how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
41.210
5.573
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Ah ok, mijn oude optimate had dat niet.
Daar brandde alleen het desbetreffende lampje wat de status aangaf zodoende mijn vraag.

[afbeelding]
Ik heb verschillende soorten gezien.

een variant waarbij alle (4 of 5) lampjes branden bij 100% laad-actie. En waar dan één voor één de lampjes uitgaan, totdat de lader klaar is met laden.

Of een variant met een oranje lampje tijdens laden, en groen bij klaar.

Of een variant met lampjes met een symbool er naast (zoals een lege accu, half-volle accu en volle accu).

Of streepjes op een lcd scherm.

etc
 
Ik heb een honda cbf600 uit 2012 met 24000km op de klok.
Nu is de laadspanning met een warme motor na 20km maar 12,04volt bij 4500 toeren.
Motor half uurtje laten afkoelen toen gaf de accu 12,35 volt, motor gestart en was de laadspanning na het starten 13,50 volt.
Betekent dit dat de spanningsregelaar naar de uien is?
Of zou het alsnog alleen de accu kunnen zijn?
alles is nog orgineel accu/spanningsregelaar.
 
Ik heb een honda cbf600 uit 2012 met 24000km op de klok.
Nu is de laadspanning met een warme motor na 20km maar 12,04volt bij 4500 toeren.
Motor half uurtje laten afkoelen toen gaf de accu 12,35 volt, motor gestart en was de laadspanning na het starten 13,50 volt.
Betekent dit dat de spanningsregelaar naar de uien is?
Of zou het alsnog alleen de accu kunnen zijn?
alles is nog orgineel accu/spanningsregelaar.
lees de OP
 
Hey Oma _O-

Okey Diversion XJ600S laad niet op.

Laadspanning alles aangesloten op de accu steady 12.5 bij 5000RPM

Das dus niet goed er gebeurd werkelijk niets als je gas geeft.

Dus:

Of de dynamo
Of de spanningsregelaar


Dynamo:
Spanningsregelaar los: 55Volt AC over alle spoelen
Weerstand dynamo: 0.8 ohm gelijk over alle spoelen

Ik ga er even vanuit dat de dynamo oke is en de spanningsregelaar kaduk is

Maar....

Spanningsregelaar aangesloten, licht aan:
12 volt AC over alle spoelen en loopt keurig mee met het toerental *O*

Echter als ik dynamo draad 1 en 2 meet met mijn rode multimeter draad op 1 en multimeter draad zwart op 2, zit ik op 12 volt. Echter nu sluit ik mijn rode multimeter draad aan op 2 en de zwarte multimeterdraad op 1 dan meet ik 2.5 Volt :? Dit alles belast dus licht aan en spanningsregelaar aangesloten.

Dit gebeurt alleen op draad 1 en 2 van de dynamo. Als ik het op de overige draden van de dynamo doe krijg ik wel 12 volt AC.

Kan dit veroorzaakt worden door een verrotte spanningsregelaar? Wisselen van de multimeter draden moet toch geen moer uitmaken? :?
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als één kapote diode (of thryristor) in de gelijkrichter, die onderdeel van de regelaar is (meestal).
Als je twee spoelen (gelijk gekleurde draden) omwisselt op de regelaar blijft het effect op de zelfde aansluiting van de regelaar, maar verhuist het naar de omgewisselde spoel: If so: Regelaar.
 
Hoi,
Perfect topic!
Nav het een en ander al een eindje opgeschoten:

Honda varadero XL1000

Voltage accu motor uit ongeveer 12.4V (vol aan de druppellader gehangen)
motor 3000rpm 14 V
motor 3000 rpm lichten aan reductie naar 12.6V continu.
Accu 3/4 jaar oud
Nieuwe regelaar 1 jaar geleden

Wanneer ik de accu loskoppel tijdens het draaien, valt de motor direct uit.

Ik vermoed dynamo problems. Kan iemand dit bevestigen?
Ga morgen de 3 fasen AC spanning meten.

Iemand een idee hoe ik de dynamo moet reviseren? Gaat het hier meestal om alleen de borstels, of moet er meer worden vervangen?
Is er ergens wellicht een video/tutorial/manual met foto’s?

Alvast onwijs bedankt!
 
het probleem was ik nog vergeten te melden: de accu laat niet op.
Vandaag de drie gele draden van dynamo doorgemeten ( in de stekker van de regelaar).
Alle 3 de combinaties kwamen tussen de 24.5 en 25.5 volt. Is dat voldoende?
 
ZOT, weer bedankt, even snel in de MF howto's even geheugen opfrissen wat de waarden zijn.
Altijd handig zo'n naslag werk.

Een hoogleraar zei ooit eens in mijn klas ,: "Je hoeft niet alles te onthouden, als je het maar in de boeken kan terugvinden"
 
Ik heb hier een Hyosung GT650 staan die niet wil laden.

Accu blijft strak op 12.7volt. Dynamo geeft keurig 30 - 100 volt over alle drie de draden. Als ik de spanningsregelaar aansluit aan de dynamo en afkoppel van de 12v zijde meet ik aan de + en de - van de spanningsregelaar 0.0 volt.

Kan ik veilig de conclusie trekken dat de spanningsregelaar defect is of mis ik iets??
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier een Hyosung GT650 staan die niet wil laden.

Accu blijft strak op 12.7volt. Dynamo geeft keurig 30 - 100 volt over alle drie de draden. Als ik de spanningsregelaar aansluit aan de dynamo en afkoppel van de 12v zijde meet ik aan de + en de - van de spanningsregelaar 0.0 volt.

Kan ik veilig de conclusie trekken dat de spanningsregelaar defect is of mis ik iets??


Waarom koppel je die af?, ik lees volgens mij nergens dat je zo moet meten.
 
Waarom koppel je die af?, ik lees volgens mij nergens dat je zo moet meten.


Gemeten direct aan de accu, geen laadstroom
Gemeten aan de dynamo wel laadstroom.

Dan is het toch logisch om aan de uitgaande kant van de spanningswisselaar te meten :? Als ik daar de juiste waarde meet dan zit het probleem in het traject tussen de dynamo in de accu. Als ik daar niet de juiste waarde meet is het met zekerheid de spanningsregelaar.

De motor loopt stationair overigens soepeler als ik de spanningsregelaar loskoppel.

Ik ben overigens niet gehinderd door enige kennis, ik heb dus geen flauw idee hoe een spanningsregelaar technisch werkt :')
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik kwam van de week iets tegen wat ik niet kan plaatsen, want ik is een elektra noob

Het slachtoffer: Honda VT1100 Shadow uit 1987
Probleem: gesmolten stekker tussen dynamo en SR
Oorzaak: ???

Ik had twee jaar geleden al eens de originele dynamo vervangen voor een andere omdat er toen maar 7 volt uitkwam, laadsysteem gemeten en netjes max 14,3 volt op de accupolen en iets van 60 volt uit de dynamo, alles prima, motortje snorde er lustig op los.

Echter bij het terugmonteren van het dynomadeksel had ik toen de schakelaskeerring beschadigd waardoor er af en toe wat olie uit kwam, bijvullen was goedkoper dan de pakkingen weer vervangen dus zo gelaten de afgelopen twee jaar.

Afgelopen weekend toch maar de reeds besteld pakkingen willen monteren gelijk met een beurtje, dynamodeksel eraf, dynamo los...' He, die is wel erg zwartig'..kabels gevolgd naar de stekker en toen kwam ik dit tegen,
full

full


Dynamo,
full


Weerstand gemeten in de dynamo....0,00 kaputt dus.. -O-
Voltage meten gaat niet want het hele spulletje is uitgebouwd B|

En nu weet ik het dus niet meer, is de dynamo afgefikt door de gesmolten stekker of andersom?
Ook de SR heb ik doorgemeten, hier komen drie gele, twee groene en twee rode uit.
Weerstand gemeten Rood over de drie gele: 3x 655
Weerstand gemeten Groen over de drie gele: 3x 533
Moeten deze waardes niet 6x hetzelfde zijn?

O ja, de accu is een AGM van motobatt en zit ook al twee jaar er in en op een 12,8 volt in rust.

Laatst nog een week op vakantie geweest ermee en geen enkele indicatie dat er iets mis was.

Is dit dan toevallig misschien in de laatste kilometers van de vakantie gebeurd? En kan ik nu eigenlijk gewoon de dynamo vervangen voorzien van een GOEDE(!) stekker naar de SR en daarmee klaar?

Groet Rucarodi...
 
als je tot voor het demonteerde normaal kon rijden is er niets kapot aan je dynamo. weerstandswaarde van spoelen is heel laag (minder dan 1 ohm normaal gezien) . draden rechtstreeks aan elkaar solderen en alles weer monteren ;)
 
Opgegeven weerstand volgens het WPH is 0,3 - 0,5 dus minder dan 1 klopt dan wel maar ik meet echt helemaal niks.
Dat zegt dan niet veel over de dynamo of die nu goed of slecht is?
Ook dat die zo zwart is lijkt mij niet goed, de oude was ook zo zwart dus vansaan mijn aanname dat deze ook kapot is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan