Suzuki Sixteen 125/150

Ja het klopt dat die eerder de begrenzing in gaat dan op papier.
Dat geld voor de meeste motoren.
Dit is gewoon hetzelfde verhaal als de afwijkende snelheid op je kilometer teller.
of het verbruik op papier met de verkelijkheid.
of dat de opgegeven vermogen meestal minder is dan op papier etc etc.
er zijn er in nl niet veel, maar er zijn een paar dealers met deze eccu codes voor alle suzuki motoren, ik kende ooit iemand die zijn burgman650 heeft laten doen inde tijd dat ik ook op de 650 rondreed.
Helaas was ik in die tijd nog niet met tuning bezig,
maar ik zal hier en daar toch voor je rond vragen via via.
 
Ik rij met de Gianelli in combinatie met de 13 gram DR Pully rollers en dat bevalt prima, ik tik onder dde ideale omstandigheden zelfs de 125 km + aan op de snelweg, en dan kom ik de begrenzer tegen.
120 km haal ik eigenlijk altijd wel op de snelweg, ik heb de 13,5 gram rollers ook nog liggen, als ik tijd en zin heb ga ik die ook weer proberen 8-)

Twijfelend toch nog eens het topic door gespit, nu twijfel ik nog meer, gisteren zou ik zweren dat ik de 13,5 sliders in de vario heb zitten.
Maar ik kwam een post tegen van 18 augustus en toen reed ik met 13 gram, dus komende week ga ik de vario eens los halen om te kijken wat er nu echt in zit aan gewicht
 
SOSSA bij een dealer bij mij in de buurt kunnen ze dit niet helaas . Maar er is ook de mogelijkheid om de begrenzer buiten werking te zetten door een bepaald kabeltje uit de connector naar de ecu box te halen ? Iemand heeft mij eens verteld dat dit een lichtblauw kabeltje zou zijn ? Ik weet het niet , en ga zonder zekerheid ook niet experimenteren . Maar in ieder geval alvast bedankt dat je navraag wil doen .
 
het heeft even geduurd, want zelfs oma verschijnt alweer :W

Vandaag met dit geweldige mooie sleutelweer de vario los gehaald, de 13 gram sliders van Dr Pully zitten in de vario

omdat we nu toch bezig zijn ook maar eens de achterste pully gedemonteerd om de koppeling te reinigen en de naaldlagers in te vetten.

laat het mooie weer maar komen *O*
 
Hoeveel kilometers hebben de SIXTEEN rijders intussen op de teller van de scoot staan ? Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar . De mijne staat intussen op bijna 42000 kilometertjes , en ik heb hem 5 jaar en 8 maanden .
 
Ik heb er geloof ik 7000 nog-wat op staan. Waarvan ik er zelf misschien 500 op heb gezet :) Maar om dat goed te maken heb ik er wel al een lekke achterband mee gereden!
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel kilometers hebben de SIXTEEN rijders intussen op de teller van de scoot staan ? Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar . De mijne staat intussen op bijna 42000 kilometertjes , en ik heb hem 5 jaar en 8 maanden .


Ik zit nu op 35K ... in mei 2008 nieuw gekocht :)
 
Oh moet dat :')

Bedankt, ga ik ook doen. Best wel een gebrek dat ik nooit scooter heb gereden toen ik 16 was.

Och moet, is een groot ding, maar die naaldlagers ff invetten is niet zo'n slecht idee, vorig jaar kreeg ik de zaak niet los, maar afgelopen winter een goed luchthamer gekocht, prrr en los *O*

de scooter schokte een beetje, dus de vario ook schoongemaakt, die geleidebus was vuil, kwam ook tot de ontdekking dat de snaar niet in de juiste looprichting was gemonteerd.

hij rijdt nu weer perfect, wel heb ik de tankmeter nog defect, het zit niet in de drijver, de draden heb ik tegen elkaar aan gedaan en ook toen kwam de meter niet uit de hoek.
of er zit voor wat los, of hij is kapot, eerlijk gezegd zal me het een zorg zijn, denk dat we het maar zo laten ;)
 
Oh ja mijn brommer is van 2010 en heeft nu 15000 km op de klok ik heb er zelf een 1500 km mee gereden heb hem in bezit vanaf 24-10-14 :o
 
Die tijd dat ik de SIXTEEN heb weinig problemen met de scoot gehad. Voor de terugroep actie 2 maal een nieuwe brandstofpomp zoals allen op dit UX forum denk ik, en ik heb een lekkende mechanical seal vervangen van de koelvloeistof pomp, incl. de daar achter zittende oliekeerring waar het aandrijfasje van de koelvloeistof pomp doorheen gaat (aangedreven door de oliepomp) wat een behoorlijke klus was. Van mijnheer SUZUKI ook bij k.m. stand 4080 een nieuwe complete teller gekregen onder garantie omdat het reset knopje incl. afdicht rubbertje ineens eruit gevlogen is onder het rijden, en beide niet los leverbaar zijn. Alle schroeven in het kunststof huis van het luchtfilter vernieuwd in RVS een maat dikker omdat die af fabriek schijnbaar al dol gedraaid waren. Een keer remvloeistof vernieuwd (moet nu weer gebeuren),- een keer voor en achter remblokjes,- 3 keer koelvloeistof,-2 keer voorvork olie,- 1 keer nieuwe accu,- 1 keer set banden van heidenau (zeer slijtvast mag ik zeggen),- 2 keer lucht filter,- 2 keer aandrijf riem,- 1 keer centrifugaal koppeling van RMS (zeer goed en stuk goedkoper). Verder heb ik uiteraard alle nodige onderhoud gedaan, ook 1 keer het balhoofd lager moeten stellen door teveel speling. Ben voor de prijs - kwaliteit verhouding van scoot wel tevreden . Al zeg ik het zelf, maar hij ziet er werkelijk nog uit als nieuw incl. de zwarte uitlaat die erg roestgevoelig is. Deze wordt regelmatig flink gesopt met motorolie wat goed beschermd tegen roestvorming De RVS giannelli pijp die ik er een jaar op gehad heb is de kliko ingegaan (viel spontaan uit elkaar, miskoop geweest). Het enigste puntje van kritiek is die geest dodende , overijverige (waarschijnlijk ook zaad dodende) toerental begrenzer die gemeten zeker 900 omw. voor het max. toerental 8500 omw. wat mijnheer SUZUKI opgeeft inschiet .
 
Scheelt weer anti-conceptie. Nog een beetje paffen d'r bij en je bent klaar. Ik mag de 23ste in Leek langs voor een nieuwe brandstofpomp. En dan gaat er ook nieuw achterbandje omheen. Dan heb ik binnen 3 weken tijd 3 achterbanden vervangen. Je zult mij de eerste maanden ook niet horen dat scooter rijden zo goedkoop is. Als ik goedkoop wil rijden stap ik in m'n Lupo. Maar als er iets zaaddodend is, dan is het wel die Lupo. Men, wat heb ik een lol aan die scooters!

Nou reed ik tot vorig jaar altijd op van die bromscooters en dat vond ik ook altijd wel leuk. Maar van de week ben ik even met een collega van me naar het winkelcentrum in de buurt van ons werk geweest. Hij op een Kymco bromscooter, die ik voorheen altijd behoorlijk vlot vond (t.o.v. die 4 takt bromscooter van mij). Maar jeeses, wat een slak zeg. "optrekken" bij het stoplicht was gewoon gênant moehahaha *evil shit*. Ik vond hem trouwens ook behoorlijk gevaarlijk rijden want hij reed voor me en op een gegeven moment ging hij een soort van spookrijden om langs 2 of drie voor een rotonde stilstaande auto's te rijden. Terwijl er tegenliggend verkeer aan kwam. Ik denk die vent wordt hartstikke geplet man!! Of ie normaal ook altijd zo rijd, geen idee, ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje frustratie was :D

Maar goed, het deed me wel weer beseffen hoe super-relaxt zo'n 150cc-er is in de stad. Snelweg daarentegen zal ik er niet mee doen. Als ik de afsluitdijk over moet neem ik het brom/fietspad wel. Trouwens... de hele A7 mijd ik als de pest. En in de flevopolder, op van die N-wegen waar je 100 mag zit ook niet lekker. Maar verders... dik genieten!
 
Ik rij elke weekdag A4 (100kmpu) en als ik wind mee heb (125 op de teller) dan rij ik ook wel eens niet uiterst rechts _O-
Maar in de file is het echt ideaal, soms lonk ik wel eens naar iets groters, maar zo'n Sixteen is zo heerlijk smal, het past vrijwel overal tussendoor. Ik moet ook mijn achterband vervangen, maar aangezien ik geen middenbok meer heb, weet ik even niet hoe.
 
Olie gearbox,

Ik heb wat nagezocht over de discussie mbt de olie in de gearbox.
Opmerkelijk is het dat de Japanners 10 W40 voorschrijven in de gearbox van de sixteen.
Allereerst zitten er toevoegingen in de huidige GL5 80 W90 olie, die het bronswerk (als dat aanwezig is) aan kunnen tasten. Deze specifiek voor slijtvlakken toegevoegde dopes kunnen dus schades aanbrengen zoals ingevreten koperen en bronzen delen.
Dit zou de 1e reden kunnen zijn.

De viscositeit bij hogere temperatuur van 80 W90 is niet gelijk aan de 10 W40. 80 W90 is wat dikker.
Aangezien de gearbox van een scooter de motortemperatuur aanneemt omdat deze in hetzelfde gietstuk als de motor zit lijkt het mij dat 10 W40 de juiste keuze is om toe te passen. De olie moet dus goed kunnen smeren op een hoge temperatuur.
Hoe de smeereiegenschappen zijn van 80 W90 bij hoge temperaturen is mij niet bekend.
80 W90 is een cardanolie die thuis hoort in tandoverbrengingen waarin schuine vertanding is toegepast. (afschuifkrachten)
Wel is mij bekend dat 10 W40 zich qua viscositeit goed blijft gedragen bij hoge temperaturen en de smeereigenschappen gelijk blijven over een breed temperatuur gebied.
Ik kies voor de 10 W40 omdat de smeereigenschappen op hoge temperatuur constanter zijn.
Naast de sixteen heb ik een K1200RS die een losse bak en cardan heeft.
De temperatuur van de bak en cardan zijn na een snelle rit veel lager dan de temperatuur van de eindoverbrenging van de sixteen. 80 W90 in de overbrenging van de K dus.
Ik denk dat daar de cloe ligt.
Wellicht reden voor een discussie en ik zie graag commentaar op dit bericht.
Misschien zit ik er wel helemaal naast .... wie weet.

Gr, Gajus
 
Vandaag bijna 160 km gereden. Naar Rijswijk, naar Amsterdam terug naar Leiden.

Lekker door de files, wat een fijne brommer is het toch!
 
Ik rij elke weekdag A4 (100kmpu) en als ik wind mee heb (125 op de teller) dan rij ik ook wel eens niet uiterst rechts _O-
Maar in de file is het echt ideaal, soms lonk ik wel eens naar iets groters, maar zo'n Sixteen is zo heerlijk smal, het past vrijwel overal tussendoor. Ik moet ook mijn achterband vervangen, maar aangezien ik geen middenbok meer heb, weet ik even niet hoe.


de onderkuip is sterk genoeg voor een motorkrik oid , alleen bij het aan en losdraaien van je wiel moet je wel even opletten dat ie wel weer op de zijstandaard is
 
of anders op de punten van waar je middenbok lag, opsteken met houten blokken een idee ?
 
@Bikemaster,

Klopt, heb ik gelezen en de reden dat ik schrijf heeft te maken dat GL 5 een dope heeft die brons en koper aantast.
Prima om GL 5 te gebruiken maar op langere termijn kan het dus schade aan bronzen of koperen delen opleveren. Of er in de transmissie van de sixteen bronzen of koperen delen zitten weet ik niet maar de fabrikant heeft een voorschrift gegeven die ik niet negeer.
In de brief van Kroon olie is dit alleen aan de LS te verwijten maar op verschillende andere forums is de schade aan bronzen delen door toepassing van GL 5 beschreven.
Een waarschuwing dus.

Groet,
Gajus.
 
Hey,

Wie van jullie heeft al stalen/messing bussen geplaats tbv de middenbok?
Welke afmetingen zijn er gebruikt en eventueel wat tips?

De gaten zijn bij mij iets uitgeleten maar volgens mij nog te redden.

Alvast bedankt,

William
 
Alleen fzr 600rw volgens mij. Bij mij is het ook uitgevreten, maar ik doe het momenteel even met een zijstandaard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan