Hercules K125BW restauratie

Pfieow, daar zou ik eerst maar eens een belletje naar de RDW aan besteden.

Het was een half-retorische vraag, de eigenaresse heeft al contact opgenomen voor we de motor gingen halen. En het werd dan een import/invoer keuring @ ~160,-. Volgens mij moeten we het e.a. aanleveren met info over de motor.
 
Ik heb 2 keer een Hercules voor een kenteken laten keuren (een k125 BW V2 en een K180 BW).Ik had hier wel Duitse defensie papieren bij. Een keer ben ik naar huis gestuurd i.v.m. een niet goed werkend knipperlicht en moest ik binnen 3 weken terug komen voor een herkeuring. De motoren zijn toen redelijk grondig getest, duurde niet zo heel lang, denk ongeveer 10 minuten. Ik ben toen bij de RDW in Den Bosch geweest. De keurmeester vonden het leuk om een apart geval te keuren.

Groeten,

Geurt
 
Ik heb 2 keer een Hercules voor een kenteken laten keuren (een k125 BW V2 en een K180 BW).Ik had hier wel Duitse defensie papieren bij. Een keer ben ik naar huis gestuurd i.v.m. een niet goed werkend knipperlicht en moest ik binnen 3 weken terug komen voor een herkeuring. De motoren zijn toen redelijk grondig getest, duurde niet zo heel lang, denk ongeveer 10 minuten. Ik ben toen bij de RDW in Den Bosch geweest. De keurmeester vonden het leuk om een apart geval te keuren.

Groeten,

Geurt

Bedankt voor de informatie :)

we zijn weer wat verder gekomen, ik ben bezig met een update te maken.
 
We hebben gisteravond samen de kabels gemaakt en gemonteerd. De koppelingskabel en remkabel bestaan uit 1 geheel, de choke en gas kabel hebben we een beetje aangepast in lengte.



Het kabelstelboutje steekt zo ver uit, omdat koppeling moet nog anders moetworden afgesteld, maar zijn we nog niet aan toegekomen.



Een nieuwe 12v claxon, groen gespoten uiteraard :)



Alle spullen die weg mogen.







De luchtfilter heeft veel roest van binnen (wisten we niet). Met een acculader en soda-water ontroesten we hem vanbinnen. Het idee hiervan komt uit een ander Hercules topic.





De kathode na 3 uur..



Ondertussen nog een keer de uitlaat behandeld met olie en een sterkere gasbrander. Hij wordt meteen een stuk zwarter. Ook een dichtsnoertje in de rand gedaan.





Volgende x kunnen we de ketting doen en een kort rondje maken :)
 
Het achtertandwiel heeft productiefouten, de tanden zijn niet helemaal afgemaakt. Hierdoor komt de ketting hoger te liggen en dus soms strak te staan, soms los.

Een testrit laat nog even op zich wachten. We zijn ondertussen begonnen met de kabelboom.


Die ducati bobine hoort bij de (zundapp 125) Kokusan ontsteking en is dus niet origineel.
 
Het achtertandwiel heeft productiefouten, de tanden zijn niet helemaal afgemaakt. Hierdoor komt de ketting hoger te liggen en dus soms strak te staan, soms los.

Een testrit laat nog even op zich wachten. We zijn ondertussen begonnen met de kabelboom.


Die ducati bobine hoort bij de (zundapp 125) Kokusan ontsteking en is dus niet origineel.

De reden dat je a;tijd wat speling moet hebben op je ketting (ook op je fiets, ook al zit daar geen vering) is dat bij het draaien van het kettingwiel, door de vorm van de tanden, de radius steeds iets verschilt (door het rollen van de kettingrollen over de radii van de tanden). Dit verklaart dus dat een ketting altijd een beetje speling moet hebben.
 
De reden dat je a;tijd wat speling moet hebben op je ketting (ook op je fiets, ook al zit daar geen vering) is dat bij het draaien van het kettingwiel, door de vorm van de tanden, de radius steeds iets verschilt (door het rollen van de kettingrollen over de radii van de tanden). Dit verklaart dus dat een ketting altijd een beetje speling moet hebben.


Even wat beter lezen meneer Ice.

Want als ik TS wel goed begrijp dan ligt/draagt de ketting niet helemaal onderin het tandbed, maar blijven de rollen 'klemmen' ergens halverwege tussen de tanden.

Misschien kan Jeroen 'boutje' je eventueel wel helpem met het correct frezen van de tanden. Wel balen want je ruikt het asfalt natuurlijk!

:]
 
Wat Lejoow zegt.. Ik heb er fotos van, we zullen ze bij de volgende update plaatsen. Maar je moet je voorstellen dat er bij +- 5 tanden lasspetters zitten op de rug van de tand. De rol heeft minder ruimte en ligt daardoor iets hoger.

Het duurde wel even voor we dit door hadden..

We hadden deze 4 maand geleden gekocht bij Gekra en er wordt kostenloos een nieuwe opgestuurd!
 
Laatst bewerkt:
Jeej, nieuwe tandwiel binnen :)

Aww, zelfde probleem :(

Het lijkt inderdaad op lasspetters, alhoewel ik niet begrijp hoe die er gekomen zijn. Sommige gaan er ook af als een lasspetter, i.e. laten los.

Dan maar bijvijlen.. In totaal 17 van de 48 tanden bijgewerkt met een fijne ronde vijl. De zwarte verf op de tanden helpt goed om te zien of je het uitstekende deel wegvijld of de tand zelf.
 
Even wat beter lezen meneer Ice.

Want als ik TS wel goed begrijp dan ligt/draagt de ketting niet helemaal onderin het tandbed, maar blijven de rollen 'klemmen' ergens halverwege tussen de tanden.

:]

dat had ik er niet uit gehaald, thanx voor de verduidelijking, wel kut als nieuwe tandwielen dat hebben, laat staan 2x!
 
Ja ik vind het ook vreemd. Ik heb op brommers vroeger (en nu) ook Esjot tandwielen/ketting gehad en dat was altijd prima. Ik denk dat dit gewoon een slechte batch is.
 
Wat Lejoow zegt.. Ik heb er fotos van, we zullen ze bij de volgende update plaatsen. Maar je moet je voorstellen dat er bij +- 5 tanden lasspetters zitten op de rug van de tand. De rol heeft minder ruimte en ligt daardoor iets hoger.

Het duurde wel even voor we dit door hadden..

We hadden deze 4 maand geleden gekocht bij Gekra en er wordt kostenloos een nieuwe opgestuurd!
Wel vreemd dat Gekra dat 2e tandwiel niet eerst even controleerde voor ze het opstuurden.
 
Klopt, die fout had niet gehoeven. Maar er zijn weinig webshops die zeldzame legermotor-onderdelen verkopen, het is ook niet de bedoeling ze in een negatief daglicht te plaatsen.

Positief is dat het nieuwe tandwiel al binnen 1 dag na het vermelden binnen was, zonder gezeur. Dat maak ik vaak anders mee. :Y
 
Klopt, die fout had niet gehoeven. Maar er zijn weinig webshops die zeldzame legermotor-onderdelen verkopen, het is ook niet de bedoeling ze in een negatief daglicht te plaatsen.

Positief is dat het nieuwe tandwiel al binnen 1 dag na het vermelden binnen was, zonder gezeur. Dat maak ik vaak anders mee. :Y
Nee, dat bedoel ik ook absoluut niet, maar het had idd makkelijk voorkomen kunnen worden.
 
Nou.. De andere terugsturen, de nieuwe hebben we zelf netjes gemaakt.


Dan maar bijvijlen.. In totaal 17 van de 48 tanden bijgewerkt met een fijne ronde vijl. De zwarte verf op de tanden helpt goed om te zien of je het uitstekende deel wegvijld of de tand zelf.

Wel bij de les blijven he :9

Vanavond gaan we spelen met de luchtfilter. Dinsdag tandwiel weer monteren en een testritje *D
 
Tandwiel troubles continue, ook bij het nieuwe tandwiel. Dus geen testrit voorlopig. Zelfs wanneer de ketting de bijgewerkte tanden meeneemt, komt het strak te staan. We hebben nog geprobeerd met een andere ketting. Misschien bestellen we ergens een blank tandwiel en laten deze bij VVM afmaken.

Nog even de foto's van de 'fouten'. In totaal 17 tanden zoals deze.





Overal waar een witte markering zit.



Na het vijlen; (wat dus geen effect had)



Random koppeling afstel informatie voor een Sachs 125.



De luchtfilterdoos is nagespoeld met kokend water en is van binnen mooi schoon. Met de gasbrander heet gemaakt om te zorgen dat al het water verdampt. Daarna met antiroest zowel de binnen als buitenkant gespoten. Daarna met 400 schuren en spuiten.



Gemonteerd vanaf de uitlaatkant. Het is even puzzelen om de driehoek er in te krijgen. De uitlaat eraf, doos erin, daarna pas het aansluitrubber ertussen wurmen, terwijl iemand de doos omhoog houdt.



Afwerking met doorvoerrubbers :) ziet er mooi 'af' uit. https://www.jmpbonderdelen.nl/assortiment-doorvoerrubbers-klein-180-delig.html



Doorvoer uit het stuur (knipperlichten). Met krimpkousje.



Binnenzijde achterspatbord.



Testlasjes om de kentekenplaat te repareren.



Zoals je ziet ging dat niet zo goed.. De roest en verf werkten ook niet mee, ondanks de staalborstel. Dus een nieuwe maken van een plaat staal uit de afvalbak op school. (volgens mij de achterkant van PC).

Op maat knippen en met de kantbank het randje erin.



Eerst gaatjes erin. Vervolgens 2 blokjes hout van een groot gat voorzien, en met een heleboel klemmen, een bankschroef en een balneushamer de bolling erin gemaakt.



Uiteindelijk afwerken met het balneushamertje zelf.



De hoekjes afgerond, montagegaten, klaar voor primer en verf.





Eindresultaat :)

 
Terug
Bovenaan Onderaan