2012 bmw maxi scooter

THX Sossa

A ha Ferry straks ook :]


@ Theodor

De Nederlandse BMW rijder is vaak een behouden persoonlijkheid.
De aanpas praktijken vindt je voornamelijk alleen terug in Italië, bij de Moscatelli aanhang. En dan is idd. ook de TPM limit verlegd via ECU.

Er is er pas 1 geweest hier op MF die direct nadat ik bekend maakte dat de juiste J-Costa was uitgekomen voor BMW, die ook daadwerkelijk heeft besteld.

Er rijden ook geen hele volksstammen in NL. op die dingen dus dat speelt ook een beetje mee.
Enige kanttekening die ik zou kunnen plaatsen is dat MF niet de hele scooterwereld in NL. vertegenwoordigd. Dus wie weet wat zich buiten MF afspeelt?

Mvg. Jan

Aanvulling op nieuw model 2016:
t/m eind februari zijn er 5 GT's op kenteken gezet en 5x Sport
b.v. 2013 was 55xGT en 45x Sport, en 2014 was 30xGT en 24x Sport.
In het aller eerste release jr. was het 84xGT en 39x Sport.
Statistieken zijn gebaseerd op data van het RDC, en gepubliceerd door Rai vereniging.
 
Laatst bewerkt:
dat klopt precies mojave.
het punt is dat het laatste betrouwbare blok van bmw de 1150 en alles wat daaronder zit.
alles wat daarboven zit is uit de practijk gebleven nooit problmeeloos verlopen.
het punt is dat bmw zo lang mogelkijk aan de 100 pk grens heeft gehouden en met deze minimale aan pk kan er niet veel mis gaan he.\immers de pan eurep van honda heeft dezelfde traject gehad. delaatse goede model ook de 1100.
de daarop voilgende modellen staan regelmatiger bij de dealers.
maar omdat bmw het dus zo lang goed heeft gedaan hebbene de meeste mensen dit beeld nog in gedachten.
imago zowel positief als negatief zitten lang op de mensen hun net vliessen.
voordat de mensen blijkbaar door hebben dat e bmw van niet meer de vroeger is en dat beeld eruit is kan het nog wel effen duren.
en de oude aanhang blijven toch heel lang trouw eer ze daar weggaan.
en het probleem met bmw is eigenlijk hetzelfde als met de Suzuki burgman.
als je er eenmaal mee gereden hebt die dingen rijden natuurlijk geweldig.
zo een gs rijd je elke suppersport eruit op de dijk en bergen.
zo een rt 1200 lt of de bmw k modellen zijn toch allemaal hele sublieme motoren om mee te rijden.
en dan moet je je verstand nog wijs weten te maken dat je bepaalde modellen toch beter kunt laten staan ivm betrouwbaarheid.
die Suzuki burgman 650 is en was ook zo een fijne machine om mee te rijden dat het mij echt wel veel moeite koste om afscheid van hem te nemen ondanks alle pech dat dat ding mij daarnaast ook heeft bezorgd.
voor mij was het eerst wachten tot er iets voorbij kwam wat mij net zo blij kon maken. want het punt is dat je echt niet meer terug wil naar minder.
dan heb ik het niet over vermogen maar het rijplezier.
tuurlijk had ik naar alle kosten naar een 400 cc of zo kunnen gaan betrouwbaarder goedkoper etc maar zou ik toch het heerlijke scooter gevoel missen van de burgman 650.
sinds ik hem weg heb gedaan zijn er allerlei moddellen op de mark gekomen die gewoon hetzelfde fun gehalten geeft.
zoals de 530 de c en gt 650 de bev 350 de kymco 400 maar straks denk ik ook zeker die k50 de integra, die keuzen waren er toen echt niet.

bmw teert gewoon op vergane glorie op dat gebied. daarnaast zal het inderdaad ook bezuiniging zijn al hoewel de bmw qua prijs altijd in het hoogste regionen van hun segment bevind en nooit eens bijv een keer goed koper dan een honda of zo.
ook houden zij zich altijd aan bijzondere dingen zoals de televeer essa en ook hun electronische systeem is vaak niet compatibel met het gangbare.
fijn om niet met de meute mee te lopen zolang dit maar niet tenkosten gaat van de technische betrouwbaarheid.
en zolang mensen toch de bmw blijven kopen verandert er inderdaad niets bij hun.

web ongeloofelijk he de dalingen van de scooters.
je zou juist denken dat de mensen eerst de kat uit de boom kijken en oe kinderziekten wachten.en dat het daarna pas omhoog gaat met de verkopen.
 
Kant tekening is natuurlijk wel dat voor 2016 ze pas tot februari hebben geteld, terwijl de andere einde jaar cijfers zijn.

De reden dat ik het eigenlijk neer zet is van wegen het verschil.
De NL rijder gaat duidelijk voor comfort = GT.
Is daarnaast meestal niet de jongste rijder, een enkeling daar gelaten dan.

Ik denk dat als je er wat statistieken van de soort berijder tegen over zet, dat een type GT rijder vaak het zelfde soort mens in de maatschappij is
Die zit ook helemaal niet te wachten op al die poespas waar wij het over hebben.
Geld uitgeven aan zijn scoot is geen probleem voor hem maar dan wel aan dure topkoffers en andere pittige accessoires.

Ik krijg trouwens al een paar jaar zo'n nieuwsbrief van BMW, je had eens moeten zien wat voor waardeloos commentaar er kwam van alle conventionele BMW rijders toen er in de nieuwsbrief stond dat BMW de scooter had vernieuwd voor 2016.
Op die nieuwsbrief kun je namelijk ook je mening geven.
De scooters in zijn algemeenheid en dan de BMW scoot werden compleet afgemaakt door die lui.

Uiteraard vinden wij dat onterecht ;)

p.s.
Hebben jullie er wel eens over nagedacht wie hem nu bouwt?
 
Laatst bewerkt:
Tja BMW....

Die ESA was heerlijk maar ging kapot bij 20.000-40.000 en dan praat je over 1500 euro revisie.
Mn BMW 1200 GS was te zwaar voor me qua gewicht, maar dat is persoonlijk.
Het standaard zadel is van zulk slechte kwaliteit, dat je na n uur al n houten kont hebt.
De trilling van zo'n zware boxer zijn zo fors dat ik niet met zomerhandschoenen kon rijden.

Na 1 seizoen om kunnen ruilen voor een 800 GS en die paste veel beter bij me.
Maar....best n dure motor om te kopen en dan heb je
- weer n waardeloos zadel
- een nog slechtere ruit waardoor snelweg niet te doen was
- voorvering die zo slap is dat de motor diep inveert bij het remmen

Is allemaal wel te verhelpen maar zadel kost je 300 euro.
Luminar lip op je ruit 100 euro
Vering kost je 400
Pffff

Dat soort dingen heb je gelukkig niet op n scoot :)
 
BMW schermt niet alle elektronica af, bij de kassa is je pinpas ineens wel compatibel. Het zijn ook geen verkeerde jongens hoor.

Zoals jij ook zegt Sossa, een reputatie raak je bij het grote publiek langzaam kwijt maar het duurt ook lang om die weer op te bouwen. Ze kunnen het echt wel hoor bij BMW, die oude K modellen bijvoorbeeld waren gewoon goed en die worden nu nog veel gebruikt voor dagelijks woon-werkverkeer door alle jaargetijden. Bij de boxer zie je inderdaad hetzelfde tot en met de 1150 zoals jij ook aangaf. De eencylinder Rotax blokjes deden het ook goed.

Als ik iedereen zo hoor rijden ze wel prima en ze zien er goed uit. Misschien biedt de leasemarkt een uitkomst voor de BMW scooters, tot nu toe een vrij onbekend terrein maar die dingen kunnen ook snel veranderen.

Dat van die schakelaars die zwaar gaan dat heb ik bij mijn Kymco ook maar alleen bij de schakelaar voor groot licht. Ik stop er wel eens wat WD-40 bij en verder heb ik er geen aandacht aan geschonken. Of dat exemplarisch is weet ik niet. Tot nu toe geeft die geen storing.
 
Het gunstige bij BMW is de scherpe financiering...de 3 x 3 methode

- je betaalt 1/3de vooraf
- je lost 1/3de af in 36 maanden tegen 4% rente
(Je financiert eigenlijk de afschrijving
- na 36 maanden los je de het laatste 1/3de af

Maar dat laatste doe je niet....je ruilt m in voor n nieuwe.
Je inruil is echter n stuk meer waard dan 1/3de van de nieuwwaarde.

Dit is n beetje wat ik heb begrepen
 
als mensen dit topic lezen denken ze dat de bmw een shit scooter is,wat ikj absoluut niet zo ervaar ik vind hem top.
ze zijn alleen vergeten een paar dingen beter te maken met het nieuwe model.
maar voor de rest echt geen rare dingen.
 
Mee eens MTeun,
enige is dat enkele details beter kunnen.
Andere merken geven je toch ook gewoon een natte koppeling voor dat geld?
 
Laatst bewerkt:
Het gunstige bij BMW is de scherpe financiering...de 3 x 3 methode

- je betaalt 1/3de vooraf
- je lost 1/3de af in 36 maanden tegen 4% rente
(Je financiert eigenlijk de afschrijving
- na 36 maanden los je de het laatste 1/3de af

Maar dat laatste doe je niet....je ruilt m in voor n nieuwe.
Je inruil is echter n stuk meer waard dan 1/3de van de nieuwwaarde.

Dit is n beetje wat ik heb begrepen
Let op, geld lenen kost geld!

Wat is er mis met gewoon contant afrekenen?

Iedereen maakt hierin zijn eigen keuzes. Als je het doet en je bent bijvoorbeeld van plan om in de nabije toekomst een huis te kopen zou ik ook even nagaan of er een BKR registratie aan vast zit. En is het huurkoop waarbij je pas eigenaar wordt nadat je de laatste termijn hebt betaald? Stel je ruilt hem in voor een ander merk bij een andere motorzaak, dan zul je juridisch eerst moeten afbetalen voordat je hem kunt inruilen. Die 4% is wel een redelijk tarief hoor en het is maar over een derde van de aanschafprijs, maar lees goed de voorwaarden en als je daar geen verstand van hebt laat je dan door een derde informeren. Nogmaals een ieder maakt hierin zijn eigen keuzes, ik wil alleen aangeven zorg dat je weet wat je afsluit voordat je zo een contract ondertekent.
 
Je hebt gelijk theun. Maar we zeggen ook niet dat de scooters zo slecht zijn. Verre van dat want het zijn in grote lijnen juist hele fijne scooters.
We zeggen inderdaad dat er zaken zijn die beter kunnen.
daarnaast maken we een zijstap over bmw algemeen als motor merk los van de scooters.
En daarin vallen deze zaken van betrouwbaarheid en onbetrouwbaarheid op.
En over waar het begon.
Ik ken aardig wat mensen die bmw rijden zowel de nieuwe als de pre 1200 modellen.
En tuurlijk heeft alles wat nieuw is zijn kinder ziektes.
Maar in bmw zijn geval die al nooit onderaan de prijzen markt bungeld.
Zijn het wel hele prijzige foutjes.
Feit is wel dat ze voordat ze de 100 pk grens overgingen hun motoren bijna onverwoestbaar waren.
 
vandaag de GT weer opgehaald,
omdat ik niet aan de kilometers ben gekomen,
één keer per jaar beurt gehad plus meteen dat terugroep "ding" laten doen,
leen 600sport voor een dag.

2 dingen, prijs van de beurt Chf 272,-
zo te zien proberen ze mij de DOT4 te laten betalen,
volgens mij hoort dat niet bij deze beurt maar bij de terug roep actie die ging over de remmen?

Tweede ding, takke weer vandaag, regen en hard ook,
raam van de 600 in hoogste standje (hoe kunnen jullie met dat gebulder rijden verschrikkelijk)
maar regen broek in de gt laten zitten,
dus zo naar Geneve (30km), broek en voorkant jas helemaal droog op 2 puntjes van de buitenkant knie na, dus een dikke 9.5
terug op de gt, met regenbroek, wel een relaxtere zit maar alles zeik en dan ook onderbroeken/bilnaad zeik nat! een -2.
heb iets harder gereden op de 600 en iets gebukt/turtle style.
vind het toch apart en denk deel ik even.
 
T'ja ...

Wat kiezen, een C650 sport of een integra 750.

Mijn husky strada med modifs gaat de verkoop in.

Een groot prijsverschil +-2750 euro in BE.
-Bmw wel met tractie-control, rdc, led pinkers en hand/zadel verwarming. Maar blijf toch twijfelen door de aandrijfproblemen en duur onderhoud als je van garantie wilt genieten, wel 4jaar garantie (maar die betaal je wel aan onderhoudskosten)

-Honda zeer zuinig en veel geld over voor opties,2 ledpinkertjes, gps, scherm,
, hugger, speciale ketting beschermer enz
Ik ken 2 rijders met de x en de s en zij hebben geen problemen. Ketting pff vind ik op zich niet zo erg (alleen voor het vuile achterwiel)
Groeten

En nogmaals Jan bedankt voor al je nuttige info en antwoorden hier op het forum.
Ben zelf niet zo'n schrijver, maar wel mondeling.
 
Ja ga er maar aan staan Jempie, ze hebben allebei wel wat.
Trek je voor de rest niet te gek veel aan van aandrijf problemen.
Voor je het weet ligt geschreven tekst onder een vergrootglas.
Op zich valt het reuze mee, het had alleen anders gekund, en een beetje zeiken zit wel wat in mij, ha ha ;)

Ik heb zelf een proefrit afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag op de BMW Sport 2016.
DCT heb ik nog nooit gereden, dus kan er niet over oordelen.
Ben wel geneigd om te zeggen dat de Honda duurzamer is, maar ja soms willen we wel een eens wat stouts doen in ons leven 8-)

Succes gewenst met het kiezen, en we komen het verhaal vast wel tegen in één van de twéé topic's.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hey Mario :W

Vindt het een raar grijs ding, windscherm naar de vaantjes, schade aan het display van de cockpit, tis eigenlijk een beetje een sloper, waarvan de kilometerstand beter ook maar niet wordt vermeld.
 
Laatst bewerkt:
vandaag de GT weer opgehaald, omdat ik niet aan de kilometers ben gekomen,
één keer per jaar beurt gehad plus meteen dat terugroep "ding" laten doen,
leen 600sport voor een dag... ...

THX 4 update kronkel a.k.a. rocketheo


Even nadenken... Ja ik weet het weer, die van jou is van 2014, dus wat betreft rem-olie wissel lijkt mij alles ok, dit is je eerste keer?

Citaat uit het BMW periodiek onderhoud:
Rem-olie wissel na 1 jaar daarna om de 2 jaar.

Ik dacht overigens ook dat rem-olie aftappen niet aan de orde was bij die terug roep actie, maar ik kan me vergissen.

We hoeven er voor de rest geen doekjes om heen te winden, jij woont gewoon in het duurste land wat Europa kent (Zwiterland) dus dat je omgerekend 250 euro hebt moeten neerleggen voor een vloeistoffen wissel lag wel een beetje in de lijn der verwachting.

Mee eens?

Wel netjes en het is tekenend voor jou liefde voor de machine dat je je ook
daadwerkelijk hebt gehouden aan "Whichever comes first"...
in dit geval dus eens niet de kilometers maar de maanden/jaren.

Die natte reet die je had was gewoon een toegift van meneertje B 8-)

Bedankt voor het delen van de info.

Mvg. Jan *D
 
Laatst bewerkt:
Noorwegen schijnt duurder te zijn.
Ik heb geen idee meer of iets nou duur of niet is, dat is al erg genoeg.
word alleen wel erg vaak geflitst en dat is niet echt goedkoop.
nog steeds alles standaard loopt dan ook als een zonnetje, zelfs in de regen.
blok is gewoon "stil" geen gekrijs,
onderhoud hoort er nou eenmaal bij, of 1x per jaar of als de kilometers er om vragen.
 
Vandaag bij Motoport Zelhem op uitnodiging van BMW de c650 gt gereden, een uur lang door de Achterhoek en stukje snelweg in Duitsland. Een aangename ervaring moet ik zeggen. Helemaal geen last van de wind, de machine is echt verbeterd, minder benzineverbruik en pakt mooier op vanaf de start. Hij gaat als een haas van 0 tot 180, beetje gas en je zit direct op de honderd. Hij heeft een bijzonder mooi uitlaatgeluid. Volwassener dan het vorige model. Het bochtenwerk was uit de kunst. De vering bijzonder aangenaam.

Ik rijd zelf een Aprilia Atlantic 500 sprint, een eenvoudig maar leuke machine. Het grote verschil tussen beide zit vooral in het comfort: wielgrote en vering. De Aprilia heeft de motor in de achterbrug verwerkt, en dat merk je toch bij verkeersdrempels.

Ik weet het wel, als de drie studerende kinderen klaar zijn, ga ik voor model 2016 BMW C650 GT.
 
Terug
Bovenaan Onderaan