Ervaringen Healtech Quickshifter Easy?

N!els

Die hard MF'er
19 jan 2006
348
0
Jisp N-H
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze quickshifter?
Ik vraag mij af of dit een beetje goed werkt aangezien de sensor niet meer tussen de schakelstang zit maar op de bout van de schakelpook zelf.

HT-QSE-2.jpg


QSE_app_flyer_150dpi_rev.jpg


QSE_mount_001_ok.jpg
 
Nog wat pluspunten van Healtech.

1) De fanatieke terugkoppelingen van Norbert (vaak dezelfde dag nog)! Ik heb zondag gemaild naar Translogic en nog geen reactie. Nu snap ik best dat ik niet ongeduldig moet zijn vandaar dat ik het verwoord als pluspunt van Healtech!

2)Het minimum rpm welke je kan instellen bij Healtech. Nu heb je bij de Translogic (meen ik) wel een kabel die je kan aansluiten op de koppeling zodat de module niets onderbreekt wanneer je de koppeling gebruik, maar deze is onderdeel van de verstelknop die volgens mij €70 kost. Deze heb ik niet met als gevolg dat mijn motor uitvalt als die stationair draait en ik hem in z'n 2 zet. :(

Nu gebeurd dit bijna nooit, maar bijvoorbeeld op het moment (ja ja, dat gebeurd mij nog wel eens) dat ik niet meer weet in welke versnelling ik zit (bij het afremmen en terugschakelen bijvoorbeeld) en ik dus terug naar de 1 ga en vervolgens naar de 2. Als ik dit doe terwijl ik de koppeling in geknepen houdt en het toerental dus minder dan 1500 rpm is omdat het ff duurt voordat ik de versnelling heb gevonden valt die dus ook uit. Waarschijnlijk een te hoge onderbrekingstijd voor dat lage toerental en het onderbreekt bij elk toerental. Geen minimum in te stellen.

Daarnaast is mij opgevallen dat deze quickshifter in lage toeren toch wat soepeler schakelt dan mijn Healtech. Enkel van 2 -> 3 niet maar 3->4, 4->5, 5->6 zeker wel. Van 2 naar 3 heeft een veel te hoge kill time heb ik het idee, maar kan dus niets instellen.
Bij mij is een laag toerental 5000 - 6000 rpm (motor kan 15000 rpm). Geen bokken of ruk als die de versnelling in is. Enkel bij 2 naar 3 dus wel.

Nu nog even afwachten totdat ik antwoord heb gekregen op mijn vraag hoe ik de instellingen kan aanpassen zonder dure draaiknop. :)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Healtech het doet met een andere sensor. Of een sjiekere strain gauge of een gewone push of pull sensor.

Al met al ben ik er dus niet van overtuigd dat deze Translogic, welke in de winkel nog steeds rond de €500 kost, beter is dan de Healtech. Allebei hebben voors en tegens is mijn conclusie nu wel.
 
Laatst bewerkt:
Mannen, dank voor jullie vele goede commentaren.
Heeft geholpen om te bepalen welke QS ik op mn moto ga schroeven:
http://www.675.cc/675/index.php?posts/391501/

Hierbij nog interessant artikel op HM site:
http://hmquickshifter.com/hm_plus_s...quickshifters_vs__load_cell_quickshifters.htm

Zou ook deels kunnen verklaren waarom WillemVonGrumble issues heeft met kapotte bak en anderen soms rough-/miss shifts ervaren?
Een load cell zoals Healtech die gebruikt is nu eenmaal minder stabiel en gevoeliger voor invloeden van 'buitenaf' (temp en voorspanning), dan een strain gauge zoals HM of Translogic die o.a. gebruiken. Daarnaast zou je load cells moeten blijven calibreren bij temperatuurverschillen en door 'creep'.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat niet echt zo'n probleem in de praktijk.. Of Healtech compenseert het ergens al in de software. Of.. Het komt omdat die van mij altijd binnen staat, maar de waardes die ik krijg zijn nog gelijk aan bijna een jaar geleden.

En buiten, ook bij deze kou voelt het niet heel anders aan dan toen het warm was (alhoewel ik wel andere laarzen draag welke minder gevoel geven).

Dus tja.. Wat moet je er van zeggen :). Het is hier natuurlijk maar een enkele ervaring.. Maar heb nog geen last van al die theoretische sensor problemen die ik voorbij heb zien komen ;). En ook geen bak problemen overigens..
 
Volgens mij is dat niet echt zo'n probleem in de praktijk.. Of Healtech compenseert het ergens al in de software. Of..
geen last van al die theoretische sensor problemen die ik voorbij heb zien komen ;). En ook geen bak problemen overigens..

Of jij hebt een voor jouw bak een ideale setup gevonden per rpm bereik met genoeg marge om temp. verschillen en creep, (voorlopig) niet voelbaar, op te vangen? Waar anderen een minder QS geschikte bak hebben e/o in bepaalde rpm bereiken -zonder het te voelen- fracties van hun ideale msec timings afzitten en daardoor minder marge/ meer kans op rough-/miss shifts hebben?
 
Of jij hebt een voor jouw bak een ideale setup gevonden per rpm bereik met genoeg marge om temp. verschillen en creep, (voorlopig) niet voelbaar, op te vangen? Waar anderen een minder QS geschikte bak hebben e/o in bepaalde rpm bereiken -zonder het te voelen- fracties van hun ideale msec timings afzitten en daardoor minder marge/ meer kans op rough-/miss shifts hebben?
Ik denk dat die rough-/misshifts meer gezocht moeten worden in de verdere instellingen. Een een heel klein beetje verloop op de threshold (want daar hebben we het dan over) gaat dat niet zomaar veranderen. Of je moet de boel al écht op het randje hebben, maar dan is het sowieso al wachten op een misshift (alleen de variatie in kracht bij het opschakelen gaat dan al voor problemen zorgen).
 
:^

Mijn conclusie na een tijdje met een Translogic rond te rijden is dat de Healtech quickshifter heel geavanceerd is wat betreft de mogelijkheden. Dat zou je niet zeggen gezien de prijs die je er voor betaald.

Ik denk dat veel mensen hier de mist in gaan. Die zien een goedkopere quickshifter en kopen deze omdat die goedkoop is (had ik ook!).
De instelmogelijkheden komen echter veel overeen met de veel duurdere versies van andere merken (niet eens de instapmodellen van andere merken).

Als je een simpele quickshifter wilt moet je gewoon een andere kopen waar je niet zo veel bij kan instellen zoals een Translogic. Werkt die echter niet naar wens dan heb je pech zoals ik.
Mijn Translogic werkt ook niet vlekkenloos onderin en ik heb niet de geavanceerde instellingen van een Healtech qs waardoor ik het mogelijk kan verbeteren. Kill time instellen (1 kill time voor alles) en meer kan ik niet. Kut dus als dat niet voldoende is en zwaar klote mocht je z'n ding voor ruim €500 hebben gekocht!

Wil je wel zo'n geavanceerd ding dan moet je deze ook goed instellen. Dat geldt voor alles.

Op een HM site staat natuurlijk ook crap om hun product aan te smeren. Goed spul, daar niet van, maar let natuurlijk wel op de "marketing".

Ik zou zelf nooit een nieuwe Translogic kopen (ook self learning, je hoeft niets in te stellen, bla bla bla. Mooi niet dus.).
Over het algemeen werkt mijn qs goed maar niet perfect. Dat deed mijn Healtech ook niet maar die kost nieuw een stuk minder waardoor deze een betere prijs\kwaliteit levert naar mijn mening. Plus, je kan er een andere sensor op aansluiten!

Ik denk dat Willem zelf zijn bak heeft verkloot of gewoon pech had met zijn motor. Ik heb zijn qs overgenomen en mijn bak is nog prima (en die qs heb ik veel gebruikt en ook op het circuit). Deze zelfde qs wordt nu door Jaco-WL gebruikt en die heeft ook geen problemen voor zover ik weet.
Niks mis met die qs denk ik dan.

Goed instellen gewoon!
 
Laatst bewerkt:
OK duidelijk Rappie en TurboO.
Dan ga ik die Healtech QSE toch maar proberen want heb al teruggekregen van Translogic dat strain gauge sensors niet in mijn SES 'roadshift' rearset passen. Kan alleen als ik rearset ombouw naar race-shift en da's nie handig/veilig als ik mn SpeedTriple in roadshift wil blijven rijden....
 
OK duidelijk Rappie en TurboO.
Dan ga ik die Healtech QSE toch maar proberen want heb al teruggekregen van Translogic dat strain gauge sensors niet in mijn SES 'roadshift' rearset passen. Kan alleen als ik rearset ombouw naar race-shift en da's nie handig/veilig als ik mn SpeedTriple in roadshift wil blijven rijden....


Niet doen koop dan de HM
 
Nieuwe healtechs iQSE) hebben nu ook een automatische of 'adaptive' instelling. Geen idee wat het is, maar uit de screenshots te zien hoef je dan niet meer alle intervallen zelf in te stellen etc. Is ook een andere app nu, ook voor ios.

Quickshifter gaat nu mee naar m'n nieuwe motor. Nieuw kabelboompje voor een paar tientjes en gaan met die banaan. Wel handig hoor :). Ik heb geen probleem met alles zelf instellen, alhoewel die nieuwe versie ook nu niet onaardig lijkt.. Lekker makkelijk.
 
Die QS healtech sensor is gewoon shit.Laat men die eerst maar eens verbeteren ;)

Als je naar de HM sensor kijkt dan hebben zij het veel beter voor elkaar . Het principe van beide is hetzelfde maar ook die HM kan less consistent zijn wat je soms her en der leest. Hm heeft zijn load sensor ook beter afgeschermd zitten.
 
Nieuwe healtechs iQSE) hebben nu ook een automatische of 'adaptive' instelling. Geen idee wat het is, maar uit de screenshots te zien hoef je dan niet meer alle intervallen zelf in te stellen etc. Is ook een andere app nu, ook voor ios.

Quickshifter gaat nu mee naar m'n nieuwe motor. Nieuw kabelboompje voor een paar tientjes en gaan met die banaan. Wel handig hoor :). Ik heb geen probleem met alles zelf instellen, alhoewel die nieuwe versie ook nu niet onaardig lijkt.. Lekker makkelijk.

Wat bedoel je met intervallen zelf instellen?

Maatje van mij heeft de iQSe gekocht voor op zijn R1 2011 big bang. De waarden welk de sensor aangeeft werkt nu in procenten van 0 tot 100, dat is volgens mij het enige wat anders is. Half april eerste circuitdag, dus het is even afwachten hoe hij werkt.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met intervallen zelf instellen?

Maatje van mij heeft de iQSe gekocht voor op zijn R1 2011 big bang. De waarden welk de sensor aangeeft werkt nu in procenten van 0 tot 100, dat is volgens mij het enige wat anders is. Half april eerste circuitdag, dus het is even afwachten hoe hij werkt.
Bij die nieuwe kun je kiezen om de cut-off (semi)automatisch te laten verlopen of dat je het weer per rpm helemaal handmatig invult. En dan zeggen ze bij volledig handmatig: for racing use only (ofzo :P).

Er zit ook iets nieuws in dat bepaalde storingen o.i.d. worden gefilterd. En verder is voornamelijk de interface anders ;). Oh ja, er zit nu een setup wizard in, woot! :+

Maar al met al wel nuttige toevoegingen/veranderingen denk ik.
 
Bij die nieuwe kun je kiezen om de cut-off (semi)automatisch te laten verlopen of dat je het weer per rpm helemaal handmatig invult. En dan zeggen ze bij volledig handmatig: for racing use only (ofzo :P).

Er zit ook iets nieuws in dat bepaalde storingen o.i.d. worden gefilterd. En verder is voornamelijk de interface anders ;). Oh ja, er zit nu een setup wizard in, woot! :+

Maar al met al wel nuttige toevoegingen/veranderingen denk ik.

Dat denk ook ik :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels ook een Healtech qs aangeschaft en ligt klaar om te monteren.
Toevallig iemand die al ervaring heeft op een gsxr 600 k6 ?

Zou een hoop tijd schelen wanneer iemand zijn instellingen zou kunnen delen.

Al vast bedankt
 
Zo, lekker laat reageren. Even oma weg kicken :+

Ik had de originele QS (versie 1 zegmaar) en heb deze nu voor 5 tientjes ge-upgrade naar een iQSE (nieuwe versie). Dan krijg je dus een verse QS samen met een nieuwe en verbeterde sensor. De software is ook beter geworden.
En.. weer 2 jaar nieuwe garantie, altijd handig ;)

Tevens kun je nu het e.e.a. op 'auto' zetten, wat wel zeer handig lijkt te werken. Afhankelijk van hoeveel cilinders je hebt gaan de ms wat omhoog en omlaag. En volgens Healtech wordt er nu ook een klein beetje rekening gehouden met 'load' (hoe hard je op trekt ofzo). Maar hoe ze dat precies doen kon (wilde) Norbert van Healtech me niet uitleggen. Misschien zit er wel een g-sensor in ofzo..

Anyway, werkt als een zonnetje. De sensor is wel bijzonder gevoelig bij me, dus heb de threshold op 100% gezet (wordt in nieuwe versie in procenten weergegeven) en moest hem iets losser zetten om hem minder gevoelig te krijgen.


Voor de 3 cil MT-09 Tracer op 'auto' stand: cut-off 90ms (auto), cut-off delay 15ms, 3.500 - 11.000 rpm, sensor threshold 100% (verschilt per motor/sensor wat de goede waarde moet zijn, liever hoger dan lager -> te gevoelig kan leiden tot false neutrals enzo).

Wellicht dat ik nog 85ms (auto) ga proberen.
 
Zo, lekker laat reageren. Even oma weg kicken :+

Ik had de originele QS (versie 1 zegmaar) en heb deze nu voor 5 tientjes ge-upgrade naar een iQSE (nieuwe versie). Dan krijg je dus een verse QS samen met een nieuwe en verbeterde sensor. De software is ook beter geworden.
En.. weer 2 jaar nieuwe garantie, altijd handig ;)

Tevens kun je nu het e.e.a. op 'auto' zetten, wat wel zeer handig lijkt te werken. Afhankelijk van hoeveel cilinders je hebt gaan de ms wat omhoog en omlaag. En volgens Healtech wordt er nu ook een klein beetje rekening gehouden met 'load' (hoe hard je op trekt ofzo). Maar hoe ze dat precies doen kon (wilde) Norbert van Healtech me niet uitleggen. Misschien zit er wel een g-sensor in ofzo..

Anyway, werkt als een zonnetje. De sensor is wel bijzonder gevoelig bij me, dus heb de threshold op 100% gezet (wordt in nieuwe versie in procenten weergegeven) en moest hem iets losser zetten om hem minder gevoelig te krijgen.


Voor de 3 cil MT-09 Tracer op 'auto' stand: cut-off 90ms (auto), cut-off delay 15ms, 3.500 - 11.000 rpm, sensor threshold 100% (verschilt per motor/sensor wat de goede waarde moet zijn, liever hoger dan lager -> te gevoelig kan leiden tot false neutrals enzo).

Wellicht dat ik nog 85ms (auto) ga proberen.

goed om te lezen zo ervaring.

klinkt positief.
 
Zo, lekker laat reageren. Even oma weg kicken :+

Ik had de originele QS (versie 1 zegmaar) en heb deze nu voor 5 tientjes ge-upgrade naar een iQSE (nieuwe versie). Dan krijg je dus een verse QS samen met een nieuwe en verbeterde sensor. De software is ook beter geworden.
En.. weer 2 jaar nieuwe garantie, altijd handig ;)

Tevens kun je nu het e.e.a. op 'auto' zetten, wat wel zeer handig lijkt te werken. Afhankelijk van hoeveel cilinders je hebt gaan de ms wat omhoog en omlaag. En volgens Healtech wordt er nu ook een klein beetje rekening gehouden met 'load' (hoe hard je op trekt ofzo). Maar hoe ze dat precies doen kon (wilde) Norbert van Healtech me niet uitleggen. Misschien zit er wel een g-sensor in ofzo..

Anyway, werkt als een zonnetje. De sensor is wel bijzonder gevoelig bij me, dus heb de threshold op 100% gezet (wordt in nieuwe versie in procenten weergegeven) en moest hem iets losser zetten om hem minder gevoelig te krijgen.


Voor de 3 cil MT-09 Tracer op 'auto' stand: cut-off 90ms (auto), cut-off delay 15ms, 3.500 - 11.000 rpm, sensor threshold 100% (verschilt per motor/sensor wat de goede waarde moet zijn, liever hoger dan lager -> te gevoelig kan leiden tot false neutrals enzo).

Wellicht dat ik nog 85ms (auto) ga proberen.




Ik ben ook bezig met de upgrade na aanschaf van een gebruikte.

Wat betrefd het rekening houden, het apparaatje zal wel het aantal pulsen meten op de bobines.
 
Terug
Bovenaan Onderaan