Suzuki GS500 Topic #26 - Een betere is nog niet uitgevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan wel gewoon doorrijden door minder gas te geven, maar dat is absoluut niet de bedoeling.
Moet het ding lopen als je de bobines van zijde verwisseld? Want dat doet hij namelijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan wel gewoon doorrijden door minder gas te geven, maar dat is absoluut niet de bedoeling.
Moet het ding lopen als je de bobines van zijde verwisseld? Want dat doet hij namelijk niet.

Nee dan knalt hij de carbs eraf, als hij überhaupt al loopt zitten de bobines juist.
 
Ook die zitten er op, 2 witte shims onder en 2 cognac kleurige veerhouders bovenop.
Zal nu mijn oude carburateurs eens ontleden en kijken welke sproeiers daar in zaten.

Zat in: 2x 120 main jets en de gasnaaldclips op de middelste stand.
 
Laatst bewerkt:
Net de 'nieuwe' carbs er vanaf getrokken, zit 125 als main jet in.
Ik kan het me niet voorstellen dat 125 zo'n enorm verschil kan opleveren tov 120...
Zo maar eens wisselen en kijken wat er gebeurt. Ook maar een lading sproeiers kopen dan.
 
Dat klinkt als een gevalletje te verkeerde hoofdsproeiers. Ik zou zeggen: te arm, maar je schrijft ook dat je bougies vreselijk zwart zijn.

Ik zou ook eens de 125-ers proberen, dat zal wel helpen.

En ik weet dat ik het niet meer zeggen mag..... afstellen op vermogensbank..... kuch kuch..
 
Laatst bewerkt:
Afstellen hoort ook op een vermogensbank. Zodra ik weer een beetje in de bewoonde wereld ben ga ik dat ook meteen doen. Moet 'ie wel eerst lopen.
Hij heeft altijd goed gelopen op 120, in deze carbs zat 125, heb er nu 120 in.
Morgen proberen!

RoaL8wr.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kapiteinkoek ging er met gestrekt been in en na een week hard werk: BAM

WP_20150813_10_28_18_Pro.jpg


WP_20150813_20_55_42_Pro.jpg


WP_20150813_20_55_14_Pro.jpg


WP_20150813_20_55_06_Pro.jpg


WP_20150813_20_55_23_Pro.jpg


WP_20150813_20_55_31_Pro.jpg


Zoals een goed Kapiteinkoek product betaamd is de trekhaak (standaard 50mm kogel) volledig plug&play. Elektra wordt aangesloten met standaard Suzuki stekkers en het frame komt op de achterbrug met een langere as (afkomstig van een Muz Skorpion) die ik heb overgenomen van een mede MF'er.

Een GS kan het verder prima hebben zolang je een beetje mee blijft rijden en het niet 30 graden tropisch warm is. De motor is er op gemaakt in totaal 2x zijn eigen gewicht mee te sleuren dus wat dat betreft hoef ik het niet te laten.

Het idee was er morgen mee op vakantie te gaan maar dat gaat hem niet worden. In beginsel is deze combinatie stabiel maar als je het stuur een zetje geeft komt hij makkelijk in een slinger terecht (al vanaf 50km/h) waarna hij zichzelf wel weer recht trekt. Desalniettemin heb ik er geen vertrouwen in dat ik hem recht houdt als ik onverwacht een dergelijke slinger krijg bij 80km/h. Waarschijnlijk een combinatie van korte en brede aanhanger met de karakteristieken van de GS500 die uiteindelijk zorgt voor het semi-stabiele gedrag. Ik denk dat het prima kan werken met een smaller aanhangertje maar daar heb ik nu ff geen tijd meer voor :P

Wat technische info:
Max kogeldruk: 20kg. Bij voorkeur 5-10kg
Max trailer gewicht: Net als in de wet geregeld maximaal 50% van het rijklare gewicht van de GS500. Zeg 95kg. Desondanks kan het frame 250kg trekken zonder problemen.

- edit
Aanhangertje is inmiddels stabiel. Met passagier achterop verdwijnt de neiging tot slingeren en kan er ruim 80km/h worden gereden. Met een iets langere dissel hetzelfde resultaat, stabiliteit bij hogere snelheden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi kapitein, is een bevestiging aan het frame niet stabieler?

Je verhoogt de onafgeveerde massa van het achterwiel met meer dan pakembeet 20 kg plus de en je laat de aanhanger jouw GS sturen doordat de dwarskrachten van de kogel direct op de achteras werken.
 
De onafgeveerde massa wordt inderdaad een stuk hoger maar dat probleem is te verhelpen door de snelheid te beperken. 80kmh is een mooie maximum snelheid. Dat bevestiging aan het frame stabieler is betwijfel ik want dan heeft de aanhanger veel meer invloed op het stuurgedrag dan nu. Op de (langzaam) gedempte slinger merk je verder amper dat hij erachter hangt. Het is een afweging die ik bewust heb gemaakt.

En roy nee ook dit is weer een goedkopie oplossing ;)
En
 
Ok, onafgeveerde massa vind je geen probleem.


Het lijkt dat je verticale stalen strips gebruikt hebt:

WP_20150813_20_55_14_Pro.jpg


Dat veert in horizontale richting heel makkelijk, wat dat slingereffect geeft. Kan je geen dwarsstukje er op lassen (zodat het een L-profiel wordt)?

Overigens is de onafgeveerde massa grofweg de kogelconstructie plus een deel van de aanhanger-dissel plus het kleine moment nodig om de aanhanger te draaien. Daarnaast dwing jij nu de dissel het wegdek te volgen, ik denk dat de kogel daar flink slijtage van gaat ondervinden.
 
Het is uiteraard een L profiel anders zou het uberhaupt niet blijven zitten. Slijtage is niet van belang want geaccepteerd en slechts voor sporadisch gebruik. Ik heb daar allemaal goed over nagedacht en ook wel de mogelijkheid in het achterhoofd gehouden dat het sowieso niet gaat werken. Het blijft een GS500 die hier totaal niet voor bedoelt is.
Het eerste resultaat is matig doch functioneel en er zijn nog genoeg variabelen om mee te spelen.
 
Knap geknutselt! :}

Ik heb de laatste dag van mijn vakantie ook goed besteed:

Men neme:

001_zps8lmmy6va.jpg


Vervolgens de hele voorkant eraf om een mooi plekkie te vinden

002_zpszn4dxux2.jpg


Beugeltje knutselen

003_zpst1yyqbdz.jpg


Effe passen

004_zpskzk2oddy.jpg


Oude schakelaar (met alleen "nul" stand) eraf, nieuwe met versnellings standen erin

008_zps9veik6sq.jpg


Ondertussen het koppelings mechanisme uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Zat een ernstige "KNAK" in met koppelen. Bleken paar kogeltjes gebroken te zijn. Gelukkig had ik in mijn verzameling fiets onderdelen nog kogeltjes die paste. Daarna zwikkie weer in elkaar.

009_zpsuvnm6h2s.jpg


Elektra aansluiten en wegwerken

010_zpsmqbti5wu.jpg


Het past allemaal net..... :+

011_zpsm9m7wdfc.jpg


Daar gaat ie dan

020_zpsndtpcs8d.jpg


014_zpsc9rlyxaw.jpg


015_zpsfmwf8fcl.jpg


016_zpseckmr0zg.jpg


017_zpsvupoqg8n.jpg


018_zpsoopovdq3.jpg


019_zps9wctvszk.jpg


Versnellinschakelaar 20$ op ebay en display 10$ op ebay.
En een middagje knutselen :W

Marc
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder al vermeld is de GS500rs verkocht. Hier is de nieuwe aanwinst, en ik ben er heel erg blij mee.
30E00211-022B-4B00-9A95-B3EA781A9801_zpsmfgmliu9.jpg
 
Heeft iemand toevallig een windscherm te koop?

Op internet kan ik er een vinden voor 43€ maar dan wel uit Duitsland..

Mocht iemand ervan af willen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan