Hercules K125BW restauratie

HCBF

Die hard MF'er
15 jan 2011
425
3
Haarlem
Dit topic gaat over de restauratie/verbetering van een Hercules K125BW V1 uit 1971.
De motor is van mijn vriendin (Indira / 'Hercules Bundeswehr'), maar we sleutelen er samen aan.



We hebben de motor opgehaald in Borssele voor 600 euro. Hij loopt wel, rijdt ook, maar het rijwielgedeelte is in slechte conditie. De koppelingskabel is bijna gebroken, de koppelingshendel is gebroken, het stuur is krom, een aantal spaken zijn verbogen, het zijkapje mist, de ketting en tandwielen zijn op, achterbrug voel als spaghetti in de bochten, de remmen kunnen een stuk beter en de verlichting werkt niet.

Er zat veel leuke accessoires bij, waaronder een achterlicht waardoor de motor niet van boven gezien kan worden door vliegtuigen. Ook de koplamp heeft een leren verduisteringskapje. De originele leren tas zit er ook nog op. Verder kregen we er een aantal reserve onderdelen bij, zoals knippers, bougies, accubakje, metalen doosje met lampjes.

Het verhaal is dat hij op een militaire basis in Duitsland een lange dienst heeft gedaan als bierfiets.

Het begon met een vraag over de zuiger, maar er werd enthousiast gereageerd, dus leek het ons leuk om de progressie te delen.

Het doel:
Een betrouwbare motor voor de aankomende zomervakantie naar Italië, en een goed daily rider. Daarnaast moet het geleefde karakter van de motor behouden blijven.

We gaan de motor technisch 100% in orde maken. Hier en daar zullen verbeteringen gemaakt worden, zoals de toevoeging van een aangepaste CDI ontsteking.

Originele bericht:

"Mijn vriendin heeft een Hercules K125BW gekocht en is deze aan het opknappen. Nou lijkt het erop dat er een andere cilinderbus in gemonteerd is en ook een andere zuiger.
De zuiger heeft wel de originele diameter van 54,0. Verder staat er 'P2' en 'A ->' op de bovenkant. De motor loopt overigens goed.

Nou is mijn vraag; wie herkent de zuiger? Dan kunnen we nieuwe zuigerveren bestellen.

Foto's:







Ik heb online een foto gevonden die erop lijkt, maar kan daar geen site bij vinden.

163969794_hercules-k-125-bw-zylinder-mit-kolben.jpg
"
 
Laatst bewerkt:
Vond het zelf niet zo ernstig, misschien door de flits ziet het er slechter uit.
Hele zuiger vervangen is ook prima.
 
Is dat niet de originele zuiger dan?
In deze linkjes zie je dezelfde.
http://81679.forumromanum.com/membe...1.motorschaden_k_bw_mit_5b-hercules_ig_e.html
http://81679.forumromanum.com/membe...miedekolben_fuer_sachs_und-hercules_ig_e.html

Waar je voor jouw zuiger nieuwe zuigerveren voor kunt halen, geen idee.
Een Zundapp KS125 heeft trouwens ook een 54mm zuiger, als de hoogte en diameter van de pistonpen toevallig ook overeen komt zou dit wel eens simpeler zijn als nieuwe zuigerveren, en zo duur zijn die zuigers ook niet meer.
 
Is dat niet de originele zuiger dan?
In deze linkjes zie je dezelfde.
http://81679.forumromanum.com/membe...1.motorschaden_k_bw_mit_5b-hercules_ig_e.html
http://81679.forumromanum.com/membe...miedekolben_fuer_sachs_und-hercules_ig_e.html

Waar je voor jouw zuiger nieuwe zuigerveren voor kunt halen, geen idee.
Een Zundapp KS125 heeft trouwens ook een 54mm zuiger, als de hoogte en diameter van de pistonpen toevallig ook overeen komt zou dit wel eens simpeler zijn als nieuwe zuigerveren, en zo duur zijn die zuigers ook niet meer.

Dat is inderdaad dezelfde. Ik kan op webshops geen soortgelijke vinden, daarom mijn aanname dat het van een ander merk is.

Een zundapp zuiger zou ook een goede optie zijn als de maten overeen komen. Bedankt voor je reactie.
 








Hij is in ruwe staat, maar er zit veel leuke en interessante originele accessoires bij. Rijwielgedeelte moet veel vervangen, maar het blok is goed.
 
Gekra, Kobenette, Mopedparts hebben allemaal zuigers voor de k125 te koop, maar die zijn niet het zelfde als de zuiger die er nu in zit.

Dat maakt niets uit ,als de maten maar overeenkomen,dus diameter zuigerpen en
de hoogte moet gelijk zijn zoals ook de afstand van de kop van de zuiger tot de zuigerpen.
En natuurlijk ook de diameter van de zuiger zelf moet kloppen.Voor het mooie moet je die
in laten meten ,of zelf doen als je weet hoe dat moet.
Dus dat moet je zeker weten voordat je een andere zuiger aanschaft.Bij Gekra zullen ze dat wel weten.
 
Laatst bewerkt:
De cilinder is 54,00 mm, de zuiger zit op 53,85. De bovenste zuiger-ring zit op 0,30mm en de onderste op 3mm speling.

Ik zie dat er zuigers te koop zijn van 53,96 tot 53,98. Zoals al eerder gezegd door meneer gamma, is het toch beter als de hele zuiger vervangen wordt.

Ik heb een kolomboor en een midlock hoonapparaatje. Honen tot 54,01 en dan een 53,97 aanschaffen?

De verbussing van de cilinder is niet geheel goed gedaan, omdat de bus bij de uitlaatpoort een fikse rand heeft. Hij sluit niet aan op de gehele grootte van de uitlaatpoort, dus ik moet ook even aan de gang met een dremel.
 
Ik zou zeggen neem een grotere zuiger dan de cilinder diameter en laat de cilinder door een motoren revisiebedrijf op maat maken.Als je dat zelf gaat doen is het maar de vraag of het overal gelijk op maat is en of je recht hoont.Alleen honen kost niet de hoofdprijs.
 
Laatst bewerkt:
Hmm dat is jammer. Zal eens bij Bikes&solutions vragen hoeveel dat kost. Die zitten bij mij in de buurt
 
Terug
Bovenaan Onderaan