Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.650
16.217
Koog aan de Zaan
Deel 11: De enige échte alleskunner!

2015-Yamaha-XT660Z-Tenere-EU-Race-Blu-Action-007.jpg



M-F Ténéré-rit 17-04-2016:
full





Interessante links en voorgaande edities

Werkplaatshandboek voor de Tenere:
http://www.xt660-club.hu/...0Z_2008_Tenere_Manual.pdf

MF: Ténéré deel 1
MF: Ténéré deel 2
MF: Ténéré deel 3
MF: Ténéré deel 4
MF: Ténéré deel 5
MF: Ténéré deel 6
MF: Ténéré deel 7
MF: Ténéré deel 8
MF: Ténéré deel 9
MF: Ténéré deel 10

MF: Met de Tenere door IJsland
MF: Marokko - een populaire bestemming bij Tenere-rijders
Yamaha-site: http://www.yamaha-motor.eu/designcafe/en/index.aspx?view=article&id=441232&segment=&archive=false&page=1 (XT660Z Ténéré: The legend is back)
Het internationale XT forum: XT660.com

Einde: Helaas is Yamaha in 2016 gestopt met het produceren van de XT660Z omdat deze niet aan de Euro-4 norm voor 2017 kan voldoen. Na 8 jaar is er dus een einde gekomen aan de XT660Z. November 2018 werd op de Eicma in Milaan het productiemodel van de nieuwe Ténéré 700 officieel gepresenteerd. Een geheel nieuwe Ténéré op basis van de twee-cilinder lijnmotor uit de MT-07 serie. Ruim 40 jaar na de presentatie van de legendarische XT500 is het doek voor de Yamaha één-cilinder dus definitief gevallen. 40 jaar later: van Yamaha XT500 tot T7

De Tenere 700 op MF:
Yamaha T7 Concept
2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic


Technische tips
  1. Stekker spanningsregelaar en foutcodes: link
  2. Kentekenplaat: meerdere mensen hebben hun kentekenplaat al verloren. De plaat trilt uit de plastic houder. Zet hem vast met een bout + moer tegen het trillen en het verliezen.
  3. Breather: de breather van de 2008-modellen werkt niet goed. Het slangetje onderaan het blok loopt dan vol en vervuilt uiteindelijk het luchtfilter. Vanaf 2009 is dit opgelost met een andere breather, bij 2008-modellen is dit een aanpassing onder garantie. Bij langdurig snelweggebruik kan er ook met de nieuwe breather wat olie in het aftapslangetje lopen, dit is normaal. Controleer regelmatig of het dopje nog op het aftapslangetje zit, als deze eruit is kan er via het aftapslangetje vuile lucht in het filterhuis komen.
  4. Bij gebruik in zeer stoffige omstandigheden kan er fijn stof via de deksels van het luchtfilterhuis in de motor terecht komen. Oplossing is om de deksels de verwijderen en de groef in de deksels in te smeren met vet voordat deze weer gemonteerd worden. Ook het originele luchtfilter voldoet in deze omstandigheden niet, monteer beter een foam/schuimfilter.
  5. Balhoofdlagers: Yamaha is erg zuinig met vet bij de balhoofdlagers.
  6. Achterbrug: ook hier is Yamaha erg zuinig met vet in de lagers. Als je toch bezig bent met het vervangen van de ketting zou je het linksysteem eens goed kunnen controleren.
  7. Rubberen transmissiedempers (=cush drive rubbers) in achterwiel krijgen door slijtage te veel speling, oplossing met stukjes binnenband: link
    Filmpjes:
    Tenere Cush drive rubbers 3
    Tenere Cush drive rubbers 4
  8. Banden: deel 2 start met een heel mooi bandenoverzicht link
  9. Tegen turbulentie: de WindKam
  10. Of een alternatief tegen de turbulentie: een spoiler
  11. Dubbele lagers in de tandwieldrager van het achterwiel zouden wel eens het probleem van snelle slijtage van ketting en transmissiedempers kunnen oplossen. Salami legt het uit met foto's: MF-link Aanvulling: Er zijn inmiddels wat problemen geweest met deze modificatie.
    Door het dubbele lager wordt er wat veel materiaal weg gehaald waardoor de zaak verzwakt. Dit kan met name bij regelmatig offroad gebruik mogelijk problemen opleveren. Beter is het om ipv. de dubbele lagers een enkel dubbelrijig kogellager te gebruiken. Deze is minder dik dan 2 lagers naast elkaar, waardoor er minder uitgedraaid hoeft te worden, en de resultaten zijn prima.
  12. Om het voorwiel eruit te halen heb je een inbusdop 14 nodig. Deze zit niet bij het standaard boordgereedschap en is ook bij de meeste bouwmarkten niet te koop. Een goede gereedschapshandel zou hem moeten hebben. Pijpsleutel 11 schijnt ook te passen.
  13. Om het achterwiel eruit te halen heb je een zeskant dop 22 nodig, deze zit bij de meeste grote doppensets. Deze dop past ook op de as van de achterbrug.
  14. Trillend geluid rond de 4500 toeren, kan worden veroorzaakt door een te lange bout in het hitteschild van de uitlaatbocht. Zie: Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11
  15. Trillend geluid uit dashboard, waarschijnlijk veroorzaakt door een afgebroken of uitgelopen bevestigingspunt van de hoogteverstelling van de koplamp. Helaas weinig aan te doen, anders dan het vervangen van de hele koplampunit. Zie dit filmpje op Youtube.
 
Laatst bewerkt:
Mocht iemand iets in de OP veranderd willen hebben, laat maar weten

Deeltje 11 alweer, d'r wordt stevig aan de weg getimmerd hier :P .
Maar ik heb wel een suggestie, ik zag dat mijn ombouw naar een dubbel lager in de tandwieldrager er nog in staat. Op zich geen punt, MAAR;
er zijn inmiddels wat problemen geweest met deze modificatie zag ik op het ADV rider forum.
Door het dubbele lager wordt er wat veel materiaal weg gehaald waardoor de zaak verzwakt. Beter is het om ipv. de dubbele lagers een enkel dubbelrijig kogellager te gebruiken. Deze is minder dik dan 2 lagers naast elkaar, waardoor er minder uitgedraaid hoeft te worden, en de resultaten zijn prima.
Uiteraard mag iedereen zelf beslissen, maar ik vond het verstandig dit wel even te melden.

NB,
ik heb er nog bijna 45000 km. probleemloos mee rondgereden, de kans dat het misgaat is vrij klein, vooral bij de serieuze offroaders waarbij het spul flinke klappen krijgt is het risico wat groter.
:W
Gijs
 
Deeltje 11 alweer.. :)

Helaas moet ik me afmelden voor de rit van morgen :(
Iets met niet verplaatsbare verplichtingen
Voor allen die morgen gaan Veel plezier! :]
 
ik volg ook weer,
vanmiddag nog de verbeterde breather erop laten zetten en stuurverhogers geplaatst.
ben er bijna klaar voor om zaterdag te vertrekken voor 2 weken frankrijk en spanje

dit was afgelopen pasen nog in berlijn
12920443_1002729326431579_356225116558977588_n.jpg
 
Mijn eerste post in dit topic is meteen een afmelding voor morgen.. (Of straks, het is maar hoe je het bekijkt)
Ik ben net klaar met werken dus geen kans om om 11.00 in Veldhoven te staan.

:( stand-by diensten
 
Ik ben weer naar huis gereden nadat ik niemand meer zag.
Ben over het stuur gegaan toen ik achterop reed, voelt allemaal beurs aan maar verder ok.
De motor heeft alleen nog een half voor spatbord en m'n spiegel is afgebroken. Verder staat mijn stuur scheef tov m'n wiel heb ik het gevoel, iemand een idee hoe je dit na kunt meten.

Verder was t een leuke dag alleen t tempo wat te hoog voor mijn kunnen. Ik heb ook nog handschoenen van iemand, we moeten even kijken hoe we die terug krijgen.

Groeten Coen
 
Hebben ze dan niet op je gewacht?? Algemene regel in het offroadrijden: De voorlaatste wacht altijd op de laatste bij een kruising of splitsing. Degene daarvoor wacht op de voorlaatste enz... Zo kan iedereen zijn eigen tempo rijden. Komt de achterligger niet opdagen, dan keert uiteindelijk de hele groep om, om te helpen. Je op laten jagen is het laatste wat je moet doen zoals je waarschijnlijk zelf ook hebt geleerd vandaag.Ik hoop dat de schade meevalt.

Kon er helaas niet bij zijn omdat ik vandaag om 12 uur terug thuis kwam van 11 dagen Bali.... Prioriteiten... ;) :Y
 
Laatst bewerkt:
Ow das kut.. In principe heb je de gids voorop en een tweede capabele kerel achterop om de klooiers zoals mezelf te helpen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan