Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Poike

MF'er
21 jan 2003
178
0
Leuven (Belgie)
Honda bevestigt vandaag de productie van de nieuwe Africa Twin.
De legendarische Africa Twin had al jaren geen opvolger meer tot Honda vorig jaar het prototype voorstelde op de Eicma.

Waarschijnlijk te koop eind van het najaar 2015.
Ik maakte alvast een kleine compulatie van het nieuwe speeltje
 
En als ze't nu nog 'ns niet op z'n Honda's aanpakken en dus niet met een half afgekookt compromis komen aandraven, zou 't best wel eens een erg lekker ding kunnen zijn.
 
Ziet er redelijk uit als een echte allroad, zo had ik destijds ook graag de XT1200z gezien maar dat werd gewoon een te dikke motor.

Ben ook benieuwd naar de prijs.
 
Hierbij een foto van de nieuwe africa twin.
Moet me wel van t hart dat ie er erg kaaltjes uitziet, wellicht dat met de hulp van wat stickerwerk dat ie weer wat opleukt.
Ben vooral benieuwd naar de definitieve specs. Als je em zo bekijkt schat ik een droog gewicht van 180kg, want zoals gezegd, dit kale design bewijst dat alles wat er niet op hoeft er door Honda ook vanaf is gelaten. Alleen die uitlaat, wat een monster...op de Eicma zat er al een mooie aftermarket demper op, dat is ook broodnodig want deze past prima op de hoogovens.
Zoals gezegd de specs moeten het verschil met de concurrentie gaan maken want qua design loop ik er nog niet erg warm voor. Geen nood, mijn 21 jaar oude AT heeft nog maar 62k op de tellers staan dus kan nog even mee. *D
full
 
Nou idd, van dit plaatje word ik ook niet echt nat.
Valt me beetje tegen qua model.

Nou ja, eerst de echte maar even afwachten.

Iemand een prijs?
 
Hier wat laatste specs - helaas geen echte noviteiten nog - Honda CRF1000L Africa Twin Off Road Bike 2016 Version


Honda CRF1000L Africa Twin is a new Adventure bike powered by 1000cc parallel twin engine. The engine can make 110 BHP power and good torque on ride. It is mated to 6-speed manual / DCT semi-automatic transmission for a smooth riding experience.

Honda CRF1000L Africa Twin offers disc brakes in front and rear for safety. Suspension used in this bike at the front is Telescopic and rear gets Mono. You have 18 – 21-inch appealing wheels (Spoke Wheels). The bike gets MF battery.

Honda CRF1000L Africa Twin features Digital speedometer and Analog- Tachometer, Trip Meter, Odometer, clock etc. Safety is well assured with the ABS Light. Other features available are Low Fuel Warning Light, gear Indicator, Service Reminder, Low Oil Indicator and Low Battery Indicator.

Honda CRF1000L Africa Twin

For the comfort and convenience of passengers, Honda CRF1000L supports Engine Kill Switch, Pillion Footrest, Pass Light, Stand Alarm, Step-up Seat/Split Seat, Pillion Grabrail and Electric Start. Honda CRF1000L Africa Twin teaser launched last week for promoting the bike.

Leaked grey scale pictures of the Honda CRF1000L Africa Twin making newss among the biking fraternity across the globe. The bike’s frame designed from aluminium with radiators and airbox attached to the side parts of the motorcycle. Improved ergonomics and dynamics of the motorcycle offers good mileage.

Honda CRF1000L Africa Twin features 18-inch rear and a 21-inch front wheel. Complete technical specifications not announced by Honda. Wait for the CRF1000L with a giant 1000 cc parallel twin mill capable to make power of around 110 bhp.

Honda CRF1000L Africa Twin Price in India: NA

- See more at: Honda CRF1000L Africa Twin Off Road Bike 2016 Version
 
Honda CRF1000L Africa Twin offers disc brakes in front and rear for safety

wooow! wwwwooooowww! revolutionair!

Zonder gezever.. 18"/21" klinkt goed (offroad gericht)
Het gewicht, de veerweg en de elektronica is waar ik bang voor (en benieuwd naar) ben..
 
@ Hubertje

Met je eens.. Gewicht zit wel goed - wordt geen Varadero oid.... Dan de veerweg - zit wel snor, getuige de foto's. Maar de Electronica en dus Mapping kan een motor maken en breken. Liever zo weinig mogelijk onzin, gaat allemaal vroegtijdig stuk of behoeft updates of sloopt je accu of wat dan ook.
 
De officiële aankondiging is een feit;

Honda Officially Releases CRF1000L Africa Twin Specs

Belangrijkste specs; 94pk en 208 kilo droog en 212 kilo met ABS

De meer hardcore off-road fans vinden het niet helemaal wat er gehoopt werd.....


2016 Honda Africa Twin May Not Be What We Hoped

Many have hoped that the new Africa Twin will fill a void in the liter-class Adventure Bike category left by the discontinued KTM 990 Adventure R. Looking at these leaked specs, the Honda seems to be down on power, has less suspension travel and isn’t any lighter than the 990 R.
Assuming these are the final specs, the 2016 Honda Africa Twin will not be the revolutionary off-road-capable adventure bike we were hoping for — a lighter KTM 990 Adventure R with Honda reliability. The bike still looks like a good off-road performer though, with a mildly tuned engine for greater reliability and a 270° crankshaft that will give it a pleasing exhaust note. The bike looks stunning and it is a welcome change from the bigger and heavier Adventure Bikes that have been introduced to compete with the BMW R1200GS in recent years.
But there’s really only one company that is likely to create a replacement for the KTM 990 Adventure R, and that’s KTM. Hopefully, KTM will have a surprise for us in 2016 and we’ll get the light, powerful, middle-weight, off-road capable Adventure Bike that they’ve been rumored to be working on.
 
Cool, benieuwd hoeveel ruimte die dikke knalpot over laat voor de rechter koffer.
Ook wat die ruit aan bescherming / turbulentie geeft. Lijkt op m'n Tiger ruit en daar is niet voor niets flink de zaag in gezet :/

58404_16YM_CRF1000L_Africa_Twin.jpg
 
Wel te pruimen, vind ik.

Lijkt mij zeker geen verkeerde prijs.

Ik vergelijk 'm met de Tiger 800 XC, de F 800GS (adv) en dan zit 'm qua prijs mooi in de buurt.
De KTM adv 1190R zit ook met dezelfde spirit, maar zit qua prijs (en vermogen) op een ander niveau.
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder mooie motor, goed doordacht lijkt mij. Zoals gebruikelijk de nodige kritiek vanuit de hoek van mensen die hardcore offroad willen rijden. Maar ook deze motor is ontwikkeld als adventure allroad motor, die ook heel goed offroad kan. Als je serieus offroad wil met deze motor, zul je ´m waar nodig moeten aanpassen, zoals bij veel van dit soort van dit soort motoren(banden, vering, gewicht etc.). Het is een goede basis, waar je vele kanten mee op kan, je kunt er in principe ook een hele goede reismotor van maken.

Ik hoop eigenlijk dat Yamaha komt met een allroad uitvoering met het blok van de MT-07, een XT700Z Tenere b.v.........zwaar zat, hoef geen big bike met mega p.k.'s. Kan nu ook aardig goed uit de voeten met m'n trouwe betrouwbare XT660Z Tenere!
 
Laatst bewerkt:
Vind het zadel wat aan de diepe kant en de prijs van 14.000 euro te hoog.
En dat is dan waarschijnlijk ook nog het basismodel.

Voor de rest wel een leuke fiets om te zien.
 
Bijzonder mooie motor, goed doordacht lijkt mij. Zoals gebruikelijk de nodige kritiek vanuit de hoek van mensen die hardcore offroad willen rijden. Maar ook deze motor is ontwikkeld als adventure allroad motor, die ook heel goed offroad kan.

De doelgroep die hardcore offroad willen gaan zullen volgens mij nooit tevreden zijn.. als ze deze AT niet terreinwaardig vinden... dan was de oude AT dat ook niet volgens mij.

Denk dat Honda met deze AT al een behoorlijk offroadwaardige allroad brengt.
Een 18" achterwiel... dat kom je ook niet snel tegen.



Ik hoop eigenlijk dat Yamaha komt met een allroad uitvoering met het blok van de MT-07, een XT700Z Tenere b.v.........zwaar zat, hoef geen big bike met mega p.k.'s. Kan nu ook aardig goed uit de voeten met m'n trouwe betrouwbare XT660Z Tenere!

Ik hoop het met je mee, maar ik vrees ervoor.

De XT660Z vond ik een fantastische motor, maar voor de langere reizen en verbindingsstukken toch net iets te weinig power.

80-100pk is volgens mij ideaal... de +110pk van m'n huidige S10 zijn soms wel fijn, maar zeker geen must.
 
Vind het wel serieus geld voor deze fiets. Als ze nou net als Yamaha met de Tracer flink onder de concurrentie gaan zitten, dan word het misschien nog een verkoopsucces :z
 
Vind het wel serieus geld voor deze fiets. Als ze nou net als Yamaha met de Tracer flink onder de concurrentie gaan zitten, dan word het misschien nog een verkoopsucces :z


Ik weet niet hoe het zit in NL, maar in BE vind ik de prijs toch concurrentieel.

Africa Twin: 12 190€

F800GS: 11 450€
F800GS adv: 12 650€

Tiger 800XC: 11 290€
Tiger 800XCx: 12 490€

...
KTM adv 1190R:15 600€


Eventueel ook nog te vergelijken.

KTM 1050: 12 900€
Suz Vstrom 1000: 12 490€
 
Laatst bewerkt:
Wil je'n echte lange afstands offroader, moet je'n ktm 620 dakar / 640 adv hebben..

Wil je'n lange afstands motor die ook offroad kan, dan lijkt deze AT me wel erg fijn.
Natuurlijk nog helemaal niet mee gereden..
 
Laatst bewerkt:
Nu hij officieel is en de definitieve kleurstellingen daar zijn vind ik het een goed modern gestyleerde motorfiets geworden die zijn plaats in de markt zeker zal vinden. Gewicht vind ik wat tegenvallen ( te zwaar naar mijn smaak) vermogen is absoluut voldoende. Ik denk dat het een alleskunner en allemans vriend zal bijken te zijn waar menigeen met gemak op weg rijdt veel lol van gaat beleven. Desalniettemin kan ik de prijzen voor Nederland niet onderbouwen, 1500 euro meer dan bijvb. een Vstrom 1000 is gewoon niet uit teleggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan