trike

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.192
435
omg. den bosch
dank zij de teringlijers van photobucket zij een hoop foto's verloren gegaan, de foto's beginnen weer op pag. 24 onderaan.

goedenavond,

ik wil hier een topic starten over de bouw van een trike, het leek mij het beste om hem onder het zijspan sub forum te posten, ik lees dit altijd met veel plezier, vooral omdat hier veel gebouwd en aangepast word, dus de juiste plek voor mijn project.

het word technisch gezien nogal een uitdaging omdat ik iets wil gaan doen wat volgens mij nog nooit is gedaan, namelijk het vertikaal plaatsen van een BMW K1100LT blok.

ik heb dat idee al jaren in mijn hoofd, alleen is dit moeilijk toe te passen op een solo fiets, omdat dan het motorblok te ver naar rechts komt t.o.v. het kardan.
maar voor een trike is dit weer gunstig, omdat je het cardan in het midden wilt hebben.
dus ik dacht,....ik begin er gewoon aan :Y

ik heb in het hoofd hoe het moet worden, het is eigenlijk te veel om hier op te schrijven, maar gaande weg komt dit wel aan de orde.

ik heb een korte lage niet al te brede trike in gadachten, mooi compact, met veel zichtbare technische onderdelen in oude stijl. hier een foto die julie wel kennen, voor de stijl die ik voor ogen heb.
de mooiste zelfbouwmotor die ik ken, ik hoop dit te kunnen benaderen :z

vw-diesel-powered-motorcycle.jpg
 
Laatst bewerkt:
en we zijn ook al van start, eerst alles gedemonteerd en vervolgens de 1e aanpassing aan de versnellingsbak gemaakt, het weg zagen/frezen v/d achterbrug ophanging.

weet trouwens iemand waar ik een plaat alluminium van 260x320x10 kan kopen ?

20150905_165705.jpg


20150912_164809.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kocht voor mijn Pols platen 2 aluminium platen (standaard 6082) van 30x260x130 bij CMD Aluminium ( info@cmd-aluminium.nl) en dit koste 3 jaar geleden 65,58 incl BTW en porto
en we zijn ook al van start, eerst alles gedemonteerd en vervolgens de 1e aanpassing aan de versnellingsbak gemaakt, het weg zagen/frezen v/d achterbrug ophanging.

weet trouwens iemand waar ik een plaat alluminium van 260x320x10 kan kopen ?

[afbeelding]

[afbeelding]
 
Allereerst:
Wat een leuk project!!
En een goed idee! Eens iets ander dan een Goldwing trike. Niet dat daar iets mis mee is maar afwijkend van de standaard is altijd beter leuker.

Vraag 1: heb je al specifieke ideeën en manieren om de achteras ophanging te gaan doen??
Vraag 2: als je die al hebt, zou je die alsjeblieft willen delen hier?
Vraag 3: Als je nog geen concrete plannen hebt, waarom frees je dan in Godesnaam 1 van de sterkste punten van je versnellingsbak af??
 
Leuk hoor, weer eens iets afwijkends.
Maar als ik het goed begrijp ga je het blok met de cilinders 'rechtop' zetten, in plaats van liggend. Dat begrijp ik met de term vertikaal. Dat lijkt mij de grootste uitdaging. Hoe ga je dat met de smering van het blok doen? Ik neem aan dat er her en dr in het blok kamertjes zitten waar de olie in blijft staan, om bij een start direct olie op cruciale plaatsen te hebben. En de olie pomp zit dan aan de zijkant van het blok, terwijl de olie onderin ligt.
 
Een topic wat begint met flink verspanen kan al niet meer fout gaan!
Ik ga dit met veel interesse volgen. En ik deel Kwastert zijn benieuwdheid,
Er zal vast wel een goede reden zijn dat zo´n blok nog nooit rechtop, verticaal toegepast is.

Dus, veel foto´s en technische praat asjeblief
 
Ik denk dat het hele smering gebeuren wel mee valt om te veranderen. De K serie blokken zijn van origine ontworpen als koekblik blok. Dit kun je ook merken want als een K een tijd op zijn zijstandaard heeft gestaan dan rookt hij als een beer als je hem start omdat de olie via de zuigerveren in de verbrandingskamer komt.
Volgens mij is het basisontwerp van het blok zelfs van renault.
Ik denk dat het een kwestie van een carterpan maken wordt en een olieaanzuig voor de oliepomp.

Ga je de voorvork, remmerij en wiel ook gebruiken voor de trike?
 
Laatst bewerkt:
Voor dat aluminium zou ik bij een constructiebedrijf naar binnen lopen of ze nog een afvalstukje hebben liggen.
 
Allereerst:
Wat een leuk project!!
En een goed idee! Eens iets ander dan een Goldwing trike. Niet dat daar iets mis mee is maar afwijkend van de standaard is altijd beter leuker.

Vraag 1: heb je al specifieke ideeën en manieren om de achteras ophanging te gaan doen??
Vraag 2: als je die al hebt, zou je die alsjeblieft willen delen hier?
Vraag 3: Als je nog geen concrete plannen hebt, waarom frees je dan in Godesnaam 1 van de sterkste punten van je versnellingsbak af??
:^
De versnellingsbak frezen lijkt mij om de achterbrug een apart scharnier te geven. Dan moet je toch een idee voor een frame hebben.
Dan wordt de motor dus geen dragend deel meer. Dat zou niet mijn keuze zijn. Ik zou alleen de achterkant verbouwen en het hoofdframe en blok handhaven. Ik zou overigens de hele trike andersom bouwen, ik heb meer met een Morgan.
 
zo wat een reacties, ik ben blij dat het bij julie in goede aarde valt.

wat ik eigenlijk in mijn hoofd heb zitten ongeveer,
- blok incl. tussenflens word 90 graden gedraaid t.ov. versnellingsbak.
- olie huis houding word dry-sump (orginele pomp vervalt)
- blok word niet dragend, ik wil tussen blok & krukasdeksel een plaat maken met 4
bevestigingspunten.
- orginel waterpomp vervalt ook.
- achter ophanging ben ik nog niet uit, maar ik weet al wel dat ik niet de orginele achterbrug
bevestiging wil gebruiken, omdat dit er dan zo "geknutseld" uit ziet.

ik heb dadelijk een ruim aantal onderdelen die ik moet gaan aandrijven,
oliepomp waterpomp en dynamo. maar ik heb ook b.v. in gedachten om een luchtcompressortje aan te drijven, en verder nog 2 andere dingen die ik mischien wil maken, maar waar ik al wel rekening mee wil houden.
dus het idee is om een konings as te maken die word aan gedreven vanaf de dynamo aandrijving, alleen wil ik waarschijnlijk die as aan de linkerzijde hebben, en zit de dynamo aandrijving aan de rechterzijdee. dan heb ik nog een aandrijf punt, waar normaal de water/oliepomp op zit, alleen zit dit punt nogal kort op het blok.

ik ben van plan eerst het blok aan te pakken om er daarna een frame omheen te bouwen.
 
Ja, ik ook!
De kop kan geen geheimen bevatten, die heb ik pas in mijn handen gehad, geen plasjes. De kop wordt ook gebruikt op mini coopers, dus vertikaal gaat ook. De big ends draaien ook in de lucht. De enige reservoirs die ik weet zijn de cilinderwanden, die geven soms een leuke wolk als je start.
Maar waarom zou je het blok kantelen?
 
ik heb geen idee, lijkt mij een gewoon 3 cilinder motorblok wat een kwartslag gedraaid is. inderdaad, waarschijnlijk een showbike.
maar er is ook een productie motor, ik ga even zoeken.

edit: gevonden, Triumph Rocket III

Triumph_19.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan