Kawasaki Z1 / Z900 / Z1000 topic

Jaja, die zed's zijn toch wel de mooiste die gemaakt zijn.... Toch zijn er niet veel op dit forum (of er valt niet veel over te zeggen.)

Een Zed moet groen zijn!!

 
Laatst bewerkt:
De ZED van Max kende ik al, het is inderdaad een mooie motor. Ik kende de motor al toen die nog in het bezit was van Andy Hall. Andy Hall was de organisator van de eerste streetfightershow in Almere in 1996.
Hoi Xavier ;)

Zie nu het topic pas, maar zie ook dat ze Andy's Big Zed al gepost hebben :}

vind het nog steeds meer Andy's motor dan m'n eigen motor, terwijl ik hem al meer dan 4 jaar heb

;)
 
Jaja, die zed's zijn toch wel de mooiste die gemaakt zijn.... Toch zijn er niet veel op dit forum (of er valt niet veel over te zeggen.)

Een Zed moet groen zijn!!

http://chrisromeijn.justemail.net/z650.jpg ((Afbeelding))

Inderdaad: groen is het toverwoord.

full


Mijn andere motor een ZRX1200R is ook groen.
 
Hey Max,

Hoewel jouw ZED door Andy verbouwd is, kun je er trots op zijn dat die in jouw bezit is.
BTW al iets gehoord van jouw krukas voor de MAX?
 

Die oranje strepen waren stickers en de velgen... Tsja je moet er van houden.
Tijdens het EK/WK trouwens wel echt helemaal top!
 
Laatst bewerkt:
BTW al iets gehoord van jouw krukas voor de MAX?
Ja, dat'ie nog steeds niet klaar is '( '(
Ben bang dat ik niet op mijn eigen VMax naar de VMaxClub GuinessBook of Rceords pooging kan op 15 Mei, zou wel heel erg triest zijn. Hoewel Paul erg optimistisch blijft heeft hij blijkbaar meer uren in een dag dan ik: als de krukas klaar is moet'ie ook nog weer ergens anders gebalanceerd worden en dan koet het blok nog opgebouwd, moet ik het ophalen en inbouwen ( en eigenlijk moeten dan de uitlaatbochten nog gemaakt worden op maat, maar dat kan later nog wel een keer )

Nog 42 dagen !

Niels is bezig met het pas maken van een FireBlade vork voor de BigZed :} :}
 
@kawahenk:
Wat zijn de bijzonderheden van jouw Z1000J?

@NitroMax:
Komt er dan ook een ander achterwiel in jouw big zed? Wat is de huidige achtervork van de zed?
 
Hoi Xavier :)
Die Z900 van Antonio heb ik helaas geen foto van maar die van hem is ook erg mooi :)
Nu nog dat blok van hem in orde krijgen :X Nieuwe zuigerveren en klepgeleiders had Paul toch gedaan?

Maar zo'n Zed blijft mooi, misschien later als ik eindelijk eens van school af geraak B|
(en dan direct een ZRX1200R aanschaffen als ik werk heb, aftrekbaar van de belastingen :P )
 
Laatst bewerkt:
Hey David,
Die 900 van Antonio is inderdaad ook mooi afgewerkt. Wat het blok van Antonio betreft maak ik me geen zorgen, daar zorgt Paul wel voor.
Maar die motor kende ik ook al. Ik wil juist wat andere Zed's hier in dit topic zien.
 
Een oude zwart-wit foto met een paar kwis-vragen:

full


Van wie is deze motor en wie is het meisje op de foto? Er zijn geen prijzen voor de goede antwoorden.
 
Ha, die Bullfrog;


Die Dragqueen is een van de vroege Big Spenders van wijlen Henk Vink. En dat meisje is Connie Breukhoven(weet ik veel).
 
Is dat niet de fiets van ene P Zilver :? en de dame op het zadel dat zou ik écht niet weten, maar ik weet wél dat mijnheer Zilver getrouwd was met Connie v. Breukhoven AKA Vanessa.........
Zo zie je maar weer, alles wat en goede fundering heeft, groeit goed :+
 
P Zulver O-) O-) O-) had idd verkering met Connie alias Vanessa, maar sprinten deed hij toch echt op een machine die werd aangedreven door een rotatiemotor.
Als die heel bleef :? :? was ie retesnel...Tja als ie heel bleef :( :( :(
En een teringherrie dat ie maakte.....HEEEEERLIJK :9 :9 :9
O.K dit heeft nix met zed`s te maken,maar ik moest het toch ff kwijt :} :} :}

Dankuwelzeerbeleefd voor de correctie broertje
 
Laatst bewerkt:
Ha, die Spotters;

Meneer stond in het geboortenregister toch als Zulver te boek?
Vanwege de link met het dragracegebeuren dacht ik ook aan mevrouw B. maar als de juf op deze foto écht Vanessa-to-be was verdenk ik de heer Zulver toch echt een beetje van pedosexofiliteit....
 
Ha, die Spotters;

Meneer stond in het geboortenregister toch als Zulver te boek?
Vanwege de link met het dragracegebeuren dacht ik ook aan mevrouw B. maar als de juf op deze foto écht Vanessa-to-be was verdenk ik de heer Zulver toch echt een beetje van pedosexofiliteit....

Klopt, het is Zulver! , en dat pedofilie verhaal moest ik eigenlijk ook een beetje aan denken, vandaar dat ik daarin twijfelde.
 
Dat meisje op de foto is de dochter van Ton Pels, de huidige Europees kampioen Supertwin Top Fuel en die toen op Triumph 500 dragracede. Later, ik dacht rond 1990 is Ton Pels (directeur/eigenaar van Zodiac) overgegaan op Harley in de dragracesport.
Peter Zulver is inderdaad getrouwd geweest met Vanessa en heeft ook een sprintmotor met een Wankelmotor gehad. Maar daarvoor heeft hij op een Kawasaki gedragraced. Eind 1973 kocht hij de 750cc 3 cilinder van Henk Vink waarmee hij nog een paar jaar (zeker t/m 1975) succesvol in 750 cc klasse uitkwam.
De foto is van 1974 en de motor op de foto is de eerste Big Spender van Henk Vink.
Het was echter niet de eerste op basis van een Z1. In 1973 gebruikte Vink al een Z1 (foto hiervan volgt nog). Deze was gewoon 903cc in een speciaal door Joop Snijder gebouwd frame. Het blok was beschikbaar gesteld door Kawasaki en was door Jan Smit voorzien van Roots-type compressor in brandstofinjectie. De brandstof was uiteraard een mengsel van nitromethaan en methanol. Vink reed in 1973 met zowel de 750 cc 3 cilinder als de Z1 in 2 klassen (750cc en boven 750cc). Met de Z1 haalde Vink in 1973 een snelste tijd van 10,21 op de kwart mijl. Dat was op dat moment tevens de snelste tijd in Nederland.
De motor op de foto is zoals gezegd de eerste Big Spender en werd in 1974 ingezet in de nieuwe klasse boven 1000cc en de 903cc Z1 in de nieuwe klasse 1000cc.
De motor was in 5 maanden gebouwd door de toen 28-jarige Jan Smit en was ook voorzien van de nodige Amerikaanse spullen. De cilinderkop was in Engeland door Piper geflowd. In de cilinderkoppen waren met ether gevulde afdichtingsringen gefreesd. De cilinderinhoud was 1045cc (boring 71mm) en de compressieverhouding was een lage 7,5:1. Dat lijkt weinig, maar de motor was uiteraard ook voorzien van een Roots-type blower. Volgens opgave was de brandstof een mengsel van 60% nitromethaan, 2% propaline-oxide en de rest 38% methanol. Het vermogen was 200 pk. Het branstofverbruik was tijdens een run (starten, burnout en de eigenlijke run) 2,5 tot 3 liter. De 150kg zware sprinter maakte gebruik van in de USA ontwikkelde 2 versnellingsbak en een slider-clutch. De achterband was een M&H Racemasters slick.
Met de nieuwe Big Spender kon Vink in 1974 eindelijk onder de psychologische grens van 10 sec. komen en zette het Nederlands record in dat jaar op 9,484.
Tot zover deze Kawasaki dragrace geschiedenis. ;)
Het frame is gebouwd door Joop Snijder
 
ff een foto van een oude Engelse Pro Stock dragracer

full


De rijder heet Graham Nash en de foto is van 1983. Deze Z1 meet 1394cc (net zoveel als die van mij). Let ook op de uitlaten. Het was toen 'mode' om de bochten in 1 grote collector te laten samen komen met daaruit weer 2 korte (ongedempte) dempers. 8-) Verder was het gebruikelijk om de benzine te vervoeren in de dichtgemaakte koplamp en van de tank een lichte dummytank te maken. Ook de achtervering is verwijderd en vervangen door zogenaamde struts. De achterband was in die tijd een 8,5 inch brede slick.
 
Ha, die Bullfrog;

Dat van die Big Spender was een weggevertje; het staat zelfs op het bodywork te lezen. Ik was niet zeker of het de eerste was, of dat Henk Vink deze naam in de tweetaktperiode ook al gebruikte. Een non-BS-Vink-Z1 was voor mij nieuws; méér van dit soort geschiedenislessen dus!
Is die dochter van Ton Pels nog om andere redenen dan nostalgische foto's bekend of het aanzien waard geworden?
 
De dochter van Ton, Monique, zorgt voor de PR in het Zodiac dragrace team.

Hier nog een foto van de eerste Nederlandse Z1 dragracer. Vink verkocht deze in 1974 aan Jos Smit (Haarlem), die daarmee ook ging dragracen. Jos Smit werd daarmee een grote concurrent voor Henk Vink.

full


Hansv, je hebt trouwens goede ogen. Je moet echt goed kijken wil je 'Big Spender' vinden. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan