mijn vreemde interesse: elektra, draden en kabelbomen

Ik denk dat het een winter projectje wordt om uit te zoeken bij welke weerstand er nog 2 liter in de tank zit, zodat ik dan een relais kan laten schakelen en zo mijn lampje heb, kwestie van een grote jerrycan en meten.

Maar ik denk niet dat dit, dit voorjaar nog gaat lukken, dan maar een keertje te vaak tanken.
 
Laatst bewerkt:
ben ook zo iemand die graag knutselt aan electra

zelfgemaakte supermono die ze hier kwamen afzetten





nen sucati ( ducati frame met suzuki gs500 blok )





ben nu aan men eigen caferacer bezig zal in de week ook is foto van posten
 
Ik denk dat het een winter projectje wordt om uit te zoeken bij welke weerstand er nog 2 liter in de tank zit, zodat ik dan een relais kan laten schakelen en zo mijn lampje heb, kwestie van een grote jerrycan en meten.

Maar ik denk niet dat dit, dit voorjaar nog gaat lukken, dan maar een keertje te vaak tanken.

Inmiddels heb ik even wat uitgezocht en zie onderstaande schema. Dit is wel met de aanname dat je de weerstand van je brandstof vlotter lager wordt naar mate je brandstof niveau afneemt. Met de regelbare weerstand (pot. meter) kun je het systeem fijn afstellen.

Nadeel is dat de spanning van de dynamo/accu invloed hebben op de signalering. Wanneer de motor stationeer loopt kan de spanning ca. 12volt zijn terwijl bij hogere toeren de spanning kan oplopen naar 14,5volt. Dit kan het gevolg zijn dat bij tijdens het rijden het lampje aangaat bij 2 liter, maar wanneer je stilstaat dit bij bijvoorbeeld mij 1,8liter aanspringt.

Als je de gegevens van de vlotter weerstand en de LED hebt kan ik wel uitreken wat de regelbare weerstand moet zijn. Het is mogelijk dat je even moet experimenteren met de weerstand, maar ik verwacht dat het wel mogelijk is.

 
Laatst bewerkt:
 
Inmiddels heb ik even wat uitgezocht en zie onderstaande schema. Dit is wel met de aanname dat je de weerstand van je brandstof vlotter lager wordt naar mate je brandstof niveau afneemt. Met de regelbare weerstand (pot. meter) kun je het systeem fijn afstellen.

Nadeel is dat de spanning van de dynamo/accu invloed hebben op de signalering. Wanneer de motor stationeer loopt kan de spanning ca. 12volt zijn terwijl bij hogere toeren de spanning kan oplopen naar 14,5volt. Dit kan het gevolg zijn dat bij tijdens het rijden het lampje aangaat bij 2 liter, maar wanneer je stilstaat dit bij bijvoorbeeld mij 1,8liter aanspringt.

Als je de gegevens van de vlotter weerstand en de LED hebt kan ik wel uitreken wat de regelbare weerstand moet zijn. Het is mogelijk dat je even moet experimenteren met de weerstand, maar ik verwacht dat het wel mogelijk is.

[~[url="http://i422.photobucket.com/albums/pp306/coentje1976/Elektra/IMG_0353_zpslfzanefb.jpg"]afbeelding~][/URL]

Super zeg dat je dit al hebt uitgezocht, en zoals je aangeeft, ik zie niet waarom dit niet zou werken, ik zal eens wat gaan meten met mijn accu rechtstreeks aangesloten op de tank, en een ledje bestellen welke ik wil gebruiken en dan kom ik nog even bij je in de lucht.

Mocht de weerstand toenemen, bij afnemend brandstofniveau dan is het volgens mij een kwestie van de led vervangen voor een relais en dan kan het als nog werken (wel rekening houdend met de weerstand van de spoel)

Ik kom zeker nog even bij je in de lucht, dit kan nog wel twee weekjes duren, maar leuk om te proberen,

Verder vind ik dat je een leuk topic hebt gestart :Y
 
Hoi,

Ik heb al een topic gemaakt over mijn kabelboom die wellicht vervangen moet worden in het techniek subforum. Kan iemand mij de juiste kant op helpen? Ik ben bereid het zelf te proberen en ook de tijd ervoor te nemen uiteraard, maar het lijkt mij toch wel eng omdat ik zoiets nooit heb gedaan/heb gedurfd.

kabelboom vervangen zx6r
 
Hoi,

Ik heb al een topic gemaakt over mijn kabelboom die wellicht vervangen moet worden in het techniek subforum. Kan iemand mij de juiste kant op helpen? Ik ben bereid het zelf te proberen en ook de tijd ervoor te nemen uiteraard, maar het lijkt mij toch wel eng omdat ik zoiets nooit heb gedaan/heb gedurfd.

kabelboom vervangen zx6r

Wat ik begrepen heb straat de motor nog bij de dealer. Zelf zou ik naar de dealer gaan en vragen of ze kunnen laten zien wat ze bedoelen.

Kabelboom vervangen is niet veel werk, maar je bent langer bezig met het verwijderen en terugplaatsen van de kuipen enz. Voor een kuip, tank, enz. verwijderen van een “onbekende motor” moet je rustig de tijd voor nemen. Als je het voor het eerst doet lijkt het spannender dan dat het is.
  • Schroeven zijn makkelijk. Een tip voor een beginner is om de schroeven na het verwijderen van een deel terug te plaatsen waar ze uit komen. Dan kun je met het terug plaatsen niet vergissen.
  • Dan heb je nog een soort zwarte pluggen, hier moet je de binnenste deel verder in duwen (ca.5mm) en dan kan de plug eruit. Daarna het binnenste pin verwijderen en de plug terug plaatsten gevolgd door de pin.
    In-Stock-New-10x-6mm-Plastic-Rivet-Bike-font-b-Fairing-b-font-Trim-Panel-Fastener.jpg
  • Dan heb je nog een soort zwarte pluggen, maar dan met een schroef. Hier moet je de binnenste deel een paar slagen losschroeven en dan kan de plug eruit.
    806360.jpg
  • De kuip zal ook op een aantal punten ook vast geklikt zitten. De klik verbindingen moet je rustig lostrekken.

Een tweedehandse kabelboom voor €50,- is niet duur, maar ook daar heb je garantie dat het dan opgelost is. Als je de motor terug hebt dan zouden foto’s ons veel kunnen helpen. Waarschijnlijk is de “schade” door de vorige eigenaar en dealer makkelijk te verhelpen. Veel dealers zijn ook terug houdend met elektra. Het Is vaak niet hun “ding”.
Als het je echt lukt moet je maar mij een email sturen en dan kunnen we bespreken hoe ik jou kan meehelpen en wat jij of ik doe.
 
Laatst bewerkt:
@R-Rat.

Oke dankjewel, ik zal zeker eens vragen of ze mij kunnen laten zien wat het probleem is zodra ik de motor ga ophalen. En ja ik kreeg al een gevoel dat de dealer niet erg zin had om met elektra te lopen knoeien lol.

En wat bedoel je met je laatste zin als ik vragen mag, dat als het mij niet lukt dat ik jou een PB stuur? Is prima!


En zover ik gehoord heb van de dealer doet alleen mijn snelheidsteller het niet, de overige dingen zoals remlichten en etc moeten het dus wel doen. Iets zegt mij dat een kabelboomvervangen overkill is en dat het fixen van een snelheidsmeter die het eerst wel deed veel makkelijker is dan de dealer mij laat denken. Hun zijn uit op geld natuurlijk met een uurloon van €72.50.
 
Laatst bewerkt:
@R-Rat.

Oke dankjewel, ik zal zeker eens vragen of ze mij kunnen laten zien wat het probleem is zodra ik de motor ga ophalen. En ja ik kreeg al een gevoel dat de dealer niet erg zin had om met elektra te lopen knoeien lol.

En wat bedoel je met je laatste zin als ik vragen mag, dat als het mij niet lukt dat ik jou een PB stuur? Is prima!


En zover ik gehoord heb van de dealer doet alleen mijn snelheidsteller het niet, de overige dingen zoals remlichten en etc moeten het dus wel doen. Iets zegt mij dat een kabelboomvervangen overkill is en dat het fixen van een snelheidsmeter die het eerst wel deed veel makkelijker is dan de dealer mij laat denken. Hun zijn uit op geld natuurlijk met een uurloon van €72.50.

Als het niet lukt dan kun je mij een bericht sturen, maar hoe meer jij zelf doet hoe meer je bespaard. En de uurloon van een dealer is gewoon hoog, maar ze hebben ook meer onkosten.
 
Het werd eens tijd om een topic te openen over een vreemde interesse van mij. Elektra, draden en kabelbomen. Een aantal mensen op het motor-forum kennen mij en inmiddels heb ik ook een aantal motoren van anderen in mijn garage gehad.

Er zijn een aantal momenten wanneer een nieuwe kabelboom interessant is. Wanneer de motor te veel is aangepast, waardoor de huidige kabelboom te veel aangepast moet worden. Ik zie ook vaak dat de originele kabelbomen van oudere motoren een verleden hebben en minder betrouwbaar zijn. Stekkers die inmiddels hun beste tijd hebben gehad wat zorgt voor stroringen, of aanpassingen met bijvoorbeeld tape en kroonstenen. Bij een nieuwe kabelboom worden zoveel mogelijk draden en stekkers vervangen. Sommige onderdelen zijn voorzien van draden die niet vervangen kunnen worden. Waar nodig worden draden gesoldeerd en omhuld met een krimpkous. De zekeringhouder word meestal vervangen en tot slot worden de draden gebundeld en ingetaped.

Mijn interesse komt een deel vanuit mijn werk, maar begon pas echt met mijn eerste verbouw motor in 2010. Een GSX-R uit 1989 die ik vanuit standaard naar een streetfighter heb verbouwd. De elektra kon hier natuurlijk niet achterblijven.
  • Alle schakelaars heb ik verplaatst. De meeste schakelaars heb ik verplaatst naar onder de tank alleen de knipperlicht en claxon en intercom schakelaars zijn op het stuur gebleven.
  • De draden heb ik door het stuur, stuurpen en achterbrug laten lopen.
  • Verder zijn alle draden en stekkers vervangen en opnieuw in een kabelboom verwerkt.

[afbeelding]

Een andere leuke motor was een simpele “no-nonsens” Honda CB360. Hier heeft de bouwer zelf de onderdelen geplaatst onder het zadel. Hier heb ik een compleet nieuwe kabelboom voor gemaakt.

[afbeelding]

Nu is elke motor anders en de wensen van elke bouwer/rijder zijn anders.
Inmiddels heb ik ook kabelbomen gemaakt voor meerdere Yahama XS750. Bij de eerste was het een wens om tussen het motorblok en achterwiel zoveel mogelijk leeg te houden en zoveel mogelijk onder het zadel en in de kont te verwerken.

[afbeelding]

Andere bouwers kiezen voor een ander soort zadel waardoor weinig onder het zadel geplaatst kan worden. Bij de volgende XS750 hebben de CDI, zekeringen, claxon, relais en startmotor een nieuwe plek gekregen voordat ik een nieuwe kabelboom kon maken.

[afbeelding]

Ik ben benieuwd of er meer leden hier zijn met soort gelijke interesses. Ik zal jullie verder op de hoogte houden van een aantal leuke projecten die nog volgen.


wat is je uur tarief....................... O-)
 
wat is je uur tarief....................... O-)

Niet belangrijk. :X Als je mij via de mail laat weten wat je nodig hebt en wat je wilt, dan kan ik je meer informeren over hoe en op welke manier ik je kan helpen. *D
 
Ik heb een vraagje, wat gebruiken jullie om de kabelboom af te tapen?
Bij de custom kabelboom van mijn Ducati project heb ik zelf vulcaniserende tape gebruikt maar dat begint nu te scheuren en af te brokkelen. Waarschijnlijk door de hitte.

Zwart isolatietape wordt altijd zo'n vieze plakkerige bende na een tijd.

Vandaar mijn vraag wat jullie gebruiken en wat de ervaringen daarmee zijn.
 
idd wat doen de bekabelings deskundigen om een fatsoenlijke aftakking te maken?
Bij voorkeur zonder te solderen en dan uiteraard niet zo'n maf blauw snijdingetje dat er al af valt als je er naar kijkt.
 
Ik heb ook mijn eigen kabelboom gemaakt. En Rick Donkers is hier wel bekend voor stekkertjes Enzo. Maar ik wilde wel de optie open houden om later nog een kabeltje bij te leggen omdat het allemaal nog niet definitief was....

Dus bij deze webshop spulletjes besteld voor Ommanteling. Niet minder dan briljant spul!

In mijn optiek onmisbaar voor een fatsoenlijke kabelboom, en geen plaktroep!

Later,

Loek
 
Ik heb een vraagje, wat gebruiken jullie om de kabelboom af te tapen?
Bij de custom kabelboom van mijn Ducati project heb ik zelf vulcaniserende tape gebruikt maar dat begint nu te scheuren en af te brokkelen. Waarschijnlijk door de hitte.

Zwart isolatietape wordt altijd zo'n vieze plakkerige bende na een tijd.

Vandaar mijn vraag wat jullie gebruiken en wat de ervaringen daarmee zijn.

Het kan inderdaad zijn dat hitte de tape aangetast heeft. Er zijn ook vulkaniserende tapes die beter tegen hitte kunnen. Home | Blankers Unusual Classics

Zelf gebruikt ik het zelden. Wanneer draden bijvoorbeeld aan de binnenkant van een achterspatbord lopen dan gebruik ik eerst een extra laag pvc-tape. Bij een crossmotor heb ik het wel een keer gebruikte, maar daar werden ook waterdichte stekkers, zekeringkast, enz. toegepast. Crossers kunnen weleens in een waterbak beladen.

Als ik een bestaande kabelboom aanpas dat probeer ik zoveel mogelijk de zelfden materiaal te gebruiken. Bij nieuwe kabelbomen gebruik ik meestal weefsel tape. Dit geeft een mooie afwerking en het plakt zeer goed. Home | Blankers Unusual Classics
 
idd wat doen de bekabelings deskundigen om een fatsoenlijke aftakking te maken?
Bij voorkeur zonder te solderen en dan uiteraard niet zo'n maf blauw snijdingetje dat er al af valt als je er naar kijkt.

Solderen is de beste oplossing. Dit is de sterkste verbinding en er kan geen vuil/oxidatie tussen de contacten komen. Helaas is dit wel arbeidsintensiefs en soms heb je weinig ruimte voor een soldeerbout.

De snijverbindingen functioneren redelijk, maar ze blijven minder betrouwbaar dan solderen. Het is wel belangrijk dat je juiste snijverbindingen voor de juiste kabeldikte selecteert en ze goed aanknijpt. Hierbij kan te veel verkeerd gaan. Verkeerd maat en je hebt een slecht contact of je beschadigd de kern. Zelf gebruik ik ze niet.

Helaas kan ik je niet helpen met een beter alternatief.
 

Geen ervaring mee, ziet er wel tof uit.

Zeker het feit dat je 4 stekkers kan combineren tot 1 vind ik er wel professioneel uit zien..
Ik was op zoek naar "multi stekkers" die de uitstraling heeft van origineel, en kwam op onderstaande site.

Stekker verbindingen/connectoren

Iemand hier ervaring mee?

Dan bedoel ik vooral de stekkers:

Multiple connectors
Mate-n-Lock connectors
Superseal 1.5mm connectors
Superseal 2.8mm connectors

Niet goedkoop maar ziet er goed en profi uit.
 
Hallo,

Ik heb een oude motor waar ik graag een beetje aan sleutel, de kabelboom vernieuwen is nog iets wat op mijn lijstje staat.
Ik wil echter heel graag van de originele switchcases op het stuur af. Zit veel te veel meuk op.
Nu kan ik verlichting aan en uit, groot licht aan en uit, richtingaangevers, toeter, run/stop en startmotor.

Nu wil ik eigenlijk alleen een schakelaar voor groot licht, toeter en startmotor.

Ik heb al aardig wat afgezocht naar nieuwe switchcases voor op het stuur maar ik kan er geen vinden die aan mijn eisen voldoen.

Maken jullie zelf de switchcases of kopen jullie ze? Zo ja, waar dan?

Mvg,
Noud
 
Terug
Bovenaan Onderaan