how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.212
5.576
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Ha oma!

Heb net een vers geladen accu geplaatst en gestart. Met licht uit 14 volt, stationair en in toeren. Met licht aan 14 stationair, en 13 in toeren... kan ik daaruit opmaken dat is de dynamo ook mar ff door moet meten? Of zijn dit goede waardes?
 
Hierbij mijn ervaring met het laadsysteem van een CBR600, mogelijk heeft iemand er nog iets aan.

Ik heb een CBR600 (PC19) uit 1989. Een oud beestje dat er niet uit ziet, en ruim 100.000Km heeft gelopen.
Een tijdje geleden heb ik alle lampjes in het dashboard vervangen, en omdat ik niets te doen had heb ik er een laadstroom controle lampje (ledje) bij in geknutseld. Dit lampje gaat aan als de boordspanning onder de 12,8V daalt, en dus de accu niet meer geladen wordt.
Tijdens een ritje op zaterdagavond ging ineens dit lampje branden. Problemen met het laadsysteem dus.
Een dag later ben ik eens gaan meten. Eerst maar eens de motor gestart en de spanning op de accu gemeten. Deze varieerde met het toerental van 13,3 tot 14,3 Volt. Niets aan de hand dus (het laadstroom controlelampje bleef dan ook uit) :?
Na verloop van tijd ging het lampje aan, en de spanning op de accu was nog maar 12,3 Volt.

De spanning op de draden van de dynamo was goed (30 tot 70 Vac), dus moest de regelaar wel defect zijn. De regelaar is vervangen door een universeel type, en ik heb deze op een extra aluminium plaat gemonteerd om wat extra koelcapaciteit te creëren. Het laadsysteem werkt weer zoals het hoort: 13,3V stationair tot 14,5V "op toeren". :)

Wat ik wel opvallend vond is dat de originele spanningsregelaar pas problemen ging geven als deze warm werd. Zolang de regelaar koud was, werkte deze prima.

De originele regelaar had 7 draden: 3x (geel) voor de dynamospoelen, 2x rood voor + en 2x groen voor -. De universele heeft 5 aansluitingen: 3x dynamo, 1x + en 1x -. Ik heb een kabelboompje gemaakt als verloop tussen deze universele regelaar en de kabelboom van de motor.

Voor de volledigheid heb ik ook nog een nieuwe accu geplaatst. De oude accu (van het merk Sprint) was minimaal 9 jaar oud (want zo lang heb ik de motor) en begon ondertussen toch wel fors wat capaciteit te verliezen. Meer als 3 x achter elkaar starten putte de accu al uit.
De nieuwe accu is nu een Motobatt. Met deze accu gaat de startmotor wel erg enthousiast in de rondte.
 
Laatst bewerkt:
Even ter bevestiging of mijn gedachtengang klopt:

onlangs was ik met mijn street triple (2007) stil komen te staan. ANWB erbij gehad: accu leeg en lage laadspanning (13,4-13,6v). Conclusie: accu sowieso kapot en dynamo en spanningsregelaar controleren.

Gisteren een nieuwe accu gehaald (Yuasa YTX-9BS), gevuld en netjes aan de druppellader volgens handleiding. Vanmorgen was de accu opgeladen en deze gemonteerd en onbelast gemeten een keurige 12,5 volt. Daarna de motor gestart en nog steeds was de laadspanning bij stationair toerental 13,6 volt en bij 3-4000 toeren zakte deze iets in naar 13,4 volt.

Verder meten: de dynamo. Stekker losgemaakt en de draden onderling gemeten op AC. Alle waardes lagen keurig tussen de 70 en 80 volt. Ook de stekkers zagen er nog goed uit, geen corrosie, geen kapotte draden etc. Voor de zekerheid de stekkers nog even ingespoten met contactspray, maar dit maakte geen verschil.

Mijn conclusie: ik heb een kapotte spanningsregelaar. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

En als het de spanningsregelaar is, is het dan de moeite om een mosfet spanningsregelaar te installeren of kan ik net zo goed de originele installeren?
 
Even ter bevestiging of mijn gedachtengang klopt:

onlangs was ik met mijn street triple (2007) stil komen te staan. ANWB erbij gehad: accu leeg en lage laadspanning (13,4-13,6v). Conclusie: accu sowieso kapot en dynamo en spanningsregelaar controleren.

Gisteren een nieuwe accu gehaald (Yuasa YTX-9BS), gevuld en netjes aan de druppellader volgens handleiding. Vanmorgen was de accu opgeladen en deze gemonteerd en onbelast gemeten een keurige 12,5 volt. Daarna de motor gestart en nog steeds was de laadspanning bij stationair toerental 13,6 volt en bij 3-4000 toeren zakte deze iets in naar 13,4 volt.

Verder meten: de dynamo. Stekker losgemaakt en de draden onderling gemeten op AC. Alle waardes lagen keurig tussen de 70 en 80 volt. Ook de stekkers zagen er nog goed uit, geen corrosie, geen kapotte draden etc. Voor de zekerheid de stekkers nog even ingespoten met contactspray, maar dit maakte geen verschil.

Mijn conclusie: ik heb een kapotte spanningsregelaar. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

En als het de spanningsregelaar is, is het dan de moeite om een mosfet spanningsregelaar te installeren of kan ik net zo goed de originele installeren?

DarkHelmet in "Street Triple topic 18 - op een goed mot..."

en de link in die post : http://www.triumphrat.net/speed-tri...-diagnostics-rectifier-regulator-upgrade.html

succes :)
 
ik heb geen accu, ben bezig cafe racer te maken,poging tot, heb de startmotor vervangen door condensator en alles aangesloten maar was aan het rijden en hield er in een x mee op.? heb de regulator doorgemeten rood op+ zwart op geel,wit/r en wit/bl geeft overal 9,57 v ook als ik de condensator doormeet 9,57 v. ????
 
Ook mijn accu laad al tijden niet op.
Nu met grondig onderhoud bezig, dit als één van de laatste problemen dat mijn r6 uit 2000 nog heeft.
Even de How to uitgeprint, waardes gemeten op de accu. Deze daalt naar ongeveer 11v met lopende motor. Conclusie, of de dynamo of spanningsregelaar kapot (wat al te verwachten was).
Kabel vanaf mijn dynamo gevolgd, kwam uit bij een stekker, deze ontkoppeld, motor weer aan, 3000 toeren, multimeter op de juiste waardes gezet, multimeter op de ontkoppelde dynamo stekker gezet (aan de dynamo kant natuurlijk), vervolgens geen meetwaarde, tientallen naar enkeltallen gewisseld.
Uiteindelijke meting op dynamo: twee maal 4volt en één maal 3 volt.

Is mijn uiteindelijk conclusie dan juist om te zeggen dat mijn dynamo is overleden?
Of heet iemand nog tips voordat ik een nieuwe dynamo in mijn winkelwagen duw?

Groeten,

Mark
 
Ik vind 3 tot 4 volt tussen twee fasen wel heel erg laag. Vandaar dat ik even vroeg over het AC-bereik. Zo'n lage spanning kan eigenlijk alleen bij verbrande spoelen. Dan moet de kleur van de impregneerlak wel erg zwart zijn in plaats van lichtbruin.
 
Laatst bewerkt:
hoi,

Ik heb een Motobatt MB16AU accu en originele Motobatt accu lader type PDCBW.
Nu ben ik aan het laden maar snap niet waarom alle lampjes branden.
Inmiddels al ruim 48 uur aan het laden (druppellader)

dd0agQz.jpg


In de instructie lees ik wat elk lampje inhoud maar niet wat er aan de hand is als alle lampjes branden?

Iemand een idee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan