Het grote Gilera DNA 125 / 180, 4-takt topic

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.678
2.436
Hoi 4-takt Gilera DNA fans,

Diverse motoren hebben hier op MotorForum hun 'eigen' topic.
Veelal motoren waar er flink wat van rijden, of gewoon echte klassiekers.

De Gilera DNA 180 en 125 cc 4 takt heeft zo'n topic (nog) niet. De reden kan zijn dat niemand er behoefte aan heeft, maar het kan ook zijn dat nog niemand het heeft geprobeerd. Dus bij deze ik ga een poging wagen.

full


De DNA 180 en 125 4-takt scooters kom je wel in diverse topics verspreid over het MotorForum tegen, maar dan gaat het vaak niet specifiek over deze motoren (scooters) en zijn er veel irrelevante reacties over 'dat het geen motor is of dat ie te traag is' etc. Daarnaast worden ook vaak en de 2-takt bromfiets DNA's, Runners en dergelijke vaak van stal gehaald.

Opmerking over dat een DNA een automaat heeft en dus geen motor zou zijn etc.
Dat laatste ben ik het ten dele wel mee eens.
Een DNA ís in ontwerp geen echte motor, maar een scooter!!
Maar dan nog, je moet er wel een motorrijbewijs voor hebben, en ondanks dat je 'm net zoals alle andere scooters anders moet sturen dan een 'echte motor' is het wel een motor :Y.
Elk voertuig (motor, auto, scooter, bromfiets, fiets) moet je gebruiken en berijden waar het voor bedoeld is en niet willen vergelijken met een andere categorie, dus dit is motorscooter, met de speciefieke plus- en minpunten (voor- en nadelen).

Volgens mij verdient deze scooter die toch al een paar jaar niet meer in productie is, maar er nog best wat van rondrijden een eigen topic.
En of het zal lukken . . . de tijd zal het uitwijzen.

Voor dit topic is de ENIGE regel dat het over de 4-takt moet gaan, en over de DNA,
dus de DNA125 of de DNA180
(en afgeleiden daarvan).
Dus géén DNA bromfietsen en Runners!!
Als je dat wilt even zèlf een topic voor die voertuigen aanmaken ;)

En verder gewoon een leuk topic voor liefhebbers of eigenaren en eigenaressen van deze scooters, dus als je er een hebt, meld je aan, post een paar foto's, vertel er iets leuks over, is ie nog origineel of is er flink wat aan verbouwd etc etc. Heb je nog leuke tips? Onderdelen? Tchnische vragen?
etc etc, gebruik dit liefhebberstopic waar het voor bedoeld is.

Het wordt vooral een handig topic als er ook wat sleutelaars actief op worden, waardoor dit meer wordt dan alleen een etalage...

Heel even kort over die van mijzelf:
Zwarte DNA180 (2002) motorisch inwendig origineel, alleen een Malossi koppeling in de aandrijving.
Wel een powerfilter ipv de originele luchfilterkast (met aanpassing van de sproeiers uiteraard) en een ingekorte Scorpion race-uitlaat (reflectie/absorptie demper, wel met E2 keurmerk :W ) ipv. de originele stalen uitlaatdemper.
Het rijwielgedeelte is iets (minimaal nog) veranderd, en optisch is de DNA nog bijna origineel. Het achterspatbord en knipperlichten zijn eraf, en vervangen door een kentekenplaat rechtstreeks onder het achterlicht en een setje mini knipperlichten. En dat was het..

Ik heb 'm nu een klein jaar en ben flink aan te sleutelen geweest om 'm te krijgen zoals ie nu is, en heb er nog bijna niet op gereden (nog geen 1000 km). Maar, ik ga er nu geen eindeloos verhaal van maken , dus meer over mijn DNA en foto's komen nog.

Eerst even peilen of er überhaupt animo is voor dit DNA 4 takt topic,
dus als je het leuk vindt . . . . meld je aan!! :Y :Y :Y

En om deze eerste post maar gelijk goed af te sluiten, bij deze de link naar de voor elke DNA rijder/ster onmisbare Haynes Service manual:
2wheeler.dk
 
Laatst bewerkt:
leuk ik snij toch stiekem de dna brommer aan als een opstap plankje naar de motor.
ik begon als een van de eerste in nl met de dn50 maar dan ook gelijk swaar opgevoerd.
hier jaren lang van genoten.
dit was ook de reden voor mij om een motorrijbewijs te halen en om er vervolgens een dna 180 uit België te importeren
grappig genoeg hield ik deze origineel.
uiteraard werd die in Utrecht door de bekende mensen gestolen etc etc etc.
 
De DNA50 als springplank naar de DNA180 gebruiken mag hoor ;).
Wel heel jammer dat je 'm nu niet meer hebt.
't Ding is inderdaad niet alleen populair bij de eigenaren/berijders, maar ook bij de mensen die niet zelf willen werken voor een DNA . .
Hou het topic in de gaten, misschien wordt het wat.
Zal binnenkort wat over mijn eigen DNA erop zetten, maar volgens mij heb jij daar al eens wat in een ander topic gezien (en erop gereageerd als ik me goed herinner).
 
klopt.
ik heb mijn ervaringen met de dna op meerdere topics gezet.
als ik tijd heb zal ik het hier ook plaatsen.
ik zit nu tussen mijn werk door af en toe wat te plaatsen haha.
de dn50cc was toch wel de leukste brommer die ik gehad heb.
en ik heb er aardig wat versleten in die tijd.
dus de euforie was voor mij heel groot toen het uit kwam dat er een 180 van zou komen.
met al die boetes die ik had in mijn brommer tijdperk.
was het toch echt tijd om dezelfde snelheid en sensatie te gaan ervaren op een legale manier.
toch duurde het pas tot mijn vierde motorscooter voordat ik dezelfde sensatie gevoel hadl als op mijn dna brommertje.
want die was zo erg opgevoerd dat die 150 yamaha maxster die ik had en de 180 dna die ik er ook nog naast had en zelfs de majesty 400 die ik kocht van het verzekering geld toen mijn 180 gestolen werd tot brommers werden gedegradeerd in vergelijking met mijn dna.
pas bij de burgman 650 in de powermode kreeg ik weer hetzelfde sensationele gevoel.
 
Ja, klopt helemaal, ik heb lang niet op alles gereden wat je nu noemt. Wel op de Burgman en recent nog op een Tmax , en ja die zijn inderdaad een heel stuk sneller dan de DNA180. Maar die zijn ook net zo groot en zwaar als een volwaardige 'echte' motorfiets. Die Powerscooters zijn weer een categorie tussen de lichte (in gewicht en vermogen) DNA180 en de volwaardige motorfietsen.

Mijn DNA gaat 125-130 echte km/u, mits het niet al te hard tegenwaait :Y, maar doordat het zo'n fietsje op bromfietsformaat is maakt dat het juist extra leuk.. En de snelheidsbeleving is mede door het heerlijke geluid uit de uitlaat en in het inlaatkanaal (powerfilter) een stuk meer dan met de standaard in- en uitademing...
en als ik serieus harder wil dan 125, ver moet of meer bagage dan een rugzak wil meenemen trek ik gewoon een andere fiets uit de schuur. ;)
 
Laatst bewerkt:
De 180 was een hele fijne machine net iets sneeler en tussen de 125 en 139 op de teller afhankelijk van de wind etc. Lekker lichte machine licht heerlijk in de hand.
ik was alleen over de veren niet zo te spreken op topsnelheid .
Dit was iets waar ik met mijn dna brommer die 147 ongeveer op de teller ging nooit was opgevallen.
Maar toch ik ben ook richting Duitsland geweest zowel met de 150 yamaha maxster als de 180 dna. En die helmbak was toch maar weer prachtig opzet voor de aprilia mana en de honda nc modellen he.
 
De vering is iets waar ik zelf ook nog iets aan wil doen.
De voorvering heb ik waarschijnlijk al klaar. Ik heb 15mm extra veervoorspanning erop gezet (dmv een vulbus op de veer, 20 W vorkolie erin en de voorpoten zo'n 15 mm door de kroonplaten gestoken. Meer doorsteken had geen zin, vreemdgenoeg. Normaal merk je dat wel, maar ik denk dat door het gammele frame en het toch al in de bocht val karakter van de DNA door de 14'' wielen meer geen verschil maakte.
Wat ik nog wil doen is de achterschokdempers vervangen door wat langere. Er zit nu (origineel) 36 cm in, ik denk dat een 40 cm setje waar je ook iets maar aan kan afstellen qua veervoorspanning als (ingaande) demping een leuke set is om wat mee te proberen.
 
Om het topic gelijk maar wat gestalte te geven hier een reactie die ik eerder gaf op iemand die vroeg of ie een DNA180 moest gaan kopen, wat ermee kon en wat niet, en of een echte motor niet beter zou zijn (of iets dergelijks). Het antwoord is : een DNA180 is een scooter met een ander gebruiksdoel dan een motorfiets.....

. . . Een DNA is op geen enkele manier te vergelijken met een echte motor. 't Is een veredelde bromfiets. Automaat dus niet schakelen, gassen met rechterhand en twee remgrepen aan het stuur, koppelingshandle heb je niet. Voeten doen ook niet mee in de bediening van het geheel.
Verder rijdt het door de 14"wielen heel anders dan een normale motor (met 17"wielen). 't Valt enorm in de bocht om maar even in jargon te vervallen. Is een kwestie van wennen, als je eraan gewend bent weet je hoe je het moet sturen. Je moet eigenlijk NIET sturen, maar het ding onder je wegdrukken om een bocht te nemen. Zelf blijf je al het ware rechtop zitten (zoals je ook bij de slalomtest voor je motorrijbewijs hebt geleerd). Dat gaat het beste. Verder is het uiteraard een beetje een slap geheel. 't Is en blijft in de basis een 'opgevoerde bromfiets.'
Die van mij gaat 125 echte kilometers per uur. Gaat goed , maar is vrij vermoeiend. Je moet 'm niet kopen als de snelweg je favoriete werkgebied is. Op de secundaire wegen, dijkjes en in de bebouwde kom is het een superding en buit je 'm ten volle uit!! :Y
 
Laatst bewerkt:
En hier nog iets met de moraal van het verhaal: gebruik een scooter als een scooter, koop zo'n ding als je het leuk vindt om te scooteren, en als je een echte motor wilt . . . . koop dan vooral een MOTOR!!!

Schakelen zuigt, pff wat een niveau. Een echte motor schakelt, scooters zijn voor 16 jarige.
Ieder zijn voorkeur, dus ook qua zelf schakelen of automaatje rijden toch?

Ik ben het met je eens dat een 'echte motor' gewoon door de bestuurder/ster geschakeld hoort te worden en heb zelf ook liever een 'zelf schakelen' fiets.
Scooters, dus ook de DNA zijn oa. in dat opzicht eigenlijk helemaal geen echte motoren, dus niet verkrijgbaar in die uitvoering. :N

Brom-scooters zijn inderdaad voor 16 jarigen, maar dat geldt dan niet voorde DNA180 (waar dit topic over gaat), want daarvoor moet je als je het legaal doet toch echt een rijbewijs hebben. De 180 cc versie is zelfs nog niet eens geschikt voor het A1 rijbewijs, maar je mag er officieel pas op als je 20 bent. |(
Sorry, ik heb het ook niet bedacht...

Net zoals jij heb ik naast mijn DNA180 ook nog een paar echte motoren hoor, maar dat wilt niet zeggen dat het niet enorm leuk is om je op een DNA180 te verplaatsen. 't Is wat spartaanser allemaal, dus minder geschikt voor lange afstanden, als je meer dan een rugzak aan bagage wilt meenemen en (door het slechts handjevol aan PK's) als je meer dan windkracht 3 tegenwind hebt. _O-

Je moet zo'n DNA gewoon gebruiken waar ie voor gemaakt is, en dat is eigenlijk voor wegen waar je maximaal 80 - 100 mag. Dan kun je heerlijk rijden met zo'n dingetje, en heb je genoeg over om dat ook nog veilig te kunnen doen.
Uiteraard is de DNA gebaseerd op het frame van de DNA50. 't Weegt allemaal niets, dus is vrij dun en gammel. Je bent er tussen 'echte motoren' echt niet de snelste mee, want de grenzen van het elastische frame heb je vrij snel bereikt, maar nogmaals, daardoor rijdt het niet minder leuk!!
Je moet zo'n dingetje gewoon gebruiken waar het voor gemaakt is en ook als zodanig rijden. En als je een echte motor wilt moet je absoluut geen DNA180 kopen (of erover gaan lopen zeuren dat ie 'niet vooruit wilt'), maar gewoon een echte MOTOR kopen! Technisch gezien is er vééééél mooier en vééééééél beter spul te koop.

Hetzelfde geldt voor mijn Z1000. Dat ding is 38 jaar oud. Toen ie uitkwam was het het allerbeste wat toen te koop was (vergelijk het met de Hightech racekanonnen van nu) voor hetzelfde bedrag zou ik eenmotor kunnen kopen met het méér vermogen, mìnder gewicht, en een véél betere wegligging, maar minder mooi, uniek en bijzonder, en dat laatste is nu exact waar het om gaat met zo'n bejaarde motor rijden....

Dus moraal van het verhaal:
De DNA180 is een scooter en geen 'echte motor.' Als je de specificaties van die laatste verwacht uit je DNA180 te halen kom je bedrogen uit. Vooral kopen als je een leuk, licht motor-scootertje wilt hebben (en dus kiest voor alle 'beperkingen van dien') waar je als het moet ook nog mee de 'echte weg' op kunt (en mag :Y ).

Zelfde als dat je niet een Daihatsu Cuore 1.0 moet kopen en dan achteraf moet gaan klagen en zeuren dat je een BMW 330 niet zo goed bij kunt houden . . . .
Elk ding zijn doel (die BMW kun je weer moeilijker kwijt tussen de andere boodschappenwagentjes bij het winkelcentrum . . . . :} )
 
Laatst bewerkt:
En weer even terug naar de DNA180, bijgaand een filmpje van de eerste versie van mijn ingekorte Scorpion straatlegale raceuitlaat (zo was ie wel wat minder legaal trouwens).
Inmiddels heb ik er weer een schotje extra ingezet en komen er geen vlammen meer uit. Niet dat ik dat nou zo erg vond, maar het geluid was echt te erg. Voor een motor met zelf-schakelen-versnellingsbak is het nog te doen, want dan bepaal je zelf hoeveel toeren je draait, maar met een automaatje draai je bij optrekken al 6-7 krpm en dat was met die 'lege pijp' net even iets teveel van het goede....

(op de link gaan staan, r-klik, openen in nieuw tabblad als het via dubbelklikken niet werkt)
http://vid1289.photobucket.com/albums/b519/kawasaki1972/DNA_uitlaat_zpsindiotww.mp4

Dit was wel leuk, maar verleden tijd . . .
 
Laatst bewerkt:
En hier dan nog 'the making off' van de ingekorte Scorpion. . .

. . . OK,ik zou nog even terugkomen op het sportuitlaatje voor mijn DNA.
Bijgevoegd de foto's van wat het was en is geworden. Inclusief een tekening voor degenen onder jullie met net zoveel voorstellingsvermogen als mijn DNA vermogen :Y .
Ik had een originele Scorpion einddemper met E-keur, maar
- hij had schuifschade
- ik vond 'm te lang
- ik vond 'm te stil

Dit bij elkaar: het ding opengemaakt en gekeken wat erin zat.
Het bleek het midden te houden tussen een reflectie- en een absorptiedemper, zie de tekening.
Geperforeerde binnenpijp, en wol in de buitenmantel, maar IN de binnenpijp een schot en twee in serie staande pijpen (met beperkte luchtdoorvoer dus) zoals van een reflectie demper. Best slim gedaan, maar té lang en té stil.

Daarom de zaag erin gezet en er wat overbodige rommel tussenuit gehaald. Tevens de buitenmantel ingekort en weer in elkaar gepopt.
Het eindstukje is optisch nog wel hetzelfde, al is het stukje pijp wel korter,.
Ik verwacht dat het laatste stukje 'dop en pijp' zal werken als een soort dB killer.
Ik denk dat de E-keur zal komen te vervallen als ik er een compleet open absorptiedemper van zou hebben gemaakt _O- .
Absorptiedemper met dB killer lijkt me OK . . .
Verder is met een scooter natuurlijk lastig te bepalen bij welk toerental je rijdt. Met een motor kun je zelf schakelen, dus kiezen hoeveel toeren je 's morgens om 7:00 wilt maken, maar een automaatje bepaalt zelf dat ie pas bij 4krpm begint te koppelen en dat ie altijd optrekt op 6-7 krpm :W
En het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven, dus vandaar die E4-gekeurde dB killer er nog maar in :Y
Binnenkort maar eens op de fiets zetten en kijken hoe ie het doet . . .

het eindresultaat:


het eindresultaat inclusief de overtollige zooi


het stukje achter de schermen...


en nog gewoon met E4 keurmerk *O*


En zo ziet ie er gemonteerd uit (de uitlaatklem er nog even bij denken :/ )

veel korter kun je 'm met goed fatsoen niet maken, er is een redelijk stuk vanaf. Meer eraf en het valt echt op dat er aan 'gehobby-d' is.

OK, en dat eindresultaat waar ik op het moment van posten nog niet mee had gereden bleek dus een erg mooie vlammenwerper (zie filmpje hierboven of

http://vid1289.photobucket.com/albums/b519/kawasaki1972/DNA_uitlaat_zpsindiotww.mp4

op de link gaan staan, r-klik, 'link openen in nieuw tabblad' als het via dubbelklikken niet werkt), maar dit was hoorbaar op kilometers afstand, dus ik heb er een schotje met een kort stukje pijp weer in terug gezet zo'n 8 cm achter de voorste kopse kant van de einddemper, en de beide pijpjes ongeveer een cm overlappend. Hij is nu in feite weer als in de originele uitvoering, alleen zijn de resonantiekamers nu wat kleiner (en komen er geen vlammen meer uit ;( ).

Dat was 'm weer voor vandaag, later vást weer meer *O*

:W :W :W
 
Laatst bewerkt:
Schiet me ineens binnen dat ik ook nog flink heb lopen k*tten met de brandstofvoorziening (in de breedste zin van het woord. . . ).
Toen ik de uitlaat/luchtfilter heb vervangen kreeg ik uiteraard een motor die niet goed liep op de originele sproeiersetting. Niet heel verworderlijk, dus 'even' aanpassen.

Ik had geen ervaring met de CV carburateur van de DNA, maar het principe van die carb en het troubleshooten om te bepalen of iets te rijk of te arm staat en de manier om het goed te krijgen is hetzelfde als bij de Bing van de Puch (die ik ook altijd voor elkaar heb gekregen), dus hoe moeilijk kan het zijn, dacht ik . . . .

Het ging echter niet van een lijen dakje.
Ik heb lang gedacht dat de hoofdsproeier te klein was, maar op een gegeven moment had ik 'm te groot, en is mijn DNA nergens in het proces van stapsgewijs vergroten goed geweest.
De stationairsproeier OOK vergroten bleek uiteindelijk de oplossing, maar zelfs met een perfect afgestelde sproeiersetting had ik nog steeds het probleem dat ik na een minuutje volle bak stil viel. Ik snapte er niets van !!

Een lang verhaal kort: het bleek te hebben gelegen aan de brandstofvoorziening. De brandstofpomp heeft niet genoeg voor de vraag op volle snelheid. Ik heb het opgelost door een buffertankje te maken dat zich vult als de carb minder vraagt dan de pomp levert, om vervolgens leeg te kunnen lopen als de situatie andersom is.
Nu kan ik dus een tijdje volgas (125-130 oid) als het moet.

Ik heb lang gedacht dat het aan de (hoofd)sproeiersetting heeft gelegen, ben lang aan het zoeken geweest, maar uiteindelijk is het euvel gevonden.

"Nee, meneer de agent, ik weet dat het zo niet hoort. Dat flesje benzine en die slang die aan mijn scooter geplakt zitten zijn omdat ik denk dat mijn brandstofpomp niet voldoende levert en dat ben ik nu aan het testen met een hoger dan de carb geplaatste fles met een tussen de koppelstukken door lekkend slangetje naar de carburateur" :9~ .

Als je dat verhaal èn de oplossing die ik heb gekozen om wat langer dan 1 minuut voluit te kunnen rijden wilt weten:
is dit een normaal symptoom voor een te kleine sproeier ??
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal,
Allereerst thanks voor dit topic
Ik heb n paar domme vragen over mijn dna 180 die al 8 jaar stil staat
1- kan ik er gwn een nieuwe accu ingooien en starten?
2-welke dingen moet ik ECHT vervangen?
3-wat zou er gebeuren als ik m meteen probeer te starten?

"Ze" heeft al die tijd gwn binnen gestaan lkr droog:)
En ik wil dit zelf doen naar n specialst brengen heb k t geld niet voor
En ik weet heus wel dat er zoiezo nieuwe olie en benzine in moet
Maar alles tips en advies zijn welkom
Bij voorbaat thnxx :}
Benissa
 
Hoi Benissa,

Welkom bij dit topic!
Paar eenvoudige vragen en in principe ook een eenvoudig antwoord.
Ik neem aan dat je de DNA gewoon zoals ie gereden heeft hebt weggezet, en deze niet specifiek behandeld of voorbereid op langdurige stalling voor je 'r hebt gestald.
Dat laatste zou beter geweest zijn, maar geen ramp als het niet is gedaan.

Om 'm aan het lopen te krijgen inderdaad een nieuwe (en geladen!) accu erin.
Nog niet starten.
Ook de tank aftappen, het beste nog ook de vlotterbak van de carburateur, en alles voorzien van verse benzine (zodra je de motor start (via de startmotor) gaat het brandstofpompje werken en pompt dit de brandstof door de leiding naar de carburateur).
Motorolie eruit laten lopen, nieuwe oliefilter plaatsen en nieuwe olie (5W40; 1 liter) in het carter doen.

Deze vloeistoffen en dingen moet je eigenlijk wel direct vervangen voor je 'm gaat proberen te starten. De oude olie waarmee gereden is zou ik niet meer vertrouwen. Die olie is alleen al gezien de tijd dat ie erin zit 'kapot' en zuur als er al mee gereden is, en als je pech hebt zitten er vlokken sediment in. In het ergste geval pomp je het een oliekanaaltje in dat erdoor verstopt raakt met alle gevolgen van dien. Voor de kosten van een litertje motorolie en een oliefiltertje hier gewoon echt nooit op bezuinigen, en het risico zeker nu niet willen nemen. Uberhaupt niet lang met de olie doen, want de DNA heeft maar een klein carter, dus de olie komt vaak voorbij en slijt hierdoor sneller dan bij een 'grote' motor met bijvoorbeeld 2.5 liter carterolie.

Dus accu, benzine en olie verversen zijn inderdaad het minimum dat je moet doen en als je dat gedaan hebt kun je de motor in principe proberen te starten.
Waarschijnlijk zal het wel een tijdje duren voor ie het doet, want je moet eerste de versie benzine naar de carb laten pompen. Dat zou allemaal moeten werken, maar vaak doet na langdurig stilstaan niet alles het meer zoals het is weggezet. Gewoon proberen, misschien heb je geluk.

Als je motor aanslaat deze gewoon rustig laten lopen, en niet direct veel gas geven. laat 'n de olie even lekker rondpompen en opwarmen. Er zit een automatische choke op dus het zou zichzelf aan de gang moeten houden. Als ie afslaat gewoon weer even opnieuw starten en laten ronddraaien.

Wat je niet moet doen is heel lang proberen te starten als ie het niet doet. De belasting van de accu en de bedrading en de startmotor is dan groot. Dat is niet gemaakt om minuten mee te starten. probeer het maximaal 5x 10 seconden, tussendoor minstens 10 seconden 'rust' en laat na die 5-10 seconden wat langer affkoelen. Kan best lang duren , de constructie heeft een vrij lange bransdstofleiding die zich helemaal moet vullen.

Als je twijfelt of je brandstofpompje het nog doet dit testen door de slang van de carb af te halen en te kijken of er benzine uitloopt als je start. Wat je ook kunt doen is met een fles en een slang de carburateur voeden met verse benzine en hiermee ben je niet meer afhankelijk van het brandstofpompje.

Maar goed : Olie en filter verversen, nieuwe benzine en accu erin en dan kijken of ie het doet. Als het niet wilt starten kun je altijd nog gaan troubleshooten.

Als dit is gedaan en het blok loopt zul je wel ook nog wat andere dingen moeten controleren of evt vervangen, maar daarover hebben we het later, eerst weer lopend krijgen dat blok :Y.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Achterlicht nog even aangepast mbv. een running light module zodat alle lampen branden tijdens normaal licht aan.
De middelste twee branden er nu flauwtjes bij en geven nu net zoveel licht als de buitenste 2 lampjes als het licht aan is.
Bij remmen geven de binnenste 2 het volle vermogen dat ze normaal geven, dus worden ze een stuk feller.
 
En nog even een alarm erop gezet. DNA's blijken niet alleen populair bij de eigenaren en berijders, maar ook bij de mensen die het wat minder nemen met 'mijn en dijn.'
Simpel RED-Alert dingetje, wel met een noodsirene. Zit allemaal mooi gemonteerd onder/naast de CDI. Extra schakelaar in alle van de accu afgaande +12V kabels waarmee ik 'm helemaal (dus ook zonder lekstroom) kan uitschakelen voor bijvoorbeeld langdurige stalling.
Aanschakelen (armed) van het alarm gaat in principe automatisch, door afschakelen van het contact als de spanning van de geschakelde +12V wegvalt. Als je het alarm uit wilt laten bij afschakelen van het contact moet je binnen een paar seconden na uitschakelen van het contact dit weer aanschakelen en dan in een paar seconden weer uit. Dit lijkt me niet zo best voor het dashboard, dat telkens staat te 'kreunen' als de spanning erop komt. Daarom die geschakelde draad aangesloten op het parkeerlicht. Na aanschakelen van het contact staat het alarm dus nog aan, tot de lamp aangaat. Na rijden licht uit (of contact af met de P-lamp aan) en het alarm gaat erop. Licht uit, direct weer aan en direct weer uit en het alarm gaat uit. Lijkt me wat beter voor het dashboardje zo. ;)

Maar . . . ik zit hier van alles te posten over mijn DNA.
Ben ik de enige op het forum die nog zo'n speelgoedmotortje heeft??
(Veel zie je ze eigenlijk niet, ik woon niet in de randstad, daar schijnen ze meer te rijden).
 
Laatst bewerkt:
er zijn gewoonweg niet veel van die dingen.
e zijn in nl ook niet lang geweest.
al heel snel moest je voor een nieuwe dna motorscooter uitwijken naar Duitsland België.
dus is ook de 2de hands markt niet zo groot.
ik had de mijne toen ook over laten importeren uit België.
is denk ik ook niet zo verwonderlijk want net wat je zegt,
net als de runners werden deze dingen toch snel gestolen dus gaat toch niet iedereen een motorfiets voor een ander financieren. als die toch al binnen een paar maanden gestolen word.
 
Dan vrees ik dat dit nooit het GROTE 4-takt DNA topic gaat worden . . . :N
 
Het is wat je er zelf van maakt. Ooit werd er gezegd. Ook al vind je maar 1 oprecht goede man of vrouw in die stad dan is dat genoeg om hem van de ondergang te redden en zal hij niet door een vloedgolf getroffen worden.
soms is het juist het grote in het klein of klein in het groot wat iets groots of kleins maakt.
als jij hier helemaal alleen met veel passie het topic kleur geeft is dat meer waard dan 40 mensen die onzin uitkramen.
 
Ja dat klopt, maar om er nou een one-man show van te maken.
Dan had de titel meer 'Mijn DNA 180 en alles wat ik eraan veranderd heb en ermee doe' kunnen heten.
Maar zoals in de openingspost 'áten we kijken wat ervan komt' of iets van die strekking, dus ik heb geduld (en zal af en toe een siets nieuws posten)
 
zoals je kunt zien word er in de gilera gp800 topic ook maar door een iemand actief gepost. en dat ben ik haha.
die verkopen ze vanaf 2010 a 2011 al niet meer nieuw in nl.
 
Vandaag het vliegwiel van een 125 op de mijn 180 gezet. Vliegwiel is aanzienlijk lichter in gewicht, dus weliswaar iets gevoeliger voor een goede ontsteking en stationair toerental mag niet te laag zijn of 'af en toe haperen' want dan komt ie niet rond en zou ie afslaan, maar wel een levendiger blok. Uiteraard alleen onderin, want zodra de koppeling heeft aangegrepen is de winst weg.
 
OK, hij is klaar (op wat poetsen na)
Bijgaand een fotoverslagje van hoe is was toe ik 'm kocht naar zoals ie nu is.

Zo gekocht:

in feite helemaal origineel,

met hier een detail van de achterkant.
Standaard luchtfilter en uitlaat. Een paar plastic kapjes zijn er al afgehaald...

voor de kenner vrij herkenbaar allemaal.

Vervolgens gedaan:
achterspatbord eraf,
knippers rondom vervangen door mini's,
achterschokdempers vervangen,
luchtfilter vervangen door power filtertje,
uitlaat vervangen door een ingekorte Scorpion (met E-keur;) ).
Uiteraard de sproeiersetting veranderd.
Lichter vliegwiel, Malossi koppeling (witte veer)
Aansturing van de verlichting veranderd
(alle 4 de achterlampjes en de knippers branden continu op 3 W, bij remmen of knipperen gaat het desbetreffende lampje naar 23 W).
Voor dikkere vorkolie, meer veervoorspanning, vorkpoten 15 mm door de kroonplaat laten steken.
Achterswinglagers vervangen.
Voetrusten op de hoogste positie, brandstofbuffervaatje aangelegd.
Standaard onderhoud als motorolie, oliefilter, koelvloeistof, remvloeistof, remblokken voor, nieuwe voorband, betere accu.
Alarm gemonteerd, en dat was het wel zo'n beetje (lijkt me genoeg en was genoeg werk allemaal).

En dit is het eindresultaat (alleen nog even poetsen






en nog wat detailfoto's van het blokgedeelte waarbij mn de enorme luchtfilterkast schittert door afwezigheid


en aan de andere kant natuurlijk een veel fraaier uitlaatje dan dat originele stuk 'gietijzer' :Y
 
Laatst bewerkt:
Stoer ding!!

Hoe heb je die uitlaat aan elkaar geknoopt? (aansluitdiameter demper) op je uitlaatbuis?

Speel met de gedachte ook zelf iets in elkaar te klooten, maar meeste dempers zijn 51mm (mijn buit 28 geloof ik)
 
Terug
Bovenaan Onderaan