Pan European Topic! deel 2

't was een behoorlijke klus, ja. tot 3x toe de distributieriem omgelegd, aangezien de eerste 2 keer de poelies niet op tijd stonden; het scheelde op de krukaspoelie een halve tand (te laat). maar driemaal is scheepsrecht.

het kabeltje van de Tomtom in detail:

20160306_163208_zpsas93yy33.jpg


de voet:
20160306_163220_zpsy7sv9wti.jpg


de twee gaatjes in de luifel boven de klokkenwinkel zaten er al. ik heb alleen de ruimte ertussen op moeten vullen met een aantal ringen, anders trok ik de twee plastic kanten naar elkaar toe met risico op breuk.

hier het hele verslag tot nu toe:
http://pksolutions.nl/viewtopic.php?f=5&t=16491

af en toe wat gestoei met foto's, de ene forummer kon ze wel zien, een andere forummer weer niet...en waar het aan gelegen heeft...geen idee.

:]
 
:? Waarom heb je de draad niet via de afdekplaat achter de ruit laten lopen? Zo'n gat aan de voorkant is niet erg mooi. Er zijn volgens mij wel meer opties dan dat gat aan de voorkant....
 
hm, ja, daar heb je een punt. de keuze voor het doorvoergaatje heb ik gemaakt toen die afdekplaat buiten zicht lag, bij 'naakte' motor. het nu nog veranderen levert (meer-)werk op en een gaatje dat niet gebruikt wordt. ik laat het dus zo zitten. als ik een keer tegen een nette voorkant aanloop, kan ik het alsnog veranderen.

de 12volt/USB-aansluiting ga ik verplaatsen van het linker naar het rechter afsluitbare opbergvakje.
 
zo is dat :) maar voorlopig zit de aansluiting nog waar hij zat. als ik 'm verplaats naar rechts moet ik het opbergvak gaan 'verbouwen' omdat aan het andere eind van de bedrading een zwevende zekering zit en die gaat niet door de opening waar het kleppie in valt.

komt dus nog :)
 
Ik blijf ver uit de buurt van die aanstellerij.
Dat revven, burnout, mooi/stoer er uit zien doet mij echt helemaal niets.
Ik heb genoten van mensen die ook kunnen rijden. ( motogp )
 
heeft iemand van hier ervaring met het vervangen van de achterveer+schokdempercombi?

ik heb namelijk het idee dat de demper van mijn Pan E. terminaal is. want:

ervaring: met passagier achterop van een drempel afrijden maakte dat de achterkant nogal hard aan het eind van de veerweg komt. ik dacht eerst dat de velg de band indrukte. na advies over hoeveel lucht er in de achterband moet als je met een duopassagier rijt, heb ik de achterband op 3 bar gezet. vorige week vrijdag had ik met collega's een motor(race)toertocht en daar merkte ik hetzelfde, maar dan zonder duopassagier.

het schijnt een symptoom te zijn van een lekke/leeglopende demper, en mij werd geadviseerd om 'm te vervangen door een combi van Hyperpro. kost een paar centen maar dan heb je wel wat, is het aanhangende advies. zelf heb ik op internet een ZGAN OEM Honda voor-en achterveerset gevonden.


EDIT: vanochtend even bij Rouvoet in Hilversum langs geweest en de conclusie is juist: achterveerdemper op. vraag is nu: wat zet ik er op:
1. een nagelnieuwe Hyperpro
2. een goeie tweedehands uit Duitsland

van mijn andere (toer-)motor, Brik2 (Honda SilverWing, 1982, 500 euro challenge 2015: Saab gestald, GL500 onder het mes), heb ik het advies gekregen om de carburateurs te reinigen, omdat de motor niet wil starten met de (oude) benzine die in de tank zit. iemand enig idee hoe dat makkelijker/anders kan dan ultrasoon reinigen?
 
Laatst bewerkt:
ik had hetzelfde probleem met mijn achterveer. Zelfs met mij alleen zat ik helemaal door de achterveer bij een dipje in de weg. De motor stond ook bijna helemaal recht op de zijstand.

Ik heb toen de hyperpro streetbox gekocht. Volledige achterunit en nieuwe veren vooraan. Beide zijn progressief, ik heb bij MLM parts besteld en dat koste ongeveer een 500€ als ik mij goed herinner. En als je het mij vraagt : meer dan zijn geld waard!!!!

De motor is super stabiel, geen 'high-speed weave' meer op de snelweg (waar ik veel zit met name in duitsland), comfortabel, en ik heb het gevoel dat ik het voorwiel tot op centimeters nauwkeurig kan mikken!

Als je alleen voor de achterunit gaat is het een werkje van 30 minuten, de voorveren is wat meer werk.
 
heeft iemand van hier ervaring met het vervangen van de achterveer+schokdempercombi?

ik heb namelijk het idee dat de demper van mijn Pan E. terminaal is. want:

ervaring: met passagier achterop van een drempel afrijden maakte dat de achterkant nogal hard aan het eind van de veerweg komt. ik dacht eerst dat de velg de band indrukte. na advies over hoeveel lucht er in de achterband moet als je met een duopassagier rijt, heb ik de achterband op 3 bar gezet. vorige week vrijdag had ik met collega's een motor(race)toertocht en daar merkte ik hetzelfde, maar dan zonder duopassagier.

het schijnt een symptoom te zijn van een lekke/leeglopende demper, en mij werd geadviseerd om 'm te vervangen door een combi van Hyperpro. kost een paar centen maar dan heb je wel wat, is het aanhangende advies. zelf heb ik op internet een ZGAN OEM Honda voor-en achterveerset gevonden.


EDIT: vanochtend even bij Rouvoet in Hilversum langs geweest en de conclusie is juist: achterveerdemper op. vraag is nu: wat zet ik er op:
1. een nagelnieuwe Hyperpro
2. een goeie tweedehands uit Duitsland

van mijn andere (toer-)motor, Brik2 (Honda SilverWing, 1982, 500 euro challenge 2015: Saab gestald, GL500 onder het mes), heb ik het advies gekregen om de carburateurs te reinigen, omdat de motor niet wil starten met de (oude) benzine die in de tank zit. iemand enig idee hoe dat makkelijker/anders kan dan ultrasoon reinigen?


ik kan alleen met ervaring reageren op je tweede vraag: ik heb 2 oude motoren opgelapt die jaren stil stonden. beide lopen kloten met vieze carbs, van alles geprobeerd, maar uiteindelijk is ultrasoon toch echt de enige manier om alles weer in orde te krijgen...
 
dank voor de reacties. na het vervangen van een distributieriem bij een Pan 1100 is de rest van het sleutelen natuurlijk bijna appeltje-eitje. van de SilverWing heb ik indertijd de voorvorkkeerringen vervangen, dus ik weet ongeveer wat ik kan verwachten als ik de voorveren van de Pan ga vervangen.

in afwachting van een reactie van de duitse i-netverkoper. als die geen reactie geeft, ga ik achter de Roadbox van Hyperpro aan.

komende tijd de SilverWing-carburateurs demontabel maken. daar is overigens geen haast mee...
 
[ ...blablabla... ]

Wel al wat avb dingetjes aan het oefenen geweest en gaat steeds beter.
Merk je ook gelijk terug met het rijden op de weg.

[afbeelding]

Van het voorjaar moeten die stepjes de grond wel kunnen raken.

Jaartje te laat ( ook mede door een andere motor tussendoor ) maar we zijn er. :P

13221022_280735092264613_1033668718001742576_n.jpg


Vreet wel rubber...

13239020_281272308877558_5891842910952140393_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig! Heb al anderhalf jaar geen pan meer gereden, ben hem nu weer langzaamaan aan de praat aan het krijgen. Ik heb iig hyperpro voor en achterveren (originele demper) maar ik reed meer aan de grond dan alleen de steppies. Dat aluminium is ook zo zacht he :P





En het vreet rubber idd :)



Iemand nog tips hoe je een vastgerot motorblok los krijgt? Heb nu motorolie via de bougiegaten erin laten lopen, maar nu blijkt dat er aan de achterkant van het de cilinders net zo hard uit te lopen, dus echt weken kan het niet. Of is het misschien een idee om propjes in die gaten te stoppen?
 
de olie loopt er aan de achterkant van de cylinders weer uit? dat mag je me even uitleggen.

gangbaar maken van het blok: wellicht door tornen van de krukas met dop 17. maar om daar te komen moet je wel wat plastic delen verwijderen.

20160117_130925_zpsqueqzbsr.jpg


de bout die je moet hebben, zit aan de kruk-aspoelie, achter het halfronde plastic dekseltje dat je half onder de dwarspijp van het frame ziet uitkomen.

deze foto heb ik gemaakt tijdens het sleutelen om de distributieriem te vervangen. voorband is inmiddels vervangen; het loopvlak was nogal hoekig geworden. je ziet ook geen radiateur. het rubberen ringetje in de dwarspijp van het frame is voor het onderste bevestigingspunt van de radiateur.

wellicht is het verstandig om de distributieriem te vervangen. want als je op zoek gaat naar de bout van de kruk-as, ben je al halverwege de klus. volgens Honda moet-ie bij 100k gecontroleerd worden en bij 150k vervangen. maar of je 'm nou vervangt of controleert: het werk is hetzelfde.
 
Lekker bezig! Heb al anderhalf jaar geen pan meer gereden, ben hem nu weer langzaamaan aan de praat aan het krijgen. Ik heb iig hyperpro voor en achterveren (originele demper) maar ik reed meer aan de grond dan alleen de steppies. Dat aluminium is ook zo zacht he :P

[~[url="http://i1301.photobucket.com/albums/ag103/Zbignjew/IMAG0184_zps6kggkheb.jpg"]afbeelding~][/URL]

[~[url="http://i1301.photobucket.com/albums/ag103/Zbignjew/IMAG0185_zpss6cs5rly.jpg"]afbeelding~][/URL]

En het vreet rubber idd :)
[~[url="http://i1301.photobucket.com/albums/ag103/Zbignjew/IMAG0183_zpsrxpoussl.jpg"]afbeelding~][/URL]


Iemand nog tips hoe je een vastgerot motorblok los krijgt? Heb nu motorolie via de bougiegaten erin laten lopen, maar nu blijkt dat er aan de achterkant van het de cilinders net zo hard uit te lopen, dus echt weken kan het niet. Of is het misschien een idee om propjes in die gaten te stoppen?

Haha zo dan. :D

Geen problemen met rakende valbeugels gehad dan ?
Ben ik nu een beetje huiverig voor.

Gisteren trouwens nog even een filmpje gemaakt:

 
Haha zo dan. :D

Geen problemen met rakende valbeugels gehad dan ?
Ben ik nu een beetje huiverig voor.

Gisteren trouwens nog even een filmpje gemaakt:


Valbeugels raken de grond niet tijdens het bochtenwerk. Ik heb enkel onboard materiaal:


Gangbaar maken van het blok: wellicht door tornen van de krukas met dop 17. maar om daar te komen moet je wel wat plastic delen verwijderen.

[afbeelding]

de bout die je moet hebben, zit aan de kruk-aspoelie, achter het halfronde plastic dekseltje dat je half onder de dwarspijp van het frame ziet uitkomen.

deze foto heb ik gemaakt tijdens het sleutelen om de distributieriem te vervangen. voorband is inmiddels vervangen; het loopvlak was nogal hoekig geworden. je ziet ook geen radiateur. het rubberen ringetje in de dwarspijp van het frame is voor het onderste bevestigingspunt van de radiateur.

wellicht is het verstandig om de distributieriem te vervangen. want als je op zoek gaat naar de bout van de kruk-as, ben je al halverwege de klus. volgens Honda moet-ie bij 100k gecontroleerd worden en bij 150k vervangen. maar of je 'm nou vervangt of controleert: het werk is hetzelfde.

Inmiddels staat het er zo bij:


Hoeveel kost zo'n distributieriem? De mijne staat nu op 2 ton. Vorige eigenaar (rijschoolhouder) heeft vermeld dat hij rond een ton vervangen was maar gezien het geknutsel aan de draadboom en andere zaken vertrouw ik daar niet zo op. Wellicht de moeite om gelijk mee te nemen.

Heb de 17mm bout inderdaad ook gebruikt om het blok rond te draaien. Ging eerst heel erg moeizaam, nu gaat het wel maar meer dan een paar seconden ronddraaien doet de startmotor niet voor me.

Dit zijn overigens de gaten waar de olie uit gegooid wordt. Ze zitten aan de achterkant van de cilinderbanken, verstop achter wat plastic wat tegen het frame vastgeschroefd zit.



De verse olie is olie die via de bougiegaten erin gedaan is, de overige meuk is gaandeweg ontstaan denk ik :P
 
Laatst bewerkt:
distributieriem-set (riem, rollers, spanveer) moet je denken aan een bedrag van rond de 260 euro.
deze heb ik gekocht:

Distributie onderdelen

bestelling werd binnen een week geleverd. als je er de tijd voor hebt, kan het in een dag wel gefixt zijn. lastigste van alles is de demontage en montage van het distributiedeksel. dat is nogal een geklooi om dat achter de dwarspijp van het frame weg te halen. ik heb het de afgelopen winter bij mijn eigen Pan gedaan.

wat mogelijk is: doordat de Pan een (lange) tijd heeft stil gestaan is wellicht de benzine uitgegomd en zijn je carburateurs vervuild. (ultrasoon) (laten) reinigen is dan een/de oplossing.

@olielek: leip. misschien kan je je vraag eens stellen op het Pan Europan-forum:
http://pksolutions.nl/portal.php

daar zit een hoop Pan-kennis.
 
@micro: lekker bezig!

@saabert: pfoeh, dat is flink aan de prijs. Ik wacht daar nog even mee totdat ik afgestudeerd ben dan :X Heet meerendeel van het werk is alle tupperware verwijderen. Nu ligt het er allemaal al af maar zeker alleen de onderkuip is in een uurtje wel te doen, dus in een dag moet wel lukken.

Wat betreft het stilstaan. Starten ben ik nog niet eens aan toe. Het gaat nu vooral om het ronddraaien van het blok. Op startmotor wilde dat niet, inmiddels is het allemaal een beetje losser geworden door het weken in de olie en handmatig ronddraaien van de krukas. Nu lukt het de startmotor wel om een aantal slagen te maken (zonder bougies, dus zonder compressie) maar van harte gaat het nog niet. Na die enkele slagen heeft de accu (nieuwe varta, opgeladen) er ook genoeg van.

Ik zal eens rondsnuffelen op dat andere forum. Laatste keer dat ik daar keek (het kan ook dat andere forum zijn geweest, geen idee) vond ik het een stelletje snobs die zich te goed voelden. Sorry alvast als ik iemand tegen het zere been schop 8-)
 
op Pksolutions zitten doodgewone lui, die niet te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken. wereldberoemd op het forum zijn de TDT's: de Technische Dagen in Teteringen (bij Breda).

ik heb daar een topic geopend over mijn Pan en waar ik tegenaan liep:
http://pksolutions.nl/viewtopic.php?f=5&t=16491

de distri-riem is nogal een rib uit je lijf, dat ben ik met je eens. wat je kan doen is eerst de boel open halen (op de foto hoef je eigenlijk alleen de radiateur en distrideksel te verwijderen), en kijken hoe de riem eruit ziet. mijn Pan staat nu net over de ton (bj. 1990), dus ik was 'aan de beurt'. ik wist niet of de riem al vervange was, dus ik ging er vanuit dat dat niet gebeurd was, aangezien de vorige eigenaar me dat niet kon vertellen. afgelopen windermaanden bezig geweest in de schuur. bleek dat de riem en de rollers al eens vervangen waren, en redelijk recent, want de tekst van de fabrikant van de riem was nog leesbaar. als dat bij jouw Pan ook zo is hoef je 'm niet direkt te vervangen, maar als-ie al wat verglaasd is (en misschien zelfs al wat rafelig wordt, hij zit er in principe al een ton in, als je de vorige eigenaar mag geloven)), zou ik er toch over gaan nadenken om 'm te vervangen.
 
Pas bij de +- 115.000 eens gecheckt, riem had best wat speling.
Weer even gespannen en vervangen op de to do lijst gezet.

 
mijn km teller is ermee gestopt. ik vermoed dat het slechts de kabel is. alleen kom je er moeilijk bij aan de teller kant. ik moet er nog goed naar kijken maar hoe krijg je dat plastic rond het dashboard eraf? tijdens mijn vluchtige check vermoed ik dat het ruitje eraf moet, dan de boutjes die daar onder zitten, en misshien boutjes in de handschoenen kastjes links en rechts?

nog andere dingen, tips/tricks?
 
ik heb vandewinter mijn motor zo ongeveer compleet kaal van plastic gehad, ivm vervangen van distributieriem en balhoofdlagers. je hoeft niet al het plastic rond de klokkenwinkel los te halen. het is vrij eenvoudig:

ruitje eraf, plaatje eronder (tussen ruit en koplamp, met de merknaam Honda) er af, afdekplaat die je dan ziet, eraf. hou er even rekening mee dat er aan de onderkant daarvan een flap zit die over de bedrading ligt om inwatering te voorkomen. het is effe pielen en friemelen om bij het warteltje van de tellerkabel te komen, maar het zou moeten kunnen. als dat niet lukt, dan via het 'vervangluikje' van je verlichting, onder de koplamp. het plastic rond je koplamp en klokkenwinkel kan je dus laten zitten, je wil niet weten hoeveel werk dat is om los te halen. je moet dan 'achterstevoren werken' vanaf de zij-dekplaten onder je zetel en de roosters waar je kleppendeksels doorheen steken. niet doen, is niet nodig.

succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan