Het Grote XT 550 Topic

Je bedoeld de stationair toerental schroef?
Gewoon instellen als de motor draait, dacht vlg. fabrieks opgave 1200 rpm, ik heb hem vaak hoger staan +/-1500..1700 rpm.
btw. heb je de motor al lopen?
 
Ah, mooi dat hij loopt.
Let ook op dat je de luchtfilter rubbers goed luchtdicht afgesloten hebt op de luchtfilter kast.
Zonder kan ook, maar dat geeft andere afstellingen. Loop hij met iets choke wel goed?
 
Ik heb hier in de schuur nog een xt550 staan (volgens mij) daar zitten nog een hele zooi onderdelen op.
Eigenlijk de complete motor maar aangezien hij al 5 jaar buiten staat is er voor mij niks meer mee te beginnen.
Dus als iemand wat nodig heeft voor zijn xt kun je een pb sturen dan kan ik het eventueel voor een leuk prijsje opsturen.

Alles moet wel grondig schoongemaakt worden ( groene aanslag) enzo maar dat is niet ze erg.
Ik verkoop geen rotte dingen dus zal per onderdeel moeten bekijken of het nog wat is.

Is er een kenmerk om te identificeren om welk type het precies gaat?
Kan nergens een typeplaatje vinden ;)
 
Als je er nog één nodig hebt, PM me even dan stuur ik hem op.
 
Laatst bewerkt:
full


Mijn motor lekte olie langs de voetpakking. Deze was aardig aan gort, maar zag ook dat er iets voor mijn gevoel iets miste. Voor mijn gevoel moet hier een busje+O-ring zitten. Deze zaten er echter niet in.
Op de exploded-views is ook niet veel te zien, maar in de overgang van cilinder naar cilinderkop zit wel een busje+o-ring. Weet iemand hoe het zit, en waar ik deze zou kunnen bestellen als ze nodig zijn.
 
Hey leuk, een XT 550 topic!

Rienbasa, daar hoort inderdaad een busje in te zitten.

Hier een foto van mijn drie XT's:

IMG_2248.jpg


IMG_2251.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie verzameling man.
Mijn XT ziet er niet zo gelikt uit helaas....
Hij is in groot onderhoud laat ik zeggen.
Dit jaar uit de schuur getrokken en wilde niet blijven lopen na aankikken.
Dus loopt wel, maar slaat na ongeveer 3 seconden weer af shit *+^%#}
Ik ben nu bezig om de XT radicaal te verbouwen.
Eerst de carb eraf gehaald en gereinigd, nieuwe vlotternaald en vlooterbakpakking gemonteerd.
Ik heb nieuwe spruitstukrubbers gemonteerd, de oude waren al een beetje versleten.
Daarna alles weer ingebouwd, paste gvd het luchtfilter niet meer goed op de carbs..
Ik was dat gepriegel met dat kut luchtfilterhuis toch al helemaal zat dus het hele plastic ding eruit gezaagd YES!! Bleek het schuimen luchtfilter helemaal verpulverd te zijn...was mogelijk ook het probleem. Maakt niet uit, alles beter dan de standaard troep.
Nu staan er twee open kelken van 42mm in bestelling die ik vond op een scooteronderdelensite en worden deze week geleverd.
Probleem....de accu past niet als ik de kelken monteer, dus accu ga ik verplaatsen naar onderin het frame. Accubak maken natuurlijk voor de montage anders stuitert hij er weer uit bij raggen over de weg of offraod ha ha. Probleem, eventueel spatwater van de achterbrug kan de accu bereiken.
Dus nog even....een spatscherm maken.
Dus beste forumvrienden, wordt vervolgd!
Foto's van de verminking volgen ook nog wel voor de geïnteresseerden.
Nog tips voor de afstelling van de carb, want dat wordt natuurlijk ook nog een lastig verhaal...
 
Ben benieuwd naar de foto's :)
Accu is niet echt nodig op een XT550, loopt ook prima zonder. Je kunt de accu evt. vervangen door een condensator (Elco). dan branden de lampen nog een beetje normaal als hij stationair draait.
Mocht je met het nieuwe lucht filter iets teveel lucht krijgen (knallen uit uitlaat) zit er aan de voorkant onder de carburateur een stelschroef in in busje, draai die een slag.
Veel succes.
 
Hallo iedereen, ik heb een XT550 waarvan de elektriciteit opnieuw gedaan moet worden. Ik weet eigenlijk niet hoe de electr. kabels lopen. Gaat er ook een kabel door de koplamp of zit hier alleen de aansluiting voor de lamp in? Misschien wil iemand een foto maken hoe dit allemaal loopt en doorgevoerd wordt aan de voorkant?

Alvast bedankt!

:-)
 
Of tasje, ik bedoel dat zwarte tasje dat achterop het achterspatbord zit, tegen je zadel aan. Zo'n rechthoekig geritst ding.
 
Ik heb enkele vraagjes.
Waarvoor dient de bruine draad uit de gelijkrichter(rode cirkel)? De stroom voor de verlichting moet toch officieel uit de accu/ condensator komen.
Ik ben bezig met mijn xt550 om te bouwen, en wil inplaats van een accu een condensator gebruiken. Iemand enig idee welke specificaties. Deze moet neem ik aan dan toch gewoon op de plek van de accu (zwarte cirkel)? Dit wil ik omdat je dan beter door het frame kunt heen kijken wat mij wel mooi lijkt. Er zit dan geen accu in de weg.

Daarnaast nog een enkele vragen. Weet iemand de hartafstand tussen deze voorvorkpoten?
38 Yamaha XV-700CS/CSC/CT/CTC "Virago" (86-87) heeft namelijk dezelfde diameter van de poot als de xt550
Fork tube Diameters list

Het blok loopt trouwens weer netjes, heb busje +o-ring gemonteerd.
full
 
Hier enkele foto's van hoe het erbij staat. Frame is ingekort, zadelplaat uitgesneden en vast gelast aan frame. buis rond gebogen op school en vast gelast.
full

full


Wat nog gedaan moet worden.
Zadel maken
uitlaat (iemand een idee)
bedrading
voorvork
de rest
 
Ik ben sinds afgelopen donderdag ook in het bezit van een XT 550.

De bedoeling is om deze helemaal op te knappen. Het blok was al gedaan door de vorige eigenaar.

Ik ben eigenlijk nog opzoek naar een goede achterbrug, de pen om de schokdemper vast te zetten aan de achterbrug en een goede uitlaatbocht. Heeft iemand dit wellicht nog liggen?

Zelf heb ik ook nog een partij onderdelen over. O.a. een redelijk net zadel, tellerset, cilinder, twee cilinderkoppen en nog enkele kleindelen.
 
Tevens heb ik het bedradingsschema aangepast omdat ik zonder accu wil rijden en de verlichting direct wil verbinden. Dit om zo min mogelijk schakelaars aan het stuur te hebben.
Kan/wil iemand deze wellicht controleren?

2k3n6h.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan