Suzuki Sixteen 125/150

Goedendag allemaal,

Hierbij wil ik me graag aanmelden als lid van de Sixteen-club. Sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van dit scootertje. Ook weer een erg leuk ding. Liep vandaag meteen al tegen het eerste probleem aan: hoe krijg je je die buddyseat open. Sleuteltje naar links draaien, gebeurt niks, gezocht naar een slotje aan de zijkant van de buddy, niks. De gebruikshandleiding lag onder de buddy dus daar had ik ook niks aan. Gezocht op internet, niks.

Uiteindelijk maar even contact opgenomen met de verkoper en het is gelukt. Waarom is dit niet op alle scooters hetzelfde?! :)

Dit om even aan te geven wat mijn kennis-niveau is. Jullie hebben helemaal niks aan me, maar ik zal waarschijnlijk af en toe even van me laten horen als ik ergens tegen aan loop.

Het werkplaatshandboek is nog steeds niet digitaal beschikbaar?

Groeten en ik ben voorlopig bij pagina 24 van dit draadje. Nog even verder inlezen dus.
 
Zo dan, gisteravond een klein stukje gereden, kilometertje of 20 en ik moet zeggen, de sixteen bevalt prima.

Vandaag ook weer gereden, kilometertje of 90 en ik kom lekker mee op 80 kilometer wegen. Inhalen op dit soort wegen is ook nog wel te doen. Kortom: erg tevreden.

Maar nu komt het: toen ik de sixteen vanmorgen uit de schuur haalde lag er een flinke plas ehhh... tsja, wat eigenlijk... onder. Een olie-achtige substantie in ieder geval. De plas lag behoorlijk aan de voorzijde, waar ik zeg maar normaal gesproken m'n voeten op de treeplank heb staan. Zou dit koelvloeistof kunnen zijn?

Want wat me ook op viel vandaag is dat toen ik de eerste paar kilometer door de stad reed, optrekken, stilstaan, stukje 50 km/u, stoppen etc. de warmte behoorlijk op liep. Al snel stond de thermometer halverwege tot drie-kwart. Eenmaal de stad uit en wat harder rijden zorgde er gelukkig niet voor dat de thermometer richting rood ging, in tegendeel, hij zakte eerder terug naar halverwege.

Voordat ik vanmiddag vertrok en de plas ontdekte dacht ik er verstandig aan te doen eerst even het oliepeil te checken. Maar wat bleek, toen ik de dop van de olie los schroefde was het ook niet meer dan een dop. Een peilstokje zit er niet aan. Is dat normaal? Bij de SH150 schroef ik de dop los en kan ik met de dop zeg maar peilen.

Ik ben maar gaan rijden en heb een leuk tochtje gemaakt. Maar vrees dat er wel wat onderhoud aan de scooter gepleegd moet worden want de lekkage en de temperatuur stemmen me enigzins ongerust.

Verder had ik na een flinke poos rijden ook wat condens aan de onderkant van het display-tje. Bekend probleem begrijp ik. Bij mij was het vandaag minimaal maar wel aanwezig.

De scooter is van oktober 2010, staat van onderhoud is onbekend en ooit aangeschaft bij Motoport.

Tot zover mijn relaas van anderhalve dag eigenaar zijn van de sixteen :)
 
Laatst bewerkt:
Aan de kant van de vuldop zit een kijkglaasje met een min en max indicator :) ... heb meer mensen gehoord over wat koelvloeistof lekkage als ie wat aan de volle kant is/zit , de overloop zit wel aan de voorkant maar ik weet zo uit mijn hoofd niet of dat links of recht voor is
 
bij mij lekt er olie uit het blok, zit een klein gaatje aan de onderkant, dacht dat dit de overloop was maar hij blijft druppen...hoop niet dat de carterpacking lek is en dat het hele blok open moet...
 
Is het niet je kleppendeksel pakking die lekt, ik heb dat al,2x eerder bij een sixteen gezien waaronder die van me zelf.
 
Laatst bewerkt:
Je kan Vale Tek ff een pb sturen, hij heeft ook flink wat aan de sixteen gesleutelt, misschien dat hij je zo kan zeggen wat er aan de hand is
 
Ik zou zeggen waterpomp eraf en kijken wat er loos is ... misschien is er ooit iets aan de waterpomp gedaan en zit de pakking niet helemaal goed ofzo. Volgens mij is het relatief simpel om de pomp eraf te halen en het boeltje er weer goed op te monteren en af te vullen met vloeistof
 
Hallo
Habe folgendes da:

Suzuki WHB/Hauptbuch für FIN: VTT-CP1111…., 2008, Deutsch, Zustand neu = 59,90 Euro.

+ Versand Deutschland für 1,2 Kilo Buch als DHL-Päckchen für 5,00 Euro unversichert oder als
DHL-Paket für 7,50 versichert mit DHL Sendeverfolgungs-Nummer.

SUCHE

en doen zoeken op ux150

en hier: bikersfashion24.de (70 euro)
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank sphere2, maar dit zijn zo te zien allemaal de muss-ich-habens und mein deutsch ist nicht so gut. Bij technisch Duits haak ik helemaal af. Ik vind technisch Engels al lastig zat.
 
Geen idee ik neem aan dat Engels een optie is, maar ik wou nog niet bestellen. Inmiddels moet ik keerringen vervangen en het achterwiel eraf slopen. Bovendien vind ik het niks dat ik zo weinig weet over onderhoud intervallen.
 
Ik heb eens gekeken naar de dot code op mijn banden: september 2008 zegt de voorband. Achter kan ik niks ontdekken.

Dus de snaar zou ook zomaar van die leeftijd kunnen zijn. Ik heb nu 11500 km op de klok staan. Serviceboekje is kwijt, dus ik weet ook niet of er ooit een nieuwe bougie in is gestopt, en ik heb in 5000km niet naar de kleppen gekeken.

Met 12k was ik van plan weer blokolie/filter te wisselen. Misschien is het dan ook tijd voor nieuwe sloffen (kleine droogte scheurtjes voor), een verse bougie. Maar dus ook een riem. Met de winter zit ik niet echt te wachten op een geknapte. Waar kopen jullie die? Ik zie hem rond de 87 ex verzend, is dat een normale prijs?

12000km beurt:

* olie + filter
* bak olie
* 2 sloffen
* riem
* verse kaars
* klepspeling checken

Vergeet ik nog iets?
 
Ik heb eens gekeken naar de dot code op mijn banden: september 2008 zegt de voorband. Achter kan ik niks ontdekken.

Dus de snaar zou ook zomaar van die leeftijd kunnen zijn. Ik heb nu 11500 km op de klok staan. Serviceboekje is kwijt, dus ik weet ook niet of er ooit een nieuwe bougie in is gestopt, en ik heb in 5000km niet naar de kleppen gekeken.

Met 12k was ik van plan weer blokolie/filter te wisselen. Misschien is het dan ook tijd voor nieuwe sloffen (kleine droogte scheurtjes voor), een verse bougie. Maar dus ook een riem. Met de winter zit ik niet echt te wachten op een geknapte. Waar kopen jullie die? Ik zie hem rond de 87 ex verzend, is dat een normale prijs?

12000km beurt:

* olie + filter
* bak olie
* 2 sloffen
* riem
* verse kaars
* klepspeling checken

Vergeet ik nog iets?

Rolletjes vergeet je en ik zou ook even de remmerij schoonmaken en controleren.

Ik heb een mallossi riem en daar ook zo iets voor betaald maar die zit er al 17K in nu en ziet er nog goed uit. Misschien nog klepdekselpakking (mooi woord voor galgje)
 
Hoe lang gaan die rolletjes mee dan? pakking heb ik besteld bij mijn oliefilters. Moet ook de keerringen vervangen maar ik krijg de kappen niet los :X
 
Hoe lang gaan die rolletjes mee dan? pakking heb ik besteld bij mijn oliefilters. Moet ook de keerringen vervangen maar ik krijg de kappen niet los :X

Ik heb de rolletjes (de originele) vervangen bij 12K en de mallossi rolletjes die er daarna inzaten bij 30K. Er gaat 14Gram in orgineel , ik heb er 14,5 gram inzitten dan loopt ie net iets rustiger
 
Hrm OK onze Friese vriend zei juist 13.5 drpulley. Ik wil minder snel in de begrenzer. Maar dit wordt dus wel een feestje van 300 euro oid.
 
Hrm OK onze Friese vriend zei juist 13.5 drpulley. Ik wil minder snel in de begrenzer. Maar dit wordt dus wel een feestje van 300 euro oid.

Lichte rollers is hetzelfde als klein voortandwiel ... snel optrekken , veel toeren en een wat lagere top. Zwaare rollen is het tegenovergestelde :). Ik heb wel de originele vario er nog onder hoor ;)
 
OK, even wat zooi uit China besteld. Op advies van Jan plastic dingetjes om aan de kuip te frutten:

http://nl.aliexpress.com/item/2PCS-...uality-BET-129-free-shipping/32276064038.html

Verder nog wat voeler maatjes:

17-in-1 Stainless Steel Feeler Gauge - Grey + Silver

Nog even op zoek naar blokkeergereedschap en dan riem, kaars, filters x3 bestellen.

Ben ik met dit ding in een keer klaar?

01385637_hi.jpg


edit 2:: is dit de OEM riem voor de sixteen?

drive belt Mitsuboshi for Suzuki UX Sixteen 125cc 2008- | Scooter Parts | Racing Planet UK |
 
Laatst bewerkt:
OK, even wat zooi uit China besteld. Op advies van Jan plastic dingetjes om aan de kuip te frutten:

http://nl.aliexpress.com/item/2PCS-...uality-BET-129-free-shipping/32276064038.html

Verder nog wat voeler maatjes:

17-in-1 Stainless Steel Feeler Gauge - Grey + Silver

Nog even op zoek naar blokkeergereedschap en dan riem, kaars, filters x3 bestellen.

Ben ik met dit ding in een keer klaar?

[afbeelding]

edit 2:: is dit de OEM riem voor de sixteen?

drive belt Mitsuboshi for Suzuki UX Sixteen 125cc 2008- | Scooter Parts | Racing Planet UK |

Volgens mij heb je de oem riem inderdaad , zelf heb ik de mallossi x-belt kevlar :)
Het blokkeer gereedschap lijkt mij de goede , zelf heb ik een andere maar geen idee meer
waar ik die vandaan heb gehaald. Heb ook eens een foto gezien van iemand die deed het
met een houten stok en twee m8 of m10 bouten en dat werkte ook goed ;)
 
Blokkeer-tool en riem = 2X ja

En de gereedschap bestelling via China kan wel 2 weken duren, maat goed het kost daar 3x niks en de kwaliteit is zeer goed te noemen.

Cheers
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan