Honda CB350F

Mooi dat de noeste arbeid begint te lonen. ;)

Alles is nu redelijk standaard behalve hoofdsproeiers en luchtfilter?

Zo te horen is het mengsel bij vol gas nog niet echt goed. Effe bij snelweg stukkie voor parkeer of tank plek vol gas rijden. En dan op de afrit ineens uitschakelen en laten uitrollen.
Wel effe uitkijken met verkeer achter je. :P

Dan effe de kleur van bougies checken. Ik zou zelf een steekproef doen op de buitenste 2.

In principe kun je dan bij regelen met andere hoofd sproeiers.

Maar...

vervolgens is half gas en stationair mogelijk weer slechter geworden.
 
Jep, alles is standaard behalve de hoofdsproeiers en luchtfilters. Het carb setje wat ik heb gebruikt is van Keyster dus kan zijn dat de gasnaalden een klein beetje afwijken van origineel.

Dit was na snel optrekken en een kort stukje vol gas:
7eWqcsN.jpg

RpaoAYg.jpg


Dit na een langer stuk vol gas (120-130):
WVjsc5U.jpg

TD0CVP2.jpg


En dit na een langer stuk snelweg (oprit Liessel tot aan eerste tankstation):
bKxnZnV.jpg

45iMB5n.jpg

NX2FGlS.jpg

Ev9DG6n.jpg


En zo zag 't eruit toen ik weer thuis was:
ci2FXBX.jpg



Bij de langere stukken vol gas ziet ie er goed uit. Bij het stuk snel optrekken is ie wat aan de arme kant.
En bij thuiskomst was ie weer helemaal zwart en droog.
Lijkt mij dan dat de hoofdsproeier goed is, de gasnaalden 1 stand rijker mogen en het stationair mengsel minder rijk, klopt dat zo?
 
Laatst bewerkt:
Als de hoofdsproeier goed is, dan zou er een andere oorzaak moeten zijn voor de beperkte topsnelheid. Vervroeger die niet goed werkt bijvoorbeeld.


Maar ik vind dat het meeste er nog vrij donker uit ziet Ik denk eigenlijk dat die hoofd sproeier best een maat kleiner mag.

Stationair kun je in ieder geval makkelijk verbeteren met de mengschroeven.

Gewoon alle vier gelijk zetten. En dan steeds alle vier kwart-slag verdraaien tot je verschil in toerental merkt. En dan wat heen en weer regelen tot het midden vh hoogste toerental wat ie wil draaien. (als het te gek wordt natuurlijk ff de stationaire aanslag schroef effe terug regelen.
 
2 weken terug aan de gang gegaan met de stationair mengsel schroeven maar tot nu geen tijd gehad om iets te posten.

Heb een 40-45min allerlei standen uitgeprobeerd maar er zat bar weinig verschil in.
Bougie's kwamen er bij elke keer controleren zo uit:
PH8Scmy.jpg

vKtAxuz.jpg

Zwart en droog.

Heb ze zelfs tot zover open gedraaid:
lNynPd8.jpg

P0pn5wP.jpg


Lijkt mij dat er dan toch nog iets anders niet klopt. Als je de schroeven open draait dan hoort het toerental toch omhoog te schieten?
 
Effe niet te veel naar de kleur kijken. Eerst je volgas in orde hebben. Als hij op volgas niet goed loopt en met een (beetje) choke iets beter is je hoofdsproeier te klein.
Je weet niet waarom de bougies zwart worden. Van stationair te rijk,middengebied te rijk, volgas veel te rijk of olie?
Stationair luchtsproeiers en gasnaald afstellen op fabrieksinstelling zou goed moeten (ongeacht soort luchtfilter)zijn indien je vlotterniveau juist,niet overloopt,carbs schoon zijn en je ontsteking en kleppen goed afgesteld staan. En je compressie goed is.
Pas als dat allemaal goed is kun je het middengebied met je gasnaaldstand fijn afregelen.
 
Lijkt mij dat er dan toch nog iets anders niet klopt. Als je de schroeven open draait dan hoort het toerental toch omhoog te schieten?

Nee hoor. Het zal steeds verder vanaf het goeie mengsel komen dus alleen maar langzaam aan minder.

Ook als je bij het goeie mengsel in de buurt komt schiet het niet omhoog.


Als je nergens verschil hebt gemerkt dat het toerental wat omhoog ging dan zou ik het voorlopig ook bij de instelling v.h. boekje houden.
 
Ik weet in ieder geval dat het niet meeviel om mijn CB goed te krijgen. Echt een bitch...
Maar begin met volgas goed te krijgen door de juiste hoofdsproeier. Vervolgens spelen met de naald één hoger of lager en dan de stationairsproeiers. Afstellen op toerental lukt niet. Vergeet dat maar, het ging bij mij ook niet. Gewoon op de fabrieksinstelling en dan een kwart hoger of lager en vervolgens een proefritje. Verder moet je er wel voor zorgen dat de rest in orde is. Dus goed afgestelde ontsteking en een goed functionerende electrisch systeem. Uiteraard moet ook de synchronisatie van de carburateurs in orde zijn. Oh en verder zou ik de kleur van de bougies vergeten. Check het maar eens als ie goed loopt, dan klopt de kleur ook.
 
Vervolgens spelen met de naald één hoger of lager en dan de stationairsproeiers. Afstellen op toerental lukt niet. Vergeet dat maar, het ging bij mij ook niet. Gewoon op de fabrieksinstelling en dan een kwart hoger of lager en vervolgens een proefritje.

Klopt wel. ;)
Maar hij was dan ook aan de mengschroefjes bezig en die hebben wel degelijk hun werking in het stationaire gebied.
 
Bedankt voor de tips iedereen!

Moet 't helaas ff uitstellen want de sub throttle sensor van mijn Kawa heeft het begeven en deze kun je niet los bestellen. Hele gasklephuis kost 1700 euro dus ik ga van 't weekend kijken naar tweedehands exemplaartjes. Zodra ik een goeie heb omwisselen met de mijne en hopen dat ik daarna weer verder kan met de Honda.
 
Vandaag ook gekeken voor een CB350F, erg leuke motorfiets om te zien en ook om te rijden. Alleen wanneer het gas losgelaten werd zakte het toerental niet. Bleef een beetje hangen rond de 3000 tpm maar schoot soms ook omhoog naar 5000 a 6000 toeren.

Dat er aan gesleuteld moet worden aan een oude motor vind ik alleen maar leuk, maar het afstellen (wat ik hier ook lees) kan een erg secuur klusje worden. Komen bovenstaande klachten jullie bekend voor?
 
dat klinkt als (flink) valse lucht. Dat is makkelijk te controleren door de motor ff stationair te laten draaien en deo/remmenreiniger/startpilot oid bij de inlaatrubbers tussen carbs en blok te spuiten. veranderd het toerental, dan heb je daar een lek.
 
Waarom de motor niet op een dyno gezet, en meten met de gasanalyse ? Scheelt een hoop gekl**t en uiteindelijk ook geld.

Hier één van mijn klassiekers op de dyno :
 
Waarom de motor niet op een dyno gezet, en meten met de gasanalyse ? Scheelt een hoop gekl**t en uiteindelijk ook geld.

Hier één van mijn klassiekers op de dyno :

Omdat ik hem eerst redelijk afgesteld wil hebben voordat ik daaraan begin. En het project ligt momenteel toch stil omdat ik een hoop extra uren mag/moet maken op 't werk tot aan het einde van het jaar.
 
Een goed begin is onbetaalbaar(lees betaal wat meer voor een exemplaar zonder problemen)
Heb ook een 350four gehad maar moest het tandwiel van de eerste versnelling vervangen en het cillinderblok geruild voor een beter exemplaar ,een hoop werk maar als beloning er een rit naar de Noordkaap gemaakt zonder problemen.
De topsnelheid is ook niet verkeerd 180+!
Succes met je klassieker!
 
Een goed begin is onbetaalbaar(lees betaal wat meer voor een exemplaar zonder problemen)
Heb ook een 350four gehad maar moest het tandwiel van de eerste versnelling vervangen en het cillinderblok geruild voor een beter exemplaar ,een hoop werk maar als beloning er een rit naar de Noordkaap gemaakt zonder problemen.
De topsnelheid is ook niet verkeerd 180+!
Succes met je klassieker!

Een goed begin is 't halve werk hé ;)
"Helaas" had ik deze niet voor 't uitzoeken want hij zit al jaren in de familie. Maar dat maakt al het extra werk dan ook weer goed. Heeft toch wel iets speciaals zo.
 
ff zonder het hele topic door te akkeren ; wat heeft het ding gelopen ?

Da's een goeie. De teller staat, zo uit mijn hoofd, op 35k maar er ligt nu een ander blok onder waarvan de kop ook weer vervangen is door eentje uit een ander blok. Het is allemaal wel uit elkaar geweest om na te kijken en alle pakkingen, seals, zuigerveren en distributieketting zijn vervangen. De kop is gevlakt en de kleppen zijn ingeslepen.
 
Laatst bewerkt:
Het beestje staat al veel maar dan ook echt veel te lang in de garage zonder aandacht te krijgen. Helaas kom ik er totaal niet aan toe om er mee verder te gaan dus heb ik besloten om hem weg te brengen zodat iemand anders de afstelling kan regelen.

Ik heb al een mailtje gestuurd naar Paul Ritzen maar die zit, zoals verwacht, de komende tijd vol geboekt. Weet er iemand een goed adres om de CB heen te brengen? Hoe lang het duurt maakt me niet zo veel uit, als het maar goed gebeurd. Het hoeft niet bij een garage te zijn, iemand die een passie voor deze motoren heeft en het thuis gemaakt kan krijgen is ook prima.
 
Een goed begin is onbetaalbaar(lees betaal wat meer voor een exemplaar zonder problemen)
Heb ook een 350four gehad maar moest het tandwiel van de eerste versnelling vervangen en het cillinderblok geruild voor een beter exemplaar ,een hoop werk maar als beloning er een rit naar de Noordkaap gemaakt zonder problemen.
De topsnelheid is ook niet verkeerd 180+!
Succes met je klassieker!

Mijn CB550 (met snelle nokkenas, aangepast inlaat traject, elektronische ontsteking, etc) doet ruim 170 op GPS met mijn 83 kilo en neus op de tank, en dat is al een prestatie want ze gaan standaard echt niet harder dan 160. Op de teller was dat dan wel de snelheid van het licht, maar die tellers kloppen nu eenmaal van geen kant op hoge snelheden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan