" KTM 690 Duke III #2 "

Denk dat mijn volgende banden de ContiAttack SM worden.
Ultieme grip en bijna geen profiel.
Ik ben ook niet van plan om nog in de regen te gaan rijden.
 
het is mijn 2e setje PP 2CT's en ze bevallen eigenlijk goed. Je kunt ook overvallen worden door de regen. De originele Dunlops waren een ramp in de regen.
Ik ben op zich geen Michelin fan (meer Pirelli/Metzeler), maar de PP 2CT's doen het op de Duke prima.
 
Op aanraden van René bij Verpalen heb ik gekozen voor de Pirelli Road Attack 2. Prima band, veel grip en gaat vooralsnog lang mee. Grip in de regen durf ik niet goed te zeggen, want dan rij ik niet zoveel.

Misschien het overwegen waard?
 
Nee niet voor de looks ! Gewoon een goede band met grip en die niet om de 4000 km vervangen moet worden.

Ik had wel goede dingen gelezen over de Michelin PP 2CT denk dat ik voor die ga dan.
 
Toen eenmaal het kleideksel eraf was (bedrading losmaken, SAS en slangen losmaken en geduldig gepriegel) kon ik eindelijk de klepspeling meten. Een inlaatklep stond op 0,05 en de rest een beetje aan de rand van de specs. (0,07 tot 0,13 mm).

Verder is het eigenlijk een "simpel" klusje: 4 M6 bouten uitdraaien die de 2 tuimelaarassen op de plek houden. De tuimelaarassen eruit trekken met een van de m6 bouten. Tuimelaars liggen dan los en kunnen worden weggepakt. Klepstelshims met een magneet eruit pakken. Verder een kwestie van opmeten, wat rekenwerk en zorgen dat de shims van de gewenste dikte er komen.

Die van de HD V-Rod zijn dezelfde en hebben een fijnere verdeling zodat je de speling nog precieser kan afstellen. Ik vind het bijvoorbeeld prettig wanneer beide uitlaatkleppen op 0,10 staan in plaats van de een op 0,08 en de ander op 0,12 (wat op zich binnen de specs is....) Perfectionist..... sorry.

Wanneer er geïnteresseerden zijn wil ik wel wat foto's plaatsen van het inwendige onder het klepdeksel. Die automatische decompresseur/kleplichter is een slim bedachte oplossing om het starten van de eencilinder makkelijker te maken.

Verder is het goed sleutelen, behalve dan dat klepdeksel.......
 
Beste Duke rijders,

Sinds Nov in het bezit van een Duke 3 ( Oranje/Zwart ) bj 2011 aangekocht met 3400 km.
Ondertussen staat de klok op 4000km, SUPER DIK !!

Niet stil gezeten en al wat aanpassingen gedaan mede door hier stiekem mee te lezen :)
Oranje originele KTM handkappen - Velg randje geplakt ( oranje ) & Sinds gisteren een volledige Akrapovic gemonteerd ( via marktplaats verkregen ).

Nu zit ik er aan te denken om de akra mapping te laten inlezen en een K&N inleg filter te plaatsen.
Alleen ik lees ook stukken waarin word gezegd dat de mapping alleen van toepassing is als je de nokkenassen en de hele evo kit monteert ??

andere zeggen dat ze enkel een leo demper hebben met akra mapping.....
en is het nu ook waar dat met de mapping de Gear restrictie word weggeschreven op de 2e en 3e versnelling ?

Waar doe ik nu goed aan wel of geen akra mapping ?

Na het plaatsen van de pijp gisteravond direct een stuk gereden, ik moet wel zeggen dat de motor veel beter ademt en minder bokt onderin !

Veel vragen maar met jullie ervaring snel beantwoord !

Alvast bedankt.

TIP: aan de mensen die twijfelen, Koop een DUKE daar krijg je geen spijt van.
 
Met Akra demper moet je echt de Akra mapping erin zetten. Je heb grote kans dat hij dan vaak gaat afslaan bij het stoplicht. Ook zal het mengel over het hele gebied wat rijker worden.

Gear restrictor (werkt alleen in de eerste 2 versnellingen) loskoppelen is een kwestie van een draadje uit een stekker halen. Maar wanneer je normaal optrekt en niet continue op wheelies uit bent dan merk je weinig verschil.

K&N heb ik ook erin zitten. Ik heb een LeoVince met Akra mapping, gear restrictor uitgeschakeld en nu bezig met SAS eraf te slopen, nu ik toch bezig ben met kleppen stellen. Morgen weer dichtbouwen wanneer ik de stelplaatjes heb opgehaald.

Andere nokkenassen (Evo kit) is nog beter maar qua prijs niet rendabel voor de PK winst. Koop dan gewoon een Super Duke.... :)
 
Oke top !

Maar de gear restrictie word niet uitgeschakeld door middel van de mapping begrijp ik, is deze wel software matig weg te schrijven of moet je echt die stekkertjes los peuteren ?

Vind de evo kit ook wel een beetje prijzig incl. Montage.

Ps: ben echt een Fun rijder dus van mij mag het zo snel en hard optrekken als mogelijk !

Zal binnenkort dan maar is langs de dealer voor die mapping
 
Ik overweeg een Superduke aan te schaffen en als dit doorgaat komt mijn KTM 690 Duke R uit 2010 binnenkort te koop. Ik twijfel nog wel of ik de karaktertrekken van de 1-cilinder niet zal gaan missen. Zodra ik de keuze heb gemaakt zal ik het op dit forum bekend maken als ik het niet vergeet.
 
Een superduke is ook leuk. Ik had een superduke R uit 2008. Die is een stuk fijner op de snelweg dan de 690 moet ik zeggen. Maar wel een stuk zwaarder en moeilijker te rijden binnen de bebouwde kom. 50km/u reed je in de eerste versnelling en rotondes ging je met een bokkende motor overheen...
Nu rij ik alleen binnendoor en heb met de 690 veel meer lol.

Het is maar net hoe je de motor gebruikt en waarvoor. Je gaat met de 990 vast ook genoeg fun beleven.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik twijfel wel erg. Ik schakel me suf met de 690 en dat vind ik eigenlijk juist tof! Met de 690 lekker veel binnendoor em ik schakel snel op van 1 tot 5 en dan zit je nog niet eens op de 100 km/uur. Met de Superduke is dat denk ik een stukje saaier. Maar de superduke biedt denk ik meer comfort en mijn rijstijl op de Superduke zal wel wat realaxter gaan worden.
 
Binnendoor ga ik ook het liefste, de meeste fun, lekker opschakelen
, remmen , vooraan aanschuiven bij het stoplicht etc. Op de snelweg is uitermate saai: vaak constante snelheid en weinig spanning te beleven. Wat dat betreft....
 
Zag vandaag ook een mooie SD 990 staan bij de KTM dealer toen ik oliefiltertjes ophaalde. Wel nieuwsgierig naar een proefrit. Inderdaad lijkt me de snelweg wel een stuk comfortabeler op de SD. Alleen het speelse op de binnenwegen en in druk verkeer zal een stuk minder worden. Woon/werk verkeer traject voor mij is 50 km waarvan 50 % snelweg. (het middelste stuk is snelweg). Dus zodra ik van de snelweg af ben ik het vervelende stukje alweer vergeten :).

Nog steeds heb ik, sinds de aanschaf nieuw in mei 2011, schik met de Duke III. Ben nu bezig met groot onderhoud, 15.000 km beurt: kleppen stellen, olie en filters, bougies, rem- een koppelingsvloeistof, K&N filter uitwassen en inoliën, SAS eraf slopen (bijna klaar) en misschien ook nog de vorkolie verversen. Dan kan de Duke er weer even tegen.

En dan de circuitmotor nog in orde maken, want over 4 weken mag ik weer :) :)
 
Ik heb je een prive bericht gestuurd




Ik overweeg een Superduke aan te schaffen en als dit doorgaat komt mijn KTM 690 Duke R uit 2010 binnenkort te koop. Ik twijfel nog wel of ik de karaktertrekken van de 1-cilinder niet zal gaan missen. Zodra ik de keuze heb gemaakt zal ik het op dit forum bekend maken als ik het niet vergeet.
 
Ik heb een proefritje gemaakt op de 990 Superduke R, het was top! maar het was te kort om te besluiten om mijn 690 Duke R in te ruilen.

Ik ben echter in een zeer gelukkige positie!
Ik heb namelijk een 990 Superduke R aangeschaft, en hou mijn 690 Duke R dus nog even aan.
Ik kijk even de komende weken welke ik weg ga doen, de 690 of de 990...
Om allebei te houden is een beetje te gortig, dit is niet mijn bedoeling.
Ik zou nu echt nog niet weten hoe dit avontuur af gaat lopen...
Ben heel benieuwd....

Geen dank. Ik kan je alleen vertellen over mijn ervaringen. Het beste is natuurlijk om lekker zelf een proefrit te gaan maken.
 
Iemand die een goede KTM dealer weet in de provincie utrecht en omstreken?
Voor onderhoud etc.

En is het aan te raden om naar een echte KTM dealer te gaan of kan het onderhoud ook bij een gewone dealer?

THNX
 
Wanneer je zelf niet het onderhoud zoals kleine beurten (olie en filters, remblokjes en evt remvloeistof, bougie) doet dan kan dit gemakkelijk bij de vertrouwde motorzaak in de buurt.

Afhankelijk van je handigheid en zelfvertrouwen kun je ook veel van dat kleine onderhoud zelf doen, het stelt niet veel voor. Groot onderhoud kun je dan uitbesteden aan de motorzaak (klepspeling controleren/afstellen, ketting en tandwielen, banden, voorvorkolie, lagerspeling balhoofd controleren etc.

Sinds het verlopen van de garantie doe ik al het onderhoud zelf, op het banden omleggen zelf na. Wanneer je sleutelervaring hebt is het allemaal wel te doen. Injectiemapping in principe, eenmaal erop gezet, voor altijd goed of je moet wat gaan experimenteren (zoals ik nu aan het doen ben). SAS eraf, O2 eraf (lambda sensor). Nu eerst even met vervangingsstekkers (voor de gek houden), maar straks echt helemaal uitschakelen in de mapping zelf na het backuppen van de originele (Akra) mapping aan de slag met TuneECU. Dan heeft de Duke geen last meer van de emissie-eisen en kan het gewoon puur op vermogen en loopeigenschappen geoptimaliseerd worden. Nog meer plezier :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga mijn KTM 690 Duke R uit 2010 te koop aanbieden. Iemand van dit forum interesse? ca. 29.000 km op de teller met diverse extra's: volledig Akrapovic dempersysteem, verkorte kentekenplaathouder, verhoogde voorruit, handkappen op het stuur, voeding voor navigatie. Vraagprijs € 6.999. Ik zal binnenkort een advertentie plaatsen, maar ik wou het jullie al vast melden.
full
 
Iedereen inmiddels alweer de weg op? Heerlijke zondag gehad :) :] :]

Ik ben op zoek naar spiegels die ik onder mijn stuur kan zetten zodat de originele eraf kunnen. Heeft hier iemand toevallig die constructie? Welke spiegels en op welke manier gemonteerd?
 
Ja, al weer de nodige kilometers op de R gereden. Heerlijk. Toevallig zondag een keer de Ducati gepakt. Ook een genot hoor :) .
Een vriend van me is al sinds dag 1 bezig met de spiegeltjes die jij bedoelt op zijn SMCR. Van alles geprobeerd, maar tot op heden zonder goed resultaat. Je blijft weinig zien en ze breken ook af. Ondanks dat het niet de goedkoopste waren. Zeker op zo'n wendbaar apparaat als een KTM wil ik wel graag wat om me heen zien.
 
Beste duke'ers

ff een vraagje.

Mijn duke slaat heel snel af wanneer die laag in toeren komt, zelfs met koppeling in en ook wanneer die nog koud is en gewoon in ze neutraal loopt valt die gewoon uit. Heb er een Akra onder zitten en K&N open filter. Iemand een idee wat ik aan moet passen????

(dealer weet niet of er een akra mapping op zit)
 
Terug
Bovenaan Onderaan