Gerommel aan de motoren van Tomcat

Ziet er erg goed uit :} complete plaatje vind ik mooi.

best makkelijk hè, dat verhogen
 
Ziet er erg goed uit :} complete plaatje vind ik mooi.

best makkelijk hè, dat verhogen
Hoi Henry, Het complete plaatje "klopt" wel zo naar mijn idee. En het verhogen is inderdaad niet moeilijk. Zeker niet omdat ik het zelf niet hoefde te lassen. Dus alleen maar even ertussen schroeven. Bedankt voor je uitleg.
Achterkant van de Katana is anders écht laag, is zo veel mooier maar zit ook veel beter.
Ben benieuwd hoe het stuurt als een beetje snelheid in komt.
Op lage snelheid/rotonde's en zo is ie nu mooi neutraal.
 
Wordt er hier nog wat gerommeld?
Dacht ik wel.........
Eerst 2 x de dynamo vervangen, eerst door één die er al niet jofel uitzag maar weg geode spanning gaf, echter na zo'n 200 km was het einde oefening. Dus ander sloopblok onder de werkbank vandaag en die dynamo eens bekeken, zag er goed uit dus die erin gefrommeld.

Tevens remblokken achter vervangen, beklede koppelingsplaten en veren vervangen.
Toen proefrijden met voltmeter in de tanktas om bij alle toerentallen uitgebreid de spanning te kunnen controleren.

Ook de knippers model "lantarenpaal" zijn vervangen door de echte pup-up knippers:
 
Knippers doen 'm goed :Y
Zijn die zo te koop?
Het is een bijzondere unieke fiets, je ziet ze zeker niet veel en je maakt hem alleen mooier en beter met behoudt van het origineel. *O*
 
Knippers doen 'm goed :Y
Zijn die zo te koop?
Het is een bijzondere unieke fiets, je ziet ze zeker niet veel en je maakt hem alleen mooier en beter met behoudt van het origineel. *O*
Knippers voor die je hier ziet zijn zo te koop.........geweest. In enkele landen hiermee geleverd, in andere landen met knipperstokken a la ES. Omdat ze niet meer nieuw te koop zijn via ebay engeland gekocht.
Ik zal binnenkort ook de achterkant ff laten zien, daar zitten de knippers nu direct naast het achterlicht.
Het origineel behouden, dan had ik deze vork en wielen er niet in moeten hangen, de remtangen en wielen goudkleurig moeten houden enzovoorts. Dus erg origineel is ie niet. Ik denk er ook nog over om 'em te (laten) spuiten, waarbij de rode letters zwart zullen worden, en het Katana-zwaard op het klapgedeelte van de koplamp in het wit moet komen.

Overigens heel veel details zijn nog niet mooi: binnenkuipbekleding, tellerafdek"glas", voetsteunen, spuitwerk plaatdelen, afdekkap kentekenplaatverlichting. Nog zat te doen dus.
 
Ik bedoel ook eigenlijk, verbouwen met de looks van de originele.
De 17" wielen zullen toch wel voor verbetering zorgen in het rijgedrag.
De knippers zijn verbouwt doch origineel, geen cheap-ass carbon look-a-like opplak led knippers oid.
Beetje als mijn gpz, beetje kenner ziet dat het anders is, voor de leek komt hij zo uit de showroom.
 
Hebben jullie dat nu ook, van die dingen dat je denkt dat doe ik eens even. Deze kan ook in sleutelblunders......
Ik had van de Katana nog een oud voorwiel. En een Suzuki GSX 750 SF is toch eigenlijk zo'n beetjes hetzelfde als een GSX 750 ES, dus alles past. Ik dacht deze zet ik in de zwart/rode 750ES, nieuwer bandje, betere remmetjes dus even wiel schoonmaken, schijven eraf (altijd leuk :r ) schuren en spuiten:

Best een redelijk wiel zo toch?
Dus even monteren.....grumbel, de remklauwen passen niet op de ES vork:

Nou, dan de remklauwen van de ES er maar weer op dan, ja jammer joh, dat past ook precies niet want:

.........de schijven zijn net een centimeter in diameter groter.
Kortom de eigen troep er maar weer op dan :(
Krijg ik de rem met geen mogelijkheid op druk, helemaal noppes nada.
ok, van onderen vullen met een spuit, schiet de slang van de spuit af :( |( :(
Na opruimen van de zooi maar weer gewoon gevuld, geen druk te krijgen. Paar nachten laten staan, noppes. En ik heb er toch echt wel eens vaker een paar remklauwen afgehaald en zo ontlucht op alle 4 de Suzuki's.
Uiteindelijk zooi er maar afgehaald en op de werkbank, met de klauwen hoger dan de pomp ontlucht en daarna gemonteerd.

Moraal van dit verhaal, eerst kijken en goed meten voordat je aan iets begint :/
 
Omdat de vier Suzuki's toch wat te weinig was ik in het Vf topic een Honda VF1000 te koop zag staan maar eens gaan kijken. Te koop voor weinig. Beetje schade (scheur ik kuip, deukje in tank, kunststof van verschillende kleuren. Ik had alleen die proefrit niet moeten maken. Rijdt toch wel erg leuk.............dus 2 maanden geleden toch maar gekocht:


Na een klein probleempje met de accuspanning (eens echt even heel goed gekeken of er geen GSX op stond in plaats van VF) vooral gereden. Ding moet eerst eens bewijzen mij te willen dragen, en dat lijkt aardig te lukken.
Vandaag als begin de kuip gelijmd met 2 componenten meuk:

Binnenkort schuren en plamuren.
 
Begin gemaakt om te kijken hoe de nokkenassen er bij staan:


Morgen eens fatsoenlijke macro foto's proberen te maken, en zelf eens goed kijken.
Klepspeling meten/controleren.
 
'Gerommel aan Suzuki GSX 750 ES SF en Suzuki RF' > 'Gerommel aan de motoren van Tomcat'
 
Overnacht jij op de motor? Je had je pyjama mogen opvouwen voor de foto.
Eh, nee d'r is ter hier een die wil dat ik in m'n eigen bed slaap. Enne 't is geen pyjama maar een overhemd :+ (geweest dan....)
Kon ik kopen voor weinig, dus maar gedaan want ik vind 'em ook wel leuk. En het rijdt ook wel leuk. Nu ben ik bezig met onderhoud, begonnen om de beruchte nokkenassen van de V-4 eens te bekijken en dan kleppen stellen.
 
Staan/stonden eigenlijk de nokkenassen van de 1000 ook zo slecht bekend ? Ik weet het alleen van de 750, maar dat wil niet zeggen dat de 1000 er geen last van heeft.
 
Ik vind dit verhaal wel logisch klinken; aan de andere kant heb ik ook verhalen gezien waarin wordt verteld dat bij voldoende smering nokken en slepers elkaar niet eens fysiek raken omdat er een olielaag tussen zit, en dat inclusies eigenlijk niet zoveel kwaad kunnen, omdat ze de olielaag meenemen. Zou voor mij ook waar kunnen zijn.
Sterkere klepveren lijken mij een minder aannemelijke oorzaak, met name oude Suzukis hebben een veel grotere kleplift, maar bij mijn weten niet veel nokkenas problemen.

Ik heb er geen verstand van; ik ben treinmachinist, geen metalurg of smeringdeskundige.

Maar wel nieuwsgierig

Succes er mee
:W
 
Mooi deze reacties. Bedankt!!
De nokkenasssen van de eerste series VF'en zijn heel erg berucht. Hoe dat het precies komt?
Voor zover ik weet is de heeft VF 1000 in basis hetzelfde carter als de VF 750. Dus ik denk dat de problemen ongeveer "net zo groot/klein" zijn.
De tweede versie van de VF1000 (die met het grotere voorwiel) heeft een andere oliepomp (met meer opbrengst) en nokkenassen met veel bredere glijlagers. Koppen van de tweede generatie passen niet op de eerste generatie.
Probleem is een beetje dat iedereen zijn eigen waar aanprijst. Maar zowel dit verhaal als het verhaal van de smering (er wordt nu ongefilterde olie die naar de versnellingsbak gaat afgetakt naar de koppen) klinkt mij logisch. En er wordt nu dus een oliemodificatieset door iemand van het MF in een kleine serie gemaakt. Hierbij wordt er olie direct na het filter afgesplitst en naar de nokkenassen geleid.
Ik ga morgen nog eens goed naar de nokvolgers kijken..........

 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat bredere nokken en nokvolgers bedoeld worden? Dat strookt wel met het olieverhaal; ik kan me voorstellen dat bij een klein raakoppervlak en sterke klepveren de nok door de oliefilm slaat en dat er dan toch direct contact is tussen nok en nokvolger, vooral bij stationair toerental.
 
Zo, ff oma wegjagen. Ondertussen de klepjes gesteld, viel wel mee wat er gesteld moest worden. Kleppendeksel ook maar weer een beetje zwart gemaakt:


Ondertussen was ik op zoek naar een sloper met een beetje een redelijk laksetje.

Afgelopen weekeind deze samen met Maximus86 opgehaald in Haarlem:

En gedemonteerd mij Maximus86 thuis:
maximus86 in "VF 1000 Flater"
 
Omdat ik mijn eigen achter demper nogal erg hard gedempt vind eerst de demper van de sloopert eens oderhanden genomen. In het VF topic gelezen dat de demperolie vervangbaar is:

Ventiel van de luchtondersteuning eruit draaien en lang (1 week) geduld hebben.
Hoort 256 cc in, maar kwam ruim 300 cc uit.
Volgens datzelfde topic zou vullen minstens net zo lag duren. Dus heb ik gezocht naar een methode om met heel klein beetje druk te vullen:

Grote injectiespuit en een paar stukjes slang. Binnenkort eens monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan