgman 200 bevalt super.
Rij nu voornamelijk binnendoor van huis naar werk (27 km heen en weer terug)
Rijdt verrassend zuinig (ongeveer 1:30) en ook sneller dan verwacht.
Heb een hoog scherm en zit bijna altijd droog.
De snelweg niet meer nodig en geen vrachtverkeer meer om mij heen.

Hetzelfde voor mij: 30 km heen en terug, 80 km wegen.
Laatste tank 1:36 ! :Y
 
Hallo

Ik ben nu nieuw op dit forum en rij nu net een week met de burgie 200 van 2008
Kom zelf van een bmwk1200 af wat een verschil is dat wat een lol met dat ding zeg
 
Duitsland Moesel 1800 km in 4 dagen!
Heerlijk gereden, laag bij de grond pijn in mijn kont maar heb dat nu ook op mijn vfr als ik 1800 km heb gereden.
Heerlijk achter mijn ruit gezeten op de snelweg.
In de bergen helemaal goed te rijden.Bij een stoppie de helm ff onder de buddy, spullen qua slot en geld etc eruit.Regenpak onder de buddy.Alles wat je nodig hebt,verpak je onder de buddy.Ik zeg praktisch genoeg.Geen last van mijn rug, ging lekker achter over zitten,benen ff strekken.Wel soms kuipje aan de grond gehad in de bergen!
Al met al heel veel plezier beleefd aan de Burgie in de vier dagen.
 
Ja, reizen met de Burgman 200 gaat prima. Vorig jaar ben ik in de Eifel geweest. Bergje op en af gaat prima. Op de snelweg rij ik 110 - 120 op de klok, hou je wel twee uur achter elkaar vol. Dan even stukje lopen, de benen strekken.
Ik heb wel een flinke topkoffer, kun je wat extra meenemen als je 10 dagen of zo op reis gaat. Tevens een verhoogd scherm (GIVI), en ik heb een navigatiesteun op het stuur gezet. Ik gebruik gewoon een Garmin navigatie apparaat voor de auto (100 - 150 euro). Regelmatig nat geregend, maar werkt nog prima.
Dit jaar ga ik naar Zweden: ongeveer 650 km van Rotterdam naar Travemunde (bij Lubeck), van daar met de nachtboot naar Malmo in Zweden. Ik blijf wel in Zuid Zweden, helemaal naar de noordkaap is wat veel van het goede.
 
Ik ben al langer nieuwsgierig naar hoe het is om met een motorscooter te leven. Tot mijn plezier heb ik een Burgman 200 in bruikleen. Meestal fiets ik naar het werk (8 kilometer stedelijk verkeer), maar voor de verandering ook de motorscooter geprobeerd.

Bevalt dat? Ja.

De B200 heeft me qua sturen verrast. Rotondes zijn er een plezier mee. Filteren bij het verkeerslicht is een peuleschil. Remt prima. Wel mis ik een tank om tussen de knieën vast te klemmen in langzame bochten. Wat daarvoor compenseert is de CVT: geen aandacht nodig voor koppelen en schakelen. Ideaal voor stapvoets verkeer.

Een kleine ergernis is de grondspeling van de middenbok. Met de motor rij ik vrij vlot over drempels en dergelijke; vaak veer ik iets op uit het zadel om ook m'n knieën als vering te gebruiken. Met een motorscooter lukt dat niet; wederom geen tank tussen de knieën. De B200 heeft twee keer met de middenbok de grond lichtjes geschraapt bij een in- en uitrit. Eenmaal was met duopassagier; vooruit, dat is maximale belasting. Maar het hoort in mijn beleving niet te gebeuren.
Verder zit de linkerspiegel niet helemaal goed vast; soms verschuift deze spontaan iets. Iemand enig idee wat ik daaraan kan doen?

De bagageruimte onder het zadel is heerlijk. Superpraktisch voor boodschappen. Ook heb ik de regenhoes geprobeerd; die houden je benen inderdaad bijna helemaal droog in een hoosbui. Wel zit het ding iets in de weg; zonder rijdt fijner.

De B200 stapt al met al heel makkelijk op; ik heb voor korte ritjes 'even de scooter' gepakt die ik anders op de fiets zou doen, niet de motor.
In de stad is het blok praktisch krachtig genoeg. Ik ben alleen door een R1200GS eruit getrokken bij een stoplicht; geen schande. De trekkracht geeft me alleen weinig vreugde. Met warme motor vol het gas open doen...en er gebeurd gevoelsmatig niet zo veel. Daarbij viel het benzineverbruik me tegen. Ik vroeg me af of het boven of onder de 1 liter op 30km zou zijn; het bleek 1 op 27. Zal wel met het stadsverkeer en m'n rechterpols te maken hebben.

Een minpunt is de uitstraling van de motorfiets. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een mooie machine die leuk smoelt. Het probleem is dat het apparaat soms als een bromscootertje met bijbehorende snelheid wordt ingeschat. Ik merk dat automobilisten daardoor vaker voorrang nemen waar ze het niet hebben; ergerlijk. Het apparaat zou er groter of gemener uit moeten zien om ze daarvan te weerhouden; als ik rij op een dikke sporttoerder heb ik hier nauwelijks last van.

Tot mijn verrassing win ik nauwelijks tijd op mijn 8 kilometer woonwerkrit. Met de fiets kom ik nauwelijks stoplichten tegen, dus de gemiddelde snelheid ligt dicht bij de maximumsnelheid. Met de motorscooter rij je harder, maar sta je in de spits vaker voor een stoplicht stil. Daar komt bovendien de tijd bij om de motorkleding aan- en uit te trekken. Ik heb geprobeerd om de motorbroek te verruilen voor een spijkerbroek, maar met snelheden tot 60 km/u zit ik er gewoon niet lekker op.
Wel wint de motorscooter het van de fiets bij nat of heet weer; dan kom je niet verzopen of bezweet op het werk.

Conclusie? Een hartstikke praktische woonwerkmachine en een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Fantastisch om zonder hinder van weer of verkeer van A naar B te komen. Ik mis alleen de grijns van oor tot oor die zoveel andere motoren me wel kunnen geven.
 
Gisteren de eerste dagtrip met duopassagier gemaakt met de Burgman 200, ca. 550km Sauerland (waarvan ca. 180km snelweg). Zo`n dagje is prima te doen met de Burgman :).

Bochtengedrag is prima, het enige probleem is dat middenbok de grond raakt bij bochten waar een hobbel in zit(door het deinen) en bij sportief bochtjes pakken. Dit is erg vervelend en kan zelfs gevaarlijk worden. Hierdoor doe je rustiger aan omdat je weet dat je niet al te schuin kunt, toch is dit gisteren zeker 20x voorgekomen. Ik omschrijf mijn rijstijl als sportief touren, dus doe geen gekke dingen en ons gewicht is samen ca. 150kg. Heeft iemand hier een oplossing voor?
 
Lijkt me geen goed idee, 1cm verder en je zit met de uitlaat aan grond.

Iemand ervaring met het aanpassen van de vering?
 
Het verhogen van de achterzijde heeft een uiterst kleine invloed op de positie van de uitlaat, die zit immers direct aan de achterbrug.
Hij staat iets schuin, vandaar "uiterst klein" in plaats van "geen".
 
Zie nu net pas dat de achtervering instelbaar is :$ .

Morgen maar eens proberen, staat nu op standje 2 (af fabriek), en kan van 1(zacht) tot 5(hard), hoop dat het probleempje daarmee meteen is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Standaard staat de vering op 2. Met een buddy moet ie naar 4 of 5.
Komt de middenbok ook op de grond als je alleen op de Burgman rijdt?
 
Staat nu inderdaad op standje 2. Als ik alleen rijd moet ik mijn best doen om de middenbok bewust aan de grond te rijden, maar is wel mogelijk op bijvoorbeeld rotondes.
 
Ik heb er een te koop.

Burgman 200 uit oktober 2008.
Lichte val schade aan de rechterkant, niet veel, maar je ziet het toch.

26000km gereden, zonder enige klacht.
Rijdt zomers 1 op 32, 's winters 1 op29.
Olieverbruik : geen
2 winters doorgereden, dus enige roestvorming aan de achterschokbrekers.
Roestvrij stalen uitlaat en dit jaar de accu vervangen, tevens achterremblok vervangen.
Banden nog redelijk. Voorband is nog orgineel.

Reden van verkoop: rij te weinig, ga nu met de e-bike naar het werk (20 km)

Als je interesse hebt hoor ik het wel.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,ik wil mij even voorstellen.
Mijn naam is Rob en ben van bj 49 tja kan er ook niets aan doen.
Ben in het bezit van een Harley Davidson Streetbob bj 2008 nieuw gekocht en inmiddels met veel plezier bijna 60.000 km mee gereden.
Een harley vriendje had een burgman 200 bj 2013 met 4000 op de klok voor het werk maar vind hem te ligt,deze kon ik voor een leuk prijsje overnemen,dus dat heb ik maar gedaan,leek mij wel makkelijk voor een boodschapje en in de stad ( Amsterdam ) daar is de harley minder geschikt voor.
Heb me al aardig ingelezen en geniet van jullie enthousiasme en vele posts over de topsnelheid zo rond pg 8 haha.

Nou als ik wat te melden of vragen heb meld ik mij wel weer
 
Terug
Bovenaan Onderaan