Het grote K100 topic

Het zou me niet verbazen, ik heb nog steeds een paar mm over.
Mijn tank overloop slangetje hing wat slordig over m'n achterbrug heen: die is nu wel een aardig stukje kleiner geworden. :')
 
Kleine update:
crazy987 was super behulpzaam met het helpen fixen van mijn (gereviseerde, K75 88-91 showa) voorvork. Helaas bleek hij na het vervangen van de keerring en dikkere olie (10W ipv 5) alsnog te lekken als een zeef. Bij nadere inspectie zagen we enkele kleine butsjes op de binnenbuis. Dus het vermoeden ontstond dat er hier wat mis was.

Foto's:
Op de brug bij Crazy987
fara0X4.jpg

ONXuFsE.jpg


En de vork, in zijn geheel eruit omdat de stabilisator-bouten achter volledig vast zitten. (Die wil ik gaan proberen los te krijgen dmv verhitten en dan de lekke poot vervangen - maar wellicht dat iemand een beter idee heeft?)
lcqCvwW.jpg

zYSHjH4.jpg


Ik heb nadien een reserve-poot gehaald (bij Andre in Utrecht), en daarvan de binnenbuis (+ de veer van de originele) omgezet. Echter, na een test-ritje was het weer raak. Stroomde eruit. Dus ik denk dat of de buitenbuis beschadigd is (zie bovenstaande foto's, er is een klein driehoekig zwarte beschadiging te zien aan de binnenkant van de buitenbuis - zou dat het kunnen zijn?) of krom/niet meer goed. Tijdens het vervangen van de keerring viel op dat die er echt heel moeilijk inging namelijk. Dus nu is mijn plan om de reserve poot in zijn geheel te gaan gebruiken (maar daarvoor moet dus eerst de stabilisator los, die muurvast zit achter). Tot die tijd doe ik er originele K100 1e serie poten onder - omdat ik de motor niet echt ergens kan stallen.
Hier wat foto's van mijn avontuur:
Nieuwe K75 poot
0LU58e3.jpg

Met een kratje bier eronder, en wat blokken hout onder de standaard wil het ook lukken. Niet zo mooi als de brug van crazy987 natuurlijk +)
kBYe1cm.jpg

Binnenpooten omgezet
KkNkdsI.jpg

Deze was echt lastig weer terug te krijgen (goed oprollen was uiteindelijk de truuk)
jsgl0lm.jpg


Nog maar een vraagje voor de ervaringsdekundigen/kenners:
Bij Andre heb ik gelijk ook een RT stuur + koppelingskabel op de kop getikt. Die wil ik binnenkort gaan inbouwen, maar vroeg me af
of je dan behalve koppeling- en remkabel ook een langer gaskabel (+ eventuele andere kabels) nodig hebt?
 
Laatst bewerkt:
Als bij mij de plaat weer versleten is ga ik hem niet meer vervangen, dan koop ik iets anders. ik rij nu lang genoeg op dat ding.
 
Nou, zo te zien ga ik t merken deze winter dat ik een aantal maanden geleden de kleppen niet heb gedaan.
De laatste tijd begint die steeds lastiger te rijden, met inhouden bij t wegtrekken, onregelmatig draaien.
Nu reed ik net even zonder oordoppen (klein stukje) en ratelen dat die doet!
Even op kantoor geluisterd, en dat klinkt als kleppen.

Dus, de BMW gaat gestald worden, en de Suzuki gaat voorlopig als winterbuffel fungeren.
 
De klepspeling van een K100/K75 verloopt haast niet.
Grote kans dat het rammelen wat je hoort van de kettingspanner van de nokkenasketting komt, of wat nog waarschijnlijker is van de rubber dynamokoppeling. Deze gaan nog al eens stuk.
Als je toch bezig bent controlleer dan het carter ontluchtingsslangetje even op scheurtjes.
Als het slangetje stuk is dan gaat hij heel beroerd lopen.
 
Laatst bewerkt:
De klepspeling van een K100/K75 verloopt haast niet.
Grote kans dat het rammelen wat je hoort van de kettingspanner van de nokkenasketting komt, of wat nog waarschijnlijker is van de rubber dynamokoppeling. Deze gaan nog al eens stuk.
Als je toch bezig bent controlleer dan het carter ontluchtingsslangetje even op scheurtjes.
Als het slangetje stuk is dan gaat hij heel beroerd lopen.

Slangetje is bekend ja.
Ach, wat t ook is, ding heeft sowieso een hele grote beurt nodig.
Versnellingsbak is niet helemaal in orde, startkoppeling is deels defect.
Kleppen moesten al maanden geleden gesteld worden en volgens mij moet ik de olie ook eens doen.
De versnellingsbak olie zit er volgens mij ook al 5 jaar in, had ik anderhalf jaar geleden al willen vervangen.

Maar, heb straks een garage (ben nog aan t verbouwen) dus kan straks met al t gemak 't blok opknappen.
Een ander blok is misschien wel makkelijker, maar deze is eigenlijk volgens mij nog helemaal origineel, inclusief loodhoudende koppen.
En dan ben ik zo een eikel dat ik em ook origineel wil houden.
Dus, binnenkort maar weer beginnen aan 't K100 project.

Alleen nog even kijken of ik ergens een 3e fiets vandaan kan halen dan.
 
Laatst bewerkt:
Er staat een pekelfietsje in Woudrichem te koop, zo'n GSX550 dingetje. Voor 200 euro. Die dingen moet je doodmeppen als je er vanaf wil, zo taai zijn die blokjes.
 
Er staat een pekelfietsje in Woudrichem te koop, zo'n GSX550 dingetje. Voor 200 euro. Die dingen moet je doodmeppen als je er vanaf wil, zo taai zijn die blokjes.

Zag em staan inderdaad.
Als die er over 2 weken staat pak ik em denk wel mee, nu de ruimte nog niet helemaal voor
Rijd liever niet op de Soes deze winter, vorige week de K al bijna neergelegd bij t optrekken.
De soes heeft wat meer kuipwerk en is wat kostbaarder te repareren
 
Voor degene die nog een goed zadel zoekt, ik heb er nog eentje te koop. Het is een Comfortzadel, geen scheuren, gaten en andere ongein.

full

full
 
Hallo Borisz,

Zeker geïnteresseerd, even ervan uitgaand dat deze past op mijn K100LT.
En natuurlijk de hamvraag: wat wil je ervoor hebben?

Mvg., Patrick
 
Ik heb nu c.a. 15.000 met mijn K100 16V gereden. Sinds een paar 1000 km hangt er een zijspan aan en is de uitlaat iets meer open geworden.
Al zolang als ik weet loopt hij koud niet goed, dan houd hij in bij wegrijden. Dan moet ik hem even verder doortrekken (tot 5000 rpm oid) en dan is het weer goed. Met zijspan is dit beter merkbaar en begint het vervelend te worden. Of dit door de hogere belasting of de uitlaat komt dat weet ik niet.

Hij start altijd goed, behalve als hij 3 weken (of meer) stil heeft gestaan. Dan moet ik c.a. 20 sec starten en begint hij op 1 a 2 cilinders te lopen totdat hij op een gegeven moment op 4 loopt.
Warm start hij altijd goed.

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?
 
Hallo Borisz,

Zeker geïnteresseerd, even ervan uitgaand dat deze past op mijn K100LT.
En natuurlijk de hamvraag: wat wil je ervoor hebben?

Mvg., Patrick


Het zadel wat ik hier heb is voor een K1100LT. Het is een pracht van een zadel, maar het past niet op mijn K100LT.

Bij het zadel zit er een uitstulping onder het zadel die tussen de framebuizen valt. Helaas zit er bij mij tussen de framebuizen een vakje voor gereedschap/documenten waardoor het zadel niet diep genoeg kan steken. Dit schijnt niet bij alle K100's zo te zijn, maar bij de mijne wel. Dit is wel op te lossen door het vakje te verwijderen. Aan het vakje zit aan de onderkant de ontstekingscomputer. Ik zou dan dus de bevestiging van de computer nog moeten vervangen door de computerbevestigingsbeugel van een K1100. Dan zou het moeten passen. Misschien weten de K-rijders hier nog een oplossing

Ik zou zeggen, check eerst maar eens even of je dat vakje wel of niet hebt. Ow ja, de prijs voor het zadel is €100,-


Trouwens, je hebt je PB functie niet aanstaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu c.a. 15.000 met mijn K100 16V gereden. Sinds een paar 1000 km hangt er een zijspan aan en is de uitlaat iets meer open geworden.
Al zolang als ik weet loopt hij koud niet goed, dan houd hij in bij wegrijden. Dan moet ik hem even verder doortrekken (tot 5000 rpm oid) en dan is het weer goed. Met zijspan is dit beter merkbaar en begint het vervelend te worden. Of dit door de hogere belasting of de uitlaat komt dat weet ik niet.

Hij start altijd goed, behalve als hij 3 weken (of meer) stil heeft gestaan. Dan moet ik c.a. 20 sec starten en begint hij op 1 a 2 cilinders te lopen totdat hij op een gegeven moment op 4 loopt.
Warm start hij altijd goed.

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Voor het doortrekken gaf Hellracer al een goede voorzet. Voor het starten heb ik de volgende tip:

Als je de brommer een paar weken niet gebruikt hebt, dan heb je minder druk in je brandstofrail. Dit moet eerst opgebouwd worden. Als je meteen gaat starten dan duurt het inderdaad een seconde of 20 voordat er voldoende druk opgebouwd is.
Ik start altijd als het volgt na een paar weken stilstand: de startknop een fractie van een seconde indrukken. Dit herhaal je een keer of 4. Je hoort dan de benzinepomp druk opbouwen en naarmate er druk opgebouwd wordt hoor je het geluid van de pomp lager worden. De rail is nu op druk en je kunt gewoon starten.

OW ja, vervang regelmatig je benzinefilter. Benzinefilters hebben een zwaar leven met de benzine van tegenwoordig. Als het filter verstopt zit loopt je brommer ook niet goed. Anders dan bij andere motoren zit het filter tussen de pomp en de rail, wat dus betekent dat een onfris filter direct resultaat heeft op de prestaties van je motor.
 
Als je de brommer een paar weken niet gebruikt hebt, dan heb je minder druk in je brandstofrail. Dit moet eerst opgebouwd worden. Als je meteen gaat starten dan duurt het inderdaad een seconde of 20 voordat er voldoende druk opgebouwd is.
Ik start altijd als het volgt na een paar weken stilstand: de startknop een fractie van een seconde indrukken. Dit herhaal je een keer of 4. Je hoort dan de benzinepomp druk opbouwen en naarmate er druk opgebouwd wordt hoor je het geluid van de pomp lager worden. De rail is nu op druk en je kunt gewoon starten.

Lulkoek.
als je je motor uitzet is de druk al nagenoeg van de rail af.
De 16 kleps K modellen laten de pomp al even draaien bij het op contact zetten.
Bij de 8 kleps modellen en de K75 gaat de pomp draaien zodra de startknop wordt ingedrukt. Er is dan vrijwel direct genoeg druk op het systeem om de motor te laten lopen.
 
Lulkoek.
als je je motor uitzet is de druk al nagenoeg van de rail af.
De 16 kleps K modellen laten de pomp al even draaien bij het op contact zetten.
Bij de 8 kleps modellen en de K75 gaat de pomp draaien zodra de startknop wordt ingedrukt. Er is dan vrijwel direct genoeg druk op het systeem om de motor te laten lopen.

Lukoek? Of het lulkoek is weet ik niet, zo is het mij ooit eens een keer uitgelegd. Wat ik wel weet is dat ik met hetzelfde starteuvel na een paar weken zit. Deze truc doet het bij mij in ieder geval wel.

Maar als je een betere verklaring hebt dan hoor ik het graag. Kan best zijn dat er iets anders niet helemaal lekker is natuurlijk. :)
 
Laatst bewerkt:
Wat jij doet komt op vrijwel hetzelfde neer als gewoon doorstarten. Druk opbouw in de rail kost een beetje tijd. Voor je gevoel is het korter als je het opsplitst in een paar keer maar effectief draait je brandstofpomp even lang.
Gewoon doorstarten dus, dan mis je een aantal keren de hoge aanloop stroom van je startmotor en is het dus beter voor je accu.

Maar met verse (of goed sluitende) slangetjes van de carterventilatie scheelt het je zomaar een aantal seconden in starttijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan