[How To] Verwarmd vest! (home made)

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Alle eer van deze How-To gaat naar Hellracer.
Ik heb netjes om zijn toestemming gevraagd, en de tekst iets aangepast naar een mooie tutorial! Heel veel plezier ermee!

Benodigdheden:

* Stoelverwarmingshoes van de Action (€7,95)
* Fleecevest (ook Action (5,95)
* Een scherp mesje (bijv. Stanleymes)
* Naaimachine (of je moet goed zijn met naaien met de hand).
* Klein beetje geduld
* 12 v aansluiting op de motor / Aansluiting naar de accu maken


Plan van aanpak:

Verwijder met een scherp mesje het afwerk randje rond de stoelhoes. Als het randje weg is kun je het zit-schuim, de mat, het achterschuim en de achterkant van elkaar loshalen. Deze lagen zitten zo hier en daar met een beetje spray-lijm vast.

Leg de mat op de binnenkant van je vest en schuif deze zoveel mogelijk omhoog richting de schouders.
Knip voorzichtig wat van het overtollige van de mat weg zodat je ruimte genoeg bij de armgaten van het vest houdt.

Let op dat je niet door de verwarmingsdraden knipt.
Die zie je heeel duidelijk zitten.

Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.
Hobby met de naaimachine de bende aan elkaar en klaar!

De trekontlasting voor het snoer schroef je gewoon los van de hoes en vast op je fleece. Het is echt zo simpel als wat en het werkt prima. Ik hoop dat het morgen 30 graden vriest, ga ik lekker een stukje toeren!

ohja,
Ik heb zelf een hekel aan een dikke kraag onder m'n motorjas dus ik heb de kraag van de fleece verwijderd en omgezoomd (jaja, als ik m'n best doe kan ik best wat).

Even wat foto's erbij:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
300 watt zou ruim voldoende moeten zijn.
de 150 Watt dynamo van de jawa was bij de vorige ook ruim voldoende

Heb je de mat uit elkaar gehaald ja of zit er nog een dik schuim gedeelte aan vast nee?
Wat bedoel je met binnenstebuiten?
je keert een vest binnenstebuiten, lijmt de elementen er op, en keert hem terug.
De verwarmingsdraden zitten verlijmt op een redelijk stijf stuk katoen, je kunt daar aardig wat mee rotzooien voordat er iets kapot gaat hoor, de draden zijn echt lomp dik.
Hmm toch is mijn 1ste vrij snel stukgegaan.. toeval?
 
En als je met de multimeter aan de gang gaat, waar zit de breuk dan?

Dan zou'k het hele ding uit elkaar moeten slopen.. op zich ter lering wel interessant..
Hij 'doet 't niet meer' iets anders dan draadbreuk kan ik me niet voorstellen?
De draad zelf zal een wolfraam dinges zijn? zou een breuk te solderen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Wel, ik heb 'm voor een groot gedeelte uit elkaar gehaald maar kon de breuk niet vinden..Het 'verdeelpunt'was uiteraard het 2de waar ik keek, maar hier zit't ook niet.
Er is een nwe stoelhoes van banggood onderweg..
Nu nog een vest in mijn maat goedkoop scoren en we gaan voor nr 3. *O*
 
Ik ben ook maar eens aan de knutsel gegaan en heb bij de Lidl een stoelverwarming gekocht à 12 euro
Heel voorzichtig het bandje langs de randen losgetornd en de lagen van elkaar gehaald. De bovenkant met schuim zat hier en daar met een kloddertje lijm vast, het was verrassend gemakkelijk los te halen.

full


Zoals je ziet had ik niet zo voorzichtig langs de rand hoeven zijn ;)
Je ziet links en rechts een vlies-stof met daarin de verwarmingsdraden, met elkaar verbonden door nog meer draden. Dat is geluk hebben, zo kan ik het geheel in één keer voor de buik en de rug gebruiken. Voorzichtig de verwarmingsdelen losgehaald van de ondergrond.

full


Daarna heb ik 2 stoffen tot een hemdmodel dat mij redelijk past geknipt. Een gewoon stevig stofje voor de binnenkant, en een zwarte waterdichte voor de buitenkant. De zwarte stof (nog niet bevestigd op de tweede foto) is waterdicht omdat ik de rits van mijn motorjas niet vertrouw in de regen.

Daarop legde ik de verwarmings delen, die ik aan de binnenkant vastnaaide met de naaimachine.

Ik bedacht me ook nog dat het schuim waar je op zou zitten als je de stoelverwarming niet zou slopen best wel dik is, dus aan de kant die tegen mijn lijf zit heb ik er nog een lekker dikke wollen stof tussengelegd. Zo kan het niet té warm worden.
Tussen alle verwarmingsdraden heb ik het dichtgenaaid, zodat ze elkaar zeker weten niet gaan raken. Volgens mij zou dat geen goed plan zijn.

Toen de verwarmingsdelen goed vast zaten, ook de verbindingsdraden heb ik op enkele plekjes vastgemaakt, kon de buitenkant met de schouderbandjes er op genaaid worden.

De verwarmingsdraad verbinding zit aan mijn rechterzijkant, aan de andere kant een sluiting. Met clips en elastiek, zodat een dikkere trui of stevige maaltijd geen probleem hoeft te zijn :Y

Het vastmaakdingetje dat zorgt dat je niet de boel sloopt als je aan het snoer trekt (lostrekbeveiliging?) heb ik ook aan het vest bevestigd. Ik zie mij best wel eens afstappen zonder dat ik het snoer losmaak namelijk..

Hieronder foto's zoals het er af uitziet:

full


Ik heb het getest en het wordt lekker warm.
Helaas was dat testen in de auto want ik heb nog geen 12v aansluiting op de motor. |( dat is dan weer iets wat ik nog moet leren. Maar goed, voorlopig heb ik dat hele vest niet nodig met de temperaturen van tegenwoordig.
 
Ik ben ook maar eens aan de knutsel gegaan en heb bij de Lidl een stoelverwarming gekocht à 12 euro
Heel voorzichtig het bandje langs de randen losgetornd en de lagen van elkaar gehaald. De bovenkant met schuim zat hier en daar met een kloddertje lijm vast, het was verrassend gemakkelijk los te halen.

[afbeelding]

Zoals je ziet had ik niet zo voorzichtig langs de rand hoeven zijn ;)
Je ziet links en rechts een vlies-stof met daarin de verwarmingsdraden, met elkaar verbonden door nog meer draden. Dat is geluk hebben, zo kan ik het geheel in één keer voor de buik en de rug gebruiken. Voorzichtig de verwarmingsdelen losgehaald van de ondergrond.

[afbeelding]

Daarna heb ik 2 stoffen tot een hemdmodel dat mij redelijk past geknipt. Een gewoon stevig stofje voor de binnenkant, en een zwarte waterdichte voor de buitenkant. De zwarte stof (nog niet bevestigd op de tweede foto) is waterdicht omdat ik de rits van mijn motorjas niet vertrouw in de regen.

Daarop legde ik de verwarmings delen, die ik aan de binnenkant vastnaaide met de naaimachine.

Ik bedacht me ook nog dat het schuim waar je op zou zitten als je de stoelverwarming niet zou slopen best wel dik is, dus aan de kant die tegen mijn lijf zit heb ik er nog een lekker dikke wollen stof tussengelegd. Zo kan het niet té warm worden.
Tussen alle verwarmingsdraden heb ik het dichtgenaaid, zodat ze elkaar zeker weten niet gaan raken. Volgens mij zou dat geen goed plan zijn.

Toen de verwarmingsdelen goed vast zaten, ook de verbindingsdraden heb ik op enkele plekjes vastgemaakt, kon de buitenkant met de schouderbandjes er op genaaid worden.

De verwarmingsdraad verbinding zit aan mijn rechterzijkant, aan de andere kant een sluiting. Met clips en elastiek, zodat een dikkere trui of stevige maaltijd geen probleem hoeft te zijn :Y

Het vastmaakdingetje dat zorgt dat je niet de boel sloopt als je aan het snoer trekt (lostrekbeveiliging?) heb ik ook aan het vest bevestigd. Ik zie mij best wel eens afstappen zonder dat ik het snoer losmaak namelijk..

Hieronder foto's zoals het er af uitziet:

[afbeelding]

Ik heb het getest en het wordt lekker warm.
Helaas was dat testen in de auto want ik heb nog geen 12v aansluiting op de motor. |( dat is dan weer iets wat ik nog moet leren. Maar goed, voorlopig heb ik dat hele vest niet nodig met de temperaturen van tegenwoordig.

Ik zou hem in deze tijd niet dragen in het openbaar vervoer :X O-) ;)
 
..Ik voel me een beetje suf.. :$
Ik had dus via banggood een ander stoelhoesverwarmdinges bestelt..
Is vandaag binnen gekomen..
Is precies hetzelfde als die ik net had ingebouwd, en maar lauwwarm wordt..
DX heeft ze helemaal niet, en kan ze bij de lidl en action ook niet vinden..

Heeft iemand een tip waar ik een niet-duur en wel- warm exemplaar kan halen?
 
Ik heb in al mijn 3 motoren 5 aH accu's, en de vorige stoelhoes-vest- die dus snel stuk ging, -en de draadbreuk niet kon vinden-, werd er goed heet op!

Als de motor loopt en de accu wordt bijgeladen, is er nix aan de hand.. voorwarende dat de dynamo genoeg vermogen kan leveren natuurlijk. Dit is vb. te zien aan het bijlaad-lampje. ;)
 
Ik heb in al mijn 3 motoren 5 aH accu's, en de vorige stoelhoes-vest- die dus snel stuk ging, -en de draadbreuk niet kon vinden-, werd er goed heet op!

Als de motor loopt en de accu wordt bijgeladen, is er nix aan de hand.. voorwarende dat de dynamo genoeg vermogen kan leveren natuurlijk. Dit is vb. te zien aan het bijlaad-lampje. ;)

Ik had er een van de Action die ik in onze auto had gedaan. Werd eigenlijk te warm op stand
2
 
`Heb je die hoes wel aangesloten aan een goede zware accu?

Anders wordt die nooit warm.

Oh, goeie! Hoe kan ik dat controleren?

De verwarming gebruikt 31W. Mijn Haynes boek zegt over de accu: 12V, 6Ah voltage van 13V(fully charged). Ik heb een Honda CB600f uit 2001
De accu zelf zit achter het rechterzijpaneel, daar kan ik nu niet bij om te kijken wat het precies is. Ik neem aan dat hij dezelfde specs zal hebben als in het boek?

Ik ben motorsleuteln00b, had enkel nog bedacht dat ik moet leren hoe je een 12V aansluiting op je motor moest maken :)
 
Oh, goeie! Hoe kan ik dat controleren?

De verwarming gebruikt 31W. Mijn Haynes boek zegt over de accu: 12V, 6Ah voltage van 13V(fully charged). Ik heb een Honda CB600f uit 2001
De accu zelf zit achter het rechterzijpaneel, daar kan ik nu niet bij om te kijken wat het precies is. Ik neem aan dat hij dezelfde specs zal hebben als in het boek?

Ik ben motorsleuteln00b, had enkel nog bedacht dat ik moet leren hoe je een 12V aansluiting op je motor moest maken :)
Accucapaciteit is bij een lopende motor niet belangrijk, vermogen dat de dynamo kan leveren is de bepalende factor. Deze moet voldoende stroom kunnen leveren om de accu bij te kunnen laden plus de boordelektronica te kunnen voeden plus je vest te kunnen verwarmen.
 
Accucapaciteit is bij een lopende motor niet belangrijk, vermogen dat de dynamo kan leveren is de bepalende factor. Deze moet voldoende stroom kunnen leveren om de accu bij te kunnen laden plus de boordelektronica te kunnen voeden plus je vest te kunnen verwarmen.

Ok, dat begrijp ik. (gaaf zeg, zo leer je nog eens wat!)

Het vermogen is 94 bhp (70 kW) at 12,000 rpm. Dat rijd ik nooit, 6000 is wel het meeste dacht ik. Stel dat dan de helft oplevert, 30 kilowatt, dan zou ruim voldoende moeten zijn. De verhouding tussen aantal toeren en aantal kW zal vast niet lineair verlopen dus ik kan het nog vreselijk mis hebben natuurlijk :-)
 
Ok, dat begrijp ik. (gaaf zeg, zo leer je nog eens wat!)

Het vermogen is 94 bhp (70 kW) at 12,000 rpm. Dat rijd ik nooit, 6000 is wel het meeste dacht ik. Stel dat dan de helft oplevert, 30 kilowatt, dan zou ruim voldoende moeten zijn. De verhouding tussen aantal toeren en aantal kW zal vast niet lineair verlopen dus ik kan het nog vreselijk mis hebben natuurlijk :-)
Ehm,,, je hebt het hier over het vermogen van je motor. Dit zegt niets over je dynamo.
 
<---- Wat ben ik dan?

Waar zou ik dan kunnen vinden hoeveel de dynamo aan vermogen oplevert? Zijn er zoektermen die ik niet weet? Ik heb gegoogled op dynamo, energizer, generator, en alle elektriek gelezen in het werkplaatsboek van haynes, en nergens kunnen vinden. Ik heb geprobeerd om een dynamo te vinden in spare parts, omdat misschien dat wat info oplevert, maar die kon ik niet vinden.
 
Ik kan me je vergissing voorstellen. Toch zul je ergens uit de technische gegevens van je motor de capaciteit van je dynamo moeten destilleren.
Als je een BMW k hebt zit je altijd goed.
Zelfs een K75 heeft al een 350 watt dynamo
 
Terug
Bovenaan Onderaan