Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

theredone51

Big Red
10 mei 2005
2.324
888
Mechelen, BE
Welkom allemaal op mijn project topic! Ik ben Sander (Ram voor de vrienden), woonachtig te Mechelen (BE), maar officieel Nederlander.

Na mijn eerste motor (Suzuki GS500E) een paar jaar te hebben gereden, heb ik hem verkocht wegens te weinig tijd. Daarna verhuisd naar de binnenstad, geen parkeerplaats voor een motor, dus lange tijd zonder gezeten. Maar nu een nieuw appartement, en belangrijker mét garage (alwaar ik al het 1 en ander naar smaak heb ingericht):
IMG_20151118_163130%20Small_zpsqp7hfacp.jpg


Dus, plek voor een motor, dan nog een keuze maken.. De voorkeur ging uit naar een bobber / scrambler / tracker - achtig iets. Dus zoeken, zoeken, zoeken.. Dagelijks alle tweedehands pagina's afzoeken en uiteindelijk volgende motor gevonden en gekocht:
12226831_10206505819256861_1250253887_n%20Small_zpsdiho814u.jpg


Een Yamaha XS750E, officieel uit 1980 (op papier) maar blijkbaar een "winkeldochter" uit 1978. Km-stand van ergens rond de 85.000, resem reserve onderdelen erbij, niet draaiend. Maar goed, er moet een beetje uitdaging zijn, niet? :Y

Dus het stappenplan:
- Motor draaiend krijgen - Check
- Technisch in orde maken - In progress
- Optisch in orde maken (customizen)
- Rijden :]

Planning voor dit alles? Volgend jaar bij de start van het motorseizoen zou ik graag mijn eerste rondjes kunnen rijden!

Dus, laten we er dan maar aan beginnen: de motor draaiend krijgen! Even langs de Brezan, nieuwe batterij, nieuwe bougies. Bidon olie halen bij de Action en we kunnen er aan beginnen!

Eerst de nieuwe bougies er in. De motor was al los, maar toch nog een beetje olie in de cilinders gespoten:
IMG_20151118_163143%20Small_zpsfpouxcqf.jpg


Ondertussen zuur in de nieuwe batterij en opladen:
IMG_20151118_163202%20Small_zpsjg6oi9kh.jpg


En ook maar meteen de olie aftappen (lekker zwart ja :N ):
IMG_20151118_170024%20Small_zpsq1tndemt.jpg


Nieuwe olie er in gedaan, batterij gemonteerd na dat deze vol was en dan maar wat benzine in de carburateurs gedaan. Eens kijken, neutraal en olie lampje gaan aan. Eerst even de motor rondslingeren zonder de bougiekabels aangesloten. Olielampje gaat uit, dat ziet er goed uit! En ja hoor, na wat prutsen met de choke:

Er zit leven in! *O* *O* *O*

Goed, dat ging voorspoedig, nu kunnen we geld beginnen uitgeven :P Het lijstje wat ik eerst wil afwerken, voor dat ik aan het optische gedeelte begin:
- Uitlaatpakkingen plaatsen
- Luchtfilter vervangen
- Olie en Oliefilter vervangen
- Middle/final gear olie vervangen
- Koppeling afstellen
- Nokkenasketting afstellen
- Kleppen controleren / stellen
- Brandstofkraan aanpassen (vacuum systeem weg) en tank reinigen
- Remmen nazien / afstellen
- Voorvork reviseren
- Schokdempers achter nakijken
- Balhoofd controleren / afstellen
- Speling op swingarm controleren
- Gashendel / kabel smeren
- Pedalen en hendels smeren
- Carburateurs reviseren
- Elektra controleren / repareren
- Wielen nakijken (lagers / speling)
- Alternator controleren
- Primaire ketting-spanner maken

Met 1 van de stappen ben ik vandaag al begonnen: de elektra. Het merendeel is werkend, maar volgende zaken doen moeilijk:
- Remlicht
- Claxon
- Knipperlichten rechts
- Koplamp
- Verlichting km-teller

Vermoeden bij het remlicht ging uit naar de sensor of de bekabeling. Alles eens goed schoongemaakt, contactjes/connectors inclusief et voila, dat werkt al weer!
IMG_20151122_163124%20Small_zpskjcumgo3.jpg


Next step: de claxon. Zelfde verhaal, goed schoonmaken, klop met de hamer tegen de claxon en hoppa, die gaat ook weer! Op deze manier gaat het wel erg lekker vooruit!

Nu de knipperlichten. Links werken ze wel, rechts niet. Vreemde situatie. Kapotte lampen heb ik snel uitgesloten, anders zou hij waarschijnlijk wel sneller knipperen. Dan maar richting de connector tussen schakelaar en knipperlicht relais. Even meten en al snel is de conclusie: probleem met de schakelaar (geen 12V). Dus die maar eens open gemaakt en dat was nodig.. Dus alles uit elkaar en schoonmaken!
IMG_20151122_174907%20Small_zpsqhdfswkm.jpg


En toen kwam ik al snel de dader tegen van het knipperlichten probleem:
IMG_20151122_174742%20Small_zps2gg6exmw.jpg


Das ni goed ni. Maar hey! Kan ik mijn nieuwe soldeerbout uitproberen!
IMG_20151122_180439%20Small_zps30pw45fb.jpg


IMG_20151122_182344%20Small_zpstpzhcns5.jpg


En hoppa, licht in de tent *O* :
IMG_20151122_184142%20Small_zpsgaasaesc.jpg


On to the headlight! Eerst maar eens er af schroeven en kijken wat we daar aantreffen:
IMG_20151122_184805%20Small_zpse4r8ylow.jpg


IMG_20151122_185222%20Small_zpssgeorwt6.jpg


Das helemaal ni goed ni! Connectors van de koplamp gewoon afgeknipt, remsensor kabels afgeknipt :/ Maar goed, daarvoor heb ik natuurlijk een collectie connectors! Dus krimpen maar die handel:
IMG_20151122_191057%20Small_zps6hdg2vpx.jpg


IMG_20151122_191539%20Small_zps3l3mna2z.jpg


Alles aansluiten, koplamp er weer in en...:
IMG_20151122_192418%20Small_zpsio8rp0cf.jpg


Ik vind helemaal mooi! Maar ondertussen ook serieus hongerig, dus de rest is voor de volgende keer! :W
 
Laatst bewerkt:
Succes met het verbouwen van je XS.

En uit ervaring kan ik melden, het is leuk sleutelen aan XS-en
 
Vandaag nog een paar kleine puntjes afgewerkt, na een werkdag en met het weer buiten was dat voldoende ;)

Eerst wat metalen tie-wraps geregeld, dewelke ik zal gebruiken om de heatwrap (nog aan te schaffen) vast te zetten op de uitlaat:
IMG_20151123_185812%20Small_zpsbiitz2oi.jpg


Een van de puntjes die nog niet werkten was de verlichting van de km-teller:
IMG_20151123_190102%20Small_zpsmhuk1ofc.jpg


Wel praktisch als je eens in het donker moet rijden. Meten = weten, dus eerst maar eens kijken of er wel spanning op staat. 12V kwam netjes toe op de teller, dan moet er iets mis zijn ín de lamp. Dus de verroeste moeren maar eens los maken en de teller verwijderen.
IMG_20151123_191611%20Small_zpsulgkrk7p.jpg


Toptip: moest je nog niet zo'n magneetbakje hebben, ga als de wiedeweerga naar de Action! Voor 95 cent bespaard het een hoop gezeik met boutjes die overal op de grond vallen..

IMG_20151123_191616%20Small_zpsnpnx4cch.jpg


Lampjes er uit gewipt en ja hoor, daar was geen twijfel over mogelijk:
IMG_20151123_192200%20Small_zpsnrtxeiiw.jpg


Es no bueno -O- Maar hey! Daarvoor hebben we reservelampjes! Nog even de behuizing wat schoongemaakt, want die kon wel wat TLC gebruiken:
IMG_20151123_192807%20Small_zpsepqgqzcb.jpg


Dan alles terug gemonteerd, ook nog even het standlicht van de koplamp gefixed (corrosie in de lamphouder bleek de schuldige van het niet werken) et voila:
IMG_20151123_200720%20Small_zpsixtjemiu.jpg


IMG_20151123_194032%20Small_zpst0c5q0rf.jpg


Waarom de km-teller groen is, terwijl de toerenteller over het algemeen geel/wit is? Geen idee, maar voor nu zal het wel voldoen. Ik twijfel toch nog over een andere teller, dus voor het moment is het gewoon belangrijker dat het werkt :Y

Daarmee is het elektrisch systeem van de fiets weer helemaal in orde en werkend *O* Hetgeen wil zeggen dat ik nu verder kan met de mechanische kant. Jammer genoeg moet ik daarvoor eerst wat onderdelen bestellen, dus het kan even duren voor dat de volgende update komt. Maar goed, that's life!
 
Laatst bewerkt:
De toerenteller is niet origineel. Er zijn meerdere tellers gebruikt op de XS.

Als je een foto wenst van twee versies naast elkaar laat maar weten. Weet niet of in nog een "groene" heb met het rode gebied beginnende op 9000 toeren. Zal morgen wel even kijken.
 
De toerenteller is niet origineel. Er zijn meerdere tellers gebruikt op de XS.

Als je een foto wenst van twee versies naast elkaar laat maar weten. Weet niet of in nog een "groene" heb met het rode gebied beginnende op 9000 toeren. Zal morgen wel even kijken.

Ik had al zo'n vermoeden, aangezien er bij de extra onderdelen nog een toerenteller zit. Deze gaat vanaf 7500 tpm of iets dergelijks in het rood, zoals alle modellen voor de E had ik begrepen. Met de motorswitch (SE blok), dus waarschijnlijk ook de teller vervangen.
 
Er zijn ook groene tellers tot 9000 toeren...

En origineel had een XS750E een toerenteller tot 9000 toeren.
 
tuurlijk, de zoveelste triple die eerder klaar is als de mijne


:P

Dat zullen we nog wel zien ;)

Vandaag een mini-update: wat onderdelen besteld *D

eBay:
- Kleppen steltool
- Rem/koppelingshendel rubberhoezen
- Uitlaatpakkingen

Melvin.de:
- Stahlflex remslangen (antraciet aansluitingen en zwarte transparante mantels)
- Bus DOT5.1 remvloeistof

Roukema / Japparts:
- Oliefilter
- 80W90 olie voor de aandrijving
- SAE-30 olie voor de voorvork
- Voorvork keerringset
- 3x carburateur revisie set
- Zekeringkast voor 4 ("moderne")steekzekeringen
- Tube vloeibare pakking

En nu dus aftellen.. *O* *O*

Update 25/11: alles is zelfs al onderweg! Misschien van het weekend dus al wat nieuwe updates 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tiental RVS (316L) remzuigertjes gedraaid.
Zal ze via eBay aanbieden voor de belangstellenden..
Duur spul helaas, dus om alles kostendekkend te krijgen móeten ze €17,50/st kosten...sorry.
 
Ik heb een tiental RVS (316L) remzuigertjes gedraaid.
Zal ze via eBay aanbieden voor de belangstellenden..
Duur spul helaas, dus om alles kostendekkend te krijgen móeten ze €17,50/st kosten...sorry.

Hmm, interesting. Ik zal deze week die van mij eens uit elkaar draaien om te checken in welke staat ze zijn!
 
Ik ga vanavond wel even kijken wat ik heb liggen voor mijn XS850, want volgens mij heb daarvoor maar 1 fastoenlijke remzuiger '(

Dan zou ik heel graag een paar verse remzuigers verkrijgen.
Ten eerste kan ik ze niet maken, ten tweede heb niet de spullen ervoor om te maken, dus duur is relatief ;) .

Dus bedankt voor het initiatief :} en er volgt nog wel een e-mailtje.
 
Ik heb een tiental RVS (316L) remzuigertjes gedraaid.
Zal ze via eBay aanbieden voor de belangstellenden..
Duur spul helaas, dus om alles kostendekkend te krijgen móeten ze €17,50/st kosten...sorry.


Prikkie!

Heb op MF al andere bedragen langs horen komen voor remzuigers. Holy moly.....
En hey, voor noffing goes the sun up!
 
Ik ga vanavond wel even kijken wat ik heb liggen voor mijn XS850, want volgens mij heb daarvoor maar 1 fastoenlijke remzuiger '(

Dan zou ik heel graag een paar verse remzuigers verkrijgen.
Ten eerste kan ik ze niet maken, ten tweede heb niet de spullen ervoor om te maken, dus duur is relatief ;) .

Dus bedankt voor het initiatief :} en er volgt nog wel een e-mailtje.


Ik heb nog wel een stukje rvs liggen. Hoeveel moet je er hebben? 2 of 4?
 
Terug
Bovenaan Onderaan