Project Rebel 2.0

Leejoow

MF veteraan
26 dec 2009
15.392
188
Aan de Maas
Het is tijd voor nummer 2!

De eerste; redeemer1972 in "Rebel 450 Bobber winter project" is zo'n beetje klaar.
Nou ja, als zo'n ding ooit nog klaar is natuurlijk want je blijft er mee aan de gang, tot vrouwlief een nog dikkere achterband wilde hebben. Toen heb ik een plan gemaakt om de Rebel met een CBR600 te mengen. Dus de wielen, vóór en achtervork met alle remmerij in de/een Rebel te gaan bouwen.

Dus 17"wielen, met het nodige brede rubber, maar eventueel ook met mono shock in de achterzijde. Daar heb ik al een CBR600F2 van 1993 voor gekocht, en een week later een nog breder achterwiel. 5.00 ipv 4.50 breed. Nieuwe Avon's in 130/80 en 190/60 volgde toen ook al snel.

Maar, want er is altijd een maar........
Toen heb ik eens logisch zitten bekijken wat ik allemaal moest doen aan de Rebel, om te maken wat ik in m'n hoofd had, (en inmiddels in de schuur heb staan/liggen) en wat dat met de Rebel ging doen. En toen kwam ik tot de conclusie dat dat toch wel erg zonde zou zijn van alle inspanningen en investeringen in de Rebel. Er zou van alles overblijven waar ik misschien aan de straatstenen niet meer vanaf zou komen.
Bijvoorbeeld; De vork is gecoat met nieuwe seals, lagers en remblokken. Een wiel met zgan band, nieuwe lagers en stofringen etc. Achtervork, wiel band spatbord etc etc. Doodzonde dus.

Plan B; een tweede Rebel.
Die liet zich niet zomaar vinden. Ik had een budget gezet namelijk anders zou het te zot worden. En na een weekje zoeken heb ik er één gevonden. For what its worth, een grijze. Uiteraard is het gezien de prijs geen spotless exemplaar, maar het ding is kompleet, en het belangrijkste is, het blokje is droog, en het is tik en lopen! Dat was genoeg.
Hij staat nu nog effe bij moeders, maar van de week komt ie richting mijn eigen schuur, en gaat ie uit elkaar. De vóórvork past er zo in volgens ik heb gemeten. Het bovenste balhoofdlager is zelfs hetzelfde. De uitdaging zit dus hoofdzakelijk in de achterkant om die dikke vette zwarte pantoffel erin te krijgen! En dan met name natuurlijk de ketting op lijn te krijgen!

Gaandeweg ga ik nog bekijken hoe of wat, maar er zijn een paar combinaties mogelijk;
*De Rebel achtervork met 'originele' twin shock gebruiken icm het CBR wiel
*De CBR achtervork gebruiken met mono shock en daar kan het CBR wiel uiteraard zo in
*De CBR achtervork gebruiken maar dan ombouwen naar twin shock
 
Laatst bewerkt:
Weer een leuk topic om te volgen! En nu ben ik er gelukkig wel vanaf het begin bij ;).

Offtopic.., zijn er nog rebel rijders in zoetermeer??
 
Nog geen foto's erop te krijgen....

Ben er vanmiddag maar eens aan begonnen.
Heb de 'donor' naar huis gehaald en een heel eind uit elkaar gehaald. Zoals verwacht past de CBR vork er zo in. Er moet natuurlijk het één en ander aangepast gaan worden. Onder andere de eind aanslagen op het frame zitten nu verkeerd. Maar dat komt uiteraard helemaal goed.
 
5 inch is toch voor een 170 achterband?
190 is meer iets voor een 6 inch velg, dat ivm bol staan van de band.
 
Dan heeft die band dikke pech en gaat ie er gewoon om.

Ik heb jaren terug ook een 180/55 op een Hawk gefrot. Die is iets van 4.50 breed? Ging hartstikke goed. Daar kon je zo onnoemelijk hard mee de hoek om! Niet te zeggen! Ok, de schaamranden blijven natuurlijk staan omdat de band op een te smalle velg zit, maar so what? Het oog wil ook wat.
En dit is natuurlijk 'maar' een Rebel. Geen circuit monster.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet ook niet of het mooi gaat staan. Dat bolle.

We zullen zien :)
 
Ik heb het er op staan van wel. De voorband word ook 'bol' in de zin van 130/80-17.
Morgen ga ik de achterband op de velg monteren en dan zal het wel duidelijk worden.
 
Ik kan alleen 4.6x16 vinden...
Dat wilde je vast niet horen haha. Geen idee
Het was even rommelen maar rijdt prima.
 
4.6?

Over welke motor hebben we het dan? De GN of de Vulcan?

Het word mooi mtorweer vandaag! Rebel I maar eens uit de schuur halen denk ik. En als ik tijd heb dan gaat de achterkant uit Rebel II gehaald worden. Dan maar eens heel voorzichtig de CBR achterbrug erbij houden en eens wat gaan meten.

Effe geprobeerd maar foto's lukt nog steeds niet.
 
Grrr... nog steeds geen fototijd.

De banden zitten om de velgen. De voorband past net tussen de vorkpoten! Da's net zat natuurlijk. :-P
De achterband staat zoals verwacht wat rond, maar daar kan ik me niet aan storen. Hij is super VET !

Ik heb de achterbrug net eens bekeken en ik denk dat dat gaat lukken. De CBR brug gaffelt niet om het blok, maar scharniert alleen in het frame om de uiterste punten links en rechts.
Oftewel; bij de Rebel loopt de bout van de achterbrug door het blok heen en bij de CBR niet.

Foto's verduidelijken alles maar ja, dat gaat effe niet. Ik denk dat ik een oplossing heb gevonden die het proberen waard is. De diameter van de achterbrugbout is iig hetzelfde, 15mm.
 
En inmiddels, nog steeds fotoloos, heeft ie al op z'n CBR wielen gestaan!

De achterbrug van de CBR heb ik al een heel eind passend gekregen door het tussenstuk eruit te zagen. Hij past nu in het Rebel frame alleen staat het wiel een heel eind te ver naar links. Maar dat komt goed.
Nu komt de achtervering aan de beurt en dat word een serieus verhaal. Het link systeem past er wel in/op alleen steekt dan de mono shock boven het frame uit. Dus ga ik een ander link systeem maken wat onder de achterbrug komt te hangen.
 
En maar meteen aan begonnen.
Ik heb de originele link doorgezaagd en ga er een haakse van maken. Foto's volgen. LOL!
 
Effe testen

idri2p.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan