Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Wouter :?

Willem :Y

mij is allebei best, donderdag avond of zaterdag

oeps
Willem, sorry


donderdag kunnen Henk en Peter meerijden, avondrondje
zaterdag zit ik toch krap op die motor ivm werk

wat mij betreft donderdag, sorry Menno ! Maar Geldrop da's naast lampestad, kunnen we ook es een rondje doen!
 
Laatst bewerkt:
:P geeft niet, niet de eerste keer

Idd geldrop daar ben ik ook wel een beetje bekend, ben in Waalre opgegroeid en daar wonen mijn ouders nog altijd. Komen we binnenkort bij je in de buurt, daar valt sowieso meer onverhard te rijden. Iets natuurlijkere habitat voor onze suups
 
:? -O-

erg jammer dit.. maar dan rijd ik zaterdag wel een offroad-rit met een Yamaha 1200 SuperTénéré

 
Laatst bewerkt:
Die van mij kan ook in de OP erbij gezet worden

full


foto is genomen in Sary Tash, Kyrgistan op 3000m hoogte
 
Ben jij daar lang geweest? Heb je er iets van in je topic staan "Reis naar centraal Azië"?
Dan moeten we daar eens gaan lezen, wij zijn over Kyristan aan 't dromen/praten, om er ook eens te gaan rijden voor een paar weken.

Maffe demper trouwens :+
 
Laatst bewerkt:
was een tof rondje Westland met Willem, Henk en Peter,
bedankt mannen!

full


@baffo: bedankt voor de tip van het tutoro smeersysteen. Da's een toffe site die je gemaakt hebt.
 
Ben jij daar lang geweest? Heb je er iets van in je topic staan "Reis naar centraal Azië"?
Dan moeten we daar eens gaan lezen, wij zijn over Kyristan aan 't dromen/praten, om er ook eens te gaan rijden voor een paar weken.

Maffe demper trouwens :+

De eerste reis in 2010 was met de BMW, deze trip was in 2012.
Heb met een groep de motor laten transporteren naar Almaty in Kazachstan en vandaar helemaal teruggereden naar huis. De route ging via Kyrgistan, Tadjikistan, Oezbekistan, Turkmenistan, Azerbeidjan, Georgie, Turkije. Reisduur 6 weken.

fotos vind je hier:
klik

Uitlaat van Sebring, zit wel een tof geluid in.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
leuk filmpje weer menno, reed jij dit met de 1200? Kijkt lekker weg zo met Johnny Cash er achter 8-)

vandaag mijn hele voorraad gereedschap op de suup geladen en in Utrecht een vriend geholpen met een elektra probleem aan zijn cb750f uit '82. Maar eerst vanochtend nog even gespeeld in de zandbak :) Daarna mooi ritje door de polder binnendoor naar Utrecht en uiteindelijk door de 'tropische storm' terug. Het voorwiel was een beetje licht door al het ijzerwerk in mijn zijkoffers :X voelde een beetje zwabberig zo. Volgende keer effe wat minder inpakken of verdelen over een tanktas ofzo

kiekje van vanochtend :) wel flink zweten, dat vond mijn suup ook want de ventilator was ook vrijwel continu aan


9t2xiv.jpg
 
leuk filmpje weer Menno, reed jij dit met de 1200 ? Kijkt lekker weg zo met Johnny Cash er achter 8-)
Nope, dat is Walrus van het FJR forum, die rijdt nu SuperTenere 1200, en die heeft de rit uitgezet en verkend/gefilmd. Ik houd het voorlopig nog bij XTZ750 ;)
 
Tnx, is een aardig klusje geweest om de website op te zetten, nu is t eenvoudig aanvullen en naar linken
Overigens zie beide entries over de Tutoro en andere smeersystemen hier: http://www.mcha.nl/tag/tutoro/
Goedkoopste te kopen bij http://www.ktmschnellversand.de/Nach-Hersteller/Tutoro/ standard automagische versie + olie + shipping voor €106,80

bedankt voor de tip,
die verkopen alleen de single feed lijkt het, van loobman ben ik de twinfeed gewend, lijkt me ook dat een twinfeed de ringen beter kan raken, met de verdeling van olie links en rechts op het tandwiel. Wat is jouw mening daarover?
 
Laatst bewerkt:
De Deluxe versie heeft wel degelijk een dual-feed nozzle bij KTMTeamWest (en ook single en de bendy tube, en, en, en...)

Bij de XTZ hebben jullie t voordeel van die bracket vlakbij t achtertandwiel:
Scottoiler – Reflector Sessions dus ik zou een enkele of dual nozzle gewoon hergebruiken als je die nog hebt van de Loobman (of namaken)

Die bracket zit bv op de TDM niet en dan is goed richten op een tandwiel met weinig vlees (grote gaten erin voor t gewicht) erg lastig, dus doe ik m van bovenaf op de ketting/achtertandwiel laten druppelen. Tutoro chain-oiler on TDM850 4TX – Reflector Sessions

Die moet ik nog iets verherbeteren want nu spettert t net teveel (en dan vooral door t gaatje van die haakse aansluiting naar bovenop de kettingkast). Ik zou t liefst een haakse variant van de nipple die Osco meeverkoopt gebruiken, maar heb die nog niet gevonden, dus misschien dat ik alsnog voor die van Osco ga. http://www.osco-chainoiler.com/images/stories/manuals/osco-motor-manual_nl_de_gb.pdf of http://www.osco-webshop.com/en/osco...versal-mounting-kit-complete-11mu-detail.html
Zij doen ook vaak nog een slangetje onderaan de nipple/nozzle zodat er minimaal spetteren is, een slangetje is ook makkelijk te vervangen als die verloren gaat bij bv achterwiel demontage voor banden door de garage oid.

In eerste instantie wilde ik m laten druppelen aan de binnenkant vd ketting vlakbij t voortandwiel, dmv een beugeltje, maar ook dat werd iets te omslachtig en moeilijk te controleren op evt schade. Ook heb ik de gaatjes in mn hugger en kettingkast wat bruut geDremeld/t, dus een 2dehands setje Hugger+kast scoren en opnieuw proberen staat op de wishlist.

Van bovenaf laten spetteren werkt echter wel heel goed, de ketting was wat droog bij aanschaf en met de spuitbus eerst zonder middenbok en later met deed geen wonderen, nu issie gewoon egaal ingesmeerd en heb de Tutoro zelfs net wat zachter kunnen zetten.

Er is altijd wat te zeggen voor langs t tandwiel smeren, met 1 of dual nozzle, spetteren boven t achtertandwiel, of bij t voortandwiel etc enz. Uiteindelijk denk ik dat ongeveer 1 druppel per minuut (of zelfs langzamer/minder) aan olie hoe dan ook een enorme verbetering is, en een langere levensduur voor je ketting/tandwielen oplevert, dan bv 1 x per tankbeurt smeren, met een tijdelijke plens/hoeveelheid. De XTZ leent zich net wat makkelijker voor langs t tandwiel smeren lijkt me.
 
Ik vind het ook mooi spul die Tutoro, maar ik ga eerst mijn pot motorex leeg kwasten. Dat houdt het hier aan de kust goed. S100 en ander spray spul hield de roest niet van mijn ketting, dit wel.

Wat gebruiken jullie voor olie in die druppelsystemen?
 
Laatst bewerkt:
ik vroeg en kreeg nog wat info van tutoro:


There really isn't any performance difference between a TUTORO Twin Feed Nozzle and a TUTORO Single Feed Nozzle. If the mounting bolts on your sprocket are very near the outside edge then fitting a twin feed nozzle can sometimes be difficult as the bolts can hit the tips of the nozzle if it is not secured properly. The benefits of the single feed nozzle is that it can be directed to drip oil either against one side of the sprocket or down onto any part of the chain if this is an easier install. Its widely believed that a single feed nozzle will only lubricate one side of your chain but this is just urban myth, the oil will eventually be spread evenly all over your chain via centrifugal forces. You may use slightly more oil using a single feed nozzle but it's really only a very small amount.

The TUTORO Manual oiler needs to be turned on at the start of your journey and off at the end. The on/off knob also adjusts the oil flow so it can be adjusted to dispense more oil if the weather is wet or cold or less if riding conditions are more pleasant. Some users just put their manual oiler on for the first hour of their ride and then turn it off for the rest of the day, some leave it on for all of the journey, its entirely up to you. You just need to monitor your chain to ensure that its nice and oily and set the drip rate and choose the duration accordingly.

We would NOT recommend using steel flex brake hose with our products - all our components have been designed to be chain digestible so if in the unlikely event they become detached and get entangled in the chain or sprocket there will be no damage to either bike or rider.


en de ktmschnellversand scheelt idd 5 eurootjes t.o.v. tutoro voor een manual single.
 
Ik vind het ook mooi spul die Tutoro, maar ik ga eerst mijn pot motorex leeg kwasten. Dat houdt het hier aan de kust goed. S100 en ander spray spul hield de roest niet van mijn ketting, dit wel.

Wat gebruiken jullie voor olie in die druppelsystemen?

OSCO op zowel XTZ als TDM :Y
 
en de ktmschnellversand scheelt idd 5 eurootjes t.o.v. tutoro voor een manual single.

En VAT... daarom is t in de UK veel duurder bestellen, Tutoro staat ook op ebay, zelfde verhaal, t scheelt al snel 20-30 euro totaal.

Overigens de manual single is dus helemaal niet automagisch, wat ik juist de toegevoegde waarde ervan vindt, nooit meer aan of uit zetten, altijd bedrijfsklaar, zodra je rijdt/wiebelt.

Ik gebruik nu de Tutoro olie die ik erbij heb besteld, en als mn neefje overstag is mag ie gelijk 2 flessen extra voor me bijbestellen, t bevalt nl goed, net de juiste dikte en plakkerig/draderigheid, zonder spetteren. Ze geven zelf advies wat je nog meer kunt gebruiken (en wat niet), zoals minimaal 20W dikte enz op hun faq/support page.

De container op de motor zelf is vrij klein, minder dan 50cc, dus afhankelijk hoe vaak je rijdt is t wel vaker bijvullen, t nivo is uitstekend afleesbaar omdat ie helemaal doorzichtig is.

Ik heb intussen een Osco nippel besteld om de mijne te verherbouwen
 
Terug
Bovenaan Onderaan