Een mooie V-Twin of......

dirkmuis

Die hard MF'er
13 jun 2011
325
0
Zevenbergen
Eerder reageerde ik al als oma op het topic van Ed:
Advies gevraagd! Welke cruiser als opvolger van de Magna?

Toch bij deze maar even een eigen topic, zodat ik het zelf beter kan volgen.

Achtergrond
Ik ben begonnen op een Suzuki Marauder na het behalen van mijn rijbewijs. Mijn eerst motor was om te kijken wat ik van het rijden vond en om te leren natuurlijk. Iets meer dan een jaar later wist ik dat ik iets groters wilde (snelheid vind ik niet heel belangrijk). Ik ben daarom gaan rondzoeken en kwam uiteindelijk via een importeur uit op de Yamaha Raider waarvan er maar enkele in Nederland reden en ik de enige zou zijn die een blauwe had.

Dit was natuurlijk een buitenkansje en deze heb ik dan ook aangeschaft. Helaas was daar wel een knutselaar aan bezig geweest waardoor ik zelf alle bedrading heb vernieuwd bij het stuur. Ook zat daar een enorme achterband onder die onzichtbaar was door het spatbord. Vandaar dat ik ook het spatbord had ingekort, de kentekenplaat omhoog gemonteerd met lichtgevende bouten, nieuwe led knipper- en achterlichten.

Enfin, zeer tevreden met de motor maar door omstandigheden afstand moeten doen van de motor. Hier heb ik heel veel spijt van gekregen.
Dit was hem:
314sc3k.jpg


Vervolgens heb ik een jaar geleden een Kawasaki VN800 aangeschaft. Puur omdat ik niet heel veel geld uit wilde geven maar wel af en toe eens wilde rijden. Omdat dit na de Raider niet helemaal mijn ding was (de motor reed prima daar niet van, maar het was geen 1900 natuurlijk) en ik er te weinig op reed heb ik deze wederom verkocht. Ook met het idee dat een ander er veel blijer mee zou zijn dan ik op dat moment.

En nu?
het blijft kriebelen. Elke keer als ik motorloos ben en ik zie iemand rijden dan zit ik weer te zoeken. Dus toch maar weer oriënteren. Deze keer wordt het een motor die lange tijd met mij in het huwelijksbootje wilt stappen.
Ik ga nu nog niet concreet kopen maar wil dit ergens volgend jaar wel doen. Daarom wil ik mij op het gemak eens inlezen, hier en daar wat testen om een goede keuze te maken.

Op mijn 'te bezichtigen' en 'te vergelijken' lijst staat nu (willekeurige volgorde):

1. Yamaha XV 1900 Raider (niet de midnight star)
2. Honda VTX1800
3. Suzuki C1800
4. Suzuki M1800
5. Kawasaki VN2000

De Raider is in Nederland bijna niet te vinden helaas anders had deze vast gewonnen.
Honda is voor mij nieuw, de andere merken op de lijst heb ik eerder gereden, ook al zegt dat niets over de modellen.
Van de Suzuki's twijfel ik of een M niet te gladjes is voor mij en een C te classic (net als ik de midnight te classic vind).
De Kawa heb ik gewoon nog niet gezien.

Ik ben niet van heel veel leer, franjes, doodshoofd paint en dergelijke. Een dikke achterband mag van mij zeker. Sterker nog, ik heb hier bij de Raider nooit last van gehad en als je voetensteun een vonkenregen geeft maakt mij dat niet zo veel uit, als ie maar mee opklapt.

Een snelheidsduivel is aan mij niet besteed, dat dekt mijn Dela niet denk ik. Zelf ben ik 1,88.
Het is prettig als hij lekker zit natuurlijk. Ik wil er ergens rond de 6-10k aan besteden waardoor er volgens mij nog geen enkele af valt.

Tenslotte hoor ik graag wat ervaringen en tips van de kenners hier. Ik lees bijvoorbeeld over de korte slag van de Intruder waardoor deze soepel klinkt, maar weer veel geluid maakt bij schakelen. Ook schijnt deze weer stugger geveerd te zijn. De VN2000 schijnt voor zijn vermogen weer minder kracht te hebben.
Vaak blijkt dit het verhaal te zijn waarbij een Ferrari vergeleken wordt met een Prius en dan gezegd wordt dat de Prius wel wat traag reageert :) . Praktijkervaring heb ik dus veel meer aan.

P.s. Wat ik wel handig vond aan de Raider was het kleine schermpje welke de luchtstroom mooi over mij geen voerde. Een grote ruit vind ik meestal eerder irritant dan handig.
 
Off course.......maar als iedereen voldoende had aan proefrijden was dit forum een stuk magerder.
Rij ervaring positief en negatief zijn altijd handig om te weten natuurlijk. Ook zaken waar je extra op moet letten bij de verschillende motoren.
 
Je hebt link en rechts nogal wat op en aanmerkingen zoals te gladjes en te klassiek. Geen groot scherm, lastig, te veel geluid, minder kracht, geen snelheidsduivel, enz ....
Ik zou gewoon voor de raider gaan, langer zoeken, evt uit België.
Weet je zeker dat hij bevalt.
 
Het zijn niet allemaal mijn opmerkingen, dit is wat ik gelezen heb.
Om het kort toe te lichten:

Ik hoef geen racemotor omdat het gewoon niet mijn ding is. Dus dat betreft de snelheidsduivel.
Het tweede wat ik inderdaad niet handig vind, is een groot scherm. Een klein schermpje zoals bij de Raider beviel mij juist wel.

Kracht, geluid bij schakelen etc. heb ik gelezen in reviews en zijn geen zaken waarom ik een motor wel of niet koop.

Ik blijf natuurlijk mijn ogen open houden voor de Raider. De andere motoren staan niet voor niets in de top 5 natuurlijk.
 
Jij wilt gewoon een Raider. Punt. Die anderen in je lijst is gewoon je verstand die je op een dwaalspoor brengt.
Haal toch gewoon een Raider. Belgie, duitsland, engeland en importeren.
 
Ik heb even wat gelezen, afbeelding en filmpjes gekeken en zonder real-life ervaring is de volgorde als volgt op basis van de meest favoriete op dit moment:
1. Yamaha XV 1900 Raider
Dat wordt wellicht een sport er een te vinden.
2. Suzuki M1800
Deze lijkt toch aardig op de Raider viel mij op.
3. Honda VTX1800
Het model zonder zijtassen, zonder hoge ruit en zonder doorlopend achterspatbord
4. Suzuki C1800
Bij deze moet ik in het echt kijken hoeveel chroom eraan zit en hoe classic hij echt is.
5. Kawasaki VN2000
Idem als de C1800.
 
Ik heb even wat gelezen, afbeelding en filmpjes gekeken en zonder real-life ervaring is de volgorde als volgt op basis van de meest favoriete op dit moment:
1. Yamaha XV 1900 Raider
Dat wordt wellicht een sport er een te vinden.
2. Suzuki M1800
Deze lijkt toch aardig op de Raider viel mij op.
3. Honda VTX1800
Het model zonder zijtassen, zonder hoge ruit en zonder doorlopend achterspatbord
4. Suzuki C1800
Bij deze moet ik in het echt kijken hoeveel chroom eraan zit en hoe classic hij echt is.
5. Kawasaki VN2000
Idem als de C1800.
Om eerlijk te zijn, vind ik aan geen van deze modellen iets 'classic', maar dat zal smaak zijn.

En ik blijf er bij dat eigen rij gevoel het belangrijkste is, ongeacht wat een ander er van vindt.
 
Als je het ruitje eraf haalt en ze allemaal met een hoog spatbord achter uitvoert dan is het enige verschil nog de tasjes en het chroom inderdaad.
Rijden ga ik zeker doen (logisch).
Een Raider importeren is trouwens nog niet zo heel eenvoudig. Ik weet toevallig dat ik bij mijn vorige een uitlaat van een Midnight Star eronder moest frommelen om hem door de RDW te krijgen voor het kenteken.
 
Die zag ik inderdaad met verkeerde paint en de spiegeltjes zijn ook niet helemaal mijn ding.
Vind trouwens de prijs ook aan de maat voor een Raider uit 2008. De mijne was uit 2008 en kocht ik 3 jaar geleden al voor onder de 10.000.
 
Er hebben er bij onze club twee gereden, nooit iets gehoord over problemen met de RDW. Alle twee weer weg gedaan of weg gegaan. De een heeft gekozen voor een klassieke uitstraling en een 1900 Stratoliner gekocht. Met een groot scherm of met een fairing.
Heb je trouwens ervaring met een groot scherm? Bij mij kan het scherm niet groot genoeg zijn, rustig toeren met maximaal comfort. Als je effect wil hebben van een klein scherm meoit je eigenlijk weer harder rijden en dat wil je ook niet.
En een Raider nodigt wel eerder uit om wat harder door te rijden als een Stratoliner, je zit is volgens mij wat progressiever.
 
Bij de raider zit je inderdaad iets meer naar voren dan onderuit.
Ik heb een Marauder gehad met groot scherm en vond het bij bepaalde snelheden niet prettig rijden (meetrillen). Daarnaast was dit scherm te kort voor mij waardoor ik nog steeds wind vind.

Bij de Raider had ik het kleine ruitje maar heb ik nog nooit last gehad van wind.
 
OP mijn electra's heb ik een gechopt ruitje, rijd het lekkerst.

M1800 loopt wel lekker maar oogt een beetje cheap van dichtbij...

Waarom niet een V-rod (vind er zelf niks aan, maar goed) of een Diavel?
 
Dat is beide niet mijn ding.
Een Kawa Meanstreak zou dan weer wel kunnen wat me ook brengt bij de VN1600 (die ik minder mooi vind).
Vermoedelijk wordt het inderdaad gewoon naar een shop die meerdere keuzes heeft staan en eens gaan rijden en proberen.
 
Als je het ruitje eraf haalt en ze allemaal met een hoog spatbord achter uitvoert dan is het enige verschil nog de tasjes en het chroom inderdaad.
Rijden ga ik zeker doen (logisch).
Een Raider importeren is trouwens nog niet zo heel eenvoudig. Ik weet toevallig dat ik bij mijn vorige een uitlaat van een Midnight Star eronder moest frommelen om hem door de RDW te krijgen voor het kenteken.
Dat is bij import van buiten eu.
Individuele keuring, dus ook geluid. En soms zijn dan zelfs de oem dempers niet voldoende, gek genoeg.

Binnen eu geen probleem. Motor wordt wss niet eens gestart.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat schept inderdaad meer mogelijkheden om toch voor een Raider te gaan.

Sleeër => enige onderbouwing of is de '.' het argument :-)
 
Zonder groot scherm vind ik zelf ook mooier.
Een warrior is inderdaad ook mooi. Vermoedelijk straks een kwestie ook van het type waar je tegenaan loopt.
 
Ik heb zelf een vtx1800 zoals jij omschrijft. Ok er kunnen koffers op maar die zet ik er alleen op als ik ze nodig heb ivm. bagage. Vind het persoonlijk ook mooier zonder de koffers . Ik vind hem heerlijk rijden. Voorheen een vt1100 c1 , maar na een proefrit was ik meteen verkocht. Van de raider had ik om eerlijk te zijn nog nooit gehoord, dus deze even opgezocht via Google. Ook een hele mooie machine moet ik zeggen. Verder kwam ik de yamaha star stryker ook nog tegen. Iets minder cilinderinhoud (1300 ) maar deze mag er ook zeker wezen. Proefrijden is het enige advies wat ik je kan geven en kopen wat jou het meeste aanspreekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan